Hekkbølgen Svart 28.September.2015 Link til dette innlegget Svart 28.September.2015 Hei, skal igang med å bytte olje og filter på min 6lp-dte denne er basert på 1hd-t Toyota motor (stp er vel basert på 1hd-ft?), er det noen forskjell på feks http://www.bildeler.no/oljefilter/toyota/land-cruiser/D/1991/?Vare=42563 Og Yanmar sitt til 600kr? Noen som har fakta på dette (bypass?) og ikke bare synser? Hva med dieselfilter, der kan det umulig være så farlig tenker jeg, da det står bak et racor også? http://www.bildeler.no/dieselfilter/toyota/land-cruiser/D/1991/?Vare=43321 Har hørt Yanmar oljefilter er Fleetguard filter, hvor kjøper man dette på østlandet eller på nett? Bare pass på at oljefilteret har en stengeventil. Tror ikke alle uorginale oljefiltre har det. Og siden filteret på 6LPA står opp ned, kommer det ut en halvliter olje når dette skrues av ved filterbytte. Har ikke funnet ut noe smart løsning på å unngå mye søl enn å surre mye papir rundt der filteret skrues av. Noen som har tips? Yanmar filtret har en ventil som gjør at den stenger for oljen som er inni filteret selv når dette skrues av opp ned. Dog kommer det alltids ut litt olje. Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 29.September.2015 Link til dette innlegget Svart 29.September.2015 Sparte et par hundrelapper på anoder v å bestille her forresten: (6lp) http://www.marineparts.no/index.php?main_page=advanced_search_result&search_in_description=1&keyword=6lp Dyrere enn å kjøpe fra USA om man kjøper mange, men med frakt og moms på 1 sett blir det dyrt fra USA. Neste år har jeg lyst til å lage selv. Noen som vil lage en walkthrough? Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Hank Svart 29.September.2015 Link til dette innlegget Svart 29.September.2015 Hvordan får man ut nettingen i dette luftinntaket? Det trenger rens. Etter hva jeg forstår må huset løsnes fra den lille slangen, men har så langt ikke sett hvordan det kan gjøres på en grei måte. Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 29.September.2015 Link til dette innlegget Svart 29.September.2015 Løsne huset fra turbo, slangen også. Deretter trekker du frem hele filterholderen og åpner klips. Tar ut nettingen og blåser den ren fra innsiden og ut, til slutt renser du med aceton eller noe lignende. Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 29.September.2015 Link til dette innlegget Svart 29.September.2015 Mitt spørsmål i dag er hva Yanmarverkstedet mener med at "kon" på gearet ligger og jager ? Det er i forbindelse med at det er noe risting opp til 1400omdr. altså når jeg har satt fart. Etter det går det som det skal. Verksted mener jeg bør få sjekket dette før jeg ødelegger noe. (muligens) Sitér dette innlegget Link to post
Hank Svart 29.September.2015 Link til dette innlegget Svart 29.September.2015 Løsne huset fra turbo, slangen også. Deretter trekker du frem hele filterholderen og åpner klips. Tar ut nettingen og blåser den ren fra innsiden og ut, til slutt renser du med aceton eller noe lignende. Den lille slangen på høyre side ser ut til å være en liten utfordring ettersom den sitter svært godt fast og med en slangeklemme som vel må presses med tang mens man drar i huset? Noen tips til å få den av (og på igjen) på en grei måte? Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 29.September.2015 Link til dette innlegget Svart 29.September.2015 I forrige båten vår satt det en Yanmar 4JH3-DTE. Her var det ganske enkelt å ta av filteret. Etter at jeg hadde vippet ut de to låseklemmene på filterhuset, var det bare å klemme sammen (åpne) slangeklemma med ei lita nebbtang/vannpumpetangtang og flytte klemma lenger inn på slangen. Etter dette var det bare å vri litt på slangen og dra den av, før filterhuset kunne "lirkes" ut. Det ser ut til at filteropplegget på motoren din er det samme. Sitér dette innlegget Link to post
Hank Svart 29.September.2015 Link til dette innlegget Svart 29.September.2015 Ok, men du løsnet ikke fra turboen i tillegg som det ble beskrevet over her? Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 29.September.2015 Link til dette innlegget Svart 29.September.2015 Det å løsne fra turbo gir deg mulighet til rengjøring der uten at noe kommer inn i viftene. Den lille slangen er som Arvid_A sier bare å bruke tang på, litt lirking så er den av Sitér dette innlegget Link to post
Hank Svart 3.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2015 Hvordan får man ut nettingen i dette luftinntaket? Det trenger rens. Etter hva jeg forstår må huset løsnes fra den lille slangen, men har så langt ikke sett hvordan det kan gjøres på en grei måte. Trikset her var ikke å løsne den lille slangen på selve huset, men derimot løsne i den andre enden på toppen av motoren. Da kan huset tas av lett som en lek. Litt flaut å oppdage etter å ha knotet i feil ende... Sitér dette innlegget Link to post
Danske Svart 6.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2015 Har en Yanmar 3GM30F fra 2002 i sejlbåt, strak aksel. Jeg er helt fersk med denne motor. Samler derfor mine spm i en post her og håber på svar. Har søkt i diverse tråder, men ikke helt fundet frem til svar. Har også læst manualen, men sitter stadig med spm... Jeg vil vinterkonservere motoren, og ta service før lagring. Here we go: - jeg skal skifte kølevæske på ferskvandskølingen, hvilke vann skal jeg blande kølevæsken med (batterivann?) og hvilken kølevæske skal jeg bruke... skjønner der er to slags og de ikke kan blandes, men jeg vet ikke hva der er på p.t... Hva gjør jeg da. Tenkte å bruke denne kombi, evt. Vurderer å køre en rens så gl. Ikke blandes med nyt (hvis jeg skal køre rens, hvordan gør jeg det?) http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Spylervaske-og-Frostvaske/Frostvaske-glykol-Longlife-konsentrert-2000018318/ http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Batterivann-2000017087/ - olieskift, manual anbefaler 15 w40 men jeg finder intet om mengde ...hvordan finder jeg rette mengde? Og er det denne olje jeg kan bruke? http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Motorolje/Innenbords-dieselolje-15W-40-2000031301/ - jeg tenkte å køre ferskvann og til sidst blå glykol/vann i saltvansdelen av kølingen som konservering. Da tenker jeg vannintak skal være højere end motor, når jeg er ferdig, slik alt ikke går retur og ut. Binder jeg bare slangen op, så den er over motoren, når jeg er ferdig med ø kjøre frostvæsken på? (Læste noget et sted om å passe på ikke å få vann ind i motoren, men det er vel ikke et problem når den er ferskvanskølt?) - hvad bør jeg gjøre med dieselfiltre/vannutskiller... Filtre er fra våren og dieseltanken er ren/ny/plast. Motor har kørt ca. 40 timer i år. - impeller er også ny, bør jeg gjøre noget med den? Ellers vil jeg tape innsug, samt eksos, så det ikke kommer luft til i vinter. Andet jeg bør gjøre? Hilsen Fersk Yanmar eier, med lyst til å lære sin motor å kjenne. Sitér dette innlegget Link to post
Danske Svart 8.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2015 Flytter min post til egen tråd. Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 9.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2015 Jeg har en 72hk yanmar fra 2012 med mekanisk gir og har nå blitt grundig lei av dette smellet når jeg setter båten i fart. Lurer nå på om det er en kurant sak å bare bytte gearkasse uten å gjøre noe ekstranummer av det. Å spørre verkstedet som leverte motor og gir har bare ført til tåkeprat om ditt og datt. Vil nå ha en kasse med hydraulik med behagelig innkobling. Sitér dette innlegget Link to post
Carwell Svart 10.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2015 (redigert) Bare pass på at oljefilteret har en stengeventil. Tror ikke alle uorginale oljefiltre har det. Og siden filteret på 6LPA står opp ned, kommer det ut en halvliter olje når dette skrues av ved filterbytte. Har ikke funnet ut noe smart løsning på å unngå mye søl enn å surre mye papir rundt der filteret skrues av. Noen som har tips? Yanmar filtret har en ventil som gjør at den stenger for oljen som er inni filteret selv når dette skrues av opp ned. Dog kommer det alltids ut litt olje. Selv gjør jeg følgende ved olje/filterskift på en 6LPA-STP: Kjører oljen varm 60-70 grader (ofte ligger jeg i båsen og bakker med noe pådrag, 2 gode spring). Når klart for å trekke ut gammel olje, slå 3-4 hull med en syl i toppen av oljefilteret. La filteret stå og renne seg tomt mens du suger ut gammel motorolje, det tar gjerne noe tid for meg som bruker håndpumpe på vakumbeholder. Løsne oljefilter og dra det rett opp (opp/ned som det står, ikke tipp det over på siden). Noen dråper er det jo alltids igjen og umulig å hindre at kommer ut, men med ei god absorberende fille rundt under bruker dette å gå aldeles utmerket. Bruker oljefilter fra Toyota uten stengeventil. Carwell Redigert 10.Oktober.2015 av Carwell (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 10.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2015 Mulig det har vært oppe før, men er det samme filteret på 6LPA-STP2 ? Sitér dette innlegget Link to post
Hantoen Svart 12.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2015 Yanmar 4 lha dtp. Er det noen her som VET hvor mange tappekraner det er på ferskvannskjølingen og hvor de er? Har kjørt Systemrens og vil være sikker på å få spylt ut alt før jeg fyller ny kjølevæske. Jeg finner en i bunn av varmeveksler og en i front.... Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 12.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2015 (redigert) Mener du har en nede akter styrbord. Der var den laveste, mener jeg. Du har 3. Redigert 12.Oktober.2015 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 12.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2015 (redigert) Ser du slangen til venstre for oljefilteret: De 2 andre har du funnet :-) Jeg tappet dette da jeg byttet starter før påske på gamlebåten. Redigert 12.Oktober.2015 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 12.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2015 Selv gjør jeg følgende ved olje/filterskift på en 6LPA-STP: Kjører oljen varm 60-70 grader (ofte ligger jeg i båsen og bakker med noe pådrag, 2 gode spring). Når klart for å trekke ut gammel olje, slå 3-4 hull med en syl i toppen av oljefilteret. La filteret stå og renne seg tomt mens du suger ut gammel motorolje, det tar gjerne noe tid for meg som bruker håndpumpe på vakumbeholder. Løsne oljefilter og dra det rett opp (opp/ned som det står, ikke tipp det over på siden). Noen dråper er det jo alltids igjen og umulig å hindre at kommer ut, men med ei god absorberende fille rundt under bruker dette å gå aldeles utmerket. Bruker oljefilter fra Toyota uten stengeventil. Carwell Gikk fint, men neste år gjør jeg det på sjøen med motor skikkelig varm, da jeg pumpet meg ihjel for å få ut olja ☺ holdt på over to timer, hadde vondt i armen i går. Hadde litt for lite trykk på vannslangen jeg hadde til at jeg turte å la den gå for lenge i frykt for at eksosen eller noe skulle gå varmt. Litt søl blei det jo, men første gang er første gang. Skal huske det med syl neste år. Satte på et Toyota-filter nå. Takk for tipset! Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Worry II Svart 12.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2015 Husk å skru av påfyllingslokket før du starter å pumpe neste gang, Whiskey :-) Sitér dette innlegget Link to post
Hantoen Svart 12.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2015 Ser du slangen til venstre for oljefilteret: De 2 andre har du funnet :-) Jeg tappet dette da jeg byttet starter før påske på gamlebåten. Takk. Får ta en titt der da. Sitér dette innlegget Link to post
Linea Svart 12.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2015 Worry. Det er vel veivhuslufting på denne også..... bør ikke bli vakuum i bunnpanna når en suger ut olje Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 12.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2015 Det kan ikke jeg finne, Linea. Har du det på din ? Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 13.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2015 Husk å skru av påfyllingslokket før du starter å pumpe neste gang, Whiskey :-) Etter å ha drenert frostvæske med lokket på (eller forsøkt), tenkte jeg jo på det, men merket ikke forskjell hverken med eller uten... Virket ikke som det var noe luft som kom inn der, kun via peilepinnehullet Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Linea Svart 13.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2015 Hei Worry. På 6LPA er luftingen fra veivhuset røret som stopper ved luftfilteret på turboen, nesten på toppen av turboen, du ser det kommer litt oljefilm som legger seg i filteret etterhvert. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.