Hantoen Svart 14.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2015 Takk. Får ta en titt der da. Fant det? Sitér dette innlegget Link to post
Fyrlykten Svart 14.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2015 Hei folkens! Har en yanmar 4JH-DTE 77 HK og lurte på om noen har prøvd oljen og gir oljen fra Biltema! Er dette fyfy eller helt ok så lenge kvaliteten er oppfylt Turbodiesel 15w-40 (API-CH) http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje-og-Smoremiddel/Mineral/Turbodiesel-15W40-2000022970/ Transmisjonsolje (DEXRON II) http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje-og-Smoremiddel/Hydraulik--og-Transmisjonsolje/Transmisjonsolje-2000028186/ Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Worry II Svart 14.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2015 Hei folkens! Har en yanmar 4JH-DTE 77 HK og lurte på om noen har prøvd oljen og gir oljen fra Biltema! Er dette fyfy eller helt ok så lenge kvaliteten er oppfylt Turbodiesel 15w-40 (API-CH) http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje-og-Smoremiddel/Mineral/Turbodiesel-15W40-2000022970/ Jeg ville heller ha valgt VDS-3 kvaliteten: http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Motorolje/Innenbords-dieselolje-15W-40-2000031301/ men du kan sikkert bruke VDS-2 også. Sitér dette innlegget Link to post
Fyrlykten Svart 14.Oktober.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2015 Ja du er inne på noe der Worry II er jo enda bedre kvalitet på den da Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Putle Svart 4.November.2015 Link til dette innlegget Svart 4.November.2015 Hei Lurer på om noen vet noe om yanmar 2 sylinder 15hk. Det går bra på tomgang og økende i nøytral. I gir så stopper den opp, gir gass fremover dabber motoren og stopper. Det kommer mye svart sot ut av eksosrøret, ved varm motor. Fusa er ok og ventilene er ok. Motor står i en sjømann 22. Er det noe som kan gi meg noe svar på dette? Sitér dette innlegget Link to post
Putle Svart 5.November.2015 Link til dette innlegget Svart 5.November.2015 Noe kan hjelpe meg med yanmar motor 2 sylinder 15 hk, salvannavkjøling. Tror det er 1980 modell? Problem er at motor stopper når jeg setter den i gir. I nøytral går den bra, ja i 3000 , men i motstand stopper motor. Ventil og dyser er bra. Noen som kan hjelpe? 1446728850.jpg Sitér dette innlegget Link to post
Putle Svart 6.November.2015 Link til dette innlegget Svart 6.November.2015 Hei Noen som kan hjelpe meg med yanmar motor, tror det er 1981 model. Ser dere hva type motor dette er? Tror det er yanmar 2 sylinder 15 hk? Problemer med den stopper når jeg setter den i gir / eller får motstand. Dyse er ok, ventiler er ok, ingenting på propell og stag.saltvannavkjølt motor. Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 6.November.2015 Link til dette innlegget Svart 6.November.2015 Regulatoren som har "satt seg" ? Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Fritidsfiskrn Svart 6.November.2015 Link til dette innlegget Svart 6.November.2015 (redigert) Jada, McPeller'n skal nok klare jobben denne gangen også! Hvilken Mc - Peller passer til Yanmar 4 LHA - DTP? Redigert 6.November.2015 av Flisteren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 6.November.2015 Link til dette innlegget Svart 6.November.2015 Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 6.November.2015 Link til dette innlegget Svart 6.November.2015 (redigert) Link til butikk og pris: http://yanmardeler.no/produkt/yanmar-marine-deler/verktoy/avdrager-verktoy-for-impeller-129671-92110 Jeg er ikke så sikker på at du kan bruke den, Flisteren.. "Avdrager verktøy impeller for motorer i JH og LH-Serie. Dette verktøyet passer kun på impeller med dele nr. 129670-42531" Du har vel impeller med nummer 120650-42310: http://yanmardeler.no/produkt/yanmar-marine-deler/impellere/impeller-120650-42310 Eller vet du at den kan brukes på 120650-42310, Mix ? Redigert 6.November.2015 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 6.November.2015 Link til dette innlegget Svart 6.November.2015 Spørsmålet er jo om det er gjenger i bosset på den gamle impelleren som skal ut av motoren. Jeg satte inn ny impeller i min 6LY2 for noen år siden med gjenger i bosset og fikk med dette verktøyet. Det er genialt enkelt i bruk. Sett nå ihvertfall ikke inn en ny impeller uten gjenger. Sitér dette innlegget Link to post
Hantoen Svart 6.November.2015 Link til dette innlegget Svart 6.November.2015 Ser du slangen til venstre for oljefilteret: De 2 andre har du funnet :-) Jeg tappet dette da jeg byttet starter før påske på gamlebåten. Har nå renset, fluchet og skiftet til ny rød kjølevæske. Ser i Yanmar Norge sitt serviceskjema at veivhusventilasjon skal rengjøres. Hva innebærer dette,? Sitér dette innlegget Link to post
Fritidsfiskrn Svart 8.November.2015 Link til dette innlegget Svart 8.November.2015 Spørsmålet er jo om det er gjenger i bosset på den gamle impelleren som skal ut av motoren. Jeg satte inn ny impeller i min 6LY2 for noen år siden med gjenger i bosset og fikk med dette verktøyet. Det er genialt enkelt i bruk. Sett nå ihvertfall ikke inn en ny impeller uten gjenger. Takk for "Gode råd" fra WORRY 2 & Mix. Det ser ikke ut som jeg kan bruke noen av de utdragerene som Yanmar har. Så når jeg bestiller Impeller må jeg få en som har gjenger og samtidig få en ut drager som passer :-) Sitér dette innlegget Link to post
Sebbebrother Svart 20.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2015 Er på jakt etter en Yanmar 3 syl motor til min Diana700.- 86modell. Motoren som sitter i gikk varm og resultat var brent topp pakning. Det finnes desverre ingen merker av hva slags motor det er som sitter i og har testet pakninger til 3QM og 3TM, men diameter til sylindre er for små. Rådførte meg med Yanmar Fredrikstad og de bad meg om å få vann skåret en kobber pakning, gløde den og sette den inn. Desverre med dårlig resultat og et par tusen kr fattigere. Derfor er jeg på jakt etter en billig motor til min Diana 700 Noen som har motor tilsalgs ? Sitér dette innlegget Do what you want, as long as it does not harm yourself or others. *Blessed Be* Link to post
Magne A. Svart 20.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2015 Ta bilde av motoren! - jeg hadde en lik båt 87 modell og i denne satt en 3HM35, det ble også brukt 3HM35F (ferskvannskjølt). Sitér dette innlegget Link to post
Draco2400Styling Svart 21.Desember.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2015 (redigert) Hei Har nylig gått til innkjøp av en Joda 24 med en Yanmar 3QM på 33hk, motoren er saltvannskjølt. Er det noen svakheter jeg bør være klar over når det kommer til denne motoren? Har lagd et T stykke på hovedvanninntaket slik at jeg kan ferskvannskjøre den når den skal ligge en stund i opplag. Redigert 21.Desember.2015 av Båtentusiasten99 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kalle Kartoffel Svart 8.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2016 Hvis dette fungerer skal det nå ha kommet to bilder av motoridentifikasjo. Dette er av en 07 modell 6 LPA STP2. Er det noen som kan si noe om denne motoren er en av de problemmotorene Yanmar hadde tidligere? Alderen tilsier at det er ok motorer, men serienummeret sier noe annet, nemlig at de er av de som hadde problemer. Problemserien gikk fra 50101 til 53988. Denne motoren jeg har prøvd å legge bildet inn, har serienr. : M 50642. Noen som har peiling og kan hjelpe litt. Har sendt mail til Yanmar uten foreløpig å ha fått svar. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 8.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2016 Meg bekjent, er dette 2. generasjon, uten noen kjente problemer. Kanskje andre kan bekrefte dette. STP2 er en forbedret STP ? Viktig med reg.reim bytte hver 500 timer, eller 5.år. Sitér dette innlegget Link to post
Kalle Kartoffel Svart 8.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2016 Ja jeg har hørt dette. Tidligere i denne tråden var det et innlegg der en hadde listet opp at problemserien har motornummer 50101 til 53988. Siden det står to motorer i en båt jeg ser på som begge har serienummer innenfor dette intervallet, lurer jeg på om jeg tør å tenke på å kjøpe. Men samtidig står det stp2, som tyder på at det har vært noe oppdatering. Håper noen vet noe. De motorene er 07 og 08 modell. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 8.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2016 På min 2010 så er serienummeret 0781. Er nok lurt å ventepå svar fra noen som kan svare sikkert på dette. Sikkert produsert forskjellige steder ? Jeg trodde A'en stod for America, men min maskin er visstnok satt sammen i Japan. (beklager dårlig bilde) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 9.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2016 Er det noen som kan si noe om denne motoren er en av de problemmotorene Yanmar hadde tidligere? Alderen tilsier at det er ok motorer, men serienummeret sier noe annet, Dette gjaldt 6LP og 6LPA motorer produsert mellom September 1996 og Februar 2002. Yanmar 6LP or 6LPA series engines manufactured by Yanmar between September 1996 and February 1, 2002, specifically including those which a) have a model designation of 6LP-STE, 6LP-STZE, 6LPA-STE, 6LPA-STZE, 6LPA-STP or 6LPA-STZP and b) bear a serial number in the range of 50101-53988 or M50001-51195. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 9.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2016 Takk, godt jobba Mix ! Er det ikke litt rart at Yanmar bruker samme serienummer-rekka på 2007-modell, da ? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 9.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2016 Det er jo forskjellige modell serier, så egentlig ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Kalle Kartoffel Svart 9.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2016 Starter Yanmar ny nummerserie hvert år? Slik at samme motornummer kan dukke opp på flere årsmodeller. Hmmm. Fort gjordt å gå på en liten smell her hvis man ikke samtidig sjekker arsmodellen samtidig. Er ikke dette en litt skummel måte å gjøre dette på da, ihvertfall for kundene? Mener andre fabrikanter bruker stigende serienummer hele veien, med noen siffer eller bokstaver først som forteller hvilken årsmodell. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.