Kalle Kartoffel Svart 9.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2016 Ok jeg tenker at dette er friskmeldte motorer da. Men i dette med sjekking av dette leste jeg vedlikeholdsmanualen. Er det noen som sjekker dysetrykk så ofte som boka sier, og har blandebendet blitt byttet hvert 2 år? Dette koster vel en liten haug med båtpenger og er vel litt unødvendig hvis man da ikke har mye og alvorlig tæring da. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 9.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2016 .. og har blandebendet blitt byttet hvert 2 år? Det står ikke at det skal byttes, men reses og sjekkes hver 500 time eller annenhvert år. Byttes ved evt tæring, som til de fleste andre maskiner. Sitér dette innlegget Link to post
Kalle Kartoffel Svart 9.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2016 Ja du har helt rett. Det står på Yanmar sine sider at blandebendet skal sjekkes av Yanmarmekaniker hvert 2 år, og byttes ved behov. Virker som levetiden er kort uansett siden Yanmar ikke stoler på at et bend klarer seg i kansjke fem år før det må sjakkes? Noen erfaringer med hvor ofte må man bytte og ca.pris? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 9.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2016 Blande bendet holder stort sett mellom 5-15 år. Koster mye som original, men selges uoriginale rustfrie på ebay til overkommelig pris. Sitér dette innlegget Link to post
Kalle Kartoffel Svart 9.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2016 Ja ser det nå, og der var jo noen riktig fine også. Polerte rustfrie. Må beklage rot med bokstaver. Sitér dette innlegget Link to post
Andreas Isaksen Svart 24.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2016 Noen som husker hvor alle sink-anodene på en Yanmar LY6-UTE står ? manualen stemmer ikke og hodene er overmålt. Sitér dette innlegget Link to post
Carwell Svart 27.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2016 Ja ser det nå, og der var jo noen riktig fine også. Polerte rustfrie. Må beklage rot med bokstaver. Er også på utkikk etter nytt blandebend, men ser dem ikke da jeg søker "Yanmar 6lpa-stp mixing bend" eller "Yanmar 6lpa-stp exhaust bend" på ebay. Hvor fant du de, link? Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 27.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2016 Prøv mixing elbow http://m.ebay.com/itm/Stainless-Steel-Mixing-Elbow-Polished-for-Yanmar-119773-13501-LHA-STE-6LP-VBand-/231614706320?nav=SEARCH Hadde vært interessant om noen hadde førstehånds erfaring med det her Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
tilplan Svart 27.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2016 Jeg kjøpte det, men ikke i polert utgave. Har ikke fått montert det ennå. Det skal på plass i løpet av vinteren. Det er sveist sammen av halve rør og bend og ser ganske greit ut. Vet ikke hvordan det originale ser ut nytt, men har tro på at det vil holde lenge med rustfri utgave. Sitér dette innlegget Link to post
Carwell Svart 28.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2016 Prøv mixing elbow http://m.ebay.com/itm/Stainless-Steel-Mixing-Elbow-Polished-for-Yanmar-119773-13501-LHA-STE-6LP-VBand-/231614706320?nav=SEARCH Hadde vært interessant om noen hadde førstehånds erfaring med det her Takk, flott. Der har vi det. Tiltplan: gi gjerne et ord når du har montert det. Sitér dette innlegget Link to post
MrEbbesen Svart 7.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2016 (redigert) På tide med en liten maling skvett på motoren.... https://baatplassen.no/bildearkiv/34/34710/img_0052.jpg Redigert 7.Mars.2016 av MrEbbesen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MrEbbesen Svart 9.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2016 Mye pussing,demontering,sjekking,bytting av pakninger,vasking,grunning og lakking.. Sjekk av bunnpanne,vasking osv.. Montering av div rør og dingser. Montering av kåpe til svinghjul å hjulet... Nå mangler jeg bare impeller og sink. noen tips til billigste nettbutikk som selger dette Sitér dette innlegget Link to post
Otto R Svart 10.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2016 Imponerende Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 10.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2016 (redigert) Er ny på Yanmar... ( og kommer sikkert med noen 'dumme' spørsmål etterhvert...) Har 4cyl Yanmar 222Hk med akksling (Viknes 880). Hva er max og marsj turtal på disse? Redigert 10.Mars.2016 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
lgboat Svart 10.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2016 Max er 3450, eller 3600 i fri (ikke å anbefale å prøve for ofte). Marsj er 3100 i timesvis. Ned mot 2750 ok, men lavere medfører litt soting. Mellom 1600 og 2600 vil gi mye soting over tid, kun korte perioder i dette området. Forutsetter at du har riktig propellsink/stigning. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 10.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2016 (redigert) Takker :-) Er det vanlig at anodene (zinkene) inne i motoren må skiftes hvert år? Redigert 10.Mars.2016 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
hanto1 Svart 10.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2016 Bytter mine sink ca2 ganger i året. Har båten ute hele året. Det kan være store forskjeller i fra båt til båt hvor mye det tæres. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 10.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2016 (redigert) Om sinken sitter på etter vinterkonserveringen så bytter jeg når den går på vannet. Pleier ikke å bytte før sjøsetting. Hvert år, ja. Redigert 10.Mars.2016 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lgboat Svart 10.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2016 Anodene i kjølesystemet (ikke i motoren som sådan), kan du skifte en gang i året. Enkelte anoder vil nok se "nesten ubrukte" ut, ta vare på de så har du nød/reserver. Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 10.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2016 Men hva oppnår man ved å bytte anoder så lenge det er mye igjen av dem? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 10.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2016 Det var under 50% av mine igjen etter en sesong pluss vinterlagring i frostvæske. De ble blågrønne på det som var igjen også. Men om de ser fine og hele ut, er det bare tull å bytte. Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 10.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2016 Ok, mine ble ikke bytta i fjor da det var mye igjen, men det betyr vel at jeg må bytte i år? Jeg kjøpte båt med Yanmar 407 HK i fjor, så det blir jo litt spennende å se hvor mye som er igjen. Stemmer det at disse er så dyre? OG at det er vanlig å kjøpe disse på ebay? Sitér dette innlegget Link to post
lgboat Svart 10.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2016 Problemet er at de må sjekkes minst en gang pr år da vannkvaliteten gir varierende forbruk av anodene. Når du sjekker og finner en lite oppbrukt anode, vet du ikke om den holder en eller syv måneder til. Bytter du, vet du at den holder i ett år. Man kan selvsagt gjøre seg til regel å sjekke flere ganger pr år. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 10.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2016 Bruker folk å utføre servicer på de intervaler som står i manualen? Jeg skifter olje, oljefilter og dieselfilter hvert år, men å sjekke dyser osv har jeg ikke tenkt på før det evnt skulle være symptomer på noe galt. Bilen er jo fulgt opp til en hver tid, men å få stempel i serviceheftet på en båtmotor tror jeg de færreste tenker på. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 11.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2016 Takk for mye fin info :-) (litt på siden kanskje, men på min Viknes 880 må jeg skifte utvendige anoder 2 ganger i året! Ligger ute hele året i isfri småbåthavn. Moterer 16 amp. skilletrafo (av den gamle sorten) nå, og håper det vil bedre saken. Har anoder både på rorjernet (stilken), aksling og propellmutter.) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.