Jump to content

Tråden Med Alt Om Yanmar


Volvomekanikeren

Recommended Posts

Det vil normalt være større forbuk av sink på ny motor.

Men om anoder utvendig må skiftes 2 ganger pr år vil jeg være fristet til å si at det er noe galt med landstrømmen. Enten i egen båt eller på nabo båtene eller ved selve landstrømmen.

I havna jeg ligger er det ikke uvanlig å ta båten på land annenhvert år, og det er fortsatt sink igjen iht min erfaring.

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Link to post
  • 2 uker senere...

I min nygamle Comfort 30, som jeg hentet nå i helga, sitter en 15hk saltvannskjølt Yanmar. Formodentlig er motoren like gammel som båten, dvs. fra 1981.

 

Jeg er helt ukjent med denne, og har derfor lettere angst for å la være å gjøre noe jeg åpenbart burde ha gjort - for ikke å snakke om å gjøre noe jeg ikke burde ha gjort. Med andre ord, er det noe spesielt jeg bør være særlig oppmerksom på? Smøring, jevnlig vedlikehold osv.? Jeg innser at den selvsagt kan knele når som helst, men det hadde vært fint om et havari ikke skyldes min egen udugelighet...

Link to post

I går startet jeg min Yanmar 4JHE fra 1986 etter vinterdvalen. Jeg tror jeg holdt startknappen inne i 1 sekund, og så fyrte den og startet!! :thumbsup:

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Akkurat som min 1985 GM 6.2L, ett klikk med starteren og den ruslet i gang. Nå heter vel denne tråden 'alt om Yanmar'? Er ikke den nå for tiden vesentlig laget i Frankrike, Italia og andre plasser?

 

Beklager, kunne ikke dy meg. Skal aldri gjøre det mer. Hadde en to-sylindret sak fra Yanmar en gang i tiden, utmerket motor, produsert i Japan.

Link to post

I båten vår sitter det en Yanmar 6LPA-DTP. For å få byttet impeller på denne skal det være enklest å ta ut hele pumpehuset. Bildet nedenfor er rappet fra ebay og viser et slikt pumpehus. Pumpa er festet til motoren med to pinneskruer. Den ene "flensvingen" for dette sees nederst til venstre i bildet.

 

Når mutterne på begge disse pinneskruene er løsnet (og selvfølgelig også begge slangetilkoblingene), er det da bare å dra pumpehuset rett ut? Grunnen til spørsmålet er at det ytterst på drivakslingen til venstre i bildet, ser ut til å være et slags "gjengeparti"?

Impelleren skal ikke byttes før neste sesong, men det er uansett kjekt å vite litt om hvordan dette henger sammen! Jeg ville derfor satt pris på råd fra dere som har vært borti en slik jobb før!  :smiley:

 

 

 

bilde

Link to post

Det står normalt et tannhjul festet på de gjengene.  Det blir med ut.

Det kan være kjekt å bytte ut f.eks. den nederste pinneskruen med en "hodeskrue".

Da blir det lettere å sette pumpa på plass igjen.

 

En ting til.  Mens du har pumpa ute.  Sjekk tetningsringen innenfor impelleren.  Den er ofte kaputt (korrodert/brukket fjær).

Tetningsringen er ikke så vrien å få ut hvis du dytter litt først via et hull på baksiden, og drar den ut med et verktøy beregnet for slikt f.eks. fra Biltema (ser ut som en slags korketrekker)

Link to post

Som arnemoa skriver er ikke dette så vanskelig.

 

Først må du løsne kjølevannslangene som går inn/ ut av pumpa.

Det lønner seg å drenere saltvannskjølekretsen før du løsner slangene, så slipper du å få litervis fossende ut i det du løsner slangeklemmene, Se instruksjonsboka hvor du tapper ned kjølere.

 

Vannpumpa sitter med to muttere på to bolter mot blokka. Disse løsner du med 14 mm fastnøkler. Det skal være to skiver på innsiden av hver mutter, få ut begge disse uten at de forsvinner i kjølen ;)

 

Da er det bare å dra hele pumpa forsiktig ut.

Her har du drevet på baksiden som sitter mot kransen inne i blokka:

 

bilde

 

 

Da er det bare å skru opp lokket til impelleren. Dette er 10mm muttere.

Merk o-ringen som tetter mellom lokket og impellerhuset (rød pil).  Denne bør du bytte (Yanmar delenr 119773-42570)

bilde

 

 

Ta forsiktig ut impelleren med en tang eller en utdrager for impellere uten å skade vegger eller flens.

Rengjør impellerhuset. Nå ser du tetningsringen (simmeringen) som arnemoa anbefalte deg å skifte samtidig.

Denne hadde i en tidligere versjon en tetningsfjær som korroderte og som medførte saltvannsdrypp fra vannpumpa til kjølen etter noen år.

Nå er det kommet en ny versjon med rustfri fjær. Bytt derfor denne uansett så er du sikker på å få den rustfrie utgaven.

Denne har delenummer  Yanmar X02233001.

bilde

 

Da er det bare å montere sammen igjen i motsatt rekkefølge.

 

 

Her har du pakningen (simmeringen) og verktøyet som arnemoa nevner ovenfor. Det er litt pirkearbeid, men tar ikke mange minuttene å bytte.

Pakningen koster ca en hundrelapp. Jeg bytter denne sammen med impelleren hver gang for sikkerhets skyld når først pumpa er tatt ut (ca hvert 5. år).

bilde

 

 

Det du trenger for jobben er følgende:

 

Impeller       :                                                 Yanmar delenummer:    119773-42600

Simmering   :                                                                                      X02233001

Ny O-ring under impellerlokket                                                          119773-42570

Ny O-ring mellom vannpumpe og blokk                                              24321-000650

 

Alle originaldelene inkludert ny impeller koster tilsammen ca 500-600 kroner, så det lite vits i å "spare" på uorginalt eller gjenbruk av pakninger, osv.

Link to post

Den verste opplevelsen for en impeller kan gjerne være tørrkjøring inntil den har klart å suge opp vann.  Dette passer jeg på å unngå ved å fylle opp sugesiden med vann før første oppstart. Jeg vet ikke hvordan ditt system ser ut og om det lar seg gjøre der.  Hvis det ikke lar seg gjøre, kan det være en ide å gi impelleren litt matolje eller noe før du setter på lokket.

 

PS

Jeg anbefaler å lage et system for å kjøre ferskvann gjennom motoren etter bruk.

Link to post

Tusen takk til dere begge for veiledning etter "teskje-metoden"! Når man ikke har gjort dette før, er en slik steg-for-steg-beskrivelse med bilder gull verdt! 

 

arnearmoa, det du nevner med å fylle opp sugesiden før oppstart når sjøvannskjøledelen har vært tappet ned, bør vel kunne gjøres ved å åpne sjøvannsfilteret og helle et par liter vann ned i åpningen/slangen som går til sjøvannspumpa?

 

Det er montert en avgrening (T-ledd) med en egen ventil og et par meter slange på sjøvannsinntaket på motoren. Dette opplegget fungerte utmerket for å ferskvannskjøre og vinterkonservere motoren med frostvæskeblanding sist høst. Jeg har tenkt litt rundt å fylle15-16 liter ferskvann i en plastdunk ("vindunk"), og benytte dette opplegget for å la motoren få slurpe i seg ferskvann som takk for turen. 

 

I flg forrige eier ble impelleren sist byttet høsten 2012, så jeg har ikke planer om å gjøre noe med denne før høsten 2017.

Link to post

Byttet anoder i dag. 4 stykker, en stor og tre små.

iflg. skjema skulle det være 6, men de to siste er ikke der på min motor.

Anodene var "noe" tæret, så jeg sleit litt med å få ut anode fra messingkapselen.

Måtte renske gjengene med en gjengetapp: 10 mm Ø. (Bunntapp)

Min motor er 4 cyl. 222 Hk med aksling fra 2005.

Er det flere av dere som kun har 4 anoder på motoren?

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Hvor ofte bytter dere impeller egentlig?.

Jeg bytter impeller hvert 4. år, og passer som nevnt på at den aldri går tørt.

Det betyr at jeg må gjøre det igjen før neste sesong.  Da skal jeg fikse litt på løsningen med skruer mot blokka.

Jeg har byttet til skruer med hode, men de var litt lange, så jeg har en mutter innpå dem foreløpig.

Vurderer om jeg kanskje skal bytte den øverste tilbake til pinneskrue.  Har ikke helt bestemt meg  :smiley:

Link to post

Jeg har bolten til vannpumpa, men har null peil på gjengedimensjoner. Skal likevel gi et forsøk på å beskrive bolten du trenger.

 

Det jeg kan måle er at bolten har innvendig diameter(i bunn av gjengene) på 9 mm.

Bolthodet er 17 mm. Så det viktige;  Det skal være metriske gjenger.

bilde

 

arnearmoa nevner at bolten i standard størrelse er litt lang.

Kapper du den ned til ca 37 mm har den passe lengde.

bilde

 

 

Når det gjelder impellerskifte og intervall, har jeg stor sans for det arnearmoa skriver over, altså ca hvert 4. år.

Bedre et år for tidlig enn forsent.

 

I min båt har jeg sjøvannsfilter montert før vannpumpa. Det gir den fordelen at impelleren skånes for alle fremmedlegemer og ting som kan følge med direkte fra vannet og inn i sjøvannspumpa. Dette skåner impelleren og gir den sikkert et tryggere og bedre liv i forhold til å bli ødelagt av fremmedelementer som kan følge med vannet utenfra. En bekjent fikk for noen år siden en manet med inn i motoren og det var ikke særlig morsom opprydningsjobb.

Ulempen med denne løsningen er hvis en vinge eller tre på impelleren skulle brekke av, vil disse forsvinne rett inn i slanger og kjølere og kanskje blokkere kjølevannssirkulasjonen. Da har du et større puslespillprosjekt foran deg enn du aner.

 

Noen motorer (blant annet VP) har sjøvannsfilteret etter impelleren. Da vil eventuelle deler fra en defekt impeller bli fanget opp her før de havnet i kjølesystemet. Men skulle dette skje har du antagelig likevel et problem med kjølevannstemperaturen.

 

Skulle impelleren se slik ut, kan du jo lure på hvor i kjølesystemet de manglende delene har tatt veien? (Bildet er hentet fra Google).

bilde

 

 

Ved forrige impellerskift var det 5 år siden motoren var ny. Da var impelleren hel, men det var synlige små sprekkdannelser i bunnen mot impellerakselen på de vingene som hadde ligget mest bøyd inne i impellerhuset under vinteropplaget. Altså er 5 år absolutt maksimum for meg. En impeller som brukes hele året vil antagelig vare noe lengre enn en som ligger sammenbrettet 4-5 måneder i vinteropplag.

 

I fjor på ettersommeren klarte jeg å starte motoren ved brygga og lot den gå ca 1-2 minutter på tomgang før jeg plutselig hørte på eksoslyden at jeg hadde glemt å åpne bunnventilene for kjølevannsinntakene. Altså ble impeller tørrkjørt et par minutter. Jeg byttet derfor impeller nå i vinter for sikkerhets skyld. Da var denne impelleren 3 år gammel. Jeg gidder ikke å risikere problemer med kjølesystemet for å spare noen hundrelapper og en times kosejobb.

Link to post

Her er forresten et bilde av impelleren som ble skiftet etter 5 år. Dette var originalimpelleren som hadde sittet i motoren (Yanmar 6LP) siden den var ny.

 

Sprekkene er kun på de vingene som lå sammenbrettet mot toppen av impellerhuset etter det siste vinteropplaget før den ble byttet. Det ser derfor ut som at dette er skjedd i løpet av noen vintermåneder når impelleren har ligget i ro og ikke under bruk. Hvor lenge dette hadde holdt sommeren etter kan man jo bare gjette på.

bilde

Link to post

Da er jeg i gang med litt vårservice på motoren... Første gangen. 6LP motor.

 

Har byttet olje og filter. Tenkte å ta dieselfilter og for-filteret (racor). Har anoder klare. Tenkte og å ta en sjekk av impeller. Er denne grei å få ut uten verktøy? Eller må jeg ha en ters el?

 

Of så lurte jeg på å sjekke eksosbendet. Er dette greit å ta av og ta en titt nedi og sette tilbake? Trenger jeg noen nye pakninger el? Vet ikke når eller om det har vært byttet (2000 mod). Hvordan inspiseres det best?

 

Noe mer dere som gjør dette selv pleier å ta?

Baltic-pappa

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...