Jump to content

Tråden Med Alt Om Yanmar


Volvomekanikeren

Recommended Posts

Da er jeg i gang med litt vårservice på motoren... Første gangen. 6LP motor.

 

Har byttet olje og filter. Tenkte å ta dieselfilter og for-filteret (racor). Har anoder klare. Tenkte og å ta en sjekk av impeller. Er denne grei å få ut uten verktøy? Eller må jeg ha en ters el?

 

Of så lurte jeg på å sjekke eksosbendet. Er dette greit å ta av og ta en titt nedi og sette tilbake? Trenger jeg noen nye pakninger el? Vet ikke når eller om det har vært byttet (2000 mod). Hvordan inspiseres det best?

 

Noe mer dere som gjør dette selv pleier å ta?

En kjempemotor dette. Husk og sjekke når registerreima sist var skiftet :thumbsup:

Link to post

Noen som er interessert i impeller til en billig penge ? Har 3 stk. Ubrukte i orginalforpakning som jeg ikke kan bruke selv. Nr. på impellere er : 119593 - 42200 (42201). Ordinærpris hos Vestfold Elektrodiesel er ca. 1300,- kr. Du kan få kjøpt av meg for kr. 500,- pr. stk. Tlf. nr. mitt er 95211357.

Er ikke dette gamle 6LY serie impellerne som slapp i vulkaniseringen mot bosset og spant på akslingen.

 

 

Link to post

Da er jeg i gang med litt vårservice på motoren... Første gangen. 6LP motor.

 

Har byttet olje og filter. Tenkte å ta dieselfilter og for-filteret (racor). Har anoder klare. Tenkte og å ta en sjekk av impeller. Er denne grei å få ut uten verktøy? Eller må jeg ha en ters el?

 

Of så lurte jeg på å sjekke eksosbendet. Er dette greit å ta av og ta en titt nedi og sette tilbake? Trenger jeg noen nye pakninger el? Vet ikke når eller om det har vært byttet (2000 mod). Hvordan inspiseres det best?

 

Noe mer dere som gjør dette selv pleier å ta?

 

Litt seint svar kanskje, men...

 

Du bør bruke en ters eller lingende for å ta ut impelleren.  Skrutrekkere for å vippe den ut kan deformere kanten på pumpa, med økt risiko for lekkasje (selv om denne pumpe har o-ring mot lokket).

 

Når du tar av eksosbendet, bør du bytte pakning (delenummer 119773-13250) og den nye bør settes inn med et egnet middel, som jeg ikke husker navnet på.

Diverse eksosfirma bør ha tips.

 

Jeg kjøpte min motor da den var gått 89 timer, og jeg byttet ut det originale eksosbendet med en syrefast løsning med større høyde over vannlinja i forbindelse med montering av motoren i min båt.  Jeg tenkte å selge det originale bendet, men så rotet jeg det bort etter lang utsettelse.  Jeg har funnet det igjen nå.  Prisen for et nytt originalt var sju båtpenger den gangen jeg tok det av.

Jeg selger det for en båtpenge.  Bor i Asker.

Link to post

Det tror jeg ikke. Jeg har selv en 6lya-ste, 2000mod og der passer de ikke. En venn av meg har en 6ly-ute 2007 mod. og heller ikke der passer de. Innvendig diameter er mindre enn på våre modeller.

Merkelig, jeg hadde 119593 - 42200 på min motor, den spant på akslingen. Et kjent problem.

Denne ble byttet med 119593 - 42201

Som nå er byttet til 119593 - 42202 som også har fått gjenger i bosset slik at det er en lek å ta ut/inn impeller.

 

bilde

 

 

Link to post

Min 6lya-stp glapp i bøssing på impeller.

 

Men ein anna sak..

 

Spørsmål om den motoren 6LYA-STP. 2002model. Eg har sett ein slik brukt maskin i båten 4år sidan. Aldri fått max turtall. Stemmer det at den skal ha 3400? Eg får bittelitt under 3000.

Propell og gear er frå tidligare installasjon med ford 250hk.

 

Eg har oppgradert dieselsystem med filter og diameter nok. Eg har lagt om eksosslange for å minke motstand. Eg har bytta turbo då eg fann skader på vinger i kompressjonshus i den gamle. Nå gjennstår det å montere lettere propell.

Men så etter prøvetur onsdag har eg fått nokre tankar. .. båten har lagt ute to år nå, så eg hadde en bekjent dykker for å gjere reint for prøvetur med ny turbo. Eg tenkte at kanskje ny turbo og eksos kunne bidra at eg slepp bytte propell.

Dykker gjorde rein propell og bare litt på skrog. Det var så mye rur og dritt at det var for mye jobb. Eg måtte slippe først for å få testa turtall og fart sa han. Logisk nok.

Men så på prøvetur så klarte eg akkurat samme turtal som før. Eg har alltid klart det samme turtall på max enten nyslippet eller etter 1 år utpå. Riktignok 2 knop mindre fart no en ved nysmurt.

Maskin virker kraftfull. Øker godt og jevnt heilt til den legger seg v ca 3000. Kjenner og hører turbo.

No lurer eg på om det er andre ting eg bør sjekke.

Er det noko innretning som begrenser turtall som kan justeres?

 

Maskin var overhalt av en privatmann med låven full av maskiner.

Kan han ha sett på feil dyser eller noko slik..?

Kan eg identifisere dyser og pumpe visuelt, dvs er det noko nummer på de ?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Aner ikke Sæbø. Responderer på dette med sprukne impellervinger. En del gummikvaliteter som blir brukt til impellere tåler ikke frostvæske. Gummien blir hard og sprekker.

 

Hulda bruker ikke frostvæske og jeg sliter ut impellerhuset like fort som impelleren, går omtrent 500 timer. Da skiftes hele pumpen som hos meg sitter montert direkte på veivakslingen og har derfor samme turtall som motoren.

Link to post

Min 6lya-stp glapp i bøssing på impeller.

 

Men ein anna sak..

 

Spørsmål om den motoren 6LYA-STP. 2002model. Eg har sett ein slik brukt maskin i båten 4år sidan. Aldri fått max turtall. Stemmer det at den skal ha 3400? Eg får bittelitt under 3000.

Propell og gear er frå tidligare installasjon med ford 250hk.

 

Eg har oppgradert dieselsystem med filter og diameter nok. Eg har lagt om eksosslange for å minke motstand. Eg har bytta turbo då eg fann skader på vinger i kompressjonshus i den gamle. Nå gjennstår det å montere lettere propell.

Men så etter prøvetur onsdag har eg fått nokre tankar. .. båten har lagt ute to år nå, så eg hadde en bekjent dykker for å gjere reint for prøvetur med ny turbo. Eg tenkte at kanskje ny turbo og eksos kunne bidra at eg slepp bytte propell.

Dykker gjorde rein propell og bare litt på skrog. Det var så mye rur og dritt at det var for mye jobb. Eg måtte slippe først for å få testa turtall og fart sa han. Logisk nok.

Men så på prøvetur så klarte eg akkurat samme turtal som før. Eg har alltid klart det samme turtall på max enten nyslippet eller etter 1 år utpå. Riktignok 2 knop mindre fart no en ved nysmurt.

Maskin virker kraftfull. Øker godt og jevnt heilt til den legger seg v ca 3000. Kjenner og hører turbo.

No lurer eg på om det er andre ting eg bør sjekke.

Er det noko innretning som begrenser turtall som kan justeres?

 

Maskin var overhalt av en privatmann med låven full av maskiner.

Kan han ha sett på feil dyser eller noko slik..?

Kan eg identifisere dyser og pumpe visuelt, dvs er det noko nummer på de ?

Kan det være at den gamle forden gikk på lavere maksturtall. Da passer ikke den gamle kombinasjonen av gear og propell med den nye motoren.

Link to post

Hei igjen!

Jeg har den båten som tilhørt den anerkjente Roalbj. Det fulgte med flere impellere fra denne fantastiske personen. Jeg skiftet impeller på 1000 t. Har ikke skiftet siden og nå har motoren gått 1600 t. Roalbj. sa den gang at jeg vil se at temperaturen vil stige når det er på tide med skifte. MEN, når det er sagt så hadde min venn ( 6ly-ute, 2007 mod. ) det samme problemet som nevnes med at det kun var impellerstokken som gikk rundt . Og det etter kun ett års bruk, under 100 t. Dette var impeller kjøpt hos Vestfold Elektrodiesel. Det må etter mitt skjønn ha vært noe galt i en produksjonsserie. Jeg skiftet impeller i 2007 (1000t. serv.) og har ikke hatt temp. økning overhodet. Roalbj. er en meget klok man..........han vet mer enn de fleste om båt.

Link to post

... Jeg skiftet impeller på 1000 t. Har ikke skiftet siden og nå har motoren gått 1600 t. Roalbj. sa den gang at jeg vil se at temperaturen vil stige når det er på tide med skifte....

Vel-vel ...  ta en titt på innlegg 820 i denne tråden og se hva jeg forsøker å si der.

Dersom du har sjøvannsfilter etter sjøvannspumpa kan du kanskje gamble på temperaturstigning som "impeller-måler" dersom alle vingene skulle ryke, men det tror jeg ikke du har.

Om du har kjørt ca 600 timer siden siste impellerskift, er det antagelig på tide å bytte. Se bildet av min impeller med store sprekker i innlegg 822. Den hadde gått ca 500 timer. Dette gjaldt Yanmar 6LP, men impeller er impeller og jeg tror din og min motor uansett har det samme anbefalte skift-intervall. 

Det er bare så utrolig ergelig for deg hvis Yanmar (les: Johnson Pumps som produserer Yanmars impellere) plutselig skulle få orden på festet mot akselen og du skulle få temp-alarm på grunn av en vingeløs impeller hvor kjølesystemet er blokkert av alle småbitene...

Link to post

Litt seint svar kanskje, men...

 

Du bør bruke en ters eller lingende for å ta ut impelleren.  Skrutrekkere for å vippe den ut kan deformere kanten på pumpa, med økt risiko for lekkasje (selv om denne pumpe har o-ring mot lokket).

 

Når du tar av eksosbendet, bør du bytte pakning (delenummer 119773-13250) og den nye bør settes inn med et egnet middel, som jeg ikke husker navnet på.

Diverse eksosfirma bør ha tips.

 

Jeg kjøpte min motor da den var gått 89 timer, og jeg byttet ut det originale eksosbendet med en syrefast løsning med større høyde over vannlinja i forbindelse med montering av motoren i min båt.  Jeg tenkte å selge det originale bendet, men så rotet jeg det bort etter lang utsettelse.  Jeg har funnet det igjen nå.  Prisen for et nytt originalt var sju båtpenger den gangen jeg tok det av.

Jeg selger det for en båtpenge.  Bor i Asker.

Link to post

Om det er stålpakningen til eksosbendet det her siktes til, så vær obs da du demonterer det gamle. I mitt tilfelle var det ikke pakning der. Ved kjøp av nytt bend, kjøpte jeg også pakning, ble anbefalt det og var da ikke sikker på om den var der, monterte pakningen og det ble lekkasje. Tok den av igjen, helt tett.

Det er nok nærmest umulig å se hvor mye tæret bendet er, for finne det ut må det antagelig kuttes og da er det ubruklig uansett.

Vær også obs på at det kan være 6 sink, det er det på min. I settene er det 5, 4 like og en større, i min altså 5 like og en større.

Link to post

Vær også obs på at det kan være 6 sink, det er det på min. I settene er det 5, 4 like og en større, i min altså 5 like og en større.

 

Den 6. anoden er ikke beskrevet i manualen og kan derfor være litt vond å finne.

Denne sitter imidlertid her (se rød ring), på den lille vertikale kjøleren som sitter på venstre side helt i forkant av motoren.

 

(Bildet er lånt fra Google)

bilde

Link to post

Hei Phoebe !

Er veldig takknemlig for at du kommer med gode innspill og at du passer på så jeg ikke skal få problemer. Nettopp det siste du beskriver skjedde med min tidligere VP Kamd 42. Hele kjølesystemet tettet seg og det ble igrunn en ubehagelig jobb og få det rengjort. Alle vingene på impelleren lå i kjølestystemet. Kun stokken igjen i impellerhuset. Men, i all min uvitenhet jeg er ikke enig i at impeller er impeller. Jeg er overbevist om at det er kvalitetsforskjeller, også på "samme" type impeller til Yanmar 6lya- motorene. Min tidligere omtalte kamerat måtte skifte impeller flere ganger pga. at impellervingene falt av. Dette skjedde etter service på motor utført av Vestfold Elektrodiesel. Tror ikke de gjorde noe feil. Han fikk da en av mine impellere og har ikke hatt problemer siden. Jeg mener ikke med dette å si noe annet enn at jeg tror det kan være forskjell på kvaliteten på impellere. Mine er kjøpt fra USA. Det finnes heller ingen sprekker i den som jeg skiftet ved 1000t. Ser helt ny ut. Ikke vet jeg!

Link to post

Hei

Vi er ganske enige om at det kan være store forskjeller mellom fabrikat av impellere. Imidlertid er stort sett alle de større original-impellerene til Yanmar produsert av svenske Johnson. Og disse er gode, ingen tvil om det.

 

Impelleren i innlegg 822 er en "original" Yanmar-impeller  (produsert av Johnson) og det var denne som satt originalt i motoren fra den var ny (jeg kjøpte båt og motor nytt i 2006) og som jeg skiftet ca 5 år / 500 timer senere. Denne var begynt å få sprekker, men var enda hel.

 

Senere har jeg skiftet impeller et par ganger, disse to under skiftintervallet, og de har vært like fine. En av disse var kjøpt fra USA og den andre hos Vestfold Elektrodiesel i Stokke. Begge originale med samme delenummer. Jeg bruker ellers kun originale impellere og øvrige deler, ikkeno` fake i mitt motorrom ;)

 

Poenget mitt er vel heller; Hvorfor ta sjansen på å "overkjøre" når du ikke helt vet hvor mye over skiftintervallet impellerne faktisk tåler?

 

Ser du er fra Vestfold, da sees vi sikkert utpå når sola kommer :)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...