Jump to content

Tråden Med Alt Om Yanmar


Volvomekanikeren

Recommended Posts

Hei!

I l.a. sommeren skal jeg bytte kjølevæske på motoren (Yanmar 6LPA-DTP). Det som er på den nå er "gønn long-life" frostvæske. Fabrikatet kjenner jeg ikke. Jeg ser Maritim har to varianter.

 

Hvilken av disse to - eventuelt annet fabrikat, bør jeg velge? Jeg vil helst fortsette med grønn type. I motsatt fall (f.eks. overgang til rød væske) kreves det vel mer grundig rengjøring/skylling av kjølesystemet? 
 

https://www.maritim.no/frostvaske-gronn-g48-4-liter#.Vwdlm6SLTIU

https://www.maritim.no/frostvaske-volvo-1-liter-kons-gronn#.VwdlXqSLTIU

Link to post

Hei. Ut fra husken må du iallfall unngå å bruke en med silikat, for da korroderer veggen mellom kjølevæska og eksosen i manifolden pga. kombinasjonen med aluminium og høy temperatur. Ikke bra!

 

Jeg ville holdt meg til merker anbefalt på Yanmar Norge sine nettsider, skylt veldig godt etter den gamle før den nye slapp inn, og blandet ut den nye i riktig forhold med destillert vann. (Selges vel fortsatt i kanner på Biltema)

Link to post

Hei igjen og takk for svar!

Frostvæsker er tydeligvis et kompekst område. I flg han jeg kjøpte båten av i fjor sommer, er det "grønn longlife" frostvæske på motoren nå, noe han hadde blitt anbefalt av en marina som representerer Yanmar. Etter det jeg har lest på diverse nettsider, er det mye som tyder på at grønn frostvæske ikke er silikatfri...

 

Syns å huske å ha sett ei litersflaske med frostvæske i båten, så jeg må ta en nærmere sjekk på hvilket fabrikat dette er, og om det står noe om at den er silikatfri. Det er vel mye som tyder på at det tvinger seg frem kjølevæskebytte umiddelbart etter utsetting nå i vår, og da til en av de typene som står på Yanmars liste - se nedenfor.

bilde

Link to post

Hvor viktig er dette med silikatfri kjøleveske på litt eldre motorer?

 

Har en 3ym20 med grønn kjøleveske. Bør jeg bytte til rosa eller er dette penger ut av vinduet? Forstår at dette er særlig viktig for motorer som består av aluminium. Hva er 3ym20 laget av egentlig?

 

Hadde en ny 3YM20 (2011mod) i ei Polar-snekke jeg handlet ny det året. Disse båtene blir jo bygget i Polen. Den hadde blå kjølevæske ved levering. Merkeverkstedet byttet da denne til rød( Havoline XLC) ved første service etter gjennomspyling av kjølesystemet.

Link to post

Noen som vet hvor man får kjøpt Havoline XLC i Oslo området?

 

Hadde en ny 3YM20 (2011mod) i ei Polar-snekke jeg handlet ny det året. Disse båtene blir jo bygget i Polen. Den hadde blå kjølevæske ved levering. Merkeverkstedet byttet da denne til rød( Havoline XLC) ved første service etter gjennomspyling av kjølesystemet.

Link to post

Les denne Yanmar service bulletin for å unngå slike problemer.

 

Du må ha bruker på på den siste linken for å lese mer enn første innlegg, noe jeg anbefaler selv om det koster bittelitt.

Men du trenger ikke for denne saken.  Det står ikke noe viktig der som ikke er nevnt i første link ovenfor.

Jeg har stjålet et bilde fra diskusjonstråden i den siste linken her for å vise hvor ille veggen mellom eksos og kjølevæske i eksosmanifolden kan se ut hvis du bruker feil kjølevæske.

 

bilde

Link to post

Frostvæsker er tydeligvis et kompekst område. I flg han jeg kjøpte båten av i fjor sommer, er det "grønn longlife" frostvæske på motoren nå, noe han hadde blitt anbefalt av en marina som representerer Yanmar. Etter det jeg har lest på diverse nettsider, er det mye som tyder på at grønn frostvæske ikke er silikatfri...

 

 

 

I dag har jeg gjort meg litt bedre kjent i kriker og kroker rundt Yanmar'en! Det er jo alltid litt spenning knyttet til å gjøre servicejobbing på en "ny" og ukjent motor.

 

Først: Det er rød silikatfri "long life" frostvæske som er på motoren, ikke grønn, som jeg surret om tidligere! Heldigvis!!

 

Jeg tok først ut sinkanodene og renset/byttet dem. Kun én av dem (den på intercooleren) var så tæret at jeg byttet den. De øvrige 3 ble bare renset/pusset og remontert. Selv den mye omtalte "problemanoden" på bakdekselet av ferskvannskjøleren fikk jeg lirka ut og montert igjen vha en vanlig fastnøkkel - uten at det var behov for å løsne kjøleren. Må innrømme at jeg hadde grudd meg litt for den!

 

Deretter ble grov- og finfilter for drivstoff byttet. Etter lufting med den manuelle matepumpa, fyrte sølvklumpen av på første snurren og brumma jevnt og fint, som om ingen ting var skjedd! Kjekk sak!

 

Til slutt sjekka jeg litt rundt etter avtappingskranene for kjølevann (ferskvannsdelen). Også de fant jeg etter hvert. Neste post på vedlikeholdsprogrammet vil være kjølevannsbytte. 

 

Når jeg først hadde tredd hodet nedi dypet, gjorde jeg meg også litt bedre kjent med sjøvannspumpa. Ved hjelp av de gode rådene jeg har fått tidligere i denne tråden, skal det nok gå greit å få ut denne også, og få byttet impeller når det blir tid for det om et års tid! 

 

 

 

Link to post

Jeg tok først ut sinkanodene .... Kun én av dem (den på intercooleren) var så tæret at jeg byttet den. De øvrige 3 ble bare renset/pusset og remontert. ....

Hvis du har 6lp så skal det være 5 eller 6 anoder på motoren, ikke 4,  hvis jeg teller riktig i innlegget ditt over.

Den 6. anoden er ikke beskrevet i manualen, men den finner du på den lille oljekjøleren som jeg har markert på bildet i innlegg nr 843 i denne tråden (hvis den er montert er på din motor).

Da mangler du bare den 5. anoden ??  :giggle::saint:

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post

Hei Phoebe!

Anoden på drivstoffkjøleren har jeg funnet og kontrollert!  :smiley: 

Etter det jeg har klart å finne ut om motorene i LP(A)-serien, skal de ha følgende anoder:
 

6LPA-STP har 6 anoder:

·         1 på kjøleren for drivstoff (sitter foran dieselfilteret på BB side)

·         1 på intercooler (stor anode)

·         2 på oljekjøler (små anoder)

·         2 på ferskvannskjøler/varmeveksler (små anoder)

 

6LPA-DTP har 4 anoder (DTP har ikke oljekjøler):
·         1 på intercooler (stor anode)

·         2 på ferskvannskjøler/varmeveksler (små anoder)

·         1 på kjøleren for drivstoff (sitter foran dieselfilteret på BB side) 

Jeg håper at dette stemmer, men lar meg gjerne korrigere av dere med lengre 6LPA-ansiennitet!  :sweat:

Link to post

Godt, arnearmoa!

 

I dag fikk motoren ny rød, silikatfri "long life" frostvæske fra Biltema!

Jeg syns det ble for knotete å få samla opp den gamle væska da jeg tappet den ut, så jeg lot kjølsvinet få den og sugde den opp med oljeskiftepumpa etterpå. Jeg fikk på nesten 14,5 liter (har defroster i tillegg til VV-berederen), så da regner jeg med at alt gikk noenlunde riktig for seg også der. Får holde et øye med væskenivået etter at motoren har blitt kjørt varm og har fått gulpa opp mulig luft.  

 

Da bør motoren ha fått det den trenger i denne omgang, og synes å være fornøyd med det.

"Maskinisten" har fått ei grei innføring i diverse servicepunkter, slik at neste servicerunde bør gå både enklere og raskere.

Nå gjenstår det bare å få polert overbygget og hilse drømmesommeren velkommen!

 

Takk igjen for gode råd!

Link to post

Hei Phoebe!

Anoden på drivstoffkjøleren har jeg funnet og kontrollert!  :smiley: 

Etter det jeg har klart å finne ut om motorene i LP(A)-serien, skal de ha følgende anoder:

 

6LPA-STP har 6 anoder:

·         1 på kjøleren for drivstoff (sitter foran dieselfilteret på BB side)

·         1 på intercooler (stor anode)

·         2 på oljekjøler (små anoder)

·         2 på ferskvannskjøler/varmeveksler (små anoder)

 

Stemmer på min også. Litt overrasket da jeg fant den på dieselkjøleren. Så etter den, men fant den først i forbindelse med at jeg skrudde ut den lille anoden på intercooleren. Sinken satt igjen i hullet og jeg fikk ikke tak i den. Løsnet slangen på toppen av dieselkjøleren for å prøve å blåse sinken ut. Det virket. Så deretter ned i dieselkjøleren og fikk se sinken. Hadde nok ikke sett den om det ikke var tomt for vann. Hadde drenert for å bytte impeller.

Link to post

Hei, jeg har en slik 2006/2007 mod Yanmar 6ly2a -stp 407 HK på aksling med ZF girkasse. Så ser jeg her at det snakkes om hvor mange zinkanoder. Jeg fant 3 anoder. Tidligere eier mente også at det var 3, men at det ville vært 4 dersom det var Yanmar girkasse. Noen som kan bekrefte dette? 

 

Så tappet jeg av frostvæsken i går da jeg vil skifte denne, men det rant kun ut av den ene krana. Det jeg er redd for er at jeg da ikke har fått ut all gammel frostvæske. Hva tror dere? Og hvordan kan jeg eventuelt få ut resten? 

 

Så er det dette med hva slags frostvæske? Den jeg tappet av var nesten blank. Noen som vet hva slags frostvæske det kan være? 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...