Jump to content

Tråden Med Alt Om Yanmar


Volvomekanikeren

Recommended Posts

Ok jeg tenker at dette er friskmeldte motorer da. Men i dette med sjekking av dette leste jeg vedlikeholdsmanualen. Er det noen som sjekker dysetrykk så ofte som boka sier, og har blandebendet blitt byttet hvert 2 år?

Dette koster vel en liten haug med båtpenger og er vel litt unødvendig hvis man da ikke har mye og alvorlig tæring da.

Link to post

Ja du har helt rett. Det står på Yanmar sine sider at blandebendet skal sjekkes av Yanmarmekaniker hvert 2 år, og byttes ved behov. Virker som levetiden er kort uansett siden Yanmar ikke stoler på at et bend klarer seg i kansjke fem år før det må sjakkes? Noen erfaringer med hvor ofte må man bytte og ca.pris?

Link to post
  • 3 uker senere...

Ja ser det nå, og der var jo noen riktig fine også. Polerte rustfrie. Må beklage rot med bokstaver.

 

Er også på utkikk etter nytt blandebend, men ser dem ikke da jeg søker "Yanmar 6lpa-stp mixing bend" eller "Yanmar 6lpa-stp exhaust bend" på ebay. Hvor fant du de, link?

Link to post

Jeg kjøpte det, men ikke i polert utgave. Har ikke fått montert det ennå. Det skal på plass i løpet av vinteren. Det er sveist sammen av halve rør og bend og ser ganske greit ut. Vet ikke hvordan det originale ser ut nytt, men har tro på at det vil holde lenge med rustfri utgave.

Link to post

Mye pussing,demontering,sjekking,bytting av pakninger,vasking,grunning og lakking..

bilde

 

Sjekk av bunnpanne,vasking osv..

bilde

 

Montering av div rør og dingser.

bilde

 

Montering av kåpe til svinghjul å hjulet...

bilde

 

Nå mangler jeg bare impeller og sink. noen tips til billigste nettbutikk som selger dette

Link to post

Max er 3450, eller 3600 i fri (ikke å anbefale å prøve for ofte).

Marsj er 3100 i timesvis. Ned mot 2750 ok, men lavere medfører litt soting. Mellom 1600 og 2600 vil gi mye soting over tid, kun korte perioder i dette området.

Forutsetter at du har riktig propellsink/stigning.

Link to post

Ok, mine ble ikke bytta i fjor da det var mye igjen, men det betyr vel at jeg må bytte i år? 

 

Jeg kjøpte båt med Yanmar 407 HK i fjor, så det blir jo litt spennende å se hvor mye som er igjen. Stemmer det at disse er så dyre? OG at det er vanlig å kjøpe disse på ebay? 

Link to post

Problemet er at de må sjekkes minst en gang pr år da vannkvaliteten gir varierende forbruk av anodene.

Når du sjekker og finner en lite oppbrukt anode, vet du ikke om den holder en eller syv måneder til.

Bytter du, vet du at den holder i ett år.

Man kan selvsagt gjøre seg til regel å sjekke flere ganger pr år.

Link to post

Bruker folk å utføre servicer på de intervaler som står i manualen? Jeg skifter olje, oljefilter og dieselfilter hvert år, men å sjekke dyser osv har jeg ikke tenkt på før det evnt skulle være symptomer på noe galt. Bilen er jo fulgt opp til en hver tid, men å få stempel i serviceheftet på en båtmotor tror jeg de færreste tenker på.

Link to post

Takk for mye fin info :-)

 

(litt på siden kanskje, men på min Viknes 880 må jeg skifte utvendige anoder 2 ganger i året! Ligger ute hele året i isfri småbåthavn. Moterer 16 amp. skilletrafo (av den gamle sorten) nå, og håper det vil bedre saken. Har anoder både på rorjernet (stilken), aksling og propellmutter.)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...