Kenneth84 Startet 29.Mars.2010 Del på Facebook Startet 29.Mars.2010 Hei hei folkens! Er helt ny på forumet her, er 26 år, bor på Hamar men kommer fra Drammen.. Har lest en hel del her inne og synes dette virker til og være et meget bra forum :) Så til spørsmålet, som headingen sier : Når forventer båtfolket på Mjøsa og sjøsette ? Jeg er vant til påsken i båt, men ser jo at det ikke lar seg gjøre her i innlandet hehe! Vet dette blir omtrent som og spørre om hvor langt et tau er, eller hvor stor er en fisk! Men regner med det er noen av gamle garden som har brukt Mjøsa flittig og kan gi meg et ca anslag på dette ? :-P Mvh Kenneth H Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 29.Mars.2010 Del på Facebook Svart 29.Mars.2010 Hei, er like ny på forumet som deg. Jeg har også lest mangt og mye innpå her, men ikke postet før. Ditt spørsmål kan jeg dog hjelpe med. Fra midten av mai, bruker vi på Opplandsiden å regne med når det gjelder sjøsetting. henger sammen med hvor mye Mjøsa er tappet ned og når snøsmeltingen setter fart på Lågen. Seneste jeg kan huske var midten av juni ett år, var på tidlig 90-tall en gang det der. Regner med at det er mye likt for Hamar siden. Er liksom Lågen som er den store tilstrømmingen av vann i Mjøsa. Sitér dette innlegget Link to post
EIN Svart 29.Mars.2010 Del på Facebook Svart 29.Mars.2010 (redigert) Vannstanden i mjøsa begynner som regel å stige helt i slutten av april og i midten av mai har den som regel nådd normalnivå. Vannstanden i Mjøsa Nåværende vannstand kan avleses her. Vi har bare flo(m) en gang i året Redigert 29.Mars.2010 av EIN (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein_Mike Svart 29.Mars.2010 Del på Facebook Svart 29.Mars.2010 er man fryktelig ivrig på å uttpå i mjøsa så så jeg åpent vann i båthavna i moelv i dag... men er vel pga elva som renner ut der tenker jeg Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth84 Svart 29.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mars.2010 Se her ramler svarene inn :) Jori : Skulle tro det var likt på denne siden ja.. Rette siden er det ikke det de sier ? :-p *ler* Ein: Se der ja, nyttig sak og ha med seg videre! Kaptein_Mike : Hehe aller monner drar, sa musa og pissa i Mjøsa! Er en start i allefall... Takker og bukker for svar! Dette er sikkert tatt opp før her et sted, men jeg er ikke helt venn med søkemotoren enda..! Så et spm til, hvor får man kjøpt kart over Mjøsa til plotteren ? Mye koster slikt ? Sitér dette innlegget Link to post
EIN Svart 10.April.2010 Del på Facebook Svart 10.April.2010 Kart over mjøsa fås på nautisk forlag. Men det er ikke alle plottere som kan bruke dette kartet. Man kan også få dette til Iphone. Sitér dette innlegget Link to post
Mjøsfarer Svart 10.April.2010 Del på Facebook Svart 10.April.2010 I fjor hadde jeg båten utpå ca 15. mai, og da var jeg en av de første på Tjuvholmen i allefall. Er sant som det blir sagt over her, det er vannstanden det kommer an på. Når det gjelder kart over mjøsa, så er det strengt tatt ikke nødvendig. Det finnes f. eks bare ei fyrlykt i hele innsjøen, og de få skvalpeskjærene og grunnene som finnes er som regel merket. Dette ved normal vannstand selvsagt, hvis du kaster båten utpå med en gang isen går kan det hende du står fast både her og der... Sitér dette innlegget Link to post
EIN Svart 10.April.2010 Del på Facebook Svart 10.April.2010 (redigert) Flere av båthavnene er ikke dype nok til å brukes før vannstanden har nådd et viss nivå. Akkurat nå er jo vanstanden ca 3,5 meter under normal Juli nivå. Kartplotter kan jo brukes til mer enn bare kart. F.eks legge inn kurs til autopilot eller merke av fiskeplasser. Redigert 10.April.2010 av EIN (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frode R Svart 10.April.2010 Del på Facebook Svart 10.April.2010 jeg håper å få satt ut i slutten av Mai Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 10.April.2010 Del på Facebook Svart 10.April.2010 Dorgefiskerene startet sesongen 1. mai. Finner alltid en plass og sette ut båten. Tjuvholmen og Gjøvik pleier å være greie ramper tidlig i sesongen. Sitér dette innlegget Link to post
vikern Svart 26.April.2010 Del på Facebook Svart 26.April.2010 Jeg forventer ikke å få satt ut båten før siste uka i mai.. Får vel bare krysse fingrene og satse på at Lågen får fart på seg tidlig i år.. Sitér dette innlegget Link to post
EIN Svart 30.April.2010 Del på Facebook Svart 30.April.2010 Nå tror jeg vi må bære båten og skyte fiskan! Sitér dette innlegget Link to post
Mjøsfarer Svart 30.April.2010 Del på Facebook Svart 30.April.2010 Lillehammer? Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 30.April.2010 Del på Facebook Svart 30.April.2010 For å se positivt på det, isen er hvertfall bort Blir god tid til båtpuss Blir nok fort slutten av mai i år, selv om det fyller seg fort opp, bare flommen i fra fjellene kommer. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 30.April.2010 Del på Facebook Svart 30.April.2010 Har du hørt om innsjø Så sjøsetting kan nok gjøres på Mjøsa også. Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 30.April.2010 Del på Facebook Svart 30.April.2010 ................... Burde være grei tid å legge ut moring nå, om en ikke har utrigger/bås å ligge i Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.