Jump to content

Når forventer båtfolket på Mjøsa å sjøsette?

Kenneth84

Recommended Posts

Hei hei folkens! Er helt ny på forumet her, er 26 år, bor på Hamar men kommer fra Drammen.. Har lest en hel del her inne og synes dette virker til og være et meget bra forum :)

Så til spørsmålet, som headingen sier : Når forventer båtfolket på Mjøsa og sjøsette ? Jeg er vant til påsken i båt, men ser jo at det ikke lar seg gjøre her i innlandet hehe!

Vet dette blir omtrent som og spørre om hvor langt et tau er, eller hvor stor er en fisk! Men regner med det er noen av gamle garden som har brukt Mjøsa flittig og kan gi meg et ca anslag på dette ? :-P

Mvh

Kenneth H

Hei,

er like ny på forumet som deg. Jeg har også lest mangt og mye innpå her, men ikke postet før. Ditt spørsmål kan jeg dog hjelpe med. Fra midten av mai, bruker vi på Opplandsiden å regne med når det gjelder sjøsetting. henger sammen med hvor mye Mjøsa er tappet ned og når snøsmeltingen setter fart på Lågen. Seneste jeg kan huske var midten av juni ett år, var på tidlig 90-tall en gang det der.

Regner med at det er mye likt for Hamar siden. Er liksom Lågen som er den store tilstrømmingen av vann i Mjøsa.

Se her ramler svarene inn :)

Jori : Skulle tro det var likt på denne siden ja.. Rette siden er det ikke det de sier ? :-p *ler*

Ein: Se der ja, nyttig sak og ha med seg videre!

Kaptein_Mike : Hehe aller monner drar, sa musa og pissa i Mjøsa! Er en start i allefall...

Takker og bukker for svar!

Dette er sikkert tatt opp før her et sted, men jeg er ikke helt venn med søkemotoren enda..! Så et spm til, hvor får man kjøpt kart over Mjøsa til plotteren ? Mye koster slikt ?

• 2 uker senere...

I fjor hadde jeg båten utpå ca 15. mai, og da var jeg en av de første på Tjuvholmen i allefall. Er sant som det blir sagt over her, det er vannstanden det kommer an på. Når det gjelder kart over mjøsa, så er det strengt tatt ikke nødvendig. Det finnes f. eks bare ei fyrlykt i hele innsjøen, og de få skvalpeskjærene og grunnene som finnes er som regel merket. Dette ved normal vannstand selvsagt, hvis du kaster båten utpå med en gang isen går kan det hende du står fast både her og der...

• 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...