Jump to content

Lakkering av glassfiber?

70-talls speed båt

Recommended Posts

Hei,

Jeg driver og restaurerer en Selco lignende båt, og lurer på hvor fint den må være pussa ned før man lakker.

Har nå pussa ned hele båten med 80, 100 og 120 papir, og nå bynner noen av ripene fra 80 papiret og skinne igjennom. Tror ikke jeg rekker og puse over med 100 og 120 før sesongen begynner, så hvor farlig er det egentlig med litt (riper) i lakken, de er så fine att man ikke kan kjenne dem med fingeren.

Og hvor fint papir må jeg pusse med før jeg kan lakke, har tenkt og bruke tokomponent lakk, har hørt att det er best, er det riktig???

MvHilsen Torgeir.

Heisann! Har du vurdert og sprøyte gelcoat på den ? Da slipper man problemer med at lakken sprekker opp osv.. Samtidig kan man reparere skader/riper og lignende..

Koster litt mer og er litt mer jobb! Men det er iallefall noe og vurdere :)

...Har du vurdert og sprøyte gelcoat på den ? ...

Hva slags utstyr brukes for å sprøyte gelcoat? Den gelcoaten som jeg har brukt har vært veldig tykk i konsistensen, og ikke særlig egnet for sprøyting. Men er dette mulig, vil det være veldig interesant å få vite fremgangsmåten.

Ikke noe problem å sprøyte topcoat. Bare å bruke riktig tynner og i riktig mengde. Dette hjelper forhandleren deg med. Jeg sprøytelakkerte både Buggy`n og Smuggleren min selv, helt uten erfaring som lakkerer og med "billigutstyr". Selvfølgelig ikke helt proft resultat (litt sig her&der), men langt bedre enn det du oppnår med kost/rull.

Noe av jobben kan du se her!

Edited by smiley (see edit history)

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!

Der ser jeg du fikk svaret av Smiley, har ikke noe mer utdypende svar enn det han kom med! Men kan legge til at jeg også sprøytet en Smuggler 21 som jeg hadde for en del år siden.. Var fornøyd med resultatet, var litt pysete med herderen, så tok litt lang tørke tid.. Ble bra til slutt dog :)

Hvis du skal ha et bra resultat bør du slipe den så godt du kan.Sparkler opp riper. Vasker og avfetter. Primer den og våtsliper. Avfetter og sprøyter eller ruller på tokomponent. Jeg har selv brukt den fra biltema med godt resultat.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Takk for bra svar :smiley:

Har noen noen gode forslag til hva slaks pussemaskin som funker best, bruker nå en avlang harplast sak fra biltema, blir bra reultat, men går sinnsykt mye saktere en bånnsliperen...