Jump to content

Defekt VP md21b, hva gjør jeg? Selge båten, kjøpe brukt/ny motor?


CreaDell

Recommended Posts

Har en kompis som har en kombibåt på 20-22 fot... er ikke helt sikker på navn/størrelse. Uansett et veldig greit halvplanende skrog med eit lite overbygg som er er tett og har utvendig styreposisjon. Med andre ord ein ypperlig båt til hobbyfiske osv. Problemet er at motoren er gåen... en volvo på 50-60 hester.

 

Hva bør en egentlig gjøre i en slik situasjon, mtp først og fremst økonomi?

- Selge den som den er?

- Ta sjangsen på å kjøpe brukt motor, og så enten beholde eller selge den?

- Kjøpe ny motor?

 

Uansett så må en leige arbeidet med skifte av motor... har ingen mekanikerkunnskaper...

 

Hvem er billigst på ferdiginstallert motor i størrelseorden 30-60 hk?

Link to post

Har sjekket det opp... er visst en md21b - 61hk.

 

Problemene har vel vert forskellige... skiftet bl.a. gir, toppakning og diverse andre greier. Siste problemet nå er visst at det kommer vann inn i olja når båten ligger i ro og motoren ikke går...

 

Har lagt ut en del de siste årene på den motoren og spørsmålet er vel om det lenger er noe poeng når nye problem oppstår gang på gang...

Link to post

Jeg regner med du med ferskvannstanken mener kjølesystemets ferskvanns-"tank"? Ja, da kan det godt være som Polarn skriver, lekkasje inn fra vannpumpa. Lar seg i så fall fikse, jeg har selv vært ute for det samme. Skjer det inn via toppen, kan det ofte være en litt mer "lei" sak, disse toppene har en tendens til å slå seg ved varmgang.

 

Men du spør om ny motor. Foreslår du tar en titt på tråden til Flight, han byttet ut sin MD21B med en kinamotor som passet (nesten mener jeg å huske?) på de gamle festene. Klikk her for å se hans erfaringer.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post

Indenor-motoren din er en nesten uslitelig motor. Som forrige innlegg sier, så er det samme motor som sitter i ufattelig mange Volvo og Peugeot (spesielt Taxier) og andre biler.

 

MD21 er samme motor som Peugeot SABB Status Marine. Der er det bare å mikse sammen.

 

Har selv hatt denne motoren, og med en lett overhaling av simmerringer og pakninger gikk den helt uproblematisk.

 

Men den må ikke gå varm. Da slår alu-toppen seg.

 

Mange glemmer den årlige ettertrekkingen av topplokkboltene med momentnøkkel. Veldig enkel jobb, men nødvendig. Gjør man ikke dette, kan det lett bli lekkasje i toppakningen også. Og det blir vann i olja.

 

Tolkningen av ditt problem vil jeg anta er enkel. Hvis det lekker når motoren går, er det som regel toppakningen. Det er da det er trykk i vannkretsen som presser gjennom lekkasjepunktet og inn i oljekretsen.

 

Når det lekker uten at det er trykk i vannet, er det rimelig mye mer sannsynlighet for simmerring-problem. Det bør jo være enkelt å skifte.

Se litt i denne tråden link

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...