CreaDell Posted March 29, 2010 Share Posted March 29, 2010 Har en kompis som har en kombibåt på 20-22 fot... er ikke helt sikker på navn/størrelse. Uansett et veldig greit halvplanende skrog med eit lite overbygg som er er tett og har utvendig styreposisjon. Med andre ord ein ypperlig båt til hobbyfiske osv. Problemet er at motoren er gåen... en volvo på 50-60 hester. Hva bør en egentlig gjøre i en slik situasjon, mtp først og fremst økonomi? - Selge den som den er? - Ta sjangsen på å kjøpe brukt motor, og så enten beholde eller selge den? - Kjøpe ny motor? Uansett så må en leige arbeidet med skifte av motor... har ingen mekanikerkunnskaper... Hvem er billigst på ferdiginstallert motor i størrelseorden 30-60 hk? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Posted March 29, 2010 Share Posted March 29, 2010 Det rimeligeste tilbudet på ny motor finner du ved å trykke her Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Polarn Posted March 29, 2010 Share Posted March 29, 2010 Finne samme motoren er nok det enkleste med tanke på installasjon. Men ingen ting er bedre enn ny motor da dersom man har råd til det. Du skriver 50 60 hk VP. Kan det være MD21 som sitter i den? Quote Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post Share on other sites More sharing options...
borghans Posted March 29, 2010 Share Posted March 29, 2010 Hva er det som feiler motoren? I de fleste tilfellene går det å overhale motoren om blokka er heil. Det er utrolig hva som det er mulig å få liv i. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
CreaDell Posted March 29, 2010 Author Share Posted March 29, 2010 Har sjekket det opp... er visst en md21b - 61hk. Problemene har vel vert forskellige... skiftet bl.a. gir, toppakning og diverse andre greier. Siste problemet nå er visst at det kommer vann inn i olja når båten ligger i ro og motoren ikke går... Har lagt ut en del de siste årene på den motoren og spørsmålet er vel om det lenger er noe poeng når nye problem oppstår gang på gang... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Polarn Posted March 29, 2010 Share Posted March 29, 2010 Har hatt problemer med MD21 jeg å. Det kom inn vann fra defekte simringer fra vannpumpa. Quote Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post Share on other sites More sharing options...
CreaDell Posted March 29, 2010 Author Share Posted March 29, 2010 Etter det jeg forstod så er lekkasjen sannsynligvis fra ferskvanntanken... vannet i ferskvannstanken minker i alle fall over tid mens båten ligger i ro... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Ronald Posted March 29, 2010 Share Posted March 29, 2010 (edited) Jeg regner med du med ferskvannstanken mener kjølesystemets ferskvanns-"tank"? Ja, da kan det godt være som Polarn skriver, lekkasje inn fra vannpumpa. Lar seg i så fall fikse, jeg har selv vært ute for det samme. Skjer det inn via toppen, kan det ofte være en litt mer "lei" sak, disse toppene har en tendens til å slå seg ved varmgang. Men du spør om ny motor. Foreslår du tar en titt på tråden til Flight, han byttet ut sin MD21B med en kinamotor som passet (nesten mener jeg å huske?) på de gamle festene. Klikk her for å se hans erfaringer. Edited March 29, 2010 by Ronald (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
68 GT Posted March 30, 2010 Share Posted March 30, 2010 Har sjekket det opp... er visst en md21b - 61hk. Dette er en Indenor motor,brukt i Bla Ford og Peugeot personbiler,så her skal det være en smal sak og bygge seg en motor! Bare man har en god topp......... Quote Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post Share on other sites More sharing options...
:båt1 Posted March 30, 2010 Share Posted March 30, 2010 kjøp en brukt motor du!!! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Miss Amalie Posted March 30, 2010 Share Posted March 30, 2010 Indenor-motoren din er en nesten uslitelig motor. Som forrige innlegg sier, så er det samme motor som sitter i ufattelig mange Volvo og Peugeot (spesielt Taxier) og andre biler. MD21 er samme motor som Peugeot SABB Status Marine. Der er det bare å mikse sammen. Har selv hatt denne motoren, og med en lett overhaling av simmerringer og pakninger gikk den helt uproblematisk. Men den må ikke gå varm. Da slår alu-toppen seg. Mange glemmer den årlige ettertrekkingen av topplokkboltene med momentnøkkel. Veldig enkel jobb, men nødvendig. Gjør man ikke dette, kan det lett bli lekkasje i toppakningen også. Og det blir vann i olja. Tolkningen av ditt problem vil jeg anta er enkel. Hvis det lekker når motoren går, er det som regel toppakningen. Det er da det er trykk i vannkretsen som presser gjennom lekkasjepunktet og inn i oljekretsen. Når det lekker uten at det er trykk i vannet, er det rimelig mye mer sannsynlighet for simmerring-problem. Det bør jo være enkelt å skifte. Se litt i denne tråden link Quote Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post Share on other sites More sharing options...
CreaDell Posted March 30, 2010 Author Share Posted March 30, 2010 I den tråden du linket til Amalie 36 så kommer det etter det eg forstår frem at det ikke er simmeringer på sirkulasjonsdelen på ferskvannsdelen... men at det er på sjøvannspumpa det er snakk om skifte av simmeringer... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.