Jump to content

Stasjonær VHF, erfaringer Garmin vs Standard Horizon

Shalom

Recommended Posts

Hallo!

Jeg lider litt under valgets kval om dagen..

Da vi solgte "gamlebåten" fulgte VHF'en med, og i båten vi kjøpte var det ikke montert VHF.

Jeg har hatt all verdens tid til til å velge type, men må nå innrømme at jeg er mer forvirret enn noen gang..

I gamlebåten hadde jeg en Raymarine 54 som gjorde jobben sin relativt bra. Det jeg nå har bestemt meg for er at jeg ønsker en VHF med noe kraftigere høytaler da jeg som regel måtte slå ned farten for å få med meg hva som ble sagt på VHF'en under fart.

Videre ønsker jeg ikke å ha et stort apparat på toppen av instrumentbordet (ønsker et rent førermiljø uten store apparater midt i glaninga).

Det jeg vurderer nå er følgende:

Standard Horizon GX 1500E med et ekstra håndsett. I så tilfelle monterer jeg apparatet inne i hytta og monterer håndsettet ute på førerposisjonen.

Jeg har også vurdert Garmin VHF 300i. Dette blir "black box" prinsipp hvor hovedenheten monteres skjult, og håndsettet monteres på førerplassen.

Jeg vet at vi snakker om 2 løsninger med relativt stor prisforskjell, men samtidig vil jeg ha den "rette løsningen".

Når jeg spør i butikkene synes jeg faktisk ikke jeg får de svarene og veiledningen jeg bør få.

Får stort sett svar som at "de gjør den samme jobben, så det blir skitt det samme", og det hjelper ikke meg en dritt..

Er det noen som har noen erfaringer å dele med meg her?

Mvh.

Shalom

Edited by Shalom (see edit history)

Har GX-1500E med ekstra håndsett. God lydkavlitet og grei å betjene, kan absolutt anbefales. Standard Horizon kommer fra samme firma som Yaesu, så dette er et firma som har mye mer erfaring med VHF enn Garmin. Kvaliteten på Standard Horizon er like bra som Icom, men prisen er hyggligere.

I løpet av våren kommer GX2100E i salg, dette er samme VHF som 1500E men med AIS mottager.

Hatt Sailor RT 2048 i 22 år nå, og bytter ikke ut denne i det hele tatt. Ryker den, så kjøper jeg meg en ny Sailor. Denne modellen er produsert uforandret siden den kom på markedet på midten av 80 tallet :yesnod:

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Har selv Standard Horizon og er meget fornøyd med den. Har du ingen krav til hvordan installasjonen skal se ut, så ville jeg valgt Standard Horizon. Garmin løsningen derimot ser bedre ut i mine øyne.

Kan montere GX1500E skjult også, alle funksjoner inkludert av/på styres fra fjernkontroll.

Standard Horizon hadde tidligere en black box modell så ut som en vanlig VHF bortsett i fra at knappene og displayet manglet, men de kuttet den ut siden de vanlige modellene også kan monteres skjult.