nordan family 27 Posted March 30, 2010 Share Posted March 30, 2010 Skal koble en M-tech 500 VHF til Raymarine plotter/gps. Hadde den tidligere koblet til Garmin og det virket greit, men nå ble jeg litt usikker. Tror dog det må bli slik - men ikke helt sikker: I manualen til VHFen står det: nmea RX + = Brun nmea RX - = Rød I manualen til Raymarine plotteren ser det slik ut: Betyr dette at gul fra plotter skal til brun på VHF og brun fra plotter skal til rød fra VHF? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Junke Posted March 30, 2010 Share Posted March 30, 2010 Det ser riktig ut. Men det er mulig du må sette en setting i plotteren til å sende ut NMEA 0183 (4800) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
nordan family 27 Posted May 25, 2010 Author Share Posted May 25, 2010 Dette her gikk ikke helt av seg selv. Så vidt jeg forstår står altså plotteren på for å sende signaler ut - men jeg får de ikke opp på VHFen. Dette gikk som en lek med den forrige plotteren - men nå har jeg enten gjort noe feil - eller glemt noe. Noen rå-tips for feilsøkingen? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Benji Posted May 25, 2010 Share Posted May 25, 2010 Hei Har selv en M -Tech 500 (men har Garmin ploter) og jeg har kun en (1) ledning fra plotter til VHF, og det er inn på den BRUNE. Ledning nr "2" fra plotter har jeg jordet, husker ikke hvem farge det er, men når jeg skulle kobble opp så ringte jeg suporten til Garmin, kansje Raynarin har noe lignende. Dumt spørsmål, men du har selvsagt åpnet opp for nema utgangen på plotteren. Lykke til Quote LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post Share on other sites More sharing options...
MajorAndy Posted May 25, 2010 Share Posted May 25, 2010 Jeg har koblet to plottere (Garmin) til M-Tech. Men det gik nu problemløst, og jeg ville også have gjort som du beskriver. Så med mindre du har været momentant farveblind eller har lavet en kold lodning/samling, så ville jeg også se i setup'et på plotteren at den faktisk sender den relevante nmea-sætning ud på udgangen. Så vidt jeg husker skal man også ind i menuen på VHF'en for at få den til at vise længde/breddegrader i display'et. Andy Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirT Posted May 25, 2010 Share Posted May 25, 2010 Kablingen er sikkert OK, men sjekk i menyen på plotteren. Sjekk at den er satt opp til å sende ut NMEA 0183 (RMC, GGA og GGL meldinger). Geir Quote Geir Link to post Share on other sites More sharing options...
abbor Posted May 25, 2010 Share Posted May 25, 2010 (edited) Betyr dette at gul fra plotter skal til brun på VHF og brun fra plotter skal til rød fra VHF? Korrekt Edited May 25, 2010 by abbor (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
softice Posted May 26, 2010 Share Posted May 26, 2010 (edited) Nmea minus- mener jeg skal også til batteri stel. Det skal den på min plotter/vhf. Hilsen Jan Edited May 26, 2010 by softice (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
abbor Posted May 27, 2010 Share Posted May 27, 2010 Raymarine bruker RS422 fysisk lag på NMEA 183 og ingenting skal da kobles til jord eller negativ batteripol. På plottere som bruker RS232 som NMEA 183 fysisk lag anbefales det i noen tilfeller tilkobling til negativ batteripol. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts