Jump to content

Koble Raymarine GPS til M-Tech VHF - ledningshjelp

nordan family 27

Recommended Posts

Skal koble en M-tech 500 VHF til Raymarine plotter/gps. Hadde den tidligere koblet til Garmin og det virket greit, men nå ble jeg litt usikker. Tror dog det må bli slik - men ikke helt sikker:

I manualen til VHFen står det:

nmea RX + = Brun

nmea RX - = Rød

I manualen til Raymarine plotteren ser det slik ut:

nmea_kabel.jpg

Betyr dette at gul fra plotter skal til brun på VHF og brun fra plotter skal til rød fra VHF?

• 1 month later...

Dette her gikk ikke helt av seg selv. Så vidt jeg forstår står altså plotteren på for å sende signaler ut - men jeg får de ikke opp på VHFen. Dette gikk som en lek med den forrige plotteren - men nå har jeg enten gjort noe feil - eller glemt noe.

Noen rå-tips for feilsøkingen?

Hei

Har selv en M -Tech 500 (men har Garmin ploter) og jeg har kun en (1) ledning fra plotter til VHF, og det er inn på den BRUNE. Ledning nr "2" fra plotter har jeg jordet, husker ikke hvem farge det er, men når jeg skulle kobble opp så ringte jeg suporten til Garmin, kansje Raynarin har noe lignende.

Dumt spørsmål, men du har selvsagt åpnet opp for nema utgangen på plotteren.

Lykke til

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Jeg har koblet to plottere (Garmin) til M-Tech. Men det gik nu problemløst, og jeg ville også have gjort som du beskriver.

Så med mindre du har været momentant farveblind eller har lavet en kold lodning/samling, så ville jeg også se i setup'et på plotteren at den faktisk sender den relevante nmea-sætning ud på udgangen. Så vidt jeg husker skal man også ind i menuen på VHF'en for at få den til at vise længde/breddegrader i display'et.

Andy

Kablingen er sikkert OK, men sjekk i menyen på plotteren.

Sjekk at den er satt opp til å sende ut NMEA 0183 (RMC, GGA og GGL meldinger).

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Raymarine bruker RS422 fysisk lag på NMEA 183 og ingenting skal da kobles til jord eller negativ batteripol. På plottere som bruker RS232 som NMEA 183 fysisk lag anbefales det i noen tilfeller tilkobling til negativ batteripol.