Jump to content

Skrogskade


Mariell

Recommended Posts

Så er det skjedd meg også. Det vil si ikke meg men Mariell.

Båten var bortlånt til en bekjent, som forøvrig har lang erfaring med båt.

Men uansett han traff moder jord i kragerøskjærgården.

 

Med resultat at det ble 3 sprekker i skroget hvor båten tok inn vann.

 

Båten på land og reprasjonsarbeidet er igang hos Båtservice i Kragerø.

 

Så er det spørsmålene.

 

Hvor lenge bør båten ligge og tørke før man begynner med reprasjonen?

 

Og ,hvor lenge bør gelcot herde før man legger på top coat og primer bundstoff og kan sette båten på vannet igjen?

 

Jeg kommer hjem fra jobben om en 14 dagers tid og hadde håpet å hente Mariell i Kragerø da.

 

Uhellet skjedde sist Torsdag.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Det var da trasig, men antar at det værste er å få tørket båten slik at en kan begynne oppbyggingen igjen. Når de først har fått begynt er det vel ganske raskt gjordt. Snakker vel om noen få dager før de er ferdige. Det er vel ingen spesifikke tørketider her, tror de bare er avhengig av temperaturen nå og den er de jo heldig med.

Det er jo også veldig avhengig av skadeomfanget da, er bærende konstruksjoner ødelagt?

Så jeg vil vel anta at med litt flaks kan du på vannet når du kommer hjem.

Link to post
Share on other sites

Etter hva jeg har forstått er det ett par sprekker ved siden av kjølen helt akterut og en lekasje ved rorgjennomføringen.

Treffpunktet var helt på enden av kjølen og deretter roret, så det høres ut som om kjølen er blitt trøkt opp, med resultat at det er oppstått sprekker.

 

Vanvittig frusterende å være her ute i Nordsjøen og ikke få gjort noe saelv, bare sitte og bite negler å håpe at det ikke er værre enn de foreløpig tror. Er noget skeptisk iogmed at kjølen har fått ett skikkelig trøkk oppover. Om det kan være flere skulte skader.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Hvor lenge bør båten ligge og tørke før man begynner med reprasjonen?


Så lenge det kun er snakk om glassfiber (ikke porøst kjernemateriale) tørker det fort i denne varmen, etpar døgn bør holde.

Viktig å skylle godt med ferskvann, salt holder på fukt.

Samt få skåret vekk partiene med knust laminat først.  


Og ,hvor lenge bør gelcot herde før man legger på top coat og primer bundstoff og kan sette båten på vannet igjen?

Du må ikke bruke topcoat under vannlinjen, kun 2-komponent epoxy.

Lykke til, dette lar seg sikkert ordne.  :lol:

Link to post
Share on other sites

Så lenge det kun er snakk om glassfiber (ikke porøst kjernemateriale) tørker det fort i denne varmen, etpar døgn bør holde.

 

Elwaro bygger i Sanwich med Dyvicell kjerne. Det er dette som gjør at jeg er nærvøs for ytligere skulte skader..

 

 

Regner med at Båtservice i Kragerø har greie på dette dersom de har tatt på seg denne oppgaven. :lol:

 

 

Enig i det,  Selv om jeg selv ikke har pratet med dem ennå. så var båtførerns intrykk at de hadde god peiling på hva de holdt på med. Skal forøvrig snakke med plasteksperten hos båtservice i morgen.

De mente forøvrig at en ukes tørke før de begynte på plastarbeidet skulle holde. Og at båten skulle være ferdig  til 27. august.

 

men så er det disse forståsegpåere og dommedagsprofeter som har nevnt til meg at sesongen for midt vedkommende er over og at jeg burde få båten sent til Sandefjord landveien. "For båten måtte tørke i månedsvis".

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Elwaro bygger i Sanwich med Dyvicell kjerne. Det er dette som gjør at jeg er nærvøs for ytligere skulte skader.

Spørs om det er Divinycell i selve kjølen.

 

Det var en Elwaro 9000 som gikk på et uv-skjær her i søgne for noen år siden. Og sank....

Mons var med på redningsaksjonen....

 

Her forsvant nærmest hele kjølen og det var fritt innsyn i båten fra undersiden.

 

Det jeg reagert på var at det så ut som om laminatet i kjølen, eller finnen er vel en mer riktig betegnelse, var svært tynt.

 

I tillegg så det ut som om man ville kunne økt sikkerheten vesentlig ved å lage et vanntett "lokk" over finnen, slik at båten ikke tar inn vann om finnen blir skadet.

Link to post
Share on other sites

Da var han kanskje heldig at skaden ikke er mer omfattende enn den er. Han mente han traff med ca. 7 knops fart.

 

Det er vel som du sier mer riktig å kalle det en finne enn en kjøl. Deter jo kun på de siste 2-3 meterene av skroget den er tistedet.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...