Jump to content

Nidelv 28, erfaringer?


Nidelv 28 Buskerud

Recommended Posts

Vi vurderer å kjøpe en Nidelv 28, er det noen som har erfaring med hvilke motor,hva vi bør se etter ved kjøp av denne type båt ?

Har sett på et par båter, hvor den ene hadde 135 yanmar, er usikker på om det kan være litt liten motor i forhold til båten sin str?

Har noen erfaring på dette ?

Nidelv 28-Buskerud

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Har selv TAMD40B og marsjer i 12 knop, maks på 16. Det kommer veldig an på hvor dårlig tid du har, og hvor mye diesel/penger du vil bruke. Det koster veldig mye mer på 12 knop enn det gjør på 8. Vi er to voksne og et barn+hund og trives veldig godt i N28. :flag:

Link to post
Share on other sites

Hei!

Vi kjøpte Nidelv'en vår høsten 2006 og har trivdes godt med den siden da.

Båten har en 2000-modell 120 hk Yanmar under dørken, en lett og grei liten tass på drøyt 270 kg. Den lave motorvekta bidrar nok til at vi kan oppnå en toppfart på ca 15 knop, mens grei marsjfart ligger i området 10-12. Noe av det vi setter sørst pris på med båten er den relativt romslige og praktiske uteplassen.

 

Du kan lese mer om våre erfaringer med båten i erfaringsdatabasen.

 

Lykke til med kjøpsprosessen!

Link to post
Share on other sites

En kompis av oss har Nidelv 28, har tilbragt mang en kveld ombord i den. "28" blir veldig misvisende, med dagens målestokk hadde vel båten vært solgt som "flerogtrettifot". Kjempeplass alle steder, det er ikke mange båter med plass som gir så mye romfølelse. Hadde nok gått for størst mulig motor, de er sannsynligvis kjørt med mindre belastning enn de med mindre motorer. Denne kjenner jeg til og har vært en båt som har fungert uten trøbbel over mange år. Link: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=21263872

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Hei Joda 7500!

 

Vi har en Nidelv 28 fra 1984 med 105 hk.Volvo penta. Vi marser lett i 1o-12 knop og drøye 15 på topp. Jeg syntes det er helt greit med så liten motor,snittforbruket er 1 liter pr.Nautisk mil.Plassen i motorommet er også veldig god,dette setter jeg stor pris på da jeg skrur alt på motoren/båten selv.

Båten har veldig gode sjøegenskaper.

 

Lykke til Mvh.Sjøman

Link to post
Share on other sites

Jeg har erfaring med den motoren du snakker om, yanmar 135 ahk, og Joda 7500 som du har nå.

Passer godt sammen!!!!

 

I en Nidelv 28 må det kanskje være litt lite?

 

Uansett, så er det driftsikre motorer, min var gått langt over 5000 timer, gikk som ny,

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Takker for alle svar. Fint å få tilbakemelding fra dere som har erfaring med denne båten , den ligger noe høyere i pris enn vår forrige båt og da trenger man litt betenkningstid før man kjøper.

Om alt går greit blir det nok kjøp av en Nidelv 28 for oss.

Nidelv 28-Buskerud

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Her en 89-modell, med Volvo TAMD 41B motor/200 hk. Er strålende fornøyd! Mindre motor er sikkert OK, for jeg klarer ikke å ta ut motorkraften i fart pga. skrogformen.

Til gjengjeld marsjer jeg i samme fart uansett vind og bølger (hvis du vil, da) , - rundt 15-16 knop.

God sjøbåt! Velkommen til Nidelv 28 båt-gruppen på Facebook. (25 medlemmer med mye florskjellig kompetanse!)

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hei

 

Hadde en N 28 85-mod, gjorde maks 11-12 knop med 105 hk, kanskje 13 i medvind, sola i ryggen og nedoverbakke. :cool: Forøvrig veldig fornøyd med motoren.

Det eneste som var problem, var lekkasje rorgjennomføringen, noe som flere jeg kjenner har måttet skifte. Nidelv solgte reserve-sett (gjennomføring og aksling) for en grei pris, så det var ikke noe problem å skifte. Idag er det dessverre litt anderledes.

Hadde modellen uten stikk køye, og var fornøyd med det, trengte ikke stikk køya, fikk god plass i motor rommet. Så det blir en prioritering hva man vil ha.

Ellers svært god byggekvalitet opplevde jeg det som. Ikke noe fartsbåter akkurat, men synes fortsatt det er noen av de penere båtene som går på sjøen idag, og ikke minst veldig praktisk som familie/bobåt.

Hadde gått for 84- og senere, da de gjorde litt forandringer med skroget, litt lengere undervanns skrog, og så flyttet de motoren litt lengere akter.

Link to post
Share on other sites

Heisan

 

Startet denne linken i fjor , men har ikke fått takket alle for god info om Nidelv 28,som gjorde valget enklere.

Vi kjøpte en Nidelv 28 1999 mod med yanmar 135 hk våren 2010, og er veldig fornøyd med den.

Ser frem til en ny båt sesong med nidelven.

Nidelv 28-Buskerud

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...