ChrPus Startet 30.Mars.2010 Del på Facebook Startet 30.Mars.2010 Hei, jeg har nå endelig fått at presenninga over båten å er klar til å gå over vårpussen, åsså er det jo litt som ble opptaget i fjor at må gjøres etter at jeg kjøpte båten i fjor sommer, en av tinga er jo da å fikse luftinga til toaletten. Jeg trodde det bare var å stake opp, det viste seg at skulle bli lettere sagt en gjort, jeg har nå fjerna alt treverk å teppe som tanken ligger skult under å bak, for å finne sjøvle tanken å kopplingene, tatt av lufte slangen, å der var det jo som forventet grodd igjen med tidligere eiers mat, yummi ;) Jeg har tatt en skrutrekker å fått priket ut litt, men denne luftingen er jo en albue som er sveisa fast i tanken som er av stål, og stål tråd går heller ikke, noen som har noen lure tips eller forslag som kan hjelpe meg å løse opp gammel kompost så jeg får fri luft og kan få lukten ut av båten å ikke inn i hele cabin :P Sitér dette innlegget Christian P. Rohde Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 30.Mars.2010 Del på Facebook Svart 30.Mars.2010 Hei Hadde det samme problemet på min båt, der måtte det meisles bort... snakker om treg avføring Kan du skjære bort kneet, for så å sveise et nytt på etterpå?? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
sigmundh Svart 30.Mars.2010 Del på Facebook Svart 30.Mars.2010 Hadde samme problemet på min. Klarte aldri å stake opp fordi stussen inn på tanken var buet og satt vanskelig til. Satte på en ny lufting av større dimensjon. Boret et nytt hull i tanken og lagt meg en plate i aluminium som jeg boret hull i. Denne sveiset jeg et rør på. Så skrudde jeg hele den nye stussen på over det nye hullet i tanken. Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 30.Mars.2010 Del på Facebook Svart 30.Mars.2010 Strekkeledning? Tynt PVC rør og trykkt oppigjenom røret? Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
ChrPus Svart 30.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mars.2010 Strekkeledning? Tynt PVC rør og trykkt oppigjenom røret? ??? Sitér dette innlegget Christian P. Rohde Link to post
Volvomekanikeren Svart 31.Mars.2010 Del på Facebook Svart 31.Mars.2010 Har du mannlokk? Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
index Svart 31.Mars.2010 Del på Facebook Svart 31.Mars.2010 Det er sannsynligvis urinstein som har tettet luftingen din, det er i alle fall det vanligste. Om du ikke klarer å hakke løs urinsteinen, anbefaler jeg følgende: Sett på en slange, bin den opp og sett en trakt i enden. Fyll på syre av et eller annet slag. 35% eddik er vel det mildeste alternativet, men det pleier å løse opp urinsteinen det. Alternativt en skvett saltsyre, men da må du beskytte både øyne, hud og munn. Dette er sterke saker! Når du har fått løst opp såpass at syren renner inn i tanken, bør du kunne klare å stake ut resten (hvis det er noe igjen da) med en stiv streng. Urinstein dannes der urin og sjøvann møtes, og det kan gå fort! Jeg måtte løse opp luftingen på min tank første gang under ett år etter at tanken ble montert! For å forebygge urinstein er det lurt å slå en kopp med 35% eddik i potta en gang i uka i båtsesongen, da holder du både tank og slanger relativt fri for stein. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
nordan family 27 Svart 1.April.2010 Del på Facebook Svart 1.April.2010 Jeg hadde samme problem i denne tråden. Løsningen for min del ble en wire-bit på drillen - den jobbet seg rundt buen i luftingen på en veldig overraskende måte: Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.