Jump to content

Vridbar propell, eller fast aksling? Hva er Best?


Volvomekanikeren

Recommended Posts

Heija :seeya:

Hva er best av Vridbar propell, og fast aksling?? Hva er egentlig forsjellen, altså hvorfor er det ene bedre en det andre? :flag:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Ææææææææææææææææææææææææææææææææ.... Tror vi stopper her :cheers: Bonski! :flag:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Hva er best av Vridbar propell, og fast aksling?? Hva er egentlig forsjellen, altså hvorfor er det ene bedre en det andre?

 

Vribare propellanlegg gir meget gode finmanøvreringsegenskaper ved at du kan variere stigning/pitch på propellen(-e) trinnløst og dermed også farten på båten. Et gir må normalt sjaltes flere ganger mellom fri og forover/akterover for å oppnå det samme, men med mye større slitasje.

 

Sabb 8 og 10 HK motorer ble eksempelvis for det meste levert med vripropellanlegg med kobling og omstyring uten bruk av gir. Dette er langt mer robust og driftssikkert enn en installasjon med gir og fast aksling.

Link to post
Share on other sites

Vi har en Rolfsnes snekke med sabb 10 på jobben med vridbar propell :flag:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Skal du fiske fra båten, dorge, ligge i ro på fiskeplassen/andøve vil du ha glede av vribar propell.

Da er det også fint å ha et mesanseil for å ligge fint mot vinden.

Skal du bare gå på tur fra A til B ( og tilbake!) er fast propell mest effektivt mhp fart/skyvekraft.

 

mvh

JanS/EIR

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Jeg kjører mest, men fisker alltid nor anledningen byr seg, men ikke noe problem for meg og stoppe Yanmar'n og reke med vinden/strømmen :flag:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Det blir for High Tech for en snekke på 22 fot.. Er fornøyd med fast aksling :flag: Så lenge jeg klarer og manuvrere denne løsningen, så er alt i orden :sailing: Jeg bare lurte på hva fosjellen var :yesnod:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Jeg misunner de som har vribart anlegg, eller reduksjonventil på gearet.

Båten min har for høy hastighet på tomgang for dorging, det er litt irriterende

 

Så hvis noen har en slureventil til ett prm gear liggende og slenge, gi meg beskjed :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Det er no vell bare til og sette i fri, og kobble i innimellom vell? :flag: Men selvfølgelig, har du penger, så hvorfor ikke :yesnod:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Hmm.. Det sies at helt fin dorge fart for og få makrell er på 2 knop, Går den såpass på forover med 0 Gass? :flag:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Det var voldsomt :eek: Makrellen svømmer i 3 knop.. Skal du dorge makrell kan du ha en fart på 2,3 knop.. Så vridbar propell hadde gjort seg for deg jah :sailing::flag:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

3 knop er vel marsjfarten på mekrellen da?

 

Noen som vet toppfart på en godt trent nypolert makrell?

 

Haha.. Marsjfart er vell 1,9 knop, max er 2,3 :yesnod::giggle: Nypolert? Har du missforstått? Makrellen polerer seg ikke? :lol::flag:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Siterer wikipedia...

 

Mackerel belong to the large family of marine fishes known as the Scombridae. It is one of the smaller fishes of the family that includes the tunnies and the well known Skipjack Tuna. All members are streamlined predatory fish, supremely designed to cleave through water, with the absolute minimum of protuberances to offer resistance to their swift passage. Its speed can reach 100 metres in 11 seconds (20.336 mph).

 

20,336mph er 17,67 knop.

 

Ikkje verst for ein "1 foter"

Edited by Fjord21dc (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nor makrellen går i stim, går den ikke i 17 knop... max 3 knop... :flag:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Hjemvendt globetrotter til han Lars på brygga:

Alle Sør-Amerikas indianere går i gåsegang.

Det gjorde i alle fall han jeg så------

 

Og når makrellen går i stim går den i max 2,3 knop,

men tar den en avstikker på egen hånd skvetter den fort opp

i 17,67 knop-------

 

Utrolig hva en lærer her inne. Går ut fra at de refererte hastigheter

er målt med GPS og er SOG?

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Hva er best av Vridbar propell, og fast aksling?? Hva er egentlig forsjellen, altså hvorfor er det ene bedre en det andre?

Det blir vel omtrent som å spør: "hvilken farge er finest, rødt eller grønt?" :wink:

 

Som andre har vært inne på så gir vridbare vinger den beste muligheten for finjustering og finmanøvrering. Man har ikke noe gear som kobler inn og ut, men en propell som kan rotere med "senter vinger" og så kan man justere årfint forover og akterover.

Svakheten med de vridbare ligger vel delvis i at det blir mer sårbare propeller, de har bevegelige deler, de har "leamikk" og prisen på en skade kan nok bli høy....

 

Selv har jeg brukt begge deler ganske mye opp gjennom årene, men har jeg en båt som skal manøvreres en del, så er de vridbare vingene helt topp!

 

Her er forøvrig propellen på POSEIDON II; og det er baatplassens "Penny" som gliser bredt i bakgrunnen :wink:

 

_img_4909.jpg

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Nice :flag: Vist du venter til mandag, så skal du få se ett bilde av propellen på skuten jeg jobber på.. Omtrent like svær som ett traktor hjul.. Her er det også vridbar propell... Vi har 3 spaker i styrehus. Gass/inn og ut kobling/pitch (slure gear) :cool:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Det er ekstra kjekt med vridbart anlegg. Da kan du laste, slepe og styre på med mykje rart. Og motoren kan likavella gå med riktig belastning for maks "power"! Kjekt er det og! Samt at det er mykje bedre og "spinne" (rygge, så brått forover. Eller omvendt.) med! :lol::lol:

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...