Jump to content

Vridbar propell, eller fast aksling? Hva er Best?


Volvomekanikeren

Recommended Posts

Hva er best av Vridbar propell, og fast aksling?? Hva er egentlig forsjellen, altså hvorfor er det ene bedre en det andre?

 

Vribare propellanlegg gir meget gode finmanøvreringsegenskaper ved at du kan variere stigning/pitch på propellen(-e) trinnløst og dermed også farten på båten. Et gir må normalt sjaltes flere ganger mellom fri og forover/akterover for å oppnå det samme, men med mye større slitasje.

 

Sabb 8 og 10 HK motorer ble eksempelvis for det meste levert med vripropellanlegg med kobling og omstyring uten bruk av gir. Dette er langt mer robust og driftssikkert enn en installasjon med gir og fast aksling.

Link to post

Skal du fiske fra båten, dorge, ligge i ro på fiskeplassen/andøve vil du ha glede av vribar propell.

Da er det også fint å ha et mesanseil for å ligge fint mot vinden.

Skal du bare gå på tur fra A til B ( og tilbake!) er fast propell mest effektivt mhp fart/skyvekraft.

 

mvh

JanS/EIR

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post

Siterer wikipedia...

 

Mackerel belong to the large family of marine fishes known as the Scombridae. It is one of the smaller fishes of the family that includes the tunnies and the well known Skipjack Tuna. All members are streamlined predatory fish, supremely designed to cleave through water, with the absolute minimum of protuberances to offer resistance to their swift passage. Its speed can reach 100 metres in 11 seconds (20.336 mph).

 

20,336mph er 17,67 knop.

 

Ikkje verst for ein "1 foter"

Redigert av Fjord21dc (see edit history)
Link to post

Hjemvendt globetrotter til han Lars på brygga:

Alle Sør-Amerikas indianere går i gåsegang.

Det gjorde i alle fall han jeg så------

 

Og når makrellen går i stim går den i max 2,3 knop,

men tar den en avstikker på egen hånd skvetter den fort opp

i 17,67 knop-------

 

Utrolig hva en lærer her inne. Går ut fra at de refererte hastigheter

er målt med GPS og er SOG?

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Hva er best av Vridbar propell, og fast aksling?? Hva er egentlig forsjellen, altså hvorfor er det ene bedre en det andre?

Det blir vel omtrent som å spør: "hvilken farge er finest, rødt eller grønt?" :wink:

 

Som andre har vært inne på så gir vridbare vinger den beste muligheten for finjustering og finmanøvrering. Man har ikke noe gear som kobler inn og ut, men en propell som kan rotere med "senter vinger" og så kan man justere årfint forover og akterover.

Svakheten med de vridbare ligger vel delvis i at det blir mer sårbare propeller, de har bevegelige deler, de har "leamikk" og prisen på en skade kan nok bli høy....

 

Selv har jeg brukt begge deler ganske mye opp gjennom årene, men har jeg en båt som skal manøvreres en del, så er de vridbare vingene helt topp!

 

Her er forøvrig propellen på POSEIDON II; og det er baatplassens "Penny" som gliser bredt i bakgrunnen :wink:

 

_img_4909.jpg

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Nice :flag: Vist du venter til mandag, så skal du få se ett bilde av propellen på skuten jeg jobber på.. Omtrent like svær som ett traktor hjul.. Her er det også vridbar propell... Vi har 3 spaker i styrehus. Gass/inn og ut kobling/pitch (slure gear) :cool:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...