Volvomekanikeren Startet 30.Mars.2010 Link til dette innlegget Startet 30.Mars.2010 Heija Hva er best av Vridbar propell, og fast aksling?? Hva er egentlig forsjellen, altså hvorfor er det ene bedre en det andre? Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
logget av Svart 30.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2010 Du kan se litt på denne linken, for vribare propellsystemer har blitt litt mer high tech siden Rappen gikk ut av produksjon. Med verdens beste motor (Yanmar) kunne du jo spurt Servogear om de kunne laget en liten propell til deg. Mener et slikt system koster i underkant av en mill. http://www.servogear.no/pages/front.aspx?nr=2 Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 30.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2010 Ææææææææææææææææææææææææææææææææ.... Tror vi stopper her Bonski! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Capitaine Svart 30.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2010 Hva er best av Vridbar propell, og fast aksling?? Hva er egentlig forsjellen, altså hvorfor er det ene bedre en det andre? Vribare propellanlegg gir meget gode finmanøvreringsegenskaper ved at du kan variere stigning/pitch på propellen(-e) trinnløst og dermed også farten på båten. Et gir må normalt sjaltes flere ganger mellom fri og forover/akterover for å oppnå det samme, men med mye større slitasje. Sabb 8 og 10 HK motorer ble eksempelvis for det meste levert med vripropellanlegg med kobling og omstyring uten bruk av gir. Dette er langt mer robust og driftssikkert enn en installasjon med gir og fast aksling. Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 30.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2010 Vi har en Rolfsnes snekke med sabb 10 på jobben med vridbar propell Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
JanS/EIR Svart 30.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2010 Skal du fiske fra båten, dorge, ligge i ro på fiskeplassen/andøve vil du ha glede av vribar propell. Da er det også fint å ha et mesanseil for å ligge fint mot vinden. Skal du bare gå på tur fra A til B ( og tilbake!) er fast propell mest effektivt mhp fart/skyvekraft. mvh JanS/EIR Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Volvomekanikeren Svart 30.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2010 Jeg kjører mest, men fisker alltid nor anledningen byr seg, men ikke noe problem for meg og stoppe Yanmar'n og reke med vinden/strømmen Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
jensemann2 Svart 30.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2010 det beste er jo en kombinasjon. Omkastbart gir med vridbart anlegg:) Da kan du forandre hvilken vei båten trekker med hekken når du bakker:) Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 30.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2010 Det blir for High Tech for en snekke på 22 fot.. Er fornøyd med fast aksling Så lenge jeg klarer og manuvrere denne løsningen, så er alt i orden Jeg bare lurte på hva fosjellen var Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
M/S Bastard Svart 30.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2010 Jeg misunner de som har vribart anlegg, eller reduksjonventil på gearet. Båten min har for høy hastighet på tomgang for dorging, det er litt irriterende Så hvis noen har en slureventil til ett prm gear liggende og slenge, gi meg beskjed Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 30.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2010 Det er no vell bare til og sette i fri, og kobble i innimellom vell? Men selvfølgelig, har du penger, så hvorfor ikke Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
M/S Bastard Svart 30.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2010 Ja, med manøvrering blir det slik. Det blir litt plundrete om man dorger, så det ble ikke mye dorging forrige sommer Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 30.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2010 Hmm.. Det sies at helt fin dorge fart for og få makrell er på 2 knop, Går den såpass på forover med 0 Gass? Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
M/S Bastard Svart 30.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2010 Jepp, 3,5 Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 31.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2010 Det var voldsomt Makrellen svømmer i 3 knop.. Skal du dorge makrell kan du ha en fart på 2,3 knop.. Så vridbar propell hadde gjort seg for deg jah Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Fjordland Svart 31.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2010 3 knop er vel marsjfarten på mekrellen da? Noen som vet toppfart på en godt trent nypolert makrell? Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 31.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2010 3 knop er vel marsjfarten på mekrellen da? Noen som vet toppfart på en godt trent nypolert makrell? Haha.. Marsjfart er vell 1,9 knop, max er 2,3 Nypolert? Har du missforstått? Makrellen polerer seg ikke? Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
bellen Svart 31.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2010 Spørs om den bruka selvpolerende eller racingbunnstoff.. Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 31.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2010 (redigert) DEN BRUKER INGENTING SIER JEG!!! Bare Makreortika, Som vi over vannflaten kaller Narkotika Redigert 31.Mars.2010 av Sjømann.22 (see edit history) Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Fjordland Svart 31.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2010 (redigert) Siterer wikipedia... Mackerel belong to the large family of marine fishes known as the Scombridae. It is one of the smaller fishes of the family that includes the tunnies and the well known Skipjack Tuna. All members are streamlined predatory fish, supremely designed to cleave through water, with the absolute minimum of protuberances to offer resistance to their swift passage. Its speed can reach 100 metres in 11 seconds (20.336 mph). 20,336mph er 17,67 knop. Ikkje verst for ein "1 foter" Redigert 31.Mars.2010 av Fjord21dc (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 31.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2010 Nor makrellen går i stim, går den ikke i 17 knop... max 3 knop... Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
JanS/EIR Svart 31.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2010 Hjemvendt globetrotter til han Lars på brygga: Alle Sør-Amerikas indianere går i gåsegang. Det gjorde i alle fall han jeg så------ Og når makrellen går i stim går den i max 2,3 knop, men tar den en avstikker på egen hånd skvetter den fort opp i 17,67 knop------- Utrolig hva en lærer her inne. Går ut fra at de refererte hastigheter er målt med GPS og er SOG? Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Poseidon Svart 31.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2010 Hva er best av Vridbar propell, og fast aksling?? Hva er egentlig forsjellen, altså hvorfor er det ene bedre en det andre? Det blir vel omtrent som å spør: "hvilken farge er finest, rødt eller grønt?" Som andre har vært inne på så gir vridbare vinger den beste muligheten for finjustering og finmanøvrering. Man har ikke noe gear som kobler inn og ut, men en propell som kan rotere med "senter vinger" og så kan man justere årfint forover og akterover. Svakheten med de vridbare ligger vel delvis i at det blir mer sårbare propeller, de har bevegelige deler, de har "leamikk" og prisen på en skade kan nok bli høy.... Selv har jeg brukt begge deler ganske mye opp gjennom årene, men har jeg en båt som skal manøvreres en del, så er de vridbare vingene helt topp! Her er forøvrig propellen på POSEIDON II; og det er baatplassens "Penny" som gliser bredt i bakgrunnen Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Volvomekanikeren Svart 31.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2010 Nice Vist du venter til mandag, så skal du få se ett bilde av propellen på skuten jeg jobber på.. Omtrent like svær som ett traktor hjul.. Her er det også vridbar propell... Vi har 3 spaker i styrehus. Gass/inn og ut kobling/pitch (slure gear) Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Diesel248 Svart 31.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2010 Det er ekstra kjekt med vridbart anlegg. Da kan du laste, slepe og styre på med mykje rart. Og motoren kan likavella gå med riktig belastning for maks "power"! Kjekt er det og! Samt at det er mykje bedre og "spinne" (rygge, så brått forover. Eller omvendt.) med! Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.