Kenneth84 Startet 30.Mars.2010 Del på Facebook Startet 30.Mars.2010 Heisann! Vurderer sterkt og kjøpe en sjømann 22. Den har en FM 8-12 motor.. Litt skuffet over at det ikke er diesel (avgiftsfritt hehe) Noen som har hatt en slik ? Evt kan anslå ca forbruk pr time ? Har aldri hatt snekke før, men er nå i etableringsfase med kone og barn, samt vi driver med hus kjøp, så da tenkte jeg at en snekke som er rimelig i bruk må være midt i blinken.. Mvh Kenneth Sitér dette innlegget Link to post
nroo7 Svart 30.Mars.2010 Del på Facebook Svart 30.Mars.2010 hei den bruker 2 til 2,5 liter i timen, har eid en slik. Kjempe båt Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 30.Mars.2010 Del på Facebook Svart 30.Mars.2010 Er ikke mye Diesel som renner gjennom filteret i timen her nei Har du en 50 l. tank fyller du den vell 1 gang i året Har du annonsen på båten? Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
FM 8-12 Svart 30.Mars.2010 Del på Facebook Svart 30.Mars.2010 lik min båt dette. bruker 2,5l i timen på flatt jern Sitér dette innlegget Link to post
terron Svart 30.Mars.2010 Del på Facebook Svart 30.Mars.2010 Bensin har en teoretisk "effekt" på 12,4 hk. pr time. Dvs. at ved maks pådrag/belastning så klarer du kansje å bruke opp mot 10 liter pr. time. Men slikt kjører man ikke sjømann 22. Gjennom en normal sesong så skal du nok slite hardt hvis du skal klare å komme opp på et gjenomsnittsforbruk på mer enn 5 liter i timen. Har selv hatt sjømann 22 m/18 hk. diesel i noen år. Her var dieselforbruket omtrent synonymt med "knop" pr time - dvs. ved 5 knop så brukte jeg 5 liter i timen, ved 7 knop 7 liter i timen osv. Men dette var en dieselmotor - og diesel har en teoretisk effekt litt høyere enn bensin, men samtidig hadde jeg en større motor og dermed faktisk en "tørstere" løsning en din. Sitér dette innlegget Link to post
terron Svart 30.Mars.2010 Del på Facebook Svart 30.Mars.2010 (redigert) Ser i ettertid at det jeg skrev om bensin og effekt tidligere blir helt på tryne - er nok litt for mange år siden naturfagboka ble lest. Det som er riktig er at bensin har en teoretisk energiinhold på 12,4 hk. pr time, og en 100% optimal motor på 12,4 hk. vil da bruke 1 liter pr time på max. Men dette er kun teori - i praksis så blir mye av energien i bensinen sløst bort - dvs. skal en motor yte 12,4 hk. for oss så må den få tilført mye mer energi. Og dette samstemmer med erfaringene som er skrevet over - typisk 2 - 3 ganger så mye, og da blir tallene 2 - 3 liter pr. time for din motor. En dieselmotor klarer å nyttigjøre seg noe mer av energiinnholdet i drivstoffet, og dette er noe av forklaringen på hvorfor en dieselmotor i de fleste tilfeller har et noe lavere forbruk enn en "tilsvarende" bensinmotor. Redigert 30.Mars.2010 av terron (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 30.Mars.2010 Del på Facebook Svart 30.Mars.2010 og da blir tallene 2 - 3 liter pr. time for din motor. 2-3 = 2,5 Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Kenneth84 Svart 30.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mars.2010 Her var det mye gode utfyllende svar :) 2.5 liter pr time ja, med dagens satser utgjør vel det rundt 30 kroner pr time, noe jeg absolutt kan leve med :) Har hatt en smuggler 21, der kostet det fort 25 ganger så mye hehe.. Takker og bukker atter en gang for et knallbra og ikke minst nyttig forum! Her er det mye kunnskap og hente :P Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.