Polarn Posted March 30, 2010 Share Posted March 30, 2010 (edited) Lurer på hvordan jeg finner ut diameter og pitch på den propellen jeg har. Når jeg måler fra midten og ut til ytterst på bladet får jeg 22 cm, men jeg kan vel ikke ha 44 i diameteter? Eller skal jeg måle annerledes? Så var det ptichen da, hvordan finner jeg ut den ved å måle? Og evt måle med hva? Står meget lite på den propellen jeg har, så da må jeg ty til ekspertisen. Edited March 30, 2010 by Polarn (see edit history) Quote Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post Share on other sites More sharing options...
Vindfang Posted March 30, 2010 Share Posted March 30, 2010 44cm, da har du en propell på ca 17 tommer i diameter. Stigningen må noen pixle for deg, f.eks Progress på Frysja i Oslo. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Vindfang Posted March 30, 2010 Share Posted March 30, 2010 Sorry, blandet inn grafiker/fotospråk der. Pitchometer så klart...skal være mulig å måle selv og matematisk regne ut. Det angir hvor mange tommer propellen skrur seg fremover på en omdreining. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Polarn Posted March 30, 2010 Author Share Posted March 30, 2010 Så det er ikke mulig å finne ut ved å måle innerkant av vridningen til bladet til ytterkant om du skjønnte den, hehe. Quote Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post Share on other sites More sharing options...
Polarn Posted March 30, 2010 Author Share Posted March 30, 2010 Noen bilder av det som står. Når jeg legger inn spec i propcalc får jeg svar 19.32 dim og 18.17 i pitch. Det tviler jeg på at går i dim. Quote Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post Share on other sites More sharing options...
Vindfang Posted March 30, 2010 Share Posted March 30, 2010 Hvis du går inn på Sleipner sin side ser du at E13 betyr at du har en trebladerpropell med bladareal på FA/F 0,51 dvs. bladene "dekker" 51% av teoretisk 100%. Jeg kjøpte propell til snekka mi der og mener diam./stigning står på enden av konusen. Ang propellkalkulasjon, så er det vel du som legger inn diameter ut i fra anbefalt klaring opp til skrog. Se Progress sin hjemmeside, mener jeg fant det der. Anbefaler propeller derfra, Michigan også p.g.a. pris. De var mye dyrere den gangen jeg kjøpte men er rimeligere nå p.g.a. lavere dollarkurs. Fikk aldri min Radice til å slutte å "synge" på lav fart. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Posted March 30, 2010 Share Posted March 30, 2010 Skru av propellmutteren, dimensjon er stemplet inn i propellbosset bak mutteren. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts