Jump to content

Ladac/Ladix sentral-Bruke innebygd skillediode, eller ZincSaverII?

Jan E.

Recommended Posts

Når du stiller spørsmål du selv vet svaret på, og feil svar kan gi dødelig utgang,

Spøk til side: Ole Petter, er du snill?

Ja nå har innsatsen steget. Det er ikke lenger nok med en battrimonitor i bytte for frua. Dessuten har Ole P sagt at han måtte ut med 1700 for å bli kvitt ??????? for 15 volt siden. Ikke det at han har blitt mere Ampèr etter det. Han er vel litt litt på toppen av sinusbølgen akkurat nå. Men jeg vil ikke ha en konkurranse om fru Pathfinder. Da setter jeg inn alt jeg har av indre motstand, og kun de som vet veien gjennom min diode passerer. Med eller uten kjøleribbe. I mellomtiden får vi håpe at alle halvledere står på sitt og ikke gir opp og blir hel-ledere, eller for "sikringens" skyld lar være å føre en kontinuerlig strøm av informasjon til de som sluker alt slik som kondensatorene. Måtte de heller ikke bli så motstridige som spolene som ikke vil ha besøk av noen.

Skulle noen mot formodning komme til at Pathfinder nå er på bærtur, skyldes det at han har brukt 4 timer på å holde Svigerfar i sjakk matt mens han har prøvd å overbevise han om at han er i stand til å skjære en taklist i 45 grader vinkel. Dette klarte Pathfinder, men den passet svært dårlig mot den listen som hans Svigerfar hadde skåret.

Nok om det. Svigers er snart 82 og jeg er frustrert. ( Og fortsatt i stand til å skjære en hulkillist i 45 grader)

Det er en såkalt "sinksaver" du ser inne i Ladac sentralen. Den står i serie med 220v jord fra land. Den gir et spenningsfall på noe over 1 V og skal altså spare sinken for små strømmer som kan komme via landjord.

Jeg har sett en ekstern sinksaver med kjøleribber på nettet. Dersom tanken er at det kan gå så mye strøm gjennom den at den må ha kjøleribber så er det noe alvorlig feil fra landjord og det skal stoppes med jordfeilbryter.

Redigert av topa (see edit history)
Når du stiller spørsmål du selv vet svaret på, og feil svar kan gi dødelig utgang, må du muligens smøre deg med litt tålmodighet. :giggle:

Jeg holder meg til det dødlige men Ole P pynter på det å sier "fatale følger"

Vi sier ikke mer :lipseal:

Forøvrig er det ikke vanskelig å skjære en hulkillist i 45 grader om man vet hvordan dette gjøres. Skulle bare ønske alle visste akkurat dette. :headbang::headbang::headbang::headbang::headbang::boxing::sleep:

Der sov han jo-- :flag:

Det er en såkalt "sinksaver" du ser inne i Ladac sentralen. Den står i serie med 220v jord fra land. Den gir et spenningsfall på noe over 1 V og skal altså spare sinken for små strømmer som kan komme via landjord.

Jeg har sett en ekstern sinksaver med kjøleribber på nettet. Dersom tanken er at det kan gå så mye strøm gjennom den at den må ha kjøleribber så er det noe alvorlig feil fra landjord og det skal stoppes med jordfeilbryter

Har pusset ut et punktum.

Hvis det er slik at du så vidt ser den inne i ladacen så er det bare en sperrediode. Den ser ikke farlig ut og gjør ikke så mye av seg. Om den gir opp sin funksjon holder den maska på samme måte som hun berta som synger... Cheere. Like fin til hun en dag glemmer å leve. Tror ikke du skal bekjymre deg for at det kommer en strømrakker via landstrømmen. Det er vel heller noen som er i færd med å forlate skuta di.

Alle disse halvlederene blir veldig svette av og jobbe og derfor trenger de kjøleribber. De har så dårlig kondis siden de aldri er på jobb at de vil risikere å få heteslag om de plutselig får noe å gjøre. Ville jo være synd om de daua og ingen la merke til det :crazy:

Alle hus er ikke 85 grader Ole P . Jeg har holdt på i 3D i dag

Redigert av Pathfinder (see edit history)
Spøk til side: Ole Petter, er du snill?

Beklager, men denne gikk meg forbi.

Som alt annet er det en viss risiko forbundet med komponenter etc, men risikoen reduseres som kjent ved å bruke komponenter med høy teknisk standard, høy standard på installasjon, elektrisk design og periodiske kontroller. I fritidsbåt er jo mye ute av kontroll, og tilsynsmyndigheten uttaler vel bare at de vet tilstanden er dårlig, men de vet ikke hvor dårlig.

Jeg mener vi har flere utfordringer foran oss, og en utfordring er å se sammenhengen mellom få tilfeller av farlig strømgjennomgang og årsaken som man vil finne ved å studere hvordan båtene tradisjonelt har blitt bygget. Jeg har studert dette i detalj, sett på hvordan dagens feil vil påvirke nye systemer, -og jeg har levert min uttalelse til DSB på vegne av en bransje som ikke finnes. (Marine elektrofaget med dokumentert kompetanse på fritidsbåt)

Jeg ser liten hensikt i å bringe denne diskusjonen videre til neste nivå på Båtplassen, for det er ingen genuin interesse for å legge El-sikkerheten i bunnen av disse diskusjonene.

Men vi kan jo ta en :cheers: i sommer, så skal jeg forklare deg på tomannshånd hvordan dette virker.

Tenker du da på å samtidig bytte kona i en batterimonitor?

Jo det kunne vel la seg ordne, men da må noen passe på at jeg når flyet hjem, noe jeg har svært vanskelig for.

Jeg kjenner alle i skranken på Oslo lufthavn, og jeg vet de sier til seg selv at der kommer han som aldri når flyet.

Jeg har også nå fått min egen undertekst på billettene som sier: Er du sikker på at du ikke skal ha et senere fly Ole Petter?

Hvis jeg forsøker å bestille plass på det siste flyet for dagen får jeg i stedet for en hotellreservasjon med følgende tekst. Lærer du aldri? :sweat:

Tenker du da på å samtidig bytte kona i en batterimonitor?

He he. Vi får se hva som blir igjen når Faro er mett. Forøvrig lurte kona på hva som lå i denne dealen som hun ville dra nytte av. Da svarte jeg at det virker som om dette er kremen av BPs medlemmer. Tror hun var fornøyd med svaret for hun smiler når hun sover. :lol:

Da har jeg fått svar fra Defa:

Hei!

Den Zinksaver som sitter i el-sentalen tar opp til 2VAC spennings forskjell mellom vann og land.Der er det en spenningsforskjel konstant på 0,6VAC.Zinksaver som sitter der skall tåle 65AMP 5000VAC 3 ganger.Mot lynnedslag så skall det jo noe veldig kraftige saker til for og stoppe og 5000VAC kan jo det lett overstige.

Selv en ISO trafo kan få problemer der.

Best Regards

Einar Tyssen

Sales Manager RV & Marine

DEFA AS

Vanskelig å finne noe spesifikasjoner på ZinkSaverII. Men den er vel 30Amp. (41Amp xxxxVAC Xganger.)

Men hvordan er konstruksjonen på den enheten ut i fra det han nevner om 2VAC/0.6VAC?

Det høres da ut som at det kun er en diode i hver retning, mot ZinkSaverII sin dobble på 1.2VAC?

Slik jeg tolker det så er den i Ladac el.sentralen god nok. Men om en tror at kjøleribbene til ZinkSaverII har noe for seg, så kan en koble inn den isteden, og samtidig få en litt høyere beskyttelsespenning?

Jara Wynja

NEK 410 del 2 er nå klar for levering, og her er det litt mer fokus på mindre båter.

Det blir satt opp kurs i denne normen etter ferien og jeg har blitt invitert til å delta.

Målet er å se på muligheten for å bygge om innholdet litt slik at det blir bedre tilpasset fritidsbåt, og samtidig inkludere korrosjonsproblematikken inn i dette kurset til senere bruk.

Vi skal i alle fall vurdere på ny om det finnes et marked for slike kurs. Utfordringen vil nok være om noen er villige til å betale for sårt tiltrengt kunnskap uten at det finnes klare indikasjoner på at det finnes betalende kunder i horisonten.

Å lage et slikt kurs kan beløpe seg til en million kroner.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Vi skal i alle fall vurdere på ny om det finnes et marked for slike kurs. Utfordringen vil nok være om noen er villige til å betale for sårt tiltrengt kunnskap uten at det finnes klare indikasjoner på at det finnes betalende kunder i horisonten.

Å lage et slikt kurs kan beløpe seg til en million kroner.

Når du reffererer til "noen" Mener du da produsenter?

Et annet spørsmål. Er det kun tradisjonelle installatører som har lov til å utføre elektriske arbeider i fritidsbåter? Hvis man ser det parallelt til elektromedisinsk utstyr så er det noe som heter "samsvarserklæring" Det vil si at den som har undertegnet en slik samsvarserkæring kan utfører selvstendig montasje og service på denne type utstyr uten å være elektroinstallatør.

Når du reffererer til "noen" Mener du da produsenter?

Nei. Det kreves mer enn å være produsent for å ha tillatelse til å drive slik opplæring.

Et annet spørsmål. Er det kun tradisjonelle installatører som har lov til å utføre elektriske arbeider i fritidsbåter? Hvis man ser det parallelt til elektromedisinsk utstyr så er det noe som heter "samsvarserklæring" Det vil si at den som har undertegnet en slik samsvarserkæring kan utfører selvstendig montasje og service på denne type utstyr uten å være elektroinstallatør.

Forskriften er vel temmelig klar på dette punktet. 0 Volt, unntak max 200 watt samt noe spesielt plug and play utstyr.

Nå svarer du litt uklart. Forskriften sier ..... OSV. Men jeg har ikke denne forskriften. Den koster kr. 1200 + MVA. Jeg har NEK 400 i hylla men det hjelper ikke stort.

Grunnen til at jeg spør er at det innenfor enkelte yrker som driver med strøm, gis tillatelser til å utføre arbeider som egentlig krever intallatør status. F.eks. meg. Jeg er ikke installatør men har tillatelse til å drive installasjon og reparasjon av elektromedisinsk utstyr. Dette innebefatter 220 V, 24 V AC , røntgen som er 70 KV osv. Jeg lurte derfor på hvordan det er med de som f.eks. installerer nye batteribanker, baugpropeller, etc. Hvilke krav stilles til disse? (Så sparer jeg 1200 kr.)

Også er det interessant å vite om en GrL elektrikker har lov til å gjøre installasjon i egen skute på samme måte som de har lov til å gjøre installasjon i eget hjem. Er dette lov?

Det med kompetanse er jeg helt enig i.

Nå er det slik at jeg jobbet i Siemens som GrL montør lenge før vi fikk EU direktiver. Den gang var det noe som het "forskrifter" og som var rettningsgivende. Med dagen harmonisering av regelverk i Europa er det ikke lenger lett for en avdanket elektirikker å holde seg orientert. Og det er derfor jeg spør. Jeg har funnet ut gjennom årenes løp at det er en snarevei å spørre de som vet fremfor å lete. Latskap kalles det. Men er veldig effektivt og tidsbesparende.

Siden vi her på BP snakker om fritidsbåter er jeg interessert i å vite hvilken autorisasjon man bør lete etter når man skal finne rett person til å utføre elektrisk arbeide om bord. Et eller annet plastverksted som kan insallerer en baugpropell som trekker noen hundre ampere eller skal man tilkalle Kløfta elektriske?

Nå må jeg igjen tilbake til elektromedisinsk utstyr. Jeg som innehar/har skrevet under på en avtale der jeg forplikter meg til å utføre installasjon /reparasjon etc av elektomedisinsk utstyr ihht til gjeldende forskrifter, kan også ansette en person i egen bedrift som kan gjøre samme jobb som meg så lenge jeg står ansvarlig.

Hvis jeg forstår deg rett er det NEK 410 del 2 som innebefatter de krav som settes til installasjon av elektriske anlegg i bl.a. fritidsfartøyer. Eller er det slik at NEK ikke lenger er en samling av forskrifter. Sorry men jeg er litt rusten på dette nå om dagen.

Jeg mener dokumentert kunnskap er et vanskelig tema å besvare, men slik jeg forstår regelverket i dag er ikke en Gr. L montør skikket til å arbeide i fritidsbåt. Nelfo har kurs som gir denne kompetansen, og da bygger kurset blant annet på innhold fra NEK 410.

Jeg skulle helst se at det fantes alternative løsninger med en firidsbåt plattform for elektrofaget slik som mange andre bransjer har fått til, men erfaringen er at det ikke er enkelt å få dette til.

http://www.lovdata.no/for/sf/jd/xd-19931214-1133.html

I denne forskriften står det:

For at en elektroinstallatør skal anses som tilstrekkelig kvalifisert til å forestå utførelse avelektriske anlegg innenfor spesielle områder, som energiforsyningsanlegg, maritime installasjoner, automatiseringsanlegg, elektriske anlegg i eksplosjonsfarlige områder, elektriske anlegg i heiser mv., forutsettes vedkommende å kunne dokumentere nødvendige tilleggskompetanse. For at virksomheten skal anses kvalifisert, må både den som forestår og den som utfører kunne dokumentere sin kompetanse innenfor det aktuelle område.

Litt merkelig at det ikke differensieres mellom Skip, Oljeinstallasjoner og småbåter til fritidsbruk.

Stiller meg tvilende til at alle (Eller noen) verksteder etc har den nødvendige kvalifikasjon til å utføre elektrisk arbeider i fritidsbåter.

Har også lest meg frem til det du sa om at NEK ikke er en forskrift. (Vi bare kalte den det i gamledager)

Hvis jeg tolker forskriften riktig, så må man altså være godkjennt installatør GRL eller H samt kunne dokumentere tilleggskompetamse innen installasjoner i maritime anlegg for i det heletatt å installere en baugpropell. Altså et minimum av 3 år (Gr.L) Så Sivilingeniør eller teknisk fagskole og så til slutt 2 år tillegskompetanse innen maritime installasjoner. Peees.

Tror vi mangler godkjennte fagfolk innen elektro og fritidsbåt.

Tror vi mangler godkjennte fagfolk innen elektro og fritidsbåt.

Listen ligger nok høyt, men ikke høyere enn at det er mulig å gjennomføre opplæring i flere bedrifter.

Men tilbudet er nok avpasset etter etterspørselen, og min erfaring er at etterspørselen etter fagfolk er relativt liten.

Jeg tror man må være temmelig naiv for å bruke penger på opplæring på noe det i realiteten ikke er et marked for.

Men tilbudet er nok avpasset etter etterspørselen, og min erfaring er at etterspørselen etter fagfolk er relativt liten.

Jeg tror man må være temmelig naiv for å bruke penger på opplæring på noe det i realiteten ikke er et marked for.

Som i klartekst betyr at det er fritt frem for hvemsomhelst å utføre elektriske innstallasjoner i fritidsbåter? Både fordi kontrollorganer og utførende blåser i å forholde seg til de lover og regler som finnes. (fordi de ikke er spesifikt rettet mot fritidsbåtmarkedet)

Kanskje på tide med nye forskrifter og normer som kun har til hensikt å ivareta et enhetlig regelverk kun for fritidsbåter.

Litt kjedelig kanskje siden vi her på BP ikke lenger vil ha noe å diskutere da alt blir standardisert. :confused:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...