Jump to content

Ladac/Ladix sentral-Bruke innebygd skillediode, eller ZincSaverII?


Jan E.

Recommended Posts

Setter inn Ladix system, som etter det jeg tror har en liten skillediode på GND. Kan ikke finne noe konkret i bruksanvisning, eller offisielle sider. Men på GND ledningen inne i boksen er det en liten plastklump på 3x3x1cm uten noe tekst/symboler på. Regner med at det er en skillediode for galvanisk skille?

Men denne ser ikke særlig robust ut, eller tåler noe særlig om det skulle komme en god strømstyrke av en grunn uten at sikringen går.

 

Har en Zinc SaverII, burde jeg heller koble denne inn i Ladix boksen isteden? Denne har kjøleribber, og er litt mer robust en den som ser ut til å stå originalt i Ladix sentralen.

 

Snakk om denne sentralen.

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Om det er innebygget skille diode så står den tilkoblet jordings ledningen, du har ikke allerede skille diode i laderen?, mange nye ladere har det innebygd. Tror de fleste Ladix ladere har det som standard.

Link to post
Share on other sites

Det kan da være en fordel å være litt tydelig på hva man spør om, som for eksempel å først bestemme seg om spørsmålet gjelder en galvanisk isolator montert i landstrømsentralen eller en diodekiller som er et slenguttrykk for et ladeskille utstyrt med dioder.

Link to post
Share on other sites

Som den skrivebordsmann jeg er, røper jeg kanskje nå min smule inkompetanse om de produktene jeg importerer, men jeg lar det stå til: Hvorfor har denne typen produkter (enten det heter Victron, Sterling eller Mastervolt) kjøleribber i det hele tatt?

 

Ole Petter har vel gitt en slags forklaring på dette tidligere (muligens med en annen type produkt i tankene) med fokus på det å redusere antall kapslinger, produksjonskostnader, firmaprofil, osv. Jeg kjøper imidlertid ikke den forklaringen sånn helt uten videre når det etter min mening blir helt feil å eksponere en potensiell stor varmeavgivelse på et produkt som det i utgangspunktet ikke burde gå strøm/effekt gjennom i det hele tatt? Er jeg helt på jordet nå?

Link to post
Share on other sites

Om det er innebygget skille diode så står den tilkoblet jordings ledningen, du har ikke allerede skille diode i laderen?, mange nye ladere har det innebygd. Tror de fleste Ladix ladere har det som standard.

Mulig Ladax laderne har det innebygd. Men er ikke kun laderne som blir koblet til systemet. Så om laderne har det eller ikke fjerner ikke fakta at jeg vil ha galvanisk isolator ved landsentralen også.

 

 

Av ren bransjerelatert nysgjerrighet:

Har dere vurdert å stille spørsmålet til Ladac?

Hvis så, får dere ikke ordentlig svar, eller stoler dere ikke på det svaret dere får?

Jeg foreslår at eventuelle svar fra Ladac postes i denne tråden, slik at relevant informasjon kommer BP til gode.

Tenkt å sende de et spørsmål, som jeg kan legge ut her om de svarer. Men nå i påsken er det ikke mange på jobb der. Og holder på å setter inn ting NÅ, og vet det er en del kompetente folk her inne.

 

Det kan da være en fordel å være litt tydelig på hva man spør om, som for eksempel å først bestemme seg om spørsmålet gjelder en galvanisk isolator montert i landstrømsentralen eller en diodekiller som er et slenguttrykk for et ladeskille utstyrt med dioder.

Kveruleringsmode on

Syntes det er et ganske greit spørsmål?

Står ingen merking på den plast dingsen. Så om det er kun 2 diode inni der, eller en komplet galvanisk isolator, vet ikke jeg.

Hvorfor lader er dratt inn i denne tråden ser jeg ikke helt relevansen av.

Ok. Kunne kanskje skrevet "som etter det jeg tror har noen små skilledioder på GND" til de som ikke ser helt sammenhengen med overskriften/teksten og spørsmålet.

Kveruleringsmode off :wflag:

 

 

Som den skrivebordsmann jeg er, røper jeg kanskje nå min smule inkompetanse om de produktene jeg importerer, men jeg lar det stå til: Hvorfor har denne typen produkter (enten det heter Victron, Sterling eller Mastervolt) kjøleribber i det hele tatt?

Lurer jeg også på. Jeg har vel egentlig tatt min egen konklusjon i en tidligere tråd om emnet. Men skulle gjerne sett noen matematiske fakta på hvordan det eventuelt kan gå mye strøm i de.

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Tenkt å sende de et spørsmål, som jeg kan legge ut her om de svarer. Men nå i påsken er det ikke mange på jobb der. Og holder på å setter inn ting NÅ, og vet det er en del kompetente folk her inne.

Hvis du har så katastrofale forhold at du ikke kan vente til etter påske med å få svar på spørsmålene dine, blir jeg enda mer nysgjerrig. Men det er kanskje mitt problem...

 

Helt udiskutabelt er det en del kompetente folk her inne, men hvis du må henvende deg til BP for å finne større kompetanse på produktene til Ladac enn du finner hos Ladac, bllr jeg skremt, og ikke så rent lite imponert over kompetansenivået her inne.

Link to post
Share on other sites

Ole Petter har vel gitt en slags forklaring på dette tidligere (muligens med en annen type produkt i tankene)

Jeg har vel ymtet frempå med litt forskjellig, men erfaringen er vel at svært lite informasjon på Båtplassen får en oppdragende effekt. Hvis spørsmålet er om jeg vet hvem, hva og hvorfor så er svaret ja.

Forklaringen på akkurat dette ville berøre noe teknikk som jeg har brukt mye penger på, og jeg kan bare svare begrenset hvis jeg fortsatt skal ha et håp om å finne en investor.

 

Den begrensede informasjonen er som følger: Disse dibbeduttene skal formelt være godkjent, noe svært få er etter min mening til det motsatte er bevist. Det er da slik at vi har noe som kalles industrispionasje som også til en viss grad inkluderer ”reversed engineering”.

Det er jo ingen hemmelighet hvordan disse sakene virker, og så lenge en produsent kan kjøpe deler til disse med et dokumentunderlag som gjør det mulig å CE merke i kraft av på heder og ære, så får vi komponenter på markedet hvor innpakningen er vesentlig dyrere enn innmaten.

 

Så kommer en interessant bit, og det er hvis delen var testet og godkjent etter forskriftenes krav og ikke bare CE merket, så ville det være i produsentens interesse å legge ved dette dokumentet. Jeg laget en slik del for mange år siden hvor jeg mente sikkerheten pluss en del andre ting var viktig. Jeg sendte da ut en prisforespørsel til flere for å få delen testet slik at den kunne settes i produksjon.

Det beste tilbudet jeg fikk var 180 000 kr, og da hadde jeg lov til å produsere 3000 enheter over en viss periode. For at godkjenningen skulle gjelde måtte jeg selvfølgelig bruke de samme komponentene i alle sammen, og dette fordret at jeg kjøpte inn materialer til alle sammen på en gang.

 

Dette var en periode fra før jeg hadde lært praktisk matematikk, for de små beløpene virket overkommelige og motet var på topp. Situasjonen ble en litt annen når produksjonskostnaden og de praktiske tingene fordret at jeg la tre millioner på bordet for noe jeg trolig aldri ville klare å selge. Her gjelder nok regelen: Satser man på proffmarkedet så bruker man penger på innmaten, og satser man på fritidsmarkedet så bruker man penger på innpakningen.

 

I dag vet jeg svært lite om de delene som leveres i dag, jeg kan bare konstatere at jeg fremdeles ikke er i stand til å finne dem i noen lister over ”godkjente” produkter. Dette betyr med stor sannsynlighet at produsentene fremdeles driver med egenkontroll som sikkert er helt lovlig i fritidsmarkedet men ikke i proffmarkedet.??????

Link to post
Share on other sites

Det var vel meg som dro inn lader i denne tråden :wink: Meg bekjent så er det gjennom laderen en får kontakt med sjøvannet på minus sida og igjen problemet med tæring som ZincSaver brukes for å forhindre, men er ikke sikker.

Link to post
Share on other sites

Som den skrivebordsmann jeg er, røper jeg kanskje nå min smule inkompetanse om de produktene jeg importerer, men jeg lar det stå til: Hvorfor har denne typen produkter (enten det heter Victron, Sterling eller Mastervolt) kjøleribber i det hele tatt?

Har ikke Victron klart å gi deg et overbevisende svar?

 

vdi.png

Edited by Pathfinder (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har ikke Victron klart å gi deg et overbevisende svar?

 

Tusen takk!

 

Dette var pinlig.... :blush: Kunne du ikke tatt det på en IM og latt meg late som jeg hadde funnet svaret? :giggle:

 

Til mitt desperate forsvar: Farco AS utfører ikke installasjon, og undertegnede må derfor innrømme at han hittil ikke har funnet det nødvendig å memorere alle installasjonsveiledningene til alle produktene til siste punktum. Innser at det her foreligger et forbedringspotensiale. :wflag:

Link to post
Share on other sites

Til mitt desperate forsvar: Farco AS utfører ikke installasjon, og undertegnede må derfor innrømme at han hittil ikke har funnet det nødvendig å memorere alle installasjonsveiledningene til alle produktene til siste punktum. Innser at det her foreligger et forbedringspotensiale. :wflag:

Etter å ha lest litt i linkene du har meddelt oss den siste tiden, så vil jeg bare meddele mitt syn på at det er bedre at en produsent gjør tilgjengelig mer informasjon enn importøren klarer å lese, enn å ikke informere. :sweat:

Link to post
Share on other sites

Farco, båten står nok fortsatt på land. Er noen som er så ofte borte på jobb at de må jobbe iherdig i helligperioder for i det hele tatt å få båten ut før isen kommer tilbake :)

Og det er nok noen skikkelige glupinger her inne. Men desverre ser jeg at de ofte ikke er de som tør(?) å svare her inne. Ofte ender enkle spørsmål rett ut i kverulering. Og spørsmål om hvorfor en ikke heller gjør det slikt.... Desverre.

PS! Dette svaret er ikke ment om deg. Kun en generel erfaring jeg har fått her inne.

 

 

Linea, var ikke deg. Mer at en annen muligens dro inn litt av ditt, og mitt. Og lagde sitt eget rare svar.

Forøverig kan det være en del andre ting som kan gi kontakt med sjøvann gjennom minus på batteriet.

Edited by Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Forøverig kan det være en del andre ting som kan gi kontakt med sjøvann gjennom minus på batteriet.

Hvorfor er dere skremte med kontakt mellom jord og batteri minus? Alle CE-merket båter har og har hatt jord koblet til minus.

Unslippe den kontakten er heller ikke enkelt hvis bereder skal brukes. Der er jord koblet til ferskvann om bord og har kontakt via ferskvannspumpe og kjøleslanger til motor.

Link to post
Share on other sites

Tusen takk!

 

Dette var pinlig.... :blush: Kunne du ikke tatt det på en IM og latt meg late som jeg hadde funnet svaret? :giggle:

 

:wflag:

Å ta ting på IM koster $$$$

:giggle:

Har veldig lyst på en sånn batterimonitor :lipseal:

Link to post
Share on other sites

Det er godt å se at verden har gått fremover.

For 15 år siden måtte jeg betale for å bli kvitt henne.

1700 er jo ikke mye, men i forhold til hva jeg gikk i minus er jo differansen enorm. :lol:

Link to post
Share on other sites

Gir ikke ZincSaver eller hva dere nå kaller det en falsk trygghet all den tid den ikke overvåkes. Om den enten sperrer for all støm eller står pip åpen så gir det vel en falsk trygghet både med hensyn til manglende jording i 220 V anlegget, og manglende evne til å sperre for DC strøm med hensyn til tæring. Jeg ville være skeptisk til en fancy dulpeditt med masse harry kjøleribber om jeg ikke visste om den gjør annen nytte enn å se netopp fancy ut. Man kan jo ikke forvente at folk drar frem multimeter hver gang de skal på fjorden

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...