logget av Svart 12.April.2010 Link til dette innlegget Svart 12.April.2010 Å føre tilsyn med fritidsbåter er ingen prioritert oppgave, og når det ikke finnes penger så har man i praksis ingen tilsynsmyndighet. Jeg har lenge hatt en visjon om at det må være mulig å drive opplæring av de som allerede finnes i bransjen og som i dag arbeider ulovlig. Dessverre ligger det noen føringer i forskriftene som setter en brå stopper for dette til tross for at alle synes ideen er god. Det virker ikke som om det er mulig å gjeninnføre en gammel løsning og bygge videre på dette, og jeg tror dette skyldes dels at vi har alla HEISMONTØR tendenser generelt i elektrobransjen. Det finnes med andre ord ingen mulighet for et amnesti. Av erfaring tror jeg ikke GR-L eller H er de rette personene å lære opp. Jeg mener vi trenger noen som kan DC, for AC delen er relativt uproblematisk å lære for de fleste. Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 13.April.2010 Link til dette innlegget Svart 13.April.2010 Av erfaring tror jeg ikke GR-L eller H er de rette personene å lære opp.Jeg mener vi trenger noen som kan DC, for AC delen er relativt uproblematisk å lære for de fleste. Både enig og uenig. Det er mer enn nok å ta fatt i innn AC når det kommer til store anlegg med både induktive og kapasitive laster. Men dette er et annet kapittel. Er heller ikke umiddelbart enig i at en interessert Gr. L elektrikker som er villig til å sette seg inn i materien er et dårlig grunnlag. Litt praktisk erfaring skader ikke. Med henvisning til det du sier om "Heismontør" tilstander. Mener du at det er elektrobransjen selv som setter en stopper for at man får en mer målrettet utdannelse som egner seg for problematikken rundt insatallasjon i fritidsbåter? Jeg skulle jo umiddelbart tro at det ville være et stort marked for kvalifiserte personer inne DC og båt. Hvorfor er det ikke slik? Er det elektrobransjen som står i veien? Du får bare unskylde for mine dumme spørsmål, men det er noe her jeg ikke forastår. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.