Jump to content

Finnes det gratis plotterprogram/kart for PC? ?

Kaptein Fredrik

Recommended Posts

Jeg ser etter ett gps gratisprogram som jeg kan ha på pcen.

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Takker og bukker :seeya: Er det noen gratiskart ute på nettet?

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Nå vet ikke jeg hvor stort område du vil ha sjøkart. Kartene er jo blitt svært rimelige i dag i forhold til det de har vert. Hvis du ser på BSB kart som Nautisk forlag selger, så følger der med et gratis kartprogram som GPS kan tilkobles. En CD med kart får du for rundt 1000 kr.

Skal du ha kart for større områder er det forskjellige prisklasser og kartprogrammer. Hvis du forteller hvor du skal ferdes med båten, får du sikkert mange råd her på BP.

Om det finnes noe gratis og lovlig av kart, vet jeg ikke. Men som nevnt finnes det mye kart å få kjøpt og programmer finnes gratis, i hvert fall i basisversjon. Raymarine har sin RayTech Planner, som kan lastes ned gratis fra Raymarine sine sider. Denne leser både Navionics og andre karttyper, og kommuniserer forøvrig med diverse plottere.

BSB er nevnt, med gratis programvare fra Maptech (følger med kartene og kan lastes ned) som kan opgraderes til mer profesjonell versjon for en rimelig penge.

Selv kjøpte jeg nylig papirkart for den svenske vestkysten - betalte vel drøyt 300 om jeg ikke husker feil. Jeg valgte Sportschiffartkarten for strekningen Varberg -Norskegrensen (tar med Hvaler og litt over på Vestfoldsiden). Jeg vagte dette dels fordi jeg synes kartene virket bedre enn de offisielle svenske, og fordi det fulgte med en DVD med alle kart i elektronisk format, samt en gratis versjon av Chart navigot Light - som leser kartene og ser ut som et enkelt og greit program. Flott for planlegging.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35