Jump to content

Vhf Kabel RG8U Hvor få tak i dette. Alternativer?


Bergen

Recommended Posts

vhfkabel.jpg

 

Holder på å "oppgradere" båten til regatta i kategori 3. Da må jeg bytte VHF kabel til en som gir max 40% tap, konkretisert som type Rg8U. Denne har jeg vansker med å finne i kurante nettbutikker eller i båtutstyrsbutikker i Bergen. Er det noen som vet hvor slikt selges? eventuelt andre betegnelser på kabel som vil tilfredstille kravet om max 40% tap for meg med kabellengde ca 17meter fra antenne til apparat?

Link to post
Share on other sites

Hei

RG 213 er vanlig å bruke, men denne er ganske tykk og stiv, så det kan være problemer med trekkingen i masten

Bergen Maritime Elektro har nok denne. Eventuellt Navcom.

Odd Tvedt AS er distributør av LMR600 i Norge. Det er mulig de kan anbefale/finne en kabel som er "lettere" enn RG213

 

Men...jeg har aldri hørt om at det er blitt skjekket hvor mye tap det er i en kabel, i.f.m regatta. Om det er Shetland Race, holder det å vise til at VHF virker og har kontakt med Rogaland Radio.

 

Det er derimot IKKE dumt å ha en god kabel og VHF installasjon, kat 3 eller ikke!

Link to post
Share on other sites

Kravet om maks 40% kabeltap svarer til 2.2 dB, og med 17m er du rett utanfor å kunne bruke RG8X viss kravet er absolutt (RG8X har ca 2.6 dB tap for 17m ved 150 MHz).

RG8U er svært lik RG213. Eg ville satsa på RG213, den er mykje brukt og lett å få tak både kabelen og pluggar som passar. Du kan sikkert få tak i ein kabel som tilfredstiller kravet, og som er tynnare enn RG213 men da vil den nok bli vanskelegare å få tak i og du må passe på å få med pluggar som passer akkurat den kabelen.

Eit lite søk i gule sider med "Skipselektronikk, Bergen" vil gi deg ein del kandidater som heilt sikkert har RG213.

 

Helsing Rossicus

Link to post
Share on other sites

Hei

 

RG-8X er drøyt 6mm i diameter. (litt tykkere enn RG-58). Den har skumisolering og noe tykkere senterlleder enn RG-58. Tap er drøyt 1,5dB pr. 10m ved 150MHz. Du må bruke plugger beregnet for RG-8X.

 

RG-8X er vesentlig lettere enn RG-213, og derfor meget godt egnet for bruk i mast.

 

RG-8U er en betegnelse jeg ikke har sett på mange år, men er samme kabel som RG-213

 

mvh

Espen

Link to post
Share on other sites

Hei igjen

 

Lite tillegg:

Det står i teksten at det ikke skal være mer enn 40% tap i kabel og antenne. (det kan i alle fall tolkes som dette)

 

Når du regner med dB kan du summere og trekke fra forsterking og tap.

 

Det vil si at i dette tilfelle kan du, om du har 20m RG-8X regne -3dB i tap. Du kan legge til forsterkingen i antenna.

For ei 1/4 bølge GP-antenne kan du legge til 1,7dB. Totalt får du et tap på -1,3dB.

 

Om du bytter ut antenna med ei 1/2 bølgeantenne, som er det mest brukte, kan du legge til ca. 3,5dB forsterking. Da blir regnestykket som følger: Tap -3dB + forsterking 3,5dB, totalt en forsterking på +0,5dB.

 

Ta tallene med ei lita klype salt da dette er rett fra hodet, men hakkende galt skal det ikke være.

 

Konklusjon:

RG-8X er en ypperlig kabel for trekking innvendig i mast da du har et bra forhold mellom tap og vekt. Den er også vesentlig mer behagelig å jobbe med enn RG-213/RG-8U.

 

mvh

Espen

Link to post
Share on other sites

En skal være klar over at antenner med høy forsterkning har en veldig tsang utstrålingsvinkel det er det som gir forsterkningen. På en seilbåt er ikke dette nødvendigvis noen fordel om en seiler mes 20 grader krengning risikerer en at antennen kun fungerer i båtens lengderetning. Sideveis går signalene til væra eller ned i sjøen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...