jtkristensen Startet 11.August.2004 Del på Facebook Startet 11.August.2004 Så var'e på'an igjen! Da vi prøvekjørte, fikk vi den opp i 6000 rpm, noe selger også har pleid. Nå derimot, går den til 4000 rpm, drar vi på mer synker den. Noen forlag? Eneste vi har kunnet prøve ut er å skifte bensinslangen, uten hell. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bolla Svart 11.August.2004 Del på Facebook Svart 11.August.2004 prøv å pumpe med belgen på slangen når du prøver å dra på...hvis dette hjelper er bensinpumpa svak,,sjekk/bytt plugger disse kan fungere på lavt turtall men svikte på høy belastning.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arvid_A Svart 11.August.2004 Del på Facebook Svart 11.August.2004 Dette ligner på symptomene som er beskrevet i denne linken: https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...1296013;start=6 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jtkristensen Svart 11.August.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2004 Nå gir vi oss snart ende over! Da vi i dag for første gang skulle legge til på ei strand, funkan ikke "opp" på powertrimmen! Dette funka ikke da vi så på den fo tre uker siden, men så ble releet skiftet av selger, og alt OK. At samme relee går to ganger så tett på kan kanskje tyde på overledning eller noe? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arvid_A Svart 11.August.2004 Del på Facebook Svart 11.August.2004 Virker den ikke uansett om du bruker manøverbryteren på kontrollspaken eller den på siden av motoren (for du har vel en slik også?)? Kanskje du først bør sjekke om det er noen plugger/kontakter i ledningene under motordekselet som har falt av. Det er fort gjort at slikt skjer når man driver og "fikler" og leter etter andre feil, slik jeg skjønner du har gjort tidligere. Dersom du tar en telefon til Ravns Garage (69828494), vil du ganske sikkert få opplyst fargekoden for de ledningene det gjelder. De er meget serviceinnstilte, og vil også kunne tipse deg om hva du bør se etter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bolla Svart 11.August.2004 Del på Facebook Svart 11.August.2004 fungerer motoren nå eller har dere kjørt tur på tomgang????? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jtkristensen Svart 12.August.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2004 Er noe usikker,med mitt utrente øre, men jeg tror motoren er helt OK. Har kjørt en del turer frem og tilbake fra 0 gasspådrag til fullt pådrag. Jeg begynner å bli overbevist om at motoren fungerer greit bortsett fra at den kanskje ikke orker særlig mye mer helt på slutten av gasspådraget. Turtelleren derimot den følger opp til 3500/ 4000 omdreininger for så å snu og går ned igjen helt mot 1000, selv om turtallet på motoren syntes å gå normalt. Kan det være noe feil på el. anlegget? Jeg har forøvrig ikke fått byttet plugger ennå men det vil bli gjort så fort det er mulig å få tak i de, får da sjekket om det gir noen effektendring. Når det gjelder powertrimmen så er nok opp releet gåent igjen. Jeg sjekket at alle ledninger satt som de skulle og for å være på den sikrere siden byttet jeg ledningene på opp og ned releet og da gikk motoren opp, men ikke ned. Dette gi grunn til en viss bekymring for jeg kan ikke bytte trimm rele en gang i uka, da flyr lappene fort. Er det noen som har gode råd? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arvid_A Svart 12.August.2004 Del på Facebook Svart 12.August.2004 Enig i at releet bør holde lenger enn ei uke! Er du sikker på at det var releet forrige eier byttet da han fikk liv i powertrimmen igjen? Når det gjelder turtelleren din er det et par ting du kan sjekke: 1. Mål ladespenningen på motoren og se om denne også synker når turtelleren daler. Dersom spenningen synker eller er ustabil, ligger feilen sannsynligvis enten i tilkoblingene til strømspolen (tror det er gule ledninger), i tilkoblingene til/fra likeretteren eller i selve likeretteren (sjekk at alle skruklemmer dratt skikkelig til). 2. Tilførselsledningen til turtelleren din er sannsynligvis koblet til på en av inngangene til likeretteren, mest sannsynlig en grå ledning. Sjekk at denne tilkoblingen er skrudd skikkelig til. 3. Hvis ladespenningen holder seg på samme nivå eller endatil øker med økende turtall over 3500-4000 omdreininger, ligger sannsynligvis ikke feilen innenfor motorkassen. Da mistenker jeg at du har en feil på selve turtelleren eller tilkoblingene på denne. Når det gjelder powertrimmen: 1. Hører du om "oppreleet" klikker når du trykker på bryteren? 2. Hvis ikke - mål om du får styrespenning inn til releet fra "oppbryteren"? 3. Hvis du har styrespenning og minus/jord inn til releet, men ikke hører at det klikker, så er releet gåent. 4. Hvis du hører at det klikker og du har spenning inn til releet, men ikke ut fra det og til powertrim-motoren, så er nok også releet gåent. Her er det bare å ikke gi seg! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TMe Svart 13.August.2004 Del på Facebook Svart 13.August.2004 Jeg vil stadig anbefale www.iboats.com når det gjelder outboard. Regelmessig surfing her gir mange gullkorn : http://www.iboats.com/cgi-bin/ubb/ultimate...?ubb=forum;f=29 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jtkristensen Svart 13.August.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2004 Ja så har jeg hengi på bryggekanten og sjekka motor så godt jeg kan. Det jeg kan konstatere er at power trim releet er gåent. Har sjekket det etter oppskriften til Arvid pluss et par andre måter. Det bekymrer meg at det samme reelet har gått i løpet av en halvannen uke. Hva kan årsaken til dette være? Når det gjelder turtelleren så var det heller vanskelig for meg å få sjekket det, av to grunner, for det første vet jeg ikke hvordan likeretteren ser ut, for det andre vet jeg heller ikke hvordan en strømspole ser ut. Jeg hadde med meg litt mer kyndig assistanse i min svoger men han klarte heller ikke å lokalisere de nevnte komponenter på min Mercury motor. Det var to komponenter jeg fant men ikke vet hva er, det ene er en flat boks (ca 10 * 6 cm) med en rekke ledninger tilkoblet (10 -12 ledninger) og tre av de gikk til hver sin coil. Det andre jeg fant var en liten boks hvor jeg så et pluss tegn ved en ledningstilkobling, ved de to andre ledningene kunne jeg ikke se om det var noen tegn pga ting i veien. Håper det fortsatt er gode råd jeg kan få sjekket ut. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 13.August.2004 Del på Facebook Svart 13.August.2004 Normalt vil årsaken til at releet er defekt være at det har blitt overbelastet, f.eks. ved at det er en feil på power-trim'en som forårsaker et unormalt høy strømtrekk. At noe sitter fast, etc... Kontaktene i releet brenner og oksydlaget hindrer kontakt, alt. at det brenner fast og forblir permanent lukket. Vet ikke om du har noen sikring i kretsen. Du bør gjøre de sjekkene Arvid foreslo, det går også an å måle med et multimeter om det er brudd i spolen, om kontaktene lukker. Kanskje det går an å åpne releet og forta en visuell sjekk for brente kontakter? Problem på høyt turtall på motorer som er noen år gamle kan være overslag i en eller flere av coilene. Ang. turtelleren så var det en (Dilla?) som postet en link til et sted som har lagt ut tegninger for Mercury. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jtkristensen Svart 13.August.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2004 http://www.maxrules.com/oldmercs/Wiring/1966ona/37.pdf I denne linken fant vi tegninger over koblingssystemet, men den viser ikke hvordan Powertrimmen er koblet, heller ikke turtelleren. Vet dere? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jtkristensen Svart 13.August.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2004 Normalt vil årsaken til at releet er defekt være at det har blitt overbelastet, f.eks. ved at det er en feil på power-trim'en som forårsaker et unormalt høy strømtrekk. At noe sitter fast, etc... Kan det være nok at man kjører motoren lenger opp/ned en den går, jeg mener, til å begynne med var jeg ukjent med om den var helt oppe eller helt nede, og holdt sikkert knappen inne etter at motoren var blirr dratt opp eller senket ned maks. Kan det være årsaken? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 13.August.2004 Del på Facebook Svart 13.August.2004 heller ikke turtelleren.Hvis det er korrekt at den er beregnet å kobles på strømspolen stemmer det som Arvid skrev, to gule kabler som går inn på likeretteren (rectifier)Du trenger en annen tegning for trim'en. Kan det være nok at man kjører motoren lenger opp/ned en den gårDette har jeg ikke peiling på, men for å synse litt.. Hadde dette vært nok til å ødelegge releet ville fabrikken hatt mange misfornøyde kunder. Dersom det ikke er endebrytere er det nok noe annet som "gir seg" og hindrer at motor etc. brenner opp. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arvid_A Svart 15.August.2004 Del på Facebook Svart 15.August.2004 http://www.maxrules.com/oldmercs/Wiring/1966ona/37.pdf I denne linken fant vi tegninger over koblingssystemet, men den viser ikke hvordan Powertrimmen er koblet, heller ikke turtelleren. Vet dere? Hei! Jeg har dessverre heller ikke tegninger over powertrim-systemet. Jeg tror imidlertid, som nevnt tidligere, at en telefon til Ravns Garage, ville oppklart en del av spørsmålene dine, både når det gjelder koblingsskjema og problemstillinger ang. holdbarheten til releene. Jeg kan heller ikke skjønne at systemet ikke skal tåle at powertrimmen "butter" litt i øvre eller nedre stilling. På min motor skaper i hvert fall ikke dette noen problemer. Powertrim-systemet består jo av en elektromotor som driver ei hydraulikk-pumpe, slik at det er ingen "bom-stopp"-situasjon ute og går her. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arvid_A Svart 15.August.2004 Del på Facebook Svart 15.August.2004 Her er en tegning som viser ladekretsen på en eldre påhengsmotor i sin enkleste form, og uten noen form for spenningsregulator. Fargene på ledningene er slik de er på min 1991 modell Mariner. Tror det er samme farger som benyttes på Mercury. Håper dette kan være til hjelp! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jtkristensen Svart 15.August.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2004 Power trim: Jeg har funnet ut hvordan denne er koblet og jeg har funnet en midlertidig løsning til jeg får tatt båten opp av vannet til en grundigere sjekk hos en el. kyndig reperatør. Må se på powertrim motoren. Det jeg har gjort er å koble forbi releet, som ikke virker, med en egen bryter, fungerer fint men passer på å ikke bruke den unødig mye. Turteller: Jeg fant en fullverdig beskrivelse av hvordan den skal kobles på linken www.iboats.com. Så jeg går over alle ledninger og koblinger i hh til denne til uka. Dere er til stor hjelp for en nybegynner. Noe jeg fikk fortalt og etterhvert erfart er at læringskurven er BRATT for ferske båtførere med eldre båt og motor. Kommer med tilbakemeldinger etterhvert som ting utvikler seg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.