Bjørn Løvjomås Startet 31.Mars.2010 Del på Facebook Startet 31.Mars.2010 Hei Lager en ny tråd for dette, klarte desverre å forkludre tråden til KÆLLEN litt. Beklager For å ta opp litt av det som har skjedd så kan jeg nevne at jeg nettop har montert 3 stk nye Euroglobe AGM 100 AH batterier. Fikk for første gang oppleve å ha rikelig med strøm til en helg. Det var flott Når jeg skulle gå hjem kontrollerte jeg ladestrøm, da fikk jeg kun 30 A fra laderen. Har hatt mistanke til Ledningen mellom B+ og starter. Kontrollerte denne i dag. og den var i svært dårlig tilstand. Hadde tilfeldigvis liggende en stump på 25 mm2. Monterte inn denne og var rimelig spent på hvordan dette slo ut på strømstyrken fra laderen. Fikk en liten økning, men kom ikke høyere enn ca 40 A. Hva kan da være problemet her ? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
logget av Svart 31.Mars.2010 Del på Facebook Svart 31.Mars.2010 At du kanskje glemte å måle strømmen i begge ledningene og summerte slik at du fikk totalen? Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 31.Mars.2010 Del på Facebook Svart 31.Mars.2010 Er det noe problem da mener du? at dynamoen kan levere inntil 100A betyr akkurat det og ikke at det kommer 100A fra den hele tiden Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 31.Mars.2010 Del på Facebook Svart 31.Mars.2010 Når stort er spurt kan bli mange svar... 1. Utveksling på reimskiva. Lavt turtall på dynamo gir dårlig kjøleevne. 2. Underdimisjonerte kabler og dårlige kontakter. 3. Høy varme i motorrom. 4. Hvis du bruker laderelè kan den ha tatt skade når den koblet sammen fult startbatteri og 300ah AGM forbruksbank som ligger lavt. 5. Og selvfølge de Ole Petter siger... Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 31.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mars.2010 Jeg koblet bort den gamle... var tydelig preget av varme. Så nå går det kun en ledning direkte fra B+ til starteren. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 31.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mars.2010 Når stort er spurt kan bli mange svar... 1. Utveksling på reimskiva. Lavt turtall på dynamo gir dårlig kjøleevne. Denne er jeg litt usikker på, burde kanskje sjekke turtallet på dynamoen. 2. Underdimisjonerte kabler og dårlige kontakter. Har nettopp byttet fra dynamo til starter, fra starter til Batteribank er sjekket og funnet i orden. ikke noe motstand å snakke om 4. Hvis du bruker laderelè kan den ha tatt skade når den koblet sammen fult startbatteri og 300ah AGM forbruksbank som ligger lavt. Har ikke noe eget laderele, kun regulator på dynamo ?? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Diplom-is Svart 31.Mars.2010 Del på Facebook Svart 31.Mars.2010 (redigert) Hei Du må sjekke spenningen på Dynamoen. Hvis spenningen (V) nærmer seg 14,4 volt ved 20Grader skal dynamoen redusere strømmen slik at ikke batteriene skal begynne å utvikle knall gass ( Gass spenning) Hvis du har 14,4 volt på Dynamoen og eks 13,5 på batteriene må du opp med tversnittet på kablene mellom dynamo og batt. Bank. Hvis spenningen på dynamo er 14,0 v kan du montere en ny regulator med høyere spenning 14,6 v men husk da kan batteriene få for høy spenning slik at de gasser. Mvh Redigert 31.Mars.2010 av Diplom-is (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 31.Mars.2010 Del på Facebook Svart 31.Mars.2010 Hvorfor venter du egentlig at den skal lade med 100 Amp? At generatoren er merket med 100 Amp betyr at den ( i aller beste fall) kan klare å lade med (inntil) 100 Amp, men det gjør den iallefall bare når batteriene er veldig utladet. Så snart batterispenningen begynner å stige litt vil ladestrømmen gå kraftig ned. Sånn sett er 30 Amp slett ikke verst.... Remskiver og omdreiningstall har vært nevnt og mange av dagens små vekselstrømsgeneratorer skal ha både 6000 og 8000 omdr/min for å yte fullt. Ta gjerne en liten kalkyle på hva du har på din... Men du må også huske på at 30 Amp er en større strøm enn du sannsynligvis bruker på både komfyr og vaskemaskin til sammen hjemme i leiligheten din. Og hvis du tenker på 100 Amp så er det større strøm enn man forbruker i en rimelig stor enebolig! Mitt poeng er: husk på kabeltverrsnittene! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 31.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mars.2010 Jeg har vel egentlig ikke forhåpninger om å komme opp i 100 A, det er helt sikkert Men jeg synes 30 er litt for lite når jeg har en bank på 300 Ah. Hvis jeg tenker riktig da, går det 10 timer med konstant 30 A lading før batteribank igjen er full. Eller 5 timer, dersom den er halvfull. slik den muligvis var etter helga. Dette kunne jeg godt tenke meg å redusere. Men kan jo godt hende det ikke er noe feil, hverken med båt eller dynamo... men skipper Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
free Svart 31.Mars.2010 Del på Facebook Svart 31.Mars.2010 Batteriene skal være ganske tomme før du får 100 ah ut av dynamoen. kabeltverrsnitt er jo viktig å må være dimensjonert for ladespenningen. Jeg tipper problemet ditt er at batteriene dine ikke er tomme nok. min bank er på 370 Ah å jeg har aldri ladet på mer enn 35 Ah, da var et 185 ah batteri temmelig tomt. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 31.Mars.2010 Del på Facebook Svart 31.Mars.2010 Batteriene skal være ganske tomme før du får 100 ah ut av dynamoen. ..... Man kan egentlig få 100 Ah utav en hvilken som helst elendig generator - hvis man bare venter lenge nok Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 31.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mars.2010 Er helt enig ang tverrsnitt på kabel. forrige kabel hadde nok vært for liten, det er helt sikkert. den var brent og gummien rundt korddelene var stiv og hard. Nå er det ca 2 meter fra dynamo til starter som er på 25mm2. fra starter til Batteribank, gjennom batterivelger, er det ca 1,7 meter med grovere kabel. Husker ikke helt hvor grov, men er nok 35 mm2. Hvis ikke mer. Burde vel holde dette?? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
free Svart 31.Mars.2010 Del på Facebook Svart 31.Mars.2010 (redigert) Ja Poseidon det har du helt rett i, jeg beklager min klønete formulering. Jeg har 75mm2 fra starter til batteri med 75Ah dynamo, ganske kort lengde, men det har endel med starteren å gjøre. Redigert 31.Mars.2010 av free (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 31.Mars.2010 Del på Facebook Svart 31.Mars.2010 ..... 75Ah dynamo, .... Mitt lille pirkepoeng var at en dynamo/generator ikke er Ah, men bare A, eller eventuelt Amp Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
free Svart 31.Mars.2010 Del på Facebook Svart 31.Mars.2010 ja det er helt riktig, jeg beklager min vedvarende klønete formulering. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 31.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mars.2010 På denne måten får vi hvertfall lært noe... kommet tydelig frem her nå... flott Kan være mye nyttig om det er litt klønete Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
free Svart 31.Mars.2010 Del på Facebook Svart 31.Mars.2010 Her på båtplassen kan man lære noe nytt hver gang man slenger innom bare en er litt nyskjerrig, å der er jo helt supert. Så er det jo greit å få en påminnelse når en begynner å bli litt sløv med betegnelsene og begrepene. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 31.Mars.2010 Del på Facebook Svart 31.Mars.2010 Heisann Agder840! Forsøk å belaste batteriene dine når du måler! Sjekk f.eks. ladestrøm når du benytter baugthruster, ankerwinch, eller noe annet som trekker mye strøm! Når da spenningen over batteriene faller så vil dynamoen forsøke å kompensere "med alt den har" ! God Påske !! mvh Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Stor Stas Svart 31.Mars.2010 Del på Facebook Svart 31.Mars.2010 Hei, bare til sammenligning: Har 280Ah batteribank (Boch bly/syre), 6 år gamle, og 60A dynamo. Når batteriene er sultne så tar de imot ca. 50 A ladestrøm i begynnelsen, men dette synker til 30 - 35A i løpet av en halvtimes tid. Kan da koble på tilsvarende 15-20Ah forbruk av annet slag, uten at lading til batteriene påvirkes. M.a.o. gir dynamoen like mye strøm, men batteriene vil ikke ta imot alt. Du kan forsøke å koble på lanterner, plotter og hva du måtte ha tilgjengelig av størmforbrukere (som du kjenner forbruket på). Hvis dynamoen da gir mindre ladestrøm til batteriene, så er det forsyningen som er problemet. Hvis det ikke påvirker ladestrømmen til batteriene, så er det batteriene som sier "nei takk". Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 31.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mars.2010 Jeg slo på nesten alt av forbrukere, fikk desverre ikke mer en ca 15 A ... kom ikke på å bruke vinsjen. Pysepropell... det har jeg ikke Burde nok hatt, mener nok mange Dette surklet og gikk i over en time... når jeg da startet... kom den opp til ca 40 A.. før den ramlet ganske fort... to tre min... ned til 30 A Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
mateco Svart 31.Mars.2010 Del på Facebook Svart 31.Mars.2010 Det er vel helt naturlig at dynamoen kun kompenserer for det aktuelle forbruket når batteriene allerede er "full" ladet! Har du f.eks. et samlet forbruk på 25 Ampere så vil dynamoen kompensere med det tilsvarende 25 Ampere. Vel å merke når batteriene i utgangspunktet er fulladet! mvh Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 31.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mars.2010 Er nok mulig at forklaringa nå er så enkel... hmm... ble litt irritert når jeg ikke fikk mere ut av den... tenkte at en time måtte holde til å minke såpass at dynamoen måtte gi litt mer... men... hmm.. må nok teste litt mer i morgen... kan hende det må mer tapping til.. at det hjalp å skifte den gamle ledningen fra B+??? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Linea Svart 1.April.2010 Del på Facebook Svart 1.April.2010 Det beste er å måle spenningen på batteriene når du lader, hvis den er opp mot 14,3 til 14,4 volt så gir ikke dynamoen mer, er den lav (under 14 volt) kan det være lurt å koble sensor ledningen til dynamoen direkte på forbruks batteriet for at dynamoen skal kunne "føle" den lave spenningen og deretter kompensere tilstrekkelig. Normal kan en regulator i dynamoen gå realtivt høyt i spenning. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 1.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.April.2010 Kommer nok til å avsløre min uvitenhet men det får ikke hjelpe Vet ikke hvilkenledning på dynamoen som er sens ledning?? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Linea Svart 1.April.2010 Del på Facebook Svart 1.April.2010 Kjenner ikke til ISKRA men det er gjerne en tynn leding som er festet til regulatoren i dynamoen med flat kabelsko , kan være gul farge. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.