Servicemannen Svart 1.April.2010 Del på Facebook Svart 1.April.2010 Jeg tror Iskra har ikke noen utenpåliggende senseledning. Feilsøkte installasjon hos en båteier og grunnen til at nye Iskra dynamoen ikke funkert var at båten hadde skillediode. Ombygging og innkjøpspris av dynamoen var like dyr og innkjøp av dynamo egnet til formålet. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Linea Svart 1.April.2010 Del på Facebook Svart 1.April.2010 Nei da er det ikke enkelt å få dynamoen til å sense riktig spenning, og hvis det er snakk om skille rele her også som tar 0,6 - 0,7 volt så må det jo bli som det blir Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 1.April.2010 Del på Facebook Svart 1.April.2010 Iskra 100 A type AAG har i alle fall ikke sense. Må evt. bruke ekstern regulator, men da må dynamoen modifiseres. Har en slik "sak" på gang med Maritim hvor jeg kjøpte en slik dynamo for 2,5 år siden, og som plutselig ikke ville lade med mer enn 13,9 volt. Sitér dette innlegget Link to post
Linea Svart 1.April.2010 Del på Facebook Svart 1.April.2010 Mao. ikke optimal dynamo for båt så lenge det er vanlig å bruke skille diode i båt. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 1.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.April.2010 Godt jeg ikke har noe skille rele, her går det på gammelmåten med mekanisk batterivelger. da er det kun kapteinen å skylde på ved feil batteribruk Tro kun det er Turteller og B- og B+ hvis jeg ikke husker helt feil da. Og selvfølgelig ladelampekontakt. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Zach Svart 1.April.2010 Del på Facebook Svart 1.April.2010 Mao. ikke optimal dynamo for båt så lenge det er vanlig å bruke skille diode i båt. Det er vel få dynamoer som har innebygd kompensasjon for skilledioder. Det er mange som bruker vanlig rele eller spenningssyrt rele (BEP), og da trengs ikke noen kompensasjon. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 1.April.2010 Del på Facebook Svart 1.April.2010 Har en slik "sak" på gang med Maritim hvor jeg kjøpte en slik dynamo for 2,5 år siden, og som plutselig ikke ville lade med mer enn 13,9 volt. Jeg mener Maritim kjøper Iskra fra Bema i grimstad. De har testbenk og det kunne være en fordel med å sende den inn til kontroll. det kan være en fase som er borte på grunn av varmgang. (Min erfaring er at en regulator skjeldent bestemmer seg for et nytt setpunkt, men man skal aldri si aldri). Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 1.April.2010 Del på Facebook Svart 1.April.2010 Sendt inn i november! Regulator byttet, men det er av den typen som regulerer spenningen til 14,7 volt. Passer ikke ombord hos meg med AGM-batterier. Må evt. ha ekstern regulator til maks. 14,4 volt, og det er dette som er "saken". Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 1.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.April.2010 Fikk lyst å hedre Ole Petter litt... Leser det du har skrevet. Blir mektig imponert over fagkunnskap. Flott at du deler med deg på denne måte. Det er jo og flere her i denne tråden som har bidratt. Tusen takk og til dere... Godt for oss som er litt usikre på disse saker. Jeg skulle vært i båten for å sjekket litt i dag, men... Påsken er tid for uventede besøk... så rekker ikke ned i båten i dag... får heller prøve i morgen. kommer tilbake til resultat når det er testet grundig. Hurra for Båtplassen Og god båtpåske Med vennlig hilsen Bjørn L/ agder 840 Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Nils Gullhav Svart 2.April.2010 Del på Facebook Svart 2.April.2010 Hei Jeg kan jo prøve å svare litt jeg og. Dynamoen gir aldri mer enn hva batteriene ønsker å ta imot. Jeg har samme pakke som du omtrent. Eneste forskjell er jeg har en Ladac til å regulere med. Og en Batman til å følge med på hva som skjer. Det er bare noen få ganger dynamoen har gitt full effekt, og da kun kort tid. Jeg hadde i de tilfellene brukt over 50% av batterikapasitetet. Ca 150 av 300ah Etter 30 min går ladestømmen gjevnt nedover. Det er som flere skriver skjeldent den lader over 30-40 amp etter en times kjøring. Når jeg starter i fra brygga, lader den kun litt for syns skyld. Kun noen få amp. Jeg ligger med lading. Så for å få sjekket hva dynamoen din gir, må batteriene dine være relativt tomme. Tapp ut ca 50%. Mål så dynamoladingen løpet av de første minuttene du har startet. Etter det går ladestrømmen jevnt og trutt ned. For å få full utnyttelse av bateriene bør ladespenningen være på 14-14,4v ved full ladete baterier. Sett på en lader et døgns tid. Start motor og mål da. Det er kun nå du klarer på en enkel måte å måle hva toppladingen på dynamoen din gir. Hilsen Nils Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 2.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.April.2010 Hvis jeg hadde hatt en time på 40 A fra laderen, når jeg var ute sist helg, hadde jeg nok vært fornøyd. Men den ramlet fort nedover, kanskje bare 2-3 min. Og det skyldtes nok en ledning bra B+ til starter som nok kun var på ca 5mm2. Denhadde tydelige spor på at den hadde vært god å varm. Som noen har skrevet tidligere her i tråden, så øker vel motstanden i slike, når strømstyrken øker. dermed reduserte vel dynamoen strømleveransen tilvarende. Antar jeg? Håper jeg blir korrigert om jeg har misforstått Nå er denne byttet ut, regner med jeg straks skal ned i båten for å prøve å tappe ned på batteriene. bare for å sjekke om resultatet blir bedre nå. Er vel ikke sikkert at jeg får tappet det ned til 50 %. så det blir vel kanskje en dårlig test. men kommer meg hvertfall ned i båten en tur Er desvere for dårlig vær til at familien vil være med på tur. så det blir nok bare med en liten luftetur Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Jonas Svart 2.April.2010 Del på Facebook Svart 2.April.2010 Grunnen til at strømmen går fort ned, kan også være at spenningen er oppe på reguleringsnivå og det kan du måle først. Det er egentlig bare tiden opp til ca.14,4 volt som blir påvirket av hvor mange ampere dynamoen gir fra start. Derfra er det batteriene som bestemmer hva de vil ha for å holde reguleringsnivået ca14,4 volt. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.April.2010 Del på Facebook Svart 2.April.2010 Og det skyldtes nok en ledning bra B+ til starter som nok kun var på ca 5mm2. Denhadde tydelige spor på at den hadde vært god å varm. Som noen har skrevet tidligere her i tråden, så øker vel motstanden i slike, når strømstyrken øker. dermed reduserte vel dynamoen strømleveransen tilvarende. Antar jeg? Ja, det er helt klart en begrensende faktor! Jeg ville lagt opp en ny kabel, f.eks 16 eller 25 mm2 i stedet for denne tynne brente. Da vil du nok se helt andre utslag på amperemeteret ditt... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Smaapala Svart 2.April.2010 Del på Facebook Svart 2.April.2010 Hei Denne ledningen fra dynamo til starter er nok mye viktigere en de fleste aner. Så lenge en har internregulering vil dynamo levere ca 14 volt mens batteri kankje ligger litt over 13 volt. Tenk om en da monterer sensledning direkte på batteri, Dynamo leverer kanskje 16 volt og 14 volt på batteri. Det samme om en monterer en av de populere eksterne regulatorer. Da får mann fort varmgang i den tynne kabel fra dynamo til starter og da kan jo det skje en del uforutstte ting. Poenget mitt er ikke å unngå sensledning eller eksterne regulatorer. Poenget er at å modiffisere kabel fra dynamo til starteter er ett must uansett hvilke løsning mann har. Orginalt er de fleste motorer ivertfall av eldre dato utstyrt med for tynn kabel. Mange ladeproblem kan løses på denne måten. Smaapala Sitér dette innlegget Link to post
Trikkarn Svart 2.April.2010 Del på Facebook Svart 2.April.2010 Skal ein belaste batteri og dynamo går det ann å gjere slik som vi gjer på større båtar for belastningstest. bruker kobberskinner som senkes i sjøen for å få belastning. dess større overflate, dess større belastning. eller fast-satte skinner i ferskvannskar å tilsetter saltvatn. ikkje noko dei fleste båteigara har behov for å gjere, men for dei spesielt intresserte... forresten ekstremt viktig med kabeldimmensjonering, ut fra dynamo/generator rekner eg stort sett alltid 110% av maks belastning på annlegg til bryter/vern. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 2.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.April.2010 Jubeldag Når jeg fikk tømt litt ut av batteribanken i dag, 3 timer med ca 18 A i forbruk pluss litt vinsjkjøring, slik at hvilespenning på batteriene var kommet ned i 12,7 V, prøvde jeg å fyre i gang Perkinsen. Rimelig spent på hva tangamperemeteret slo ut på... Fikk umiddelbart etter start over 77 A.... etter hvert roet den seg ned på 60 A... gikk der i ca 15 min... før den gikk ned til ca 40A Dette er jeg meget fornøyd med. Problemet her var nok en original ledning på 5mm2 fra B+ til Starter. Dette er jo en gammel motor Ca 85 mod? Og som det er nevnt tidligere i denne tråden: Det er nok flere med slike tynne ledninger ute å går i markedet. Et godt råd: Bytt dem Dette ble en god dag. Så nå håper jeg at jeg skal klare å holde litt strøm til forbruket som kona og ungene gjerne vil ha Er godt å få hjelp her inne. Hipp hurra for BP Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
hifo Svart 2.April.2010 Del på Facebook Svart 2.April.2010 hvilespenning på 12,7 etterså mye forbruk , tilsier at du bør sjekke voltmeteret ditt. eller står det solceller på kontinuerlig? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Kjelli Svart 2.April.2010 Del på Facebook Svart 2.April.2010 Bygde om en båt med 2 VP41A motorer, stod en Iskra 70 og 100A. Monterte inn Javasea laderegulator, som styrer 2 paralelle dynamoer. Helt utrolig effektiv, la seg på 14,4 v, med litt mer i starten, for å "vekke" batteriene litt. Hadde også batteritankmåler, slik at jeg hadde kontroll på hvor mye batteriene var brukt og hvor mye ladingen var på. På batterisiden hadde jeg 4 stk à 105Ah til forbruk, og 3 stk GEL batteri ca 65Ah til startmotorer og baugpropell. Målte bare ladestrøm til forbruksbatteriene. Skiftet også alt av kabler mellom dynamo og batterier og startmotorer, slik at alt var av god dimmensjon. Etter oppstart (røykla hele havna ) så hadde jeg ladestrøm på ca 60A på tomgang, etter jeg passerte 1000omdr var jeg oppe i ca 80A. I tillegg ladet jeg startbatteriene, men der hadde jeg ikke måler, så der er jeg usikker på hvor mye som gikk der. Året etterpå, skiftet jeg forbruksbanken, til 4 nye batterier, av en tettere type, på 100Ah hver, er usikker på typen, men det var ikke GEL. Var da oppe i ca 100A på lading på maks til disse batteriene. Så ut fra det, så ser en at batteriene begrenser seg selv hvor stor ladestrøm de vil ta i mot. Erfarte også at ladestrømmen holdt seg oppe til der manglet kun ca 30Ah på batteriene. Så enkel mattematikk på slutten: Har du tatt ut 200Ah, trenger du 5 timer med ladestrøm 40A for å lade dette opp igjen. Tror mange har batteripakker som alldri blir fullt oppladet igjen, hvis de ikke bruker landstrøm og lader i havna. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 2.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.April.2010 Hei Hifo, voltmeteret mitt er nok ikke det mest nøyaktige. Skal ikke påstå det. men har sammenlignet det med ett annet som jeg har, og de er så godt som like. og de stemmer med voltmeteret på både kartplotter og ekkolodd. Så jeg tror nok ikke det er så veldig langt unna sannheten Men har sett flere ganger at AGM batteriene ligger noe høyere på hvilespenning en normalt. Jeg har ikke noen form for solcelleanlegg, vurderte det engang. Men kom til at et ekstra batteri var både bedre og billigere. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 2.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.April.2010 Så enkel mattematikk på slutten:Har du tatt ut 200Ah, trenger du 5 timer med ladestrøm 40A for å lade dette opp igjen. Tror mange har batteripakker som alldri blir fullt oppladet igjen, hvis de ikke bruker landstrøm og lader i havna. Er ganske enig i dette med landstrøm, har selv en Ctek 7000 lader som hjelper til med å toppe batteriene etter hver helgetur. Når en bare går ca 30min fra hjemmehavn, blir det ikke så mye lading på hjemvei. og da er man avhengig av litt hjelp fra kraftverkene på land Når det gjelder den enkle matematikken er det vel ikke så enkelt, tror jeg hvertfall ikke hos meg. for når det nærmer seg fulladet, roer dynamoen seg ned, slik at siste rest tar lenger tid. Dette får vi sikkert bekreftet eller avkreftet av noen av ekspertene her inne. For det er vel slik her og at hvis en sier noe som er feil, så blir det straks korrigert. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Nils Gullhav Svart 3.April.2010 Del på Facebook Svart 3.April.2010 Ja det stemmer at mye her blir korrigert. Enkel mattematikk virker ikke på opplading av batterier. De tar bare i mot det de selv vil. Som en kvinne.. De tar imot veldig mye i startfasen. Som synker etterhvert. I tilfellet med uttatt 200ah og dynamolading som gir 40A , 14V og no. Da tar det nok minst dobbelt tid enn teoretisk matte sier. Og på slutten er det hele tiden en time igjen til de er fulle.. Har du en tre stegs lader derimot er regnestykket noe bedre. Den øker ladespenningen opp til 15-19v avhengig av tempratur på/ved batteriene. Den gjør dette bare en kort stund. ca 3t etter batteriene har passert 14,4v (Spenningen laderen prøver å gi er der hele tiden, men du ser det ikke på ett meter) Da tvinges batteriene til å ta i mot mer enn en dynamo som bare gir 14v klarer. Siden går disse laderne ned på en 13,6v, som kun holder batteriene vedlike. Med en sånn lader som klarer 40A, tar det nok 6-7 timer før det er rimelig fullt. Og fortsatt er det batteritypen som bestemmer hvor mye det vil ta i mot! En viktig faktor som ikke er med her, er hvor stor batteribanken du har tatt 200ah ut av. Men da tror jeg litt mange detter av. For å spore litt av. Dette er grunnen til min reisemåte på ferie. Farten vi holder er der hvor motoren gir max lading Og lavest mulig fart når vi reiser fra uthavn til uthavn. Kjører jeg fortere får jeg mindre strøm inn på batteriene, og kan risikere og måtte lade når jeg ligger i uthavn. Dette er såfremt det ikke er andre grunner til å måtte holde høyere fart. Håper dette oppklarer noe for noen på en enkel måte uten at det blir for teknisk. Hilsen Nils Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 3.April.2010 Del på Facebook Svart 3.April.2010 For å spore litt av.Dette er grunnen til min reisemåte på ferie. Farten vi holder er der hvor motoren gir max lading Og lavest mulig fart når vi reiser fra uthavn til uthavn. Kjører jeg fortere får jeg mindre strøm inn på batteriene, og kan risikere og måtte lade når jeg ligger i uthavn. Dette er såfremt det ikke er andre grunner til å måtte holde høyere fart. Håper dette oppklarer noe for noen på en enkel måte uten at det blir for teknisk. Hilsen Nils Dette er ikke OT etter min mening, men kjernen i hvordan ting virker i praksis. Hvis man kjenner egenskapene i anlegget og justerer seg etter dette er faktisk de fleste problemer løst. Ønsker man å endre på de tekniske spesifikasjonene er det uansett en fordel å kjenne til den rådende tilstanden. Det finnes alltid flere måter å løse et problem på, og det gjelder ofte om å finne den beste økonomiske løsningen for de fleste. Jeg har ikke tall på alle de anleggene jeg har bygget hvor målet har vært å lade opp døgnforbruket med en times motorgange, og da må man spille på lag med hva batteriet har av egenskap og kapasitet. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 3.April.2010 Del på Facebook Svart 3.April.2010 Men har sett flere ganger at AGM batteriene ligger noe høyere på hvilespenning en normalt. ok. var ikke klar over det.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Nils Gullhav Svart 3.April.2010 Del på Facebook Svart 3.April.2010 Du har helt rett. Jeg lader opp døgnforbruket midt på godt under en time såfremt jeg har brukt minst 100ah av 300ah tilgjengelig. Men å få batteriene fulle er umulig på den tiden. Lading etter ett døgns ligge finner jeg meningsløst siden batteriene ikke tar så mye imot. Jeg starter jo som regel ett uthavn besøk med helt fulle batterier. Til det du referte: Jeg har som regel ligget i 3 døgn i uthavn uten å ha ladet. Og for å kunne ligge i tre dager til må jeg bruke tid for å få strømmen inn igjen Har du en måte å få inn strøm fortere, vil jeg være glad for tips. Hilsen Nils Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 3.April.2010 Del på Facebook Svart 3.April.2010 Du har helt rett. takk Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.