Jump to content

Yanmar 135 hk, tært hull på ladeluftskjøler


Guest Fandango

Recommended Posts

Guest Fandango

Hei

Jeg har fått et fullstendig motorhavari på min fire år gamle Yanmar 135 hk i en Viknes 770. Det er tært hull på ladeluftskjøleren, slik at saltvann har kommet inn i turboen og blitt blåst inn i motoren. Både Yanmar Norge og forhandler Harstad Marina avviser reklamasjon. De mener det må være ytre påvirkning som har forårsaket tæringen, f.eks. landstrøm.

Jeg har bevisbyrden for å kunne dokumentere at havariet skyldes feil eller mangler fra motorfabrikantens side.

Er det noen som har gode ideer etter hva jeg skal lete etter? Har noen tips til meg hva jeg skal gjøre?

Link to post
Share on other sites

Her må det jo ha vært et eller annet riv ruskende galt, fire år, pokker det er jo nesten splitt nytt!

Er det noen måte du kan måle en slik tæring fra landstrøm på slik at det kan eventuelt elimineres. Tenkte på lekkasje av strøm, krypstrøm f.eks. Dette var bare et forslag for å komme igang med noe.

Link to post
Share on other sites

Nå snakker jeg bare som en tidligere PC tekniker (jobbet i InfoCare, AHH det var enkle tider det..). Vi hadde noen reklamasjoner på IBM datamaskiner som da skulle fungere mer enn 2 år (og derved gå under 5 års reklamasjonsrett).  Jeg husker hva servicesjefen hos IBM sa: "Jeg ønsker meg en liten knapp som spretter opp når brukeren har vært inne i maskinen og den har tatt kvelden pga statisk elektrisitet. Det er jo umulig å bevise at brukeren har gjort noe galt...."  

 

Dengang var det ihvertfall slik at produsent (eller dens representant) må bevise hva som er gjort feil og at det var brukerren som hadde gjort noe galt.  Kanskje andre kan belyse mer?

 

Erik

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Kanskje denne er brukendes?

 

http://forbrukerportalen.no/Forbrukerporta...2/1023353570.69

 

"Selger har bevisføringsplikt

Når det gjelder spørsmålet om hvorvidt en vare er mangelfull, innføres en regel om at varen skal anses å lide av mangel hvis feilen oppdages innen seks måneder etter kjøpet. Dette innebærer at bevisbyrde ligger hos selger det første halvåret.

 

Forbrukerrådet er spesielt fornøyd med at justiskomiteen presiserer at regelen ikke skal tolkes i retning av at en vare ikke kan ha en mangel etter seks måneder. Vanlig bevisbedømmelse vil gjelde etter seks måneder. Noe som blant annet innebærer at selger har en streng bevisføringsplikt når det er vanskelig for kjøper å finne årsaken til feilen. Dette er for eksempel aktuelt når det er snakk om teknisk kompliserte gjenstander"

 

Selger må bevise at du har gjort noe feil.  Sjekk båten din for jordfeil først kanskje?

 

Jeg klarer ikke å finne lovparagrafen, men kanskje andre er mer drevne enn meg?

 

 

Erik

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Var nok litt kjapp der.  4 år betyr solgt i 2000.  Og da er det kjøpsloven som gjelder, siden forbrukerkjøpsloven ble etablert i 2002.

 

Se her:

http://forbrukerportalen.no/ona/Publikasjo...ikasjon_view.pt

 

Teksten litt ned på siden:

 

Hvis det nye TV-apparatet eller vaskemaskinen din slutter å fungere tre år etter at du kjøpte det, skal selgeren normalt sett betale reparasjoner etc…. Hvis det er tvil om årsaken til mangelen kan ikke selgeren slippe unna ansvaret ved å hevde at feilen skyldes slitasje eller unormal bruk. Det er selgersiden som må sannsynliggjøre at feilen skyldes forhold du er ansvarlig for. Det vil med andre ord si at dersom selgersiden ikke finner årsaken til feilen må selgeren dekke reparasjonen .

 

Selger må bevise årsaken. Og selv om det er usikkerhet, skal selger belastes. Tror jeg, tra-la-la..

Erik

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...