Guest Fandango Startet 11.August.2004 Del på Facebook Startet 11.August.2004 Hei Jeg har fått et fullstendig motorhavari på min fire år gamle Yanmar 135 hk i en Viknes 770. Det er tært hull på ladeluftskjøleren, slik at saltvann har kommet inn i turboen og blitt blåst inn i motoren. Både Yanmar Norge og forhandler Harstad Marina avviser reklamasjon. De mener det må være ytre påvirkning som har forårsaket tæringen, f.eks. landstrøm. Jeg har bevisbyrden for å kunne dokumentere at havariet skyldes feil eller mangler fra motorfabrikantens side. Er det noen som har gode ideer etter hva jeg skal lete etter? Har noen tips til meg hva jeg skal gjøre? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Allan E Svart 11.August.2004 Del på Facebook Svart 11.August.2004 Her må det jo ha vært et eller annet riv ruskende galt, fire år, pokker det er jo nesten splitt nytt! Er det noen måte du kan måle en slik tæring fra landstrøm på slik at det kan eventuelt elimineres. Tenkte på lekkasje av strøm, krypstrøm f.eks. Dette var bare et forslag for å komme igang med noe. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 11.August.2004 Del på Facebook Svart 11.August.2004 Nå snakker jeg bare som en tidligere PC tekniker (jobbet i InfoCare, AHH det var enkle tider det..). Vi hadde noen reklamasjoner på IBM datamaskiner som da skulle fungere mer enn 2 år (og derved gå under 5 års reklamasjonsrett). Jeg husker hva servicesjefen hos IBM sa: "Jeg ønsker meg en liten knapp som spretter opp når brukeren har vært inne i maskinen og den har tatt kvelden pga statisk elektrisitet. Det er jo umulig å bevise at brukeren har gjort noe galt...." Dengang var det ihvertfall slik at produsent (eller dens representant) må bevise hva som er gjort feil og at det var brukerren som hadde gjort noe galt. Kanskje andre kan belyse mer? Erik Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
Arvid_A Svart 11.August.2004 Del på Facebook Svart 11.August.2004 Kanskje du finner noe nyttig i en av disse linkene: LANDSTRØM? -KUTT JORDINGSKABELEN! Problembarnet landstrøm Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 11.August.2004 Del på Facebook Svart 11.August.2004 Kanskje denne er brukendes? http://forbrukerportalen.no/Forbrukerporta...2/1023353570.69 "Selger har bevisføringsplikt Når det gjelder spørsmålet om hvorvidt en vare er mangelfull, innføres en regel om at varen skal anses å lide av mangel hvis feilen oppdages innen seks måneder etter kjøpet. Dette innebærer at bevisbyrde ligger hos selger det første halvåret. Forbrukerrådet er spesielt fornøyd med at justiskomiteen presiserer at regelen ikke skal tolkes i retning av at en vare ikke kan ha en mangel etter seks måneder. Vanlig bevisbedømmelse vil gjelde etter seks måneder. Noe som blant annet innebærer at selger har en streng bevisføringsplikt når det er vanskelig for kjøper å finne årsaken til feilen. Dette er for eksempel aktuelt når det er snakk om teknisk kompliserte gjenstander" Selger må bevise at du har gjort noe feil. Sjekk båten din for jordfeil først kanskje? Jeg klarer ikke å finne lovparagrafen, men kanskje andre er mer drevne enn meg? Erik Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 11.August.2004 Del på Facebook Svart 11.August.2004 Var nok litt kjapp der. 4 år betyr solgt i 2000. Og da er det kjøpsloven som gjelder, siden forbrukerkjøpsloven ble etablert i 2002. Se her: http://forbrukerportalen.no/ona/Publikasjo...ikasjon_view.pt Teksten litt ned på siden: Hvis det nye TV-apparatet eller vaskemaskinen din slutter å fungere tre år etter at du kjøpte det, skal selgeren normalt sett betale reparasjoner etc…. Hvis det er tvil om årsaken til mangelen kan ikke selgeren slippe unna ansvaret ved å hevde at feilen skyldes slitasje eller unormal bruk. Det er selgersiden som må sannsynliggjøre at feilen skyldes forhold du er ansvarlig for. Det vil med andre ord si at dersom selgersiden ikke finner årsaken til feilen må selgeren dekke reparasjonen . Selger må bevise årsaken. Og selv om det er usikkerhet, skal selger belastes. Tror jeg, tra-la-la.. Erik Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
Allan E Svart 11.August.2004 Del på Facebook Svart 11.August.2004 Er båten din kjøpt ferdig eller er det et montert utstyr som kan ha påvirket dette i ettertid? Garanti! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 11.August.2004 Del på Facebook Svart 11.August.2004 Først synes jeg du bør få avklart om det i det hele tatt er noe i påstandene. Sjekk med et multimeter om det er forbindelse mellom landstrøms-jord i båten og motor-blokka. (Landstrømskabelen må være frakoblet når du måler) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.