Jump to content

Varmt vann i kaldtvannskrana


Akult

Recommended Posts

Jeg opplever for tiden et rart problem. Når jeg tapper kaldt vann kommer det først flere liter med varmt vann, før det kalde kommer. Langt mer enn det som ligger i rørnettet mellom kran og tank.

 

Først byttet jeg blandeventil som tilsetter kaldt vann påvarmtvannsnettet, for å hindre at det kommer mer enn 65 grader rundt i båten. En innretning for å hindre skolding. Jeg regnet med at tilbakeslagsdelen i denne hadde sviktet. Det hjalp ikke.

 

Så byttet jeg sikkerhetsventil mot overtrykk. Denne kunne også være en mulig feilkilde slik det er koblet her, hvis den lakk selv om trykket ikke var høyt. Denne blør nemlig av til kaldtvannsforsyningen. Det hjalp ikke.

 

Og jeg har sjekket at tanken ikke koker. Termostaten jobber riktig. Jeg har også sjekket alle blandebatteri for intern lekkasje mellom kald og varm side. De er ok.

 

Ved å føle på rørene finner jeg ut at når jeg tapper kaldt vann, så forsynes det en god slump varmt vann ut av kaldvannsinntaket på vv-tank, før vannet hentes fra vanntanken slik det skal. Forsyningen kommer fra pumpe og forsyner båtens kaldvannsrør, med t-kobiling inn på bereder. Dette er jo en vanlig løsning. Har varmtvannstanker innebygget tilbakeslagsventil på inntaket, som i dette tilfelle slipper varmt vann tilbake? VV-tank er type Nautic Boiler.

 

Vannpumpen jobber slik den skal, og har liten hysterese.

 

Noen som har erfaring med slikt problem, eller kunnskap som kan hjelpe?

Edited by Akult (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hei ikke lett å si når man ikke ser hele nettet, har dette plutselig kommet nå .?`

 

Ofte når jeg er hos kunder med dette problemet er det at berederen har for kort rør fra hovedstamme til bereder , varmtvann stiger så da går det litt i kaldtvannsrøret(stammen). løses da ved å lage lengere tilførsel med eks en varmelås hvor tilførselrør går litt lavere enn inntak .

 

Ikke sikkert dette er oppskriften for deg men siden alle armaturer ikke gir overslag så mye mulig.

Vanlige beredere har ikke tilbakeslag, vil ikke annbefale det heller da trykket i berederen øker veldig når man varmer opp vannet ved oppstart eller etter dusj, får ikke vann da gå tilbake ut i system vil sikkerhetsventilen starks begynne å lekke.

 

Feilen kan være her og faktisk, står bereder på hele tiden eller starter du den hver gang du kommer ombord?

Link to post
Share on other sites

bukt:

 

Systemet har fungert upåklagelig i 2 år. Ingen ombygninger, så det er en teknisk feil et sted..

 

Rørnettet er såre enkelt selv om du ikke ser tegning. Vann ut av vanntank til pumpe. Så videre til kaldtvann rundt omkring i båten. T-kobling fra dette til innløp varmtvannstank.

 

Problemet er likt enten berederen er 50 eller 80 grader. Og likt selv om den har stått på ei uke eller kort tid etter den er satt på.

 

I alle fall minst én liter varmt vann forlater varmtvannstankentanken ut innløpet før kaldvannsnettet får tilførsel normal vei. Hvis jeg stopper tappingen da, og venter noen få minutter, så er problemet der igjen.

Link to post
Share on other sites

Må bare feilsøke mere da , blir bare synsing videre fra meg desverre.

-Armaturer kan ha liten lekkasje men da går vannet motsatt vei fra varmt til kaldt , ikke i bereder noe gjelder alle påkoblinger vil jeg tro.

 

-har du den staven i bereder fra kaldtvannsinnløp på blandeventil inntakt, den sender kaldtvannet i bunn mens varmtvannet legger seg øverst, er den ødelagt /borte vil vann kunne gå feil vei.

Link to post
Share on other sites

På slangen fra T-koblingen til innløp på varmtvannstanken kan du vel sette på en tilbakeslagsventil med event. en liten styrt lekkasje for ikke å få overtrykk?

 

Bamse

Edited by Bamse 815 (see edit history)

Bamse 815

Link to post
Share on other sites

Ingen aprilspøk nei.... :-)

 

Jeg vet ikke hvilken stav du snakker om bukt. Innløpet på tanken står i samme høyde som utløpet. Intet annet eksternt utstyr enn blandeventil nevnt i første innlegg, samt overtrykksventil, også nevnt i første innlegg. I tillegg til å bytte disse er blandeventil mot kaldtvannssiden forsøkt blokkert, i tilfelle den nye også hadde en feil, uten at dette hjalp.

 

Det eneste jeg kan tenke meg er at det er luft i varmtvannstanken. Det vil jo virke som en slags akkumulator. Men jeg har skyllet store mengder vann gjennom den og vet ikke annen måte å lufte den på.

Link to post
Share on other sites

På slangen fra T-koblingen til innløp på varmtvannstanken kan du vel sette på en tilbakeslagsventil med event. en liten styrt lekkasje?

 

Bamse

da blir jo ikke problem fikset og varmtvannet vil fortsatt gå ut den lille styrte lekkasjen, varmtvann er tynnere enn kaldt så går lett gjennom et lite hull. lager det på tilbakeslaget på inntaket nå og da for å unngå høyt trykk på nettet grunnet bereder der hvor det er problem med dette..

Link to post
Share on other sites

Er ikke sikker på hvordan båtberederen er oppsatt men på en vanlig bereder er det en stav festet på blandeventil som leder kaldt vann til bunnen av berederen mens varmtvannet går ut i topp. vil tro båtberederen har dette prinsippet og.

Er den borte ledes varmtvannet like gjerne ut kaldt som varmt ved stillstand va vann.

Link to post
Share on other sites

Skjønner bukt. Da må det i tilfelle ha skjedd en deformasjon inne i tanken.

 

Har hatt problemet siden oppstart av sesongen, så det kan jo være en frostsprengning internt i dette røret som i tilfelle må ligge inne i tanken - selv om det har vært godt med varme ombord, og tanken er forsøkt tømt før kulden satte inn. Lite sannsynlig, men mulig.

Link to post
Share on other sites

Hei Akult,

jeg hadde akkurat det samme på min gamle POSEIDON. Der var et opplegg som jeg hadde laget selv og det viste seg at trykket på den varme berederen presset vann UT gjennom det som skulle være kaldtvannstilførsel og dermed fikk jeg det i vannkranene.

Løsningen var å sette en tilbakeslagsventil på innløpet til berederen, slik at dette kun fungerte som INN-løp og ikke som UT-løp.

Kanskje har du en slik tilbakeslagsventil som har sviktet?

Lykke til med feilsøkingen!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

bukt:

Varmeren du har lenket til ligner, og har tilsværende inn/utløp. Jeg ser nå at min er dreid 90 grader i forhold til denne på bildet. Av praktiske årsaker mht. tilkomst vil jeg anta. Dvs at innløp og utløp er i samme høyde.

 

Jeg kan se at dette kan være uheldig, men vet ikke hvor stor betydningen er, for dette har jo fungert fint i 2 år! Jeg har ikke dreid på varmtvannstanken i ettertid.

 

Poseidon:

Sikkerhetsventilen sitter på innløpet til varmtvannstanken, så jeg kan ikke ha tilbakeslagsventil der. Ellers er som nevnt i startinnlegget både sikkerhetsventil og blandeventil skiftet og sjekket. Problemet er ikke der. Og jeg ønsker ikke å bygge inn noe ny enhet når det hele har fungert tidligere. Som nevnt vil jeg ikke bygge meg rundt problemet, men løse det uten flere innretninger.

Link to post
Share on other sites

Slik jeg ser det har du kun to mulige løp:

1) det varme vannet kommer fra varmtvannsutløpet på berederen; dvs på toppen, men det finner allikevel veien til kaldtvannskranen; spørsmålet er hvilken vei det går . . . .

2) det varme vannet presses ut gjennom berederens INN-løp, dvs det går i "de kalde" rørene frem til kaldtvannskranen . . . .

 

Det skulle vel være mulig når du åpner, og det varme kommer i den kalde kranen - å straks stenge, for så å kjenne med hendene hvilke rørløp som er varme og hvilke som er kalde?

 

Bare som noen ideer til feilsøkingen :wink:

Ha en fortsatt strålende båtpåske og hils så meget til din skjønne!

:sailing::sailing:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Dvs at innløp og utløp er i samme høyde.

Da vil jeg tro at du ikke får ut all luften på toppen i berederen. Hvis så i tillegg tilbakeløsventilen i kaldtvannstilførselen streiker, så vil du kunne oppnå akkurat det du beskriver.

Link to post
Share on other sites

Varmtvannstanken er nå snudd slik at utløpet er helt øverst. Det forløste en del luft, og løste problemet.

 

Det som vanskeliggjorde feilsøket, var bla.a. at jeg avskrev alle "installasjonsmessige feil" siden det hele hadde fungert utmerket i 2 år - uten problemer med luft i tanken. Dette til tross for at tanken har vært tømt for vann flere ganger.

 

Takk for alle tips. Spesielt "bukt" ledet tankene på riktig spor.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...