Akult Startet 1.April.2010 Del på Facebook Startet 1.April.2010 (redigert) Jeg opplever for tiden et rart problem. Når jeg tapper kaldt vann kommer det først flere liter med varmt vann, før det kalde kommer. Langt mer enn det som ligger i rørnettet mellom kran og tank. Først byttet jeg blandeventil som tilsetter kaldt vann påvarmtvannsnettet, for å hindre at det kommer mer enn 65 grader rundt i båten. En innretning for å hindre skolding. Jeg regnet med at tilbakeslagsdelen i denne hadde sviktet. Det hjalp ikke. Så byttet jeg sikkerhetsventil mot overtrykk. Denne kunne også være en mulig feilkilde slik det er koblet her, hvis den lakk selv om trykket ikke var høyt. Denne blør nemlig av til kaldtvannsforsyningen. Det hjalp ikke. Og jeg har sjekket at tanken ikke koker. Termostaten jobber riktig. Jeg har også sjekket alle blandebatteri for intern lekkasje mellom kald og varm side. De er ok. Ved å føle på rørene finner jeg ut at når jeg tapper kaldt vann, så forsynes det en god slump varmt vann ut av kaldvannsinntaket på vv-tank, før vannet hentes fra vanntanken slik det skal. Forsyningen kommer fra pumpe og forsyner båtens kaldvannsrør, med t-kobiling inn på bereder. Dette er jo en vanlig løsning. Har varmtvannstanker innebygget tilbakeslagsventil på inntaket, som i dette tilfelle slipper varmt vann tilbake? VV-tank er type Nautic Boiler. Vannpumpen jobber slik den skal, og har liten hysterese. Noen som har erfaring med slikt problem, eller kunnskap som kan hjelpe? Redigert 1.April.2010 av Akult (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 1.April.2010 Del på Facebook Svart 1.April.2010 hei ikke lett å si når man ikke ser hele nettet, har dette plutselig kommet nå .?` Ofte når jeg er hos kunder med dette problemet er det at berederen har for kort rør fra hovedstamme til bereder , varmtvann stiger så da går det litt i kaldtvannsrøret(stammen). løses da ved å lage lengere tilførsel med eks en varmelås hvor tilførselrør går litt lavere enn inntak . Ikke sikkert dette er oppskriften for deg men siden alle armaturer ikke gir overslag så mye mulig. Vanlige beredere har ikke tilbakeslag, vil ikke annbefale det heller da trykket i berederen øker veldig når man varmer opp vannet ved oppstart eller etter dusj, får ikke vann da gå tilbake ut i system vil sikkerhetsventilen starks begynne å lekke. Feilen kan være her og faktisk, står bereder på hele tiden eller starter du den hver gang du kommer ombord? Sitér dette innlegget Link to post
Akult Svart 1.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.April.2010 bukt: Systemet har fungert upåklagelig i 2 år. Ingen ombygninger, så det er en teknisk feil et sted.. Rørnettet er såre enkelt selv om du ikke ser tegning. Vann ut av vanntank til pumpe. Så videre til kaldtvann rundt omkring i båten. T-kobling fra dette til innløp varmtvannstank. Problemet er likt enten berederen er 50 eller 80 grader. Og likt selv om den har stått på ei uke eller kort tid etter den er satt på. I alle fall minst én liter varmt vann forlater varmtvannstankentanken ut innløpet før kaldvannsnettet får tilførsel normal vei. Hvis jeg stopper tappingen da, og venter noen få minutter, så er problemet der igjen. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 1.April.2010 Del på Facebook Svart 1.April.2010 En liten luring kanskje? Kalenderen sier 1. april....:-) Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 1.April.2010 Del på Facebook Svart 1.April.2010 Må bare feilsøke mere da , blir bare synsing videre fra meg desverre. -Armaturer kan ha liten lekkasje men da går vannet motsatt vei fra varmt til kaldt , ikke i bereder noe gjelder alle påkoblinger vil jeg tro. -har du den staven i bereder fra kaldtvannsinnløp på blandeventil inntakt, den sender kaldtvannet i bunn mens varmtvannet legger seg øverst, er den ødelagt /borte vil vann kunne gå feil vei. Sitér dette innlegget Link to post
Bamse 815 Svart 1.April.2010 Del på Facebook Svart 1.April.2010 (redigert) På slangen fra T-koblingen til innløp på varmtvannstanken kan du vel sette på en tilbakeslagsventil med event. en liten styrt lekkasje for ikke å få overtrykk? Bamse Redigert 1.April.2010 av Bamse 815 (see edit history) Sitér dette innlegget Bamse 815 Link to post
Akult Svart 1.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.April.2010 Ingen aprilspøk nei.... :-) Jeg vet ikke hvilken stav du snakker om bukt. Innløpet på tanken står i samme høyde som utløpet. Intet annet eksternt utstyr enn blandeventil nevnt i første innlegg, samt overtrykksventil, også nevnt i første innlegg. I tillegg til å bytte disse er blandeventil mot kaldtvannssiden forsøkt blokkert, i tilfelle den nye også hadde en feil, uten at dette hjalp. Det eneste jeg kan tenke meg er at det er luft i varmtvannstanken. Det vil jo virke som en slags akkumulator. Men jeg har skyllet store mengder vann gjennom den og vet ikke annen måte å lufte den på. Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 1.April.2010 Del på Facebook Svart 1.April.2010 På slangen fra T-koblingen til innløp på varmtvannstanken kan du vel sette på en tilbakeslagsventil med event. en liten styrt lekkasje? Bamse da blir jo ikke problem fikset og varmtvannet vil fortsatt gå ut den lille styrte lekkasjen, varmtvann er tynnere enn kaldt så går lett gjennom et lite hull. lager det på tilbakeslaget på inntaket nå og da for å unngå høyt trykk på nettet grunnet bereder der hvor det er problem med dette.. Sitér dette innlegget Link to post
Akult Svart 1.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.April.2010 Bamse: Jeg bygger ikke om et system som har fungert utmerket for å komme rundt problemet. Jeg vil løse det. Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 1.April.2010 Del på Facebook Svart 1.April.2010 Er ikke sikker på hvordan båtberederen er oppsatt men på en vanlig bereder er det en stav festet på blandeventil som leder kaldt vann til bunnen av berederen mens varmtvannet går ut i topp. vil tro båtberederen har dette prinsippet og. Er den borte ledes varmtvannet like gjerne ut kaldt som varmt ved stillstand va vann. Sitér dette innlegget Link to post
Akult Svart 1.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.April.2010 Skjønner bukt. Da må det i tilfelle ha skjedd en deformasjon inne i tanken. Har hatt problemet siden oppstart av sesongen, så det kan jo være en frostsprengning internt i dette røret som i tilfelle må ligge inne i tanken - selv om det har vært godt med varme ombord, og tanken er forsøkt tømt før kulden satte inn. Lite sannsynlig, men mulig. Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 1.April.2010 Del på Facebook Svart 1.April.2010 Er det av denne typen? http://www.soundingsonline.com/boat-shop/n...3-nautic-boiler her sitter varmtvann overst og kaldt nede så ikke sikkert at det er noe stav her. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 1.April.2010 Del på Facebook Svart 1.April.2010 Hei Akult, jeg hadde akkurat det samme på min gamle POSEIDON. Der var et opplegg som jeg hadde laget selv og det viste seg at trykket på den varme berederen presset vann UT gjennom det som skulle være kaldtvannstilførsel og dermed fikk jeg det i vannkranene. Løsningen var å sette en tilbakeslagsventil på innløpet til berederen, slik at dette kun fungerte som INN-løp og ikke som UT-løp. Kanskje har du en slik tilbakeslagsventil som har sviktet? Lykke til med feilsøkingen! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Akult Svart 1.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.April.2010 bukt: Varmeren du har lenket til ligner, og har tilsværende inn/utløp. Jeg ser nå at min er dreid 90 grader i forhold til denne på bildet. Av praktiske årsaker mht. tilkomst vil jeg anta. Dvs at innløp og utløp er i samme høyde. Jeg kan se at dette kan være uheldig, men vet ikke hvor stor betydningen er, for dette har jo fungert fint i 2 år! Jeg har ikke dreid på varmtvannstanken i ettertid. Poseidon: Sikkerhetsventilen sitter på innløpet til varmtvannstanken, så jeg kan ikke ha tilbakeslagsventil der. Ellers er som nevnt i startinnlegget både sikkerhetsventil og blandeventil skiftet og sjekket. Problemet er ikke der. Og jeg ønsker ikke å bygge inn noe ny enhet når det hele har fungert tidligere. Som nevnt vil jeg ikke bygge meg rundt problemet, men løse det uten flere innretninger. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 1.April.2010 Del på Facebook Svart 1.April.2010 Slik jeg ser det har du kun to mulige løp: 1) det varme vannet kommer fra varmtvannsutløpet på berederen; dvs på toppen, men det finner allikevel veien til kaldtvannskranen; spørsmålet er hvilken vei det går . . . . 2) det varme vannet presses ut gjennom berederens INN-løp, dvs det går i "de kalde" rørene frem til kaldtvannskranen . . . . Det skulle vel være mulig når du åpner, og det varme kommer i den kalde kranen - å straks stenge, for så å kjenne med hendene hvilke rørløp som er varme og hvilke som er kalde? Bare som noen ideer til feilsøkingen Ha en fortsatt strålende båtpåske og hils så meget til din skjønne! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Regina III Svart 1.April.2010 Del på Facebook Svart 1.April.2010 Dvs at innløp og utløp er i samme høyde. Da vil jeg tro at du ikke får ut all luften på toppen i berederen. Hvis så i tillegg tilbakeløsventilen i kaldtvannstilførselen streiker, så vil du kunne oppnå akkurat det du beskriver. Sitér dette innlegget Link to post
Akult Svart 5.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2010 Varmtvannstanken er nå snudd slik at utløpet er helt øverst. Det forløste en del luft, og løste problemet. Det som vanskeliggjorde feilsøket, var bla.a. at jeg avskrev alle "installasjonsmessige feil" siden det hele hadde fungert utmerket i 2 år - uten problemer med luft i tanken. Dette til tross for at tanken har vært tømt for vann flere ganger. Takk for alle tips. Spesielt "bukt" ledet tankene på riktig spor. Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 5.April.2010 Del på Facebook Svart 5.April.2010 Fint å høre at det ordnet seg Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.