Jump to content

Rep skade mellom "støttearm" til aksel og skrog på Columbie 66

bukt

Recommended Posts

Svigefaren min har en columbie som han er kjempefornøyd med men har fått en skade i overgang mellom "støttearm" til prop og skroget. mulig en halv anode på aksel har laget kast og vibrasjoner.

Ikke sett skaden selv enda men blitt fortalt at det er sprekk rundt innfestingen så vann kommer inn i båt/skrog.

Han har borret et par hull for å drenere ut men ikke sikker på om dette er nok .

Tydelig en svakhet på båten hans, lite vits i å gjøre en halveis rep hvis skade kan oppstå igjen.

Noen med tips?

Det er mulig at jeg misforstår deg. På en del båter med frittliggende støttelager vil ofte lageret løsnes i innstøpningen i skroget. Dette fordi at polyester kleber til metall, men limer ikke. Vibrasjoner vil over tid gjøre at lagerfestet løsner. En merker det best om en tar tak i lageret på våren og forsøker å bevege på det, (etter at båten har stått på land om vinteren). Om en gjør det samme på høsten vil bevegelsene være mindre pga av vanninntregning.

Den beste måte å fixe dette på er å bore et par-tre hull på innsiden av skroget mot lagerfestet. Avslutt boringen når det kommer metallspon ut med boret. Kjøp smørenipler, fettpresse og epoxy på Biltema. Skru smøreniplene inn i hullene uten å gjenge opp, da det ikke er nødvendig. Fyll fettpressen med epoxy, press epoxy inn i smøreniplene til del lekker ut rundt lagerfestet på utsiden. Sett deretter på en kraftig lyskaster mot området rundt lagerfestet, for å få opp temperaturen. Fettpressen er deretter bare å kaste.

Epoxy limer til metall og du får et fast og vanntett feste.

Det er normalt ikke sandwich der lagerfestet er, men jeg skjønner at problemet er noe større enn hva jeg trodde. Er det brukt balsa som sandwich, så er det ikke bra med vann inn. Er det brukt divinycell så tåler det bedre vann inntregning. En bør få tørket ut. Metoden kan også benyttes ved delaminering av sandwich.

Alternativt er å åpne med vinkelsliper på innsiden av skroget. Fjerne fuktig distansemateriale, støpe fast nytt og støpe nytt innerskrog. Meget komplisert å få til med godt resultat, men er man hendt, så går det bra.

Det er mange her på baatplassen som har større kunnskap enn meg om dette. Du kan søke etter andre linker på dette tema.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...