Tomas(bergen) Startet 1.April.2010 Link til dette innlegget Startet 1.April.2010 Er det noen som har erfaring med denne typen båt? Ligger ved linken til båten som er anonsert på finn.no Håper noen med litt erfaring kan komme med råd/tips om dette er et bra kjøp eller ikke. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=21514086 Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 1.April.2010 Link til dette innlegget Svart 1.April.2010 hva skal du bruke båten til??? Sitér dette innlegget Link to post
Tomas(bergen) Svart 1.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2010 Jeg skal bruke båten som en landsteds båt i all hovedsak. Ønsker å kunne bruke den til vannsport ol. Skal også brukes til litt langkjøring derfor ønsker jeg en båt som går litt. Synes båten så veldig fin ut, men er mer skeptisk til motoren iogmed at det er en 87mod. Burde jeg fått en tilstands rapport på motoren fra en forhandler? Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 1.April.2010 Link til dette innlegget Svart 1.April.2010 syns dette så ut som mye båt for pengene jeg når motoren går kjøper du en ny en. Sitér dette innlegget Link to post
Tomas(bergen) Svart 1.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2010 Hei Bør en få fagfolk til å se på motoren før en kjøper den?? Det er ikke så lett for meg å finne tilstanden til motoren når en ikke vet hva en skal se etter. Noen råd/tips ??? Sitér dette innlegget Link to post
offpist Svart 1.April.2010 Link til dette innlegget Svart 1.April.2010 Ser jo ut til å være godt vedlikeholdt, men du bør vel ha med i regnskapet at kanskje motoren bør byttes ut om noen år. Hva er budsjettet ditt da? Selv kjøpte jeg en Ibiza 20 Touring i fjor høst som jeg skal prøve ut for første gang nå til våren. Den båten du ser på ligner i grunn mer på en "touring" enn de nyere "sport" modellene. Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 1.April.2010 Link til dette innlegget Svart 1.April.2010 det er alltid en fordel hvis du kjenner noen som er motorkyndig men hvis ikke så ville ikke jeg betalt for en motorkyndig Sitér dette innlegget Link to post
Tomas(bergen) Svart 1.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2010 Tenkte et budsjett på rundt 110.000. Motorer i den størrelsen koster vel mer enn det opprinnelige budsjettet. Får nok vurdere det en stund til tror jeg. :-) Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 1.April.2010 Link til dette innlegget Svart 1.April.2010 en sånn motor kan jo holde i 10 år til da Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 1.April.2010 Link til dette innlegget Svart 1.April.2010 Det så veldig pent ut dette da. En kompresjonstest er i alle fall på sin plass på disse motorene da de kan starte lett og gå pent selv om de er havarert. Ja jeg snakker av erfaring Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
:båt1 Svart 1.April.2010 Link til dette innlegget Svart 1.April.2010 ja hør først og fremst de som har utenbords Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 1.April.2010 Link til dette innlegget Svart 1.April.2010 vet best de Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 2.April.2010 Link til dette innlegget Svart 2.April.2010 Båt og motor ser veldig bra ut, men tatt i betraktning at båt er fra 1989 og motor fra 1987 så synes jeg prisen er alt for høy. Min helt subjektive mening selvfølgelig! Selv kjøper jeg nyere brukt og selger igjen før problemene oppstår og da er verdifallet/utgiftene overraskende små. Med en 23 år gammel motor risikerer man å stå igjen etter første turen med noe som kun kan brukes til moring, dyr moring! Muligens å male en "viss en" på veggen, men allikevel. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
tomu Svart 2.April.2010 Link til dette innlegget Svart 2.April.2010 I dette tilfellet ville jeg vurdert båten til å være i meget god stand ifht alder. Jeg ville ikke beholdt motor hvis jeg ikke var motorkyndig. Jeg ville kjøpt en nyere brukt 90 hk, noe jeg vet er en fin størrelse til båten. Ellers er det et godt skrog. Prisen er vel grei markedspris, men jeg ville vurdert motor tilnærmet kr 0,-. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Tomas(bergen) Svart 2.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2010 Takker for alle svar :-) Prisen blir vel noe høy om jeg skal sitte verdien på motoren til ca. 0 Noen formening om hva det koster å få tatt en komprisjonstest hos forhandler? Båt og motor ser jo bra ut, på bilde hvertfall :-) Sitér dette innlegget Link to post
Double Weber Svart 2.April.2010 Link til dette innlegget Svart 2.April.2010 Kompresjonstest er veldig enkelt. Det kan du gjøre selv. Trenger ikke verksted for det. Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Double Weber Svart 2.April.2010 Link til dette innlegget Svart 2.April.2010 Kjøp en av disse to på biltema. Skru ut en av pluggene og monter på testeren. Så kjinner du motoren uten daumannen på(En fjerner daumannen forde den skal ikke starte) og med full gass. Les av testeren og noter ned. Skru inn den pluggen du demonterte. Skru ut den neste og test på nytt. Gjør dette til du har tetstet alle. Målingene skal ligge innenfor en 10% av hverandre. Altså, det skal ikke være mer en 10% forskjell på de. Det tar kanskje en halv time å gjøre dette. Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Daffy Svart 3.April.2010 Link til dette innlegget Svart 3.April.2010 Jeg ville kjøpt en nyere brukt 90 hk, noe jeg vet er en fin størrelse til båten. Ellers er det et godt skrog. Prisen er vel grei markedspris, men jeg ville vurdert motor tilnærmet kr 0,-. En kompresjonstest sier nok mye og denne motoren kan faktisk være i bedre stand enn en nyere 90 hk Mange faktorer det kommer an på. Du kan heller ikke verdsette den til 0,-- Slike motorer som er i god stand har faktisk en verdi på ca 25-30000 Er de havarert er det alltids noen som vil ha de da også. Verdi: 10-15 tusen ca Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
fs Svart 3.April.2010 Link til dette innlegget Svart 3.April.2010 (redigert) Hei Ser dere fokuserer på kompresjon, og det er forsåvidt greit nok. Være bare klar over at gjengrodde kanaler er det som knekker de fleste motorer. Les: Saltavleiring og ditto kjøleproblemer. Motoren er over 20 år. Fra nå av er hvert år ren bonus mener nå jeg. Selve båten så forøvrig usedvanlig fin og velholdt ut. Redigert 3.April.2010 av fs (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 3.April.2010 Link til dette innlegget Svart 3.April.2010 Være bare klar over at gjengrodde kanaler er det som knekker de fleste motorer. Les: Saltavleiring og ditto kjøleproblemer. Motoren er over 20 år. Fra nå av er hvert år ren bonus mener nå jeg. Hva da med å kjøre en eldre motor med kjøleproblemer i et kar med, f.eks. radiatorrens? Sitér dette innlegget Link to post
fs Svart 3.April.2010 Link til dette innlegget Svart 3.April.2010 Joda, radiatorrens kan sikkert hjelpe på i noen tilfeller. Problemet er imidlertid mer komplekst. Materialet i påhengere er vesentlig aluminiumlegeringer som tæres i kontakt med saltvann. Man vil over tid oppleve hull mellom sylindere/kjølekanaler, porer i pakningsflater ++++ Dette i tillegg til at kanaler gror igjen (som nevnt over). Dette medfører at motoren får for høy temperatur, hvilket igjen medfører at saltet i vannet krystalliserer seg motoren (over 60 grader) med ditto akselrerende gjengroing, før moteren en dag i beste fall piper på for høy temperatur, eller aller verst; varmskjærer seg på direkten. Sitér dette innlegget Link to post
Tomas(bergen) Svart 3.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2010 Her er det tydlig vi folk med god peiling på båter/motorer og det er betryggende Om jeg skulle reist å sett på båten/motoren, er det da noen tips til hva en bør se etter uten å være fagmann?? Ble forklart hvordan man utfører en kompresjonstest, så dette skal jeg gjøre. Andre ting som kan være vesentlig å sjekke for å finne motorens tilstand? Siden jeg meldte meg inn på dette forumet i forrige uke har jeg lært masse, synes det er spennende og intresant :-))) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.