Jump to content

To motorsanlegg og ladning med bare en i drift?


mateco

Recommended Posts

Heisann folkens!

 

Om bord i Tulla har vi 2 fremdriftsmotorer med hver sin dynamo som lader henholdsvis start batteribank og forbruks bank. Begge motorene startes med strøm fra startbatteriene.

 

På babord motor er kontrollstrøm og ladning fra/til startbatteriene.

 

På styrbord motor er kontrollstrøm og ladning fra/til forbruksbanken.

 

I nødsfall kan jeg aktivere et kraftig rele som legger over motorenes startstrøm fra forbruksbanken om startbatteriene er nedtappet.

 

Så langt virker alt OK!

 

Men så kan det være at jeg, av forskjellige årsaker, kun kjører en motor til fremdrift. Dette kan jo være for å spare drivstoff eller at noe er galt med denne ene av motorene.

 

Dermed oppstår en driftssituasjon der kun en av batteribankene lades, avhengig av hvilken motor som driftes.

 

Dere som har tilsvarende to-motors anlegg; Hvordan takler dere slike tilfeller?

 

En nødbryter som rett og slett kobler sammen batteribankene en brukanes løsning?? (vurderes i skrivende stund)

 

Andre enkle/smarte løsninger ?

 

 

:sailing:

mvh

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

På min båt er der felles startbatteri og felles forbruk. Begge motorene leverer strøm gjennom hver sitt Volvo skillerelee til start og forbruk. Da spiller det ingen rolle om den ene eller den andre eller begge motorene er i drift, både start og forbruk får lading.

 

Dette virker iallefall, men om det er verdend beste løsning er jo noe helt annet!

Link to post
Share on other sites

Det finnes også noen mer avanserte varianter av skillereléer som kanskje kan være aktuelle. 4-trinns lading og innebygget anti-sulfatering høres fint ut. Koster dog det samme som et par nye dynamoer.

 

Produktinfo hos Seatronic:

 

http://seatronic.no/strom-diverse-strom-c-...-batteri-p-1035

 

Produsentens (?) info. Her står det at den kan brukes med to dynamoer:

 

http://www.sterling-power.com/products-altbatt.htm

Link to post
Share on other sites

Hos oss lader begge motorene både forbruk og start. Fungerer utmerket. Stb motor som gir varmtvann kopler vi alltid inn en time eller to før vi når havn for kvelden.

 

Når været er bra går vi alltid for en maskin på 1500RPM/6kn/ med forbruk 5l/t

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hos oss lader begge motorene både forbruk og start. Fungerer utmerket.

.......

Når været er bra går vi alltid for en maskin på 1500RPM/6kn/ med forbruk 5l/t

 

Når det gjelder ladningen: Bruker du da skilledioder på begge dynamoene eller noe slags relestyring? Er det avanserte greier ??

 

REM: Litt OT, men hvilken erfaringer har du gjort med "en-motors drift" etter at du skifta gearkassene? Blir kassa varm på den som bare sviver rundt?

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Hmm !!!

 

Intresant !!

 

Kan jeg da koble begge plusskablene fra begge dynamoene på felles inngangspunkt på et BEP rele og derifra ene utgang til Startbanken og den andre til Forbruksbanken ???

 

Er det noen som har betenkeligheter med en slik løsning ???

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Mange flotte forslag her!

 

Men den enkleste er jo å ha en bryter slik at man kobler sammen batteribankene når kun en motor kjøres!

 

Men hva er så skummelt med en slik enkel/billig løsning??

 

?????

 

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

En enkel innkoblet hovedstrømsbryter mellom batteribankene vil jo bare koble sammen bankene og man vil jo ikke få noen mere nedtapping av den grunn.

 

Derimot vil spenningen jevnes ut mellom bankene. Er det store spenningsforskjeller mellom bankene så vil det vel kunne oppstå store strømmer mellom bankene i det bryteren legges inn!

 

Ved en dynamo i drift vil den lade begge bankene når en slik bryter er innkoblet.

 

Skulle den glemmes i innkoblet posisjon når begge motorene (dynamoene) lader så vil jo begge dynamoene "slåss" om å lade hele pakka !! ??

 

Så jeg skjønner fortsatt ikke helt hvorfor en slik enkel/billig løsning er så "farlig" !!! ???

 

Kan batteriene/dynamoene ta skade??

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Problemet kan oppstå hvis du glemmer å koble start- og forbruksbatteriene fra hverandre igjen når du har fortøyd for helga i uthavna. Hvis strømforbruket har vært høyt, kan du risikere å ikke ha strøm igjen til å få start når du skal hjem igjen på søndagskvelden.

Link to post
Share on other sites

Der er selvflgelig mange løsninger som er ok, og meninger er der nesten like mange som der er personer her på båtplassen så valget er jo ditt og hvilken løsning DU mener er best for deg!

 

Personlig vil jeg gjerne få sitere han moderatoren vår her inne: "Jeg har aldri hatt hovedbryter på bilen min og har heller ikke hatt behov for det". For meg er dette den opptimale løsningen: Vri på nøkkelen og kjør, slå av motoren og kos deg! Glem resten :smiley:

Link to post
Share on other sites

He... he.... :lol:

 

Joda, skjønner problemstillingen godt !!!!! :yesnod:

 

Men bortsett ifra "glemminga", er det andre bakdeler tro ???

 

Kan nevne at jeg har et 5kW Onan marine aggregat med eget startbatteri til å lade med "220V laderne på 2 x 25A om det verste skulle skje.

 

Dessuten er jeg temmelig sikker på at jeg, på et eller annet vis, ville merke om hele pakka skulle bli nedtappa.

Bare for å nevne Eberen som stanser når spenninga faller under 11V (tror jeg det var)!

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Der er selvflgelig mange løsninger som er ok, og meninger er der nesten like mange som der er personer her på båtplassen så valget er jo ditt og hvilken løsning DU mener er best for deg!

 

Helt sant som du skriver !! :yesnod:

 

Sikkert og vist at det er mange løsninger, men jeg liker å gjøre det på en tilfredstillende og enkel måte!

Hvis den eneste bakdelen er at jeg kan "glemme bryteren" så kan jeg leve med det !! :yesnod:

 

En annen fordel med en slik bryter er jo "nødløsning" til ladning om en av dynamoene skulle svikte!

 

Det har faktisk skjedd med oss tidligere og måtte da kjøre aggregatet for å holde spenningen på forbruksbanken!

 

En annen episode var at startbanken, som også forsyner Eberen (7A), var blitt så nedtappa at den ikke klarte å forsyne kontrollstrøm til start av babord motor. Enden på visa var at vi måtte gå strekket med bare styrbord motor, som da heldigvis ladet forbruksbanken! En ny og lærerik erfaring!

 

Den gangen hadde jeg problemer med aggregatet i tillegg, hvilket gjorde at jeg ikke kunne benytte meg av den til ladning heller!

 

Disse tilfellene har jeg skrevet om her inne i andre tråder, og det er av slike episoder man lærer og dermed oppstår ideer om diverse modifiseringer og endringer man ønsker å gjøre for å forbedre systemene til det bedre! Heldigvis !!! :lol:

 

Hadde jeg da hatt en slik bryter så hadde jeg da bare kobla den inn og latt dynamoen fra tilgjengelig motor ladet hele stasen!

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Gode argumenter både for og imot. Her er et par imot:

 

På lavt turtall vil det være en risk for å tømme startbatteriet over i forbruksbanken, da dynamoen ikke vil produsere nok til å fylle både start- og forbruk. Strømmen vil alltid "flyte" fra kilde med høyere spenning, til kilde med lavere spenning, hvis den får "flyte" fritt. Hvis det er stor kapasitetsforskjell på start- og forbruksbank, kan du tømme startbatteriet (mens motoren går), uten å oppnå særlig høyere spenning i forbruksbanken. Dette gjør at du raskt kan kjøre ned startbatteriet til samme tilstand som forbruksbanken. Det sliter litt ekstra og unødvendig på startbatteriet. Og hvis du starter dagen med "tom" forbruksbank, og tøffer rolig til neste havn, så har du kanskje tomt startbatteri også, når du kommer frem.

 

Vet ikke hvor lettstartet motoren din er, men jeg vil tro at du ikke skal mye under 12v spenning (= forbrukt 50% av nominell kapasitet) på startbatteriet før du får problemer med å starte (?). Så jeg tror ikke du kan basere deg på å oppdage feilkobling ved å se på strømforbrukerne dine.

 

En fordel med en batteri isolator, vil være at begge dynamoene er tilgjengelige når du går for begge motorene. Ikke bare når du vrir om bryteren. Startbatteriet trenger bare lading en liten stund etter start, for det blir ikke særlig nedtappet. Mens forbruksbanken kan du holde på å lade i timesvis fordi den kan bli skikkelig nedtappet. To dynamoer gir som kjent ofte bedre lading enn én dynamo, så en batteri isolator kan gi deg direkte bedre ladekapasitet der du ofte trenger det mest, til forbruksbanken, når du går for to motorer.

Link to post
Share on other sites

Hvis man er ute etter enkelt oppsett med maksimal lading kjører man begge dynamo direkte inn på forbruksbanken. Der er ingen motstand i noen ting med tilhørende spennfall. De er forbruksbanken som skal lades fra motor eller fra land og best effekt er vis ladinga går direkte inn på den.

Der er startbatteri gjenstående og trenger lading. Med bruk av den blir tatt vare de på de best som mulig er. Den dingsen sørger for riktig lading uansett forbruksbank lades fra motor eller fra landstrømslader og den aktiveres når den merker lading inn på system. I tillegg kan man ha ekstern bryter til aktivering, men jeg ser ikke hensyn med de.

Link to post
Share on other sites

Fram til tidlig 80 tallet fikk ikke passasjerfly fly over atlanteren med mindre de hadde 3 eller flere motorer fordi man var redd for dobbel systemfeil noe 2 motors fly på den tiden ikke kunne håndtere. Fikk man stopp på motor nr. 1 og generator havari på nr. 2 satt man uten strøm. I dag kan man i et slikt tilfelle kjøre hydraulikk fra nr. 2 over for å drive generator i nr.1. Poenget mitt er at jo mer "failsafe" man skal ha det, jo mer nærmer vi oss pilotenes sjekkliste for håndtering av systemet og det kan vel neppe kalles brukervennlig. Hva skjer hvis man skulle komme ut for en ulykke/situasjon som medfører at noen andre skal håndtere båten? Nøkkel start/stopp fikser de aller fleste :-)

Redigert av 2xDiesel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Heisann igjen folkens! :flag_bp:

 

Nå har jeg anskaffet og tilkoblet en ekstra hovedbryter for å sammenkoble batteribankene om en evt. nødvendig situasjon måtte kreve en slik løsning. Nedenfor viser jeg en skisse over slik jeg mener start/ladning fungerer på Tullas 2 motorsanlegg:

 

dbl.jpg

Sammenkoblingsbryter er innringet i blå sirkel.

 

Som det er blitt skrevet i flere innlegg her inne, så vil startbanken bli oppladet relativt kjapt etter oppstart. Dermed vil dynamo på BB motor bli "arbeids-løs".

Alternativet kan da være å koble sammen batteribankene, men, som det også nevnes i denne tråden, med fare for at bryteren glemmes i lukket posisjon.

 

Jeg har vært litt i "tenkeboksen" og vurderer en ala "Ingar"-løsning der jeg benytter D+, fra dynamo som primært lader startbanken for å gi signal til et sammenkoblingsorgan. Her har jeg laget en skisse over mulig løsning:

 

dbllade.jpg

 

Når BB motor startes så vil dens dynamo starte ladning som igjen medfører at batteribankene automatisk kobles sammen. Når motor stoppes så opphører dens ladning og dermed kobles batteribankene fra hverandre.

 

I dette tilfellet så vil "holdestrømmen" takes fra D+. Dermed vil sammenkoblingsorganet trekke parallelt med magnetiserings strøm til rotor.

Av hensyn til dynamoens magnetiseringskrets og regulator vil jeg derfor tro at strømmengden til sammenkoblingsorganet bør holdes lavest mulig. Dette også av hensyn til at ladelampe funksjonen ikke trekker strøm via "organet" istedet for gjennom rotorviklingene når tenningen slåes på.

Ser for meg en løsning ved å bruke et lite "pilot-rele" (ala BT veksle-rele som trekker 130 mA) som igjen styrer et kraftigere rele/kontaktor som tåler konstant trekk og gjennomgang 100A.

 

Noen som har betenkeligheter med en slik løsning??

 

Spent på svar !! :flag_bp:

 

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...