Jump to content

To motorsanlegg og ladning med bare en i drift?


mateco

Recommended Posts

dbllade.jpg

Eg fekk lyst til å foreslå å modifisera denne litt. Eg tenker på å setta inn 3 dioder.

Den første dioden skal inn i ledningen som går frå B+ på BB dynamo, til dette releet som er kalla for ladekobling. Dioden skal stå i lederetning

Den andre dioden skal i tilsvarande ledning, som kjem frå SB dynamo, ogso denne i lederetning. Dermed so vil begge dynamoer trekka dette releet, eller den som starter først. Desse diodane gjer ogso at der er sperre for at dynamoane får påvirka kvarandre.

Men eit rele som slepper ut, induserer ein peak som kan gi ganske mykje spenning motsatt av den retningen som er normal strømretning i releet, Eg set derfor den tredje dioden over spolen i det lille releet i ladekoblingsreleet, slik at den "svel unna" denne peaken so den ikkje får skada dei to diodane som allerede er der. Denne skal setjast i sperreretningen

 

Ein annen måre å oppnå det samme: Eit rele til, slik at ladekoblingsrele inneholder 3 rele, eit stort og to små. Kontaktane til dei to små skal koblast paralellt, spolane får felles minus, men dei får spolestrøm frå kvar sin dynamo

 

Magne

Link to post
Share on other sites

dbllade.jpg

Eg fekk lyst til å foreslå å modifisera denne litt.

.........

Ein annen måre å oppnå det samme: Eit rele til, slik at ladekoblingsrele inneholder 3 rele, eit stort og to små. Kontaktane til dei to små skal koblast paralellt, spolane får felles minus, men dei får spolestrøm frå kvar sin dynamo

 

Magne

 

Heisann Magne, og tusen takk for tilbakemeldingen!! :flag_bp:

 

Jeg var selv inne på tanken å bruke to "pilot"-releer til å styre selve sammenkoblings releet, men slo tanken ifra meg da jeg ble mere fokusert på å utnytte ladekraften i BB dynamo (som i utgangspunktet kun lader start-banken)

 

Nå omhandler jo denne tråden ladning med bare en motor i drift, og således blir det litt feil å bare "ta med" BB-Dynamo.

 

Jeg har derfor revidert litt utsnittet av denne skissa mi ved å legge inn begge dynamoene og bruke to pilot-releer slik du nevner i slutten av innlegget ditt:

 

omkobler.jpg

 

Har valgt å benytte plusstilførsel fra de respektive batteribankene. Dvs Fra BB formidler pilotreleet(KBB) pluss fra Startbanken mens den fra SB (KSB)formidles den fra Forbruksbanken.

Videre har jeg lagt inn en indikeringslampe for utvendig/synlig plassering.

 

Om det, av en eller annen grunn, skulle være nødvendig å frakoble forbindelsen, så har jeg på minussiden tegnet inn en AV/PÅ bryter. I åpen stilling vil forbindelsen mellom batteriene bli brudt.

På minussiden velger jeg å sette inne en sikring som beskytter det hele!

 

Ser dette greit ut, eller ?????

 

mvh

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Ser dette greit ut, eller ?????

Eg kan ikkje sjå noko til hinder for at dette skulle vera greit. :yesnod:

Eg tenkjer ogso slik at om du skulle tøffa avgårde med ein motor i gang, so skal der vera lading til alle batteri, uansett hvilken motor som går. Derfor eg meiner at det bør vera styring frå begge dynamoane.

 

Magne

Link to post
Share on other sites

Ja da har jeg "skredet til verket" og kommet godt igang med automatisk lade sammenkobling av forbruk- og start- batteribankene!!

 

Hos den lokale elektrosjappa fikk jeg handlet et "kraft-rele" som var merket 80-150A. Resten handlet hos BT.

 

varer1.jpg

 

Brukte halve gårsdagen, med ræva i været og halve kroppen nedi motorrommet, på å trekke D+ kabler fra dynamoene på begge motorene. Valgte lysblå for SB motor og blå for BB slik at jeg enkelt kunne identifisere kablene.

 

Etter en provisorisk merking og montering av komponentene så var øyeblikket kommet for testing.

Startet og testet hver motor for seg samt begge til slutt. Og det hele funka helt toppers.

 

kobltest.jpg

 

Med begge motorene i gang ble det totale strømtrekket på styringssystemets felles minus ble målt til litt i underkant av 1 A. Dvs. gjennomgang fra begge "pilot-releene" (KBB+KSB), hoved rele (KS) og indikeringslampe (grønn diodelampe). Valgte å sikre kretsen med en 3A flatsikring.

 

Men nå lurer jeg litt på om dette hoved releet (KS) vil tåle kontinuerlig drift overr tid? Betalte ca.270,- for dette releet og ble fortalt at det egentlig er beregnet som start-rele til bruk over kortere tidsintervaller :rolleyes:

 

Men "time will show" !

 

Og hva kan jeg forvente av strømmengde mellom batteribankene (worst case scenareo) mhp kabeltykkelse?

 

Vil vel avhenge av spenningsforskjellen mellom bankene i sammenkoblingsøyeblikket og hva da om den ene banken er tilnærmet nedtappa?

 

Nå gjenstår å få montert det hele på plass og få rydda nedi skuta! (Alt måtte ut av benkene for å få tredd D+ kablene)

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Eit rele som er merkt med 80 - 150 A, er nok berekna til startinnslag ja. Men det vert langt ifrå slike strømmer det går i det her, so eg vil tru det kan stå kontinuerlig. Eg foreslår å la det gå ei stund (ein times tid), og so sjekke temperaturen i det releet. Ein fingertupp er god temp.sensor til slikt bruk.

 

 

Magne

Link to post
Share on other sites

Da anser jeg meg endelig ferdig med denne modifiseringsjobben!

 

En skulle tro at dette skulle være en grei skuring, men fyttikatta ble det mere enn jeg hadde regna med. Og for et rot! Men sånn er det nå engang; Man må frem med alt "det andre" for å få fatt i det man trenger, som selvfølgelig ligger helt innerst eller helt i bunnen. Man har jo gjerne et system der man plasserer det man minst trenger lengst vekke!

Sånn også i dette tilfellet hvor man skal ha en rød 2,5 kv kabel, eller en kabelsko, en større presskobling, eller noe annet man ikke trenger daglig!

Også er det alt verktøyet da! ALT må frem !!

 

rot3.jpg

 

Uansett, jeg valgte å montere de 3 releene på en glassfiberplate som deretter ble festet nedi kjellern i ene benk-rommet.

På bildet over er luken til venstre åpen. Denne er horisontaldelt med en plate hvor alle hovedbryterne til batteribankene er plassert, i tilleeg til hovedbryter for aktre ankerwinch og den manuelle sammenkoblingsbryteren. Under denne platen (i kjelleren på benkerommet)valgte jeg å plassere releene.

 

 

montert1.jpg

 

Her er releene knipset ferdig festet til glassfiberplaten hvor denne igjen er festet nedi benkerommets kjeller.

 

Videre så valgte jeg å forkaste flatsikring og heller benytte panelmontert glassikringsholder. Sammen med en vippebryter og grønn lysdiode ble den montert på en ny liten glassfiberplate som igjen ble montert på utsiden av benkesiden. På den måten er det enkelt å ha en kontroll på at opplegget fungerer iht hensikten. Lysdioden indikere når sammenkoblingsreleet (KS) er aktivt. Skulle man ønske å kutte den automatiske innslaget så er det bare å betjene vippebryteren. Skulle sikringa ryke så kan den enkelt skiftes.

 

betjen1.jpg

 

Og når det gjelder sammnkoblingsreleets holdbarhet ved kontinuerlig drift, så får jeg vel bare teste. Uansett, ingen stor fare om det skulle ryke!

 

Iallefall så fungerer opplegget kjempeflott! Med begge motorene i drift så ser jeg en ladespenning på forbruksbanken på 14,2 V under testperioden.

Kan ikke huske å ha sett ladespenning på over 14 V siden jeg kjøpte båten for over 3 år siden. Så dette tegner bra!!

 

Ship Ohoy, mission completed!!!

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...