Jump to content

Nissan CD20 motor. Varmeveksler eller sløyfe?


larsern87

Recommended Posts

Hei.

Jeg og et par kamerater har en 25fots kravellbygd solid sjark. Dimensjonert som ei skøyte og en vekt på over 4 tonn.

Dette var utrustet med en 10hk sabb, som ble alt for lite krefter i denne båten. Vi kjøpte derfor en Nissan Primera Diesel, som vi har tatt motor ifra(CD20 motor,75hk).

Så kommer vi til kjølinga, og er her jeg lurer.

 

Hva er å foretrekke, både økonomisk og funskjonelt? Kjølesløyfe eller veksler? Og hvor stor sløyfe behøver vi eventuelt?

 

Mvh Lars-Andre

Link to post

Jeg ville foretrukket varmeveksler. Du må uansett ha en pumpe for å få inn sjøvann til eksosen, så da kan den like godt pumpe vann gjennom varmeveksleren først. I tillegg hadde det vært en stor fordel å få ordnet til en vannkjølt mnifoil, da denne ellers kan bli problematisk varm i et lukket motorrom...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Ja har saltvannspumpe liggende, så den delen er grei. Gjelder bare å finne en veksler da eventuelt.

I utgangspunktet hadde jeg tenkt å bygge en vannkjølt manifold, men i Hantoen til foreldra mine står det en eldre nissan diesel, men vanlig bilmanifold. Dette fungerte visstnok ypperlig, så har tenkt å gjøre det. Vil da bruke eksosbandasje på manifold og helt bak til der vannet sendes inn i eksosrøret.

Link to post

Ja, om du greier deg uten vannkjølt manifoil er det jo bare å finne tak i en standard frittstående rørkjøler, samt bruke ekspansjonstanken fra bilen motoren kom bra. Hvis dere har god avstand til alt brennbart fra manifoilen burde det kunne fungere greit med bare eksosbandasje. Da mangler bare et båtgear, demperplate og å bygge en overgang mellom motor og gear, så er dere klar for fiske!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Kjølesløyfe bør vel helst lages i koppernikkel? Om du benytter alumimium er det i det minste viktig å bruke silikatfri frostvæske etterpå. Mne tæring på utsiden må du uansett regne med. Jeg ville gått for kopper eller koppernikkel. Eller varmeveksler.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Da er det lurt og se etter brukte motorer. Noen går svært billig hvis motor er defekt, mens veksler, oljekjøler og annet som du kan bruke kan være fullt brukbart. Her et godt eksempel som desverre er solgt :demontert motor Husk at selv om du skal ha en frittstående veksler kan du også bruke en kombiveksler. Den fungerer også som en kjøler på manifoil, men du kan bare kappe av eksosstussene og montere den der du ønsker. :smiley:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...