larsern87 Startet 1.April.2010 Del på Facebook Startet 1.April.2010 Hei. Jeg og et par kamerater har en 25fots kravellbygd solid sjark. Dimensjonert som ei skøyte og en vekt på over 4 tonn. Dette var utrustet med en 10hk sabb, som ble alt for lite krefter i denne båten. Vi kjøpte derfor en Nissan Primera Diesel, som vi har tatt motor ifra(CD20 motor,75hk). Så kommer vi til kjølinga, og er her jeg lurer. Hva er å foretrekke, både økonomisk og funskjonelt? Kjølesløyfe eller veksler? Og hvor stor sløyfe behøver vi eventuelt? Mvh Lars-Andre Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 1.April.2010 Del på Facebook Svart 1.April.2010 Jeg ville foretrukket varmeveksler. Du må uansett ha en pumpe for å få inn sjøvann til eksosen, så da kan den like godt pumpe vann gjennom varmeveksleren først. I tillegg hadde det vært en stor fordel å få ordnet til en vannkjølt mnifoil, da denne ellers kan bli problematisk varm i et lukket motorrom... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
larsern87 Svart 1.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.April.2010 Ja har saltvannspumpe liggende, så den delen er grei. Gjelder bare å finne en veksler da eventuelt. I utgangspunktet hadde jeg tenkt å bygge en vannkjølt manifold, men i Hantoen til foreldra mine står det en eldre nissan diesel, men vanlig bilmanifold. Dette fungerte visstnok ypperlig, så har tenkt å gjøre det. Vil da bruke eksosbandasje på manifold og helt bak til der vannet sendes inn i eksosrøret. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 1.April.2010 Del på Facebook Svart 1.April.2010 Ja, om du greier deg uten vannkjølt manifoil er det jo bare å finne tak i en standard frittstående rørkjøler, samt bruke ekspansjonstanken fra bilen motoren kom bra. Hvis dere har god avstand til alt brennbart fra manifoilen burde det kunne fungere greit med bare eksosbandasje. Da mangler bare et båtgear, demperplate og å bygge en overgang mellom motor og gear, så er dere klar for fiske! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
larsern87 Svart 1.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.April.2010 Med rørkjøler, mener du da kjølesløyfe? Lurer på å lage dette selv, men aner ikke hvilken dimensjoner som behøves. Svinghjul er ferdig dreid, demperplate monter og clutchhuset fra bilens kasse er kuttet og skal sammenføres med ei paragon hydraulisk kasse:) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 1.April.2010 Del på Facebook Svart 1.April.2010 På finnkode 21155901 finner du en som lager vannkjølte manifoiler blant annet til nissan hvis du skulle ombestemme deg. Hvis du har innsug og eksos på hver sin side av toppen blir den sikkert enkel å lage. Er det på samme side er det vanlig og dele den i to. Delen til innsug er da uten kjøling. Sitér dette innlegget Link to post
larsern87 Svart 4.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.April.2010 Lurte på å bygge kjølesløyfe i aluminium. Noen som har erfaringer med det? Er bra aluminium som brukes i hurtigbåter osv, da jeg jobber på et verft. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.April.2010 Del på Facebook Svart 4.April.2010 Kjølesløyfe bør vel helst lages i koppernikkel? Om du benytter alumimium er det i det minste viktig å bruke silikatfri frostvæske etterpå. Mne tæring på utsiden må du uansett regne med. Jeg ville gått for kopper eller koppernikkel. Eller varmeveksler. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
larsern87 Svart 4.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.April.2010 Tror vi går for veksler. Virker som det greieste. Så var det bare det å få tak i en da. Er helt fersk når vi kommer til dette, så om noen har tips om hvor jeg kan skaffe en billig, eller har en liggende selv, blir jeg veldig glad for hjelp:) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 4.April.2010 Del på Facebook Svart 4.April.2010 Da er det lurt og se etter brukte motorer. Noen går svært billig hvis motor er defekt, mens veksler, oljekjøler og annet som du kan bruke kan være fullt brukbart. Her et godt eksempel som desverre er solgt :demontert motor Husk at selv om du skal ha en frittstående veksler kan du også bruke en kombiveksler. Den fungerer også som en kjøler på manifoil, men du kan bare kappe av eksosstussene og montere den der du ønsker. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.