Jump to content

VP41-motor stopper først etter et halv minutt ?

Bonita I

Recommended Posts

Så har jeg søkt og prøvd alle gode råd - uten resultat:

Solenoiden får 12v når jeg skrur av tenningen - målt ok på begge motorene. Begge gir fra seg et lite klikk idet man skrur av (og for den del også på) tenningen. Prøvde også med strøm direkte fra batteri uten at dette hjalp. Det som også er forundelig er at når motoren har gått en stund, går det lenger fra jeg tar av tenningen til den stopper, enn hvis jeg bare starter og stopper relativt raskt. Det går mellom 20 sek og opp i et minutt før motoren stopper. Noen formeninger om hva dette kan skyldes? Kan det være andre årsaker som lager dette krøllet ?

Sjekket for sikkerhets skyld også nødstoppen, og den fungerer utmerket.

Må vel ut med solenoiden antagelig - og i første omgang prøve å skifte o-ring som foreslått: Ser litt kludrete ut å få den ut - må antagelig demontere kontakt og litt rundt for å få den ut. Dere som har gjort dette - er der noe spesiellt jeg bør være oppmerksom på ved demontering/montering ?

BONITA I

Den er bare å skru ut,pass på at o ringen er med.Du kan være så heldig som meg at det holder å bytte o ringen,eller bare ta den ut så renser det seg selv da det renner litt diesel ut.Skal sikkert veldig lite til for at det ikke tetter,å da stopper jo ikke motoren tvert.kan jo være en ide å smøre den litt slik at den går lett.Hos meg var det kunn litt små dritt tipper jeg ,også bytta jeg o ringane ..

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Ja her var det fleire gode råd. Eg og trur feilen er treghet i stoppmagneten. En enkel løsning kan da være å spraye akslingen med 556 eller liknande og samtidig bevege akslingen for å få smørremidelet til å komme inn i solinoiden. Viss dette virker så bør nok solinøyden rengjøres, så ikke problemet kommer igjenn.

En solenoid består litt forenlet av en spole og et stempel, når du setter spenning over spolen så genereres et magnetfelt som vil presse stempelet ut.

Du gjør mao et elektrisk signal om til en mekanisk bevegelse.

Solenoiden erstatter jobben du selv måtte gjøre på eldre disesler med å dra i en wire for å stenge dieseltilførselen og stoppe motoren.

Nå er det solenoiden som stenger diesel tilførselen.

En litt forenklet forklaring fra en som ikke har rotet for mye med dette siden studietiden for en del år siden :wink:

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Her et et snittbilde av lignende pumpe med solenoid (avmerket med "Magnet Valve")

solpump.jpg

For meg synes det her som at elektromagneten må ha spenning for å åpne. Mister den spenningen så vil fjørtrykket stenge tilførselen.

Eller ???

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Når det gjelder dieselpumper så beveger jeg meg fort ut på tynn is, har ikke alt for mye peiling her så dere får rette på meg dere som kan mye om dette :lol:

Men ja Bitteliten, en solenoid er i bunn og grunn en elektromegnetisk aktuator. Denne kan stå eksternt på dieselpumpa med en arm koblet til stempelet og inn mot en ventil inne i selve pumpa. På tegningen som mateco har lagt ut ser det ut som solenoiden er integrert i pumpa og er koblet til en plugg som stenger mot et sete i pumpa (plugventil) og stenger for dieselen.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Noen som vet hvor jeg evt. finner delenr. på solenoiden - prøver å google litt, (i tilfelle jeg må investere i en ny) men ikke lett å finne en som ligner: Prisene varierer jo også voldsomt - som vanlig når det gjelder båt-deler.

BONITA I

VP har en webshop (ikke i Norge enda) du kan prøve her: http://www.volvopentashop.com/MulderMotore...neDieselEngines

Prøvde denne, men her kommer bare frem stop solenoider på 30-motorer ?? Var ikke dette originalt på 41-motorene - eller ble de kalt noe annet. Finner den heller ikke på skjemaene som ligger på siden :confused::confused:

Redigert av Bonita I (see edit history)

BONITA I

Min oppfattelse av denne pumpetypens virkemåte, men korriger meg gjerne!!

solpump.jpg

Når magnetventilen mister spenningen så faller ventilstemplet ned pga fjærtrykket og dermed stanser tilførsel til selve høytrykkspumpen (plunger barrel og plunger)

Motsatte virkende magnet ventiler kan selvfølgelig forekomme.

I drift beveger plungeren seg frem og tilbake og skaper pumpeeffekten samtidig som den roterer en omdreiing for hver andre gang motoren roterer. (4 takter).

Selve plunger har boringer som fører høytrykket diesel til dedikert brennstoffventil via boringer i plunger barrel og delivery valve som er stasjonær i forhold til plungerens roterende og jukkende pumpebevegelse.

I en 4 sylindret motor vil det derfor være 4 fordelingsboringer rundt plunger barrel, mens i en 6 sylindret vil der være 6.

Regulering av mengde skjer også via boring i plungeren der oljen slippes til retur før fullt pumpeslag er nådd! Ved fullt pådrag utnyttes hele pumpebevegelsen og ingen olje går i retur.

I enden av plunger barrel er en plugg som kan fjernes for kontroll av innsprøytingstidspunkt ved hjelp av et mikrometer og avstand mellom selve plungeren ende og plunger barrel anleggsflate når svinghjulet står i en spesiell posisjon (ofte syl.no 1 i TDC i kompresjonstakt)

Justering skjer ved å løsne og vri hele pumpen inntil ønsket setting iflg. Instruksjonsboka. Her er det snakk om micrometers nøyaktighet.

I motsetning til selvstendige, eller rekkepumper (med en plunger for hver sylinder), så gjør den samme plungeren jobben med innsprøytning til alle sylindrene.

Mvh

Bjø

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Min oppfattelse av denne pumpetypens virkemåte, men korriger meg gjerne!!

solpump.jpg

Når magnetventilen mister spenningen så faller ventilstemplet ned pga fjærtrykket og dermed stanser tilførsel til selve høytrykkspumpen (plunger barrel og plunger)

Motsatte virkende magnet ventiler kan selvfølgelig forekomme.

De tekniske beskrivelsene dine blir alt for teknisk for amatører som meg, men bare for at ikke tråden sporer helt av: Denne fungerer i så fall motsatt til den som står på min motor:

Der går 12V til solenoiden når tenningen skrus av Målte på begge motorene - både den som funger ok og den som bruker laaaang tid for å stoppe:

Hadde problemet oppstått i dag ville jeg trodd det var pga laaaang-fredag :lol::lol:

Redigert av Bonita I (see edit history)

BONITA I

Ved første oppstart etter div. service, ble motorene startet mens landstøm fremdeles var tilkoblet: Vet jo at en ikke bør starte motorerene med landstrøm tilkoblet -

Hvorfor ikke?? det var nytt for meg - hva kan skje?

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Så var solenoiden skrudd ut og "rengjort" og sprayet. Samme med o-ring og fjær. Skrudd tilbake og alt fungerer utmerket :flag: Kunne ikke se noen urenheter, så hva som egentlig ordnet saken skal jeg ikke være påståelig på. Var jo noen som hadde opplevd tilsvarende tildligere ....

Det var litt kronglete å komme til, men med tålmodighet gikk det greit.

Takker for alle råd og veiledninger :cheers::cheers: - igjen ordnet BP`s medlemmer opp i små og store problemer som kan oppstå.

Når det gjelder å starte motorene med landstrøm tilkoblet er jeg fortalt at dette kan ødelegge dynamo og/eller turteller. Hos meg virket ikke turtellerne før de passerte ca 1500 omdr. når motorene gikk og landstrøm var tilkoblet samtidig. Kanskje en slags "dobbel"-lading fra dynamoer og landstrømlaader kan gi for høy eller avvikende lading ??? Vet egentlig ikke om det medfører riktighet - er bare sånt som er plukket opp under diverse båtprater. Men kjenner jeg BP rett er her sikkert noen som kan bekrefte eller avkrefte dette :cheers_wine:

BONITA I

Starter ofte motoren med landstrøm tilkoplet jeg! Og så langt har jeg ikke opplevd noe problemer rundt dette. Tvert imot, med landstrøm tilkoplet starter den ennå litt lettere pga høyere batterispenning...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...