Bonita I Svart 2.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2010 Så har jeg søkt og prøvd alle gode råd - uten resultat: Solenoiden får 12v når jeg skrur av tenningen - målt ok på begge motorene. Begge gir fra seg et lite klikk idet man skrur av (og for den del også på) tenningen. Prøvde også med strøm direkte fra batteri uten at dette hjalp. Det som også er forundelig er at når motoren har gått en stund, går det lenger fra jeg tar av tenningen til den stopper, enn hvis jeg bare starter og stopper relativt raskt. Det går mellom 20 sek og opp i et minutt før motoren stopper. Noen formeninger om hva dette kan skyldes? Kan det være andre årsaker som lager dette krøllet ? Sjekket for sikkerhets skyld også nødstoppen, og den fungerer utmerket. Må vel ut med solenoiden antagelig - og i første omgang prøve å skifte o-ring som foreslått: Ser litt kludrete ut å få den ut - må antagelig demontere kontakt og litt rundt for å få den ut. Dere som har gjort dette - er der noe spesiellt jeg bør være oppmerksom på ved demontering/montering ? Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
Tine IV Svart 2.April.2010 Link til dette innlegget Svart 2.April.2010 Den er bare å skru ut,pass på at o ringen er med.Du kan være så heldig som meg at det holder å bytte o ringen,eller bare ta den ut så renser det seg selv da det renner litt diesel ut.Skal sikkert veldig lite til for at det ikke tetter,å da stopper jo ikke motoren tvert.kan jo være en ide å smøre den litt slik at den går lett.Hos meg var det kunn litt små dritt tipper jeg ,også bytta jeg o ringane .. Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Loma Svart 2.April.2010 Link til dette innlegget Svart 2.April.2010 Ja her var det fleire gode råd. Eg og trur feilen er treghet i stoppmagneten. En enkel løsning kan da være å spraye akslingen med 556 eller liknande og samtidig bevege akslingen for å få smørremidelet til å komme inn i solinoiden. Viss dette virker så bør nok solinøyden rengjøres, så ikke problemet kommer igjenn. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 2.April.2010 Link til dette innlegget Svart 2.April.2010 Er det noen som kan forklare hvordan en solenoid virker? Er det samme funksjon på VP og Yanmar? Jeg har bare sett på stopp mekanismen på en yanmar 6 syl, og her så det ut som en arm som ble aktivert nå stopp knappen ble trykket inn. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 2.April.2010 Link til dette innlegget Svart 2.April.2010 (redigert) En solenoid består litt forenlet av en spole og et stempel, når du setter spenning over spolen så genereres et magnetfelt som vil presse stempelet ut. Du gjør mao et elektrisk signal om til en mekanisk bevegelse. Solenoiden erstatter jobben du selv måtte gjøre på eldre disesler med å dra i en wire for å stenge dieseltilførselen og stoppe motoren. Nå er det solenoiden som stenger diesel tilførselen. En litt forenklet forklaring fra en som ikke har rotet for mye med dette siden studietiden for en del år siden Redigert 2.April.2010 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
mateco Svart 2.April.2010 Link til dette innlegget Svart 2.April.2010 Her et et snittbilde av lignende pumpe med solenoid (avmerket med "Magnet Valve") For meg synes det her som at elektromagneten må ha spenning for å åpne. Mister den spenningen så vil fjørtrykket stenge tilførselen. Eller ??? Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Bitteliten Svart 2.April.2010 Link til dette innlegget Svart 2.April.2010 Takk. Blir omtrent som en aktuator som styrer gir valg på drev da. Hva gjør stemplet? Går det inn i et diesel rør direkte eller stenger det et spjel i diesel pumpa? Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 2.April.2010 Link til dette innlegget Svart 2.April.2010 Når det gjelder dieselpumper så beveger jeg meg fort ut på tynn is, har ikke alt for mye peiling her så dere får rette på meg dere som kan mye om dette Men ja Bitteliten, en solenoid er i bunn og grunn en elektromegnetisk aktuator. Denne kan stå eksternt på dieselpumpa med en arm koblet til stempelet og inn mot en ventil inne i selve pumpa. På tegningen som mateco har lagt ut ser det ut som solenoiden er integrert i pumpa og er koblet til en plugg som stenger mot et sete i pumpa (plugventil) og stenger for dieselen. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Bonita I Svart 2.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2010 Noen som vet hvor jeg evt. finner delenr. på solenoiden - prøver å google litt, (i tilfelle jeg må investere i en ny) men ikke lett å finne en som ligner: Prisene varierer jo også voldsomt - som vanlig når det gjelder båt-deler. Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
SF Svart 2.April.2010 Link til dette innlegget Svart 2.April.2010 VP har en webshop (ikke i Norge enda) du kan prøve her: http://www.volvopentashop.com/MulderMotore...neDieselEngines Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Bonita I Svart 2.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2010 (redigert) VP har en webshop (ikke i Norge enda) du kan prøve her: http://www.volvopentashop.com/MulderMotore...neDieselEngines Prøvde denne, men her kommer bare frem stop solenoider på 30-motorer ?? Var ikke dette originalt på 41-motorene - eller ble de kalt noe annet. Finner den heller ikke på skjemaene som ligger på siden Redigert 2.April.2010 av Bonita I (see edit history) Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
mateco Svart 2.April.2010 Link til dette innlegget Svart 2.April.2010 Min oppfattelse av denne pumpetypens virkemåte, men korriger meg gjerne!! Når magnetventilen mister spenningen så faller ventilstemplet ned pga fjærtrykket og dermed stanser tilførsel til selve høytrykkspumpen (plunger barrel og plunger) Motsatte virkende magnet ventiler kan selvfølgelig forekomme. I drift beveger plungeren seg frem og tilbake og skaper pumpeeffekten samtidig som den roterer en omdreiing for hver andre gang motoren roterer. (4 takter). Selve plunger har boringer som fører høytrykket diesel til dedikert brennstoffventil via boringer i plunger barrel og delivery valve som er stasjonær i forhold til plungerens roterende og jukkende pumpebevegelse. I en 4 sylindret motor vil det derfor være 4 fordelingsboringer rundt plunger barrel, mens i en 6 sylindret vil der være 6. Regulering av mengde skjer også via boring i plungeren der oljen slippes til retur før fullt pumpeslag er nådd! Ved fullt pådrag utnyttes hele pumpebevegelsen og ingen olje går i retur. I enden av plunger barrel er en plugg som kan fjernes for kontroll av innsprøytingstidspunkt ved hjelp av et mikrometer og avstand mellom selve plungeren ende og plunger barrel anleggsflate når svinghjulet står i en spesiell posisjon (ofte syl.no 1 i TDC i kompresjonstakt) Justering skjer ved å løsne og vri hele pumpen inntil ønsket setting iflg. Instruksjonsboka. Her er det snakk om micrometers nøyaktighet. I motsetning til selvstendige, eller rekkepumper (med en plunger for hver sylinder), så gjør den samme plungeren jobben med innsprøytning til alle sylindrene. Mvh Bjø Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Bonita I Svart 2.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2010 (redigert) Min oppfattelse av denne pumpetypens virkemåte, men korriger meg gjerne!! Når magnetventilen mister spenningen så faller ventilstemplet ned pga fjærtrykket og dermed stanser tilførsel til selve høytrykkspumpen (plunger barrel og plunger) Motsatte virkende magnet ventiler kan selvfølgelig forekomme. De tekniske beskrivelsene dine blir alt for teknisk for amatører som meg, men bare for at ikke tråden sporer helt av: Denne fungerer i så fall motsatt til den som står på min motor: Der går 12V til solenoiden når tenningen skrus av Målte på begge motorene - både den som funger ok og den som bruker laaaang tid for å stoppe: Hadde problemet oppstått i dag ville jeg trodd det var pga laaaang-fredag Redigert 2.April.2010 av Bonita I (see edit history) Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
Fru Jacobsen Svart 3.April.2010 Link til dette innlegget Svart 3.April.2010 Ved første oppstart etter div. service, ble motorene startet mens landstøm fremdeles var tilkoblet: Vet jo at en ikke bør starte motorerene med landstrøm tilkoblet - Hvorfor ikke?? det var nytt for meg - hva kan skje? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Bonita I Svart 3.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2010 Så var solenoiden skrudd ut og "rengjort" og sprayet. Samme med o-ring og fjær. Skrudd tilbake og alt fungerer utmerket Kunne ikke se noen urenheter, så hva som egentlig ordnet saken skal jeg ikke være påståelig på. Var jo noen som hadde opplevd tilsvarende tildligere .... Det var litt kronglete å komme til, men med tålmodighet gikk det greit. Takker for alle råd og veiledninger - igjen ordnet BP`s medlemmer opp i små og store problemer som kan oppstå. Når det gjelder å starte motorene med landstrøm tilkoblet er jeg fortalt at dette kan ødelegge dynamo og/eller turteller. Hos meg virket ikke turtellerne før de passerte ca 1500 omdr. når motorene gikk og landstrøm var tilkoblet samtidig. Kanskje en slags "dobbel"-lading fra dynamoer og landstrømlaader kan gi for høy eller avvikende lading ??? Vet egentlig ikke om det medfører riktighet - er bare sånt som er plukket opp under diverse båtprater. Men kjenner jeg BP rett er her sikkert noen som kan bekrefte eller avkrefte dette Sitér dette innlegget BONITA I Link to post
SF Svart 3.April.2010 Link til dette innlegget Svart 3.April.2010 Flott at det ordnet seg Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
SF Svart 4.April.2010 Link til dette innlegget Svart 4.April.2010 Ser forresten ut til at jeg må til med samme jobben noen som vet hvor solenoiden er på en Mercruiser 4,2 220 HK Litt mer info her: https://baatplassen.no/i/index.php?s=&s...st&p=939415 Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
index Svart 4.April.2010 Link til dette innlegget Svart 4.April.2010 Starter ofte motoren med landstrøm tilkoplet jeg! Og så langt har jeg ikke opplevd noe problemer rundt dette. Tvert imot, med landstrøm tilkoplet starter den ennå litt lettere pga høyere batterispenning... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.