Jump to content

VP41-motor stopper først etter et halv minutt ?


Bonita I

Recommended Posts

Etter filter-, olje- og impellerskift i dag skjer det forunderlige at BB motor (TAMD 41-1987) først stopper etter ca 1/2 minutt ??? Hva i all verden har jeg kludret med :confused: Har to styreposisjoner, og har sjekket både oppe og nede - samme problem: Når nøkkelen vris i av-posisjon går det ca 1/2 minutt for motoren stopper :wflag::wflag::confused: Bare for å ha nevnt det - har brukt båten gjennom hele vinteren, og idag kjørte jeg motorene varme ved en fin times-tid på fjorden før oljeskiftet, og motoren som vanlig.

 

Trenger gode råd her ....

BONITA I

Link to post
Share on other sites

Kan det være noe med tenningslåsen? Jordfeil e.l.? Regner med du har en nøkkel for hver motor. Hørdes veldig merkelig ut dette.

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

 

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Link to post
Share on other sites

Tvilsomt at det er tenningslåsen(e) - da må begge ha kolaspset samtig. (Har to stk - en opp og en nede)

Kan jo være en jordfeil - men gikk kjapt over kablene og de så tilsynelatende ok ut. Merkelig ja.... så hvor/hvordan starte feilsøk ??

BONITA I

Link to post
Share on other sites

Jeg er ingen ekspert på disse motorene men har et forslag..............på motorer med mekanisk dieselpumpe og elektrisk stopp så er det en solonoid som sitter på pumpa og stenger for diesel når du kutter tenninga. Kan denne henge litt på den ene motoren?

 

Finn frem til solonoidene og samenlign de to motorene når du stopper dem. Mål samtidig styre strøm inn på solonoiden mens en medhjelper stopper motoren og sjekk om det er forskjell mellom motorene.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Takk for tips SF: Leste litt i denne

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...amp;mode=linear

Kan være et lurt sted å begynne utsjekk. Vil i så fall tro (HÅPE) at jeg har vært borti kontakt når jeg har rota rundt i motorrommet - koster jo flesk ser det ut til hvis den er gåen. I og med at motoren stopper etter et halv-minutt kan det jo kanskje tyde på at den henger på et eller annet vis - eller vil resultatet være samme ved dårlig kontakt? Hvordan måler jeg eventuellt forskjell ??

BONITA I

Link to post
Share on other sites

Jeg har samme motor selv. Men har ikke hatt slike problemer. Men det høres ut som noen problemer med eller rundt solenoiden, som er nevnt før her. Husker jeg ikke feil, så skal du høre det klikke i den når du vrir nøkkelen til stopp. (mens motoren ikke er i gang, altså)

Ellers så skal det også være en manuell nødstopp på motoren. Virker den som den skal?

Link to post
Share on other sites

.Husker jeg ikke feil, så skal du høre det klikke i den når du vrir nøkkelen til stopp. (mens motoren ikke er i gang, altså)

Ellers så skal det også være en manuell nødstopp på motoren. Virker den som den skal?

Nødstoppen har jeg ikke testet - da motoren tross alt stopper etter et halv minutt - men skal selvsagt sjekkes ut i morgen. Samme gjelder "klikk" i solenoideene - men kan ikke huske at jeg har hørt dette tidligere. Takker for tips.

BONITA I

Link to post
Share on other sites

på motorer med mekanisk dieselpumpe og elektrisk stopp så er det en solonoid som sitter på pumpa og stenger for diesel når du kutter tenninga. Kan denne henge litt på den ene motoren?

 

Mål samtidig styre strøm inn på solonoiden mens en medhjelper stopper motoren og sjekk om det er forskjell mellom motorene.

 

Enig her ja!

 

bryter41.jpg

Mener at bryter i posisjon "S" skal gi spenning til solenoiden på pumpa

 

solenoid41.jpg

Se om du får målt spenningstilførselen mellom signal til solenoid og til gods!

 

Eller kan det være slik at solenoiden må ha spenning for at pumpen skal få drivstoff og at drivstoff avstenges når spenningen forsvinner ??

 

Bare å prøve seg frem! Start motor og napp ut kabel til solenoiden for å teste! Stopper motoren så er solenoiden spenningsavhengig for at motoren skal gå!

 

Lykke til !!

 

:sailing:

Bjørn

Edited by mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Enig her ja!

 

Mener at bryter i posisjon "S" skal gi spenning til solenoiden på pumpa

 

 

Se om du får målt spenningstilførselen mellom signal til solenoid og til gods!

 

Lykke til !!

 

:sailing:

Bjørn

Kjempe - skal sjekkes i morgen: En liten (men kanskje viktig) detalj jeg kom på: Ved første oppstart etter div. service, ble motorene startet mens landstøm fremdeles var tilkoblet: Turtellerne virket da ikke før turtallet ble økt til +-1500 . Vet jo at en ikke bør starte motorerene med landstrøm tilkoblet - men fort vekk å glemme når man ivrig skal sjekke at alt er ok og ingen lekkasjer mm Stoppet motorene (første gang stopp-problemet oppsto) koblet fra landstrøm - og startet igjen. Turtellerne og alt annet virket ok - bortsett fra stopp-problemet. Kan jeg ha "Sprengt" solenoiden eller noe annet i denne forbindelse?

BONITA I

Link to post
Share on other sites

Bare et lite spørsmål til deg Bonita1!

 

Når du stopper motorene, holder det da å bare "slå av tenninga" eller må du aktivere med egen stoppknapp evt. vri nøkkel i en fjærbelastet posisjon og holde den i den posisjonen til motoren har stoppet?

 

For, hvis motor stopper ved "å slå av tenninga" så vil jeg tro at solenoiden på pumpa er spenningsavhengig for å holde motoren i drift og at den stopper når den blir spenningsløs!

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

På min 41 er det stopp ved bruk av tenningsnøkkel. Ett hakk tilbake og motor stopper(for håpentligvis).

Regner med at det er det sammen med motorene til Bonita 1.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Mateco: Bare slår av tenningen (ett trinn til venstre - to trinn kutter forbindelser til eks. instrumentpanel, men motor går fortsatt). Ingen fjærbelastning.

Forstår jeg spørsmålet ditt dit hen at solenoiden da på ett eller annet vis "beholder" spenningen et halv-minutts tid etter jeg har slått av tenningen før den "reagerer" ??? Kan vel ikke oppstå ved dårlig kontakt?? Hadde forstått det bedre hvis det var motsatt :confused:

BONITA I

Link to post
Share on other sites

Da tror jeg at solenoiden er spenningsavhengig for å holde motoren i drift og at den skal stanse når spenning til solenoiden brytes ved at "tenningen slåes av".

 

I såfall er det antagelig en mekanisk sak (fjærbelastet) i solenoiden som trer inn når spenningen forsvinner og dermed stenger av drivstoffet til pumpen!

 

Men som skrevet tidligere; Start motoren og test ved å fjerne elektrisk tilkoblingen til solenoiden! Hvis motoren da stanser (etter et halvt minutt som du skriver) så ligger antagelig feilen i selve solenoidventilen, og ikke i det elektriske !!

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Har noen ideer å sjekke ut i morgen. Takker så langt for tips, og skal rapportere løsningen - hvis jeg finner den :) Drar noen dager på tur i morgen ettermiddag uansett - og stopper ikke motoren får eg ta all kjeften fra naboene som de kommer :wflag::cheers::cheers: En fortsatt god påske til alle

BONITA I

Link to post
Share on other sites

På TAMD41A (87) brukte Volvo en stopp-solenoid. Den har kun spenning i en egen "stopp" posisjon på nøkkelen, Nøkkelen må holdes der til motor er stoppet før den føres tilbake til "off". Er en for rask stopper ikke motoren.

 

Jeg hadde denne motoren på forrige båt, og fikk også solenoidproblemet du beskriver, dog med den forskjell at hos meg stoppet ikke motoren i det hele tatt før jeg banket på soleniden!! Jeg demonterte, og ganske riktig, den var full av skit, og beveget seg nesten ikke. Etter rengjøring fungerte alt igjen ok.

Link to post
Share on other sites

Hmmm. Operer Volvo med to forskjellige metoder for stopp? På min motor må jeg vri tenningsnøkkelen forbi 0-punktet og over til motsatt side for å stoppe. Dette er en fjærbelastet funksjon. Solenoiden må ha spenning for slå inn. Finnes det en motsatt versjon også?

Link to post
Share on other sites

Stoppventilen skal ha spenning/støm for å stoppe.

Ta av ledningen på pumpen og koble en prøvelampe/med pære(ikke diode) imellon ledningen og jord! Da skal den lyse når du vrir til stopp/holder i stopp posisjon. Kan au bruke et multimeter. Men er en kan da lett bli lurt om det er dårlig kontakt i kretsen. En kan måle spenning selv med def krets!!!

Om dette er ok. Må du event ta ut stopp solinoiden og fikse/skifte den

Link to post
Share on other sites

Hvorvidt det er en mellomstilling eller andre veien for stopp avhenger bare av typen startnøkkel. Begge tilfelle er "stoppsolenoid". Men det stemmer nok at Volvo både operer med både "stopp" og med "gå" solenoid. Jeg planla å bytte ut etter å hatt trøbbel, men fikk da motsatt versjon, som skulle ha spenning under gange og stengte når spenning ble fjernet.

Link to post
Share on other sites

At slike dieselpumper har spenningsavhengig solenoid for dieseltilførsel er nok meget vanlig!

 

Tenk bare på alle bilene med dieselmotorer og slike pumper!!!

 

Man slår jo bare av tenninga og dermed stanser motoren!!

 

Er vel ikke så mange dieselbiler med egen stoppknapp !!!!????

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Hei, igjen. Du må gi oss en oppdatering av hva du finner ut. :flag:

 

Når det gjelder dette med styrestøm til solonoiden så vet jeg ikke hvordan det er på disse motorene. Det er mulig at solonoiden får +12V inn så lenge tenninga er på og at dieseltilførselen da er åpen, og deretter stengt når den ikke får +12V. Anser også at det er mulig at den får et +12V signal akkuratt i det du slår av tenninga og stenger da og at dieseltilførselen er åpne ellers. Sistnevte er enkelt å få til med et rele og signal fra tenningslås og dynamo. Det er bare snakk om hvilken logikk VP har valgt. Failsafe open eller closed.

 

Selv hadde jeg foretrukket at dieseltilførselen normalt var åpen og stengte ved at den får et signal inn i det du vrir av tenninga.

Det er bedre at motoren går om du mister strøm og ikke lar seg stoppe ved bruk av tenningslåsen, enn at den stopper med en gang du mister spenning inn på tenningslåsen. Her er det bare å måle med et voltmeter hvordan VP har lagt opp dette.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

disse stoppsolinoidene levere volvo i begget typer .

marine modellen skal ha spenning for å stoppe og bilmodellen skal ha spenning for å starte.

pga sikkerhet om du har flatt batteri skal ikke motor stoppe.

nye elektroniske motorer er jo noe annet.

Link to post
Share on other sites

Uten den helt store erfaringen tror jeg en god del motorer stoppes med strøm på solenoidet, og noen har i tillegg strømforsinker. Virker på samme måte som når man lukker døra på en bil og kupebelysning lyser ei god tid etter.

Når nøkkel passerer stoppossisjonen trer solenoidet i kraft og samtidig aktiveres forsinkeren og legger strøm til solenoidet i 10-15 sek. Dette for å unngå at motor starter igjen hvis nøkkel vris direkte til av. Det vil den jo gjøre hvis motor fremdeles er i bevegelse og solenoidet mister strømmen.

Man kan gjerne si at denne tidsforsinkeren er helt unødvendig, da det bare er til og holde nøkkelen i stopp til motoren er stoppet helt, for så og slå tenning helt av. Noen har vel funnet ut at slår man av motoren, ja, da skal den stoppe også, uten noen spesielle fremgangsmåter.

Hvis man av en eller annen grunn ønsker og starte igjen før tidsforsinker har slått av strømmen, blir den deaktivert når tenning slås på igjen.

Dette skaper vel kanskje bare forvirring da jeg ikke aner hvordan volvo har sitt opplegg og jeg tror ikke det lages slik idag. :wflag:

Link to post
Share on other sites

Hadde samme problem på den ene motoren min 41 b ,tok ut denna stopp saken og bytta o ring på den.Så var alt ok igjen,hørte for morro skyld på ny om jeg måtte ha det.kosta KUN 3.890-.Sinnykt er vel riktig ord her,men tipper du kjøper den billigere hos en traktor sjappe.Da det er en Borsch sak,men slapp jo det da.Kan også bli litt smuss der,så den ikke stenger med en gang.Slik at det kan ta litt tid før motoren stopper,så ta ut den magnet saken å bytt o ringen.Det er billigste å sjekke først ;)

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...