Jump to content

Lekkasje i belgen på Bravo III


880

Recommended Posts

Tok båten på land i dag for en lett sjekk,, men .............................

Så var det min tur, hadde ikke trodd jeg skulle oppleve dette så snart. Har hatt drevet av to ganger tidligere for å sjekke tilstanden uten å finne noe å henge fingeren på. Har rett under 300 timer på telleren. I vinter har det fremkommet en merkelig lyd ved start og gir i nøytral, lyden har gitt seg etter noen sekunder. Lyden har blitt "skarpere" og vart ett sekund lengre.

Jeg merket endringene med at den vanliger "mercruiser/yanmar" skramlelyden fra drever forsvant gradvis.

Ved demontering av drevet rant saltvann ut, knutene rustet og lageret på innsiden av transom var rustet, greasen var som voks.

Tok båten på land kun for å spyle rent, har 2 år gammel hard bunnsmørøring fra hempel som ikke blir fornyet da denne kun hadde et lett tynnt slimbelegg. Drevet ble i fjord sprayet med sejet og det fungerte helt supert. litt blåskjell, litt rur som lot seg lett fjerne. Dette brukes igjen i år.

Blir nok ingen planlatg påsketur i år :cryin: :cryin: :cryin: :cryin:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Hei, dette har vært et problem på Mercruiser Bravo drev og er mye mulig en reklamasjonssak iht kjøpsloven (5 år). Problemet har vært lekkasje mellom belg og klemring. Av denne grunn har Mercruiser begynt å lime belgen i tillegg til klemring og slangeklemme.

 

Det samme skjedde meg og jeg fikk dette dekket selv om motor var 3 år gammel.

 

Hvor gammel er motoren din, synes å huske at den ikke er så mange år gammel?

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Jeg opplevde det samme. Vann i belgen. Heldigvis hadde jeg holdt alle servicene og det ble en reklamasjonssak. Det verste er at hverken servicefolk eller Mercruiser vet hvorfor vannet kommer inn. Belgen min var hel og uten hull. Har hørt at dette er et problem på bravo3 x drevene, altså diesel utgavene. så nå på forrige service at de smurte på et slags pakningstoff/lim før drevet ble montert på plass igjen etter inspeksjon. Prøv å få det som en reklamasjonssak, det er mitt råd, ellers blir det ganske dyrt. ca 20000-30000 i reperasjon på veksted :sad:

Link to post
Share on other sites

Installasjonen er fra 2007, blitt kontrollert hvert år uten å finne noe gale før i år. Bilder er tatt av skaden og blir sent til motorleverandør. Skjer nok ikke noe før etter påske.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Du skal nå iallefall se det om det er rester etter lim, jeg vil tro du må bruke endel makt for å få den av også selv etter at klemmen er løsnet. Limen mener jeg var gul på farge, er som sagt 4 år siden så jeg tar nok ett bytte av belg denne sesongen.

Link to post
Share on other sites

Limen mener jeg var gul på farge,

Jeg kjøpte nettopp original Mercruiser lim, og den er brun.

 

Det jeg lurer på er hva som tetter mot drevet og der som drevet blir boltet på.

Mellom den til venstre og motparten

img_4614.jpg

Slik jeg kan se er det ingen pakninger mellom her. Lander den den til venstre inni belgen som tetter, eller er det noe annet?

Link to post
Share on other sites

Det skal ikke vere tett mellom det ytre og indre der, hvis du kikker godt etter der hvor oljekanalen er vil du se ett kammer på undersiden som sørger for at olje som presses ut når du fester drevet ikke blir liggende mellom de to delene. Det kan i første øyekast virke som at det lekker olje men det er bare dette kammeret som tømmer seg.

Er nok rundt sylinderformen det tettes for vann ja.

Link to post
Share on other sites

Det skal ikke vere tett mellom det ytre og indre der, hvis du kikker godt etter der hvor oljekanalen er vil du se ett kammer på undersiden som sørger for at olje som presses ut når du fester drevet ikke blir liggende mellom de to delene. Det kan i første øyekast virke som at det lekker olje men det er bare dette kammeret som tømmer seg.

Nå er jeg ikke helt med her:

Sylinderen (pil 1)

drev.jpg

Skal inn her som pilen viser.

drev_2.jpg

 

Hva hindrer vannet i å komme inn i belgen fra denne siden? slik jeg ser det er vil det komme vann inn her siden det er utsporing i drevet (pil 2) på begge sider.

Link to post
Share on other sites

på mitt drev som hadd lekkasje bare 3-4 mnd etter at det var montert av forhandler, så så det slik ut

 

drevgummi.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg sett litt på dette. For meg ser det ut som om sylinderen på drevet lander i enden av belgen. på utsiden av aluminiums ringen. Når jeg satt dette sammen la jeg en liten fuge med sikaflex på enden bare for å være sikker på at det ikke skal lekke. Om det er riktig eller ei vet jeg ikke

Link to post
Share on other sites

Nei, det er ikke normalt. Er kun tetting innerst på den flensen, og det skal ikke være sikaflex. Regner ikke med det er et autorisert Mercruiser verksted som har laget det der?

 

Det var montert hos mercruiserforhandler i svolvær like før jeg kjøpte båten.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg la en liten fuge med sikaflex på pakningsflaten, vil dette skape et problem? eller vil det bare tette ekstra godt?

Det går helt sikkert bra, men du får muligens en rengjøringsjobb med og fjerne sika rester til neste år før du monterer drevet igjen.

 

MVH K.K

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
der hvor KK har markert med gul pil på bildet.

Dette er et problem som Mercruiser vet om. Har fått vann inn i mitt Bravo II X

Drev/belg skiftet i 2009 hos merkeforhandler, så det går heldigvis på reklamasjon.

Var ikke mye vann som var kommet inn, men så faktisk at det kom vann ut fra transomlager når jeg pumpet inn ny grease.

Det var veldig lite vann i belgen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...