880 Startet 1.April.2010 Del på Facebook Startet 1.April.2010 Tok båten på land i dag for en lett sjekk,, men ............................. Så var det min tur, hadde ikke trodd jeg skulle oppleve dette så snart. Har hatt drevet av to ganger tidligere for å sjekke tilstanden uten å finne noe å henge fingeren på. Har rett under 300 timer på telleren. I vinter har det fremkommet en merkelig lyd ved start og gir i nøytral, lyden har gitt seg etter noen sekunder. Lyden har blitt "skarpere" og vart ett sekund lengre. Jeg merket endringene med at den vanliger "mercruiser/yanmar" skramlelyden fra drever forsvant gradvis. Ved demontering av drevet rant saltvann ut, knutene rustet og lageret på innsiden av transom var rustet, greasen var som voks. Tok båten på land kun for å spyle rent, har 2 år gammel hard bunnsmørøring fra hempel som ikke blir fornyet da denne kun hadde et lett tynnt slimbelegg. Drevet ble i fjord sprayet med sejet og det fungerte helt supert. litt blåskjell, litt rur som lot seg lett fjerne. Dette brukes igjen i år. Blir nok ingen planlatg påsketur i år :cryin: :cryin: Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 1.April.2010 Del på Facebook Svart 1.April.2010 Hei, dette har vært et problem på Mercruiser Bravo drev og er mye mulig en reklamasjonssak iht kjøpsloven (5 år). Problemet har vært lekkasje mellom belg og klemring. Av denne grunn har Mercruiser begynt å lime belgen i tillegg til klemring og slangeklemme. Det samme skjedde meg og jeg fikk dette dekket selv om motor var 3 år gammel. Hvor gammel er motoren din, synes å huske at den ikke er så mange år gammel? Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
mewa 2 Svart 1.April.2010 Del på Facebook Svart 1.April.2010 Det er en del år siden de begynte å lime belgen dette er ikke noe nytt.Følg produsenten sine retningslinjer. mvh Mewa 2 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
siera Svart 2.April.2010 Del på Facebook Svart 2.April.2010 Hei,nåken som veit kva lim dei bruker? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 2.April.2010 Del på Facebook Svart 2.April.2010 Limen var iallefall påkrevd når jeg satte på drevene mine i 2006 så helt nytt er det iallefall ikke. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SF Svart 2.April.2010 Del på Facebook Svart 2.April.2010 (redigert) Kravet har vært der en stund ja, drevet jeg hadde som jeg fikk lekasje i var fra 2004 og var ikke limt. Jeg fikk dekket alle omkostninger av forhandler. Redigert 2.April.2010 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post Share on other sites More sharing options...
Åsabu Svart 2.April.2010 Del på Facebook Svart 2.April.2010 Jeg opplevde det samme. Vann i belgen. Heldigvis hadde jeg holdt alle servicene og det ble en reklamasjonssak. Det verste er at hverken servicefolk eller Mercruiser vet hvorfor vannet kommer inn. Belgen min var hel og uten hull. Har hørt at dette er et problem på bravo3 x drevene, altså diesel utgavene. så nå på forrige service at de smurte på et slags pakningstoff/lim før drevet ble montert på plass igjen etter inspeksjon. Prøv å få det som en reklamasjonssak, det er mitt råd, ellers blir det ganske dyrt. ca 20000-30000 i reperasjon på veksted Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
880 Svart 2.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.April.2010 Installasjonen er fra 2007, blitt kontrollert hvert år uten å finne noe gale før i år. Bilder er tatt av skaden og blir sent til motorleverandør. Skjer nok ikke noe før etter påske. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 2.April.2010 Del på Facebook Svart 2.April.2010 Du skal nå iallefall se det om det er rester etter lim, jeg vil tro du må bruke endel makt for å få den av også selv etter at klemmen er løsnet. Limen mener jeg var gul på farge, er som sagt 4 år siden så jeg tar nok ett bytte av belg denne sesongen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ansgar Svart 3.April.2010 Del på Facebook Svart 3.April.2010 Limen mener jeg var gul på farge, Jeg kjøpte nettopp original Mercruiser lim, og den er brun. Det jeg lurer på er hva som tetter mot drevet og der som drevet blir boltet på. Mellom den til venstre og motparten Slik jeg kan se er det ingen pakninger mellom her. Lander den den til venstre inni belgen som tetter, eller er det noe annet? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 3.April.2010 Del på Facebook Svart 3.April.2010 Det skal ikke vere tett mellom det ytre og indre der, hvis du kikker godt etter der hvor oljekanalen er vil du se ett kammer på undersiden som sørger for at olje som presses ut når du fester drevet ikke blir liggende mellom de to delene. Det kan i første øyekast virke som at det lekker olje men det er bare dette kammeret som tømmer seg. Er nok rundt sylinderformen det tettes for vann ja. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ansgar Svart 4.April.2010 Del på Facebook Svart 4.April.2010 Det skal ikke vere tett mellom det ytre og indre der, hvis du kikker godt etter der hvor oljekanalen er vil du se ett kammer på undersiden som sørger for at olje som presses ut når du fester drevet ikke blir liggende mellom de to delene. Det kan i første øyekast virke som at det lekker olje men det er bare dette kammeret som tømmer seg. Nå er jeg ikke helt med her: Sylinderen (pil 1) Skal inn her som pilen viser. Hva hindrer vannet i å komme inn i belgen fra denne siden? slik jeg ser det er vil det komme vann inn her siden det er utsporing i drevet (pil 2) på begge sider. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 4.April.2010 Del på Facebook Svart 4.April.2010 på mitt drev som hadd lekkasje bare 3-4 mnd etter at det var montert av forhandler, så så det slik ut Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
ansgar Svart 5.April.2010 Del på Facebook Svart 5.April.2010 Ser ut som om det er lagt en fuge med sikaflex eller lignende, er dette normalt? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frøken Fryd Svart 9.April.2010 Del på Facebook Svart 9.April.2010 Har ikke lest at det skal vere noe tetning mellom der. Er vel litt kon hele denne "sylinderen"? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
alidal Svart 9.April.2010 Del på Facebook Svart 9.April.2010 er dette normalt? Nei, det er ikke normalt. Er kun tetting innerst på den flensen, og det skal ikke være sikaflex. Regner ikke med det er et autorisert Mercruiser verksted som har laget det der? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ansgar Svart 9.April.2010 Del på Facebook Svart 9.April.2010 Nå har jeg sett litt på dette. For meg ser det ut som om sylinderen på drevet lander i enden av belgen. på utsiden av aluminiums ringen. Når jeg satt dette sammen la jeg en liten fuge med sikaflex på enden bare for å være sikker på at det ikke skal lekke. Om det er riktig eller ei vet jeg ikke Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
king kong Svart 9.April.2010 Del på Facebook Svart 9.April.2010 her er tetningen mot belgen. Og her er annleggsflaten til drevet mot belgen. Begge flatene må være rene uten rester av pakningsguffe før drevet monteres. Ser ut som det er brukt silicon....hvilket ikke er nødvendig. MVH K.K Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 9.April.2010 Del på Facebook Svart 9.April.2010 Nei, det er ikke normalt. Er kun tetting innerst på den flensen, og det skal ikke være sikaflex. Regner ikke med det er et autorisert Mercruiser verksted som har laget det der? Det var montert hos mercruiserforhandler i svolvær like før jeg kjøpte båten. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
ansgar Svart 11.April.2010 Del på Facebook Svart 11.April.2010 Begge flatene må være rene uten rester av pakningsguffe før drevet monteres. Ser ut som det er brukt silicon....hvilket ikke er nødvendig. Jeg la en liten fuge med sikaflex på pakningsflaten, vil dette skape et problem? eller vil det bare tette ekstra godt? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
king kong Svart 11.April.2010 Del på Facebook Svart 11.April.2010 Jeg la en liten fuge med sikaflex på pakningsflaten, vil dette skape et problem? eller vil det bare tette ekstra godt? Det går helt sikkert bra, men du får muligens en rengjøringsjobb med og fjerne sika rester til neste år før du monterer drevet igjen. MVH K.K Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Akora Svart 12.April.2010 Del på Facebook Svart 12.April.2010 Stemmer at det tetter der hvor KK har markert med gul pil på bildet. Jeg har montert mange av disse drevene, tar alltid å fyller opp gropen mellom aluminiumsringen og belgen med vannfast grease, så holler det tett som bare det. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ansgar Svart 12.April.2010 Del på Facebook Svart 12.April.2010 du får muligens en rengjøringsjobb med og fjerne sika rester til neste år før du monterer drevet igjen. Er det ikke da vi bare fyller på med enda mer sikaflex Hadde nok vært bedre med grease ja. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Akora Svart 12.April.2010 Del på Facebook Svart 12.April.2010 Ja ser ikke helt poenget med sika'en, det er jo en tett forbindelse i utgangspunktet, men en tørr gummibelg mot en stålflens tetter dårligt, derimot når du får vannfast grease på, blir det potte tett. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
alidal Svart 5.Mai.2010 Del på Facebook Svart 5.Mai.2010 der hvor KK har markert med gul pil på bildet. Dette er et problem som Mercruiser vet om. Har fått vann inn i mitt Bravo II X Drev/belg skiftet i 2009 hos merkeforhandler, så det går heldigvis på reklamasjon. Var ikke mye vann som var kommet inn, men så faktisk at det kom vann ut fra transomlager når jeg pumpet inn ny grease. Det var veldig lite vann i belgen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.