Jump to content

Vikenes i 20 cm is

LarsL

Recommended Posts

Jeg er veldig glad for at isen endelig er borte! Men noen lot seg ikke stoppe av is heller!!

Det går ann å gå i tykk is med liten båt bare motoren er stor nok. Om den tåler det kan jo diskuteres :crazy:

Dette er jo bare tull. Ingen som er glad i båten sin gjør noe slikt.

Har sett videoer av folk som har brukt bilen sin til snømåking også, blir jo ikke noe bedre for det....

dette gjør med kvalm....

industrimekaniker, platearbeider og godt brukande sveiser ;) med båtførerbevis

NB 870 Touring NB 820 combi Nord West 740 Nidelv 24 Norøna 23 Sørlands snekke 24 Rana530 HT Øyen 15

Uten isbeskyttet propell har han nå fått småskader som blir verre utover i sesongen.

Ikke sikkert at han kan se skadene enda engang; det skal lite til for å bøye et bronseblad i godt pådrag og dette utvikler seg til mer og mer ubalanse.

Min første båt en Biam 800 hadde jeg flere turer med i isen. Kanskje ikke fullt så dramatisk som på filmen men det hørtes ut som om båten ikke hadde det bra. Båten la seg opp med baugen og knakk isen ned. Båten hadde selpolerende bunnstoff fra hempel.

Måtte brøyte meg ut av havnen, og hørte godt at isen gikk i propellen.

Tenkte at vårpussen og bunnsmøring ble omfattende til våren. Stor var overraskelsen da båten ble tatt opp. Bunnstoffet var bare borte i baugen i vannflaten og ned langs kjølen, propellen var helt fin.

Det høres ille ut men tror neppe det blir noen skader. Tror nok at 10 knop rett i mot i høy sjø gir vel så store belastninger på båten om ikke større!

Dette så da helt greit ut! Så lenge båten glir opp på isen som i videoen tar ikke skroget noe skade. Om man er uheldig kan man selvfølgelig skade propellen, men det kan man like godt gjøre om man treffer flytende gjenstander også på sommeren. Den største faren er vel at sjøvannsinntaket tetter seg av issørpen, så det er lurt å følge med på temperaturen. Om mna skal bruke båten året rundt, er det greit å være litt kreativ...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hva er problemet med å brøyte snø med bilen ?

Synes ikke dette så helt trivelig ut for den båten, kanskje det gikk helt fint, men is kan bli ganske så skarp å gjøre mye skade på ting å vil tro det også gjelder i en slik situasjon?

Prop og drev kan vell ikke ha godt av å fungere som blender?