Jump to content

Vikenes i 20 cm is


LarsL

Recommended Posts

Min første båt en Biam 800 hadde jeg flere turer med i isen. Kanskje ikke fullt så dramatisk som på filmen men det hørtes ut som om båten ikke hadde det bra. Båten la seg opp med baugen og knakk isen ned. Båten hadde selpolerende bunnstoff fra hempel.

 

Måtte brøyte meg ut av havnen, og hørte godt at isen gikk i propellen.

 

Tenkte at vårpussen og bunnsmøring ble omfattende til våren. Stor var overraskelsen da båten ble tatt opp. Bunnstoffet var bare borte i baugen i vannflaten og ned langs kjølen, propellen var helt fin.

 

Det høres ille ut men tror neppe det blir noen skader. Tror nok at 10 knop rett i mot i høy sjø gir vel så store belastninger på båten om ikke større!

Link to post
Share on other sites

Dette så da helt greit ut! Så lenge båten glir opp på isen som i videoen tar ikke skroget noe skade. Om man er uheldig kan man selvfølgelig skade propellen, men det kan man like godt gjøre om man treffer flytende gjenstander også på sommeren. Den største faren er vel at sjøvannsinntaket tetter seg av issørpen, så det er lurt å følge med på temperaturen. Om mna skal bruke båten året rundt, er det greit å være litt kreativ...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hva er problemet med å brøyte snø med bilen ?

 

Synes ikke dette så helt trivelig ut for den båten, kanskje det gikk helt fint, men is kan bli ganske så skarp å gjøre mye skade på ting å vil tro det også gjelder i en slik situasjon?

 

Prop og drev kan vell ikke ha godt av å fungere som blender?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...