Jump to content

Endelig: Sivilt politi på sjøen i kr.sand


eXpence

Recommended Posts

ref: http://www.fedrelandsvennen.no/nyheter/kri...ticle225407.ece

 

Her i sør har det etter min mening vært helt villt med rå- og fyllekjøring i sommer....  :nono:

 

For de som er kjent - det toppet seg da jeg oberverte en 20-21 fot daycruiser (type amerikansk) med innenbordmotor i PLAN gjennom "Gravane"en sen kveld ...  Det kan vel best sammenlignes med å holde 50 km/t i gågata kl. 13 en lørdag for middag??....)

Link to post
Share on other sites

Hei Ulmo  :smiley:

Som du kanskje vet har KNBF foreslått å overføre ansvaret for Sjøpolitiet til UP for å få en enhetlig polititjeneste på sjøen og at innsatsen kan settes inn der hvor behovet er størst, uavhengig av den lokale distriktspolitimesters prioriteringer. Forslaget ble første gang fremmet i et brev til Justiskomiteen i 1995, og vi har nå sendt forslaget i brevs form til justisminister Dørum. Det gleder oss at forslaget også støttes av Redningsselskapet. Saken vil også bli tatt opp i Sakkyndig råd for fritidsbåter som møtes 3. september. I alle fall håper vi at KNBF's initiativ kan føre til en dialog med myndighetene om behovet for et mer effektivt sjøpoliti.

Hilsen Syvert  :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Et flott tiltak og en bra måte å viderutvikle&forbedre sikkerheten på sjøen!.

 

Virker jo som om patruljering i skjægården er det første området den lokale politisjefen kutter når han skal fordele pengene han har til rådighet ...

 

Får bare håpe politikerne får fingeren ut...

 

 

/Ulmo

Link to post
Share on other sites

Bare i Oslofjorden tror jeg det trengs minst 20 slike sivile politibåter i helgene.

Bare utenfor Drøbak og i Vestfjorden på Sætresiden (vest for Håøya) er det helt vilt i helgene.

 

Kjell

 

Det er riktig, er jo helt "Texas" i Oslofjorden for tiden :nono:

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Det er jammen ikke rart det blir "lovløse" tilstander til sjøs. Når hver enkelt kommune lager sine egne regler, og i tillegg lar være å sette opp tydelige skilt, eller informerer på annen måte, om hva som er lov og ikke lov. Det holder ikke med peilelinjer mellom trær og busker.

 

Hvor mange båtførere i Drøbaksundet leser "Akershus Amtstidende". Eller Baatplassen for den saks skyld?

 

Makan!

 

Forøvrig er det vel relativt smakløst å kalle opp et tre etter en stakkar som har tatt selvmord?

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Endelig, ja! Dette var et godt tiltak fra Kr.sandspolitiet! Og best av alt var at de fikk tatt noen av disse støyende vannscooterne. Litt dumt blir det jo når en av de som ble tatt for å ikke overholde fartsgrensa i indre havn mener det er urimelig for det er jo ingen skilting! Setter du deg for å føre en båt bør en i det minste vite at en selv har ansvar for å innhente informasjon om fartsgrensene!

 

Nå må bare politiet (eller andre gode myndigheter eller makter!) sørge for å få kuttet noen av alle de ulovlige teinene og garna som ligger med usylige bøyer og kanner mindt i leie i hele Kr.sandsskjærgården!

Link to post
Share on other sites

Endelig, ja! Dette var et godt tiltak fra Kr.sandspolitiet! Og best av alt var at de fikk tatt noen av disse støyende vannscooterne. Litt dumt blir det jo når en av de som ble tatt for å ikke overholde fartsgrensa i indre havn mener det er urimelig for det er jo ingen skilting! Setter du deg for å føre en båt bør en i det minste vite at en selv har ansvar for å innhente informasjon om fartsgrensene!

Helt uenig. Hvis en kommune lager lokale regler som er strengere enn hva som er vanlig, må de da gjøre folk oppmerksomme på det! Akkurat som på veien: Det er standard 80 km/t fartsgrense utenfor tettbygd strøk. Hvis særlige forhold tilsier det blir den satt ned til 70 km/t eller 60 km/t. Da settes det opp tydelige skilt om det. Ingen krever at du skal kjenne fartsgrensene overalt. Hvorfor skal det være anderledes på sjøen? Må jeg ringe politiet for å sjekke lokale regler hver gang jeg kommer inn i en ny kommune med båten?

 

At det er forbudt med vannscooter er derimot noe helt annet. Det er et generelt forbud, men enkelte steder er det tillatt. Slik burde det vært med fartsgrenser på sjøen også. Så fikk heller de forskjellige kommunene være rause med å lage unntak, og tillate høyere grense.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Helt uenig. Hvis en kommune lager lokale regler som er strengere enn hva som er vanlig, må de da for f@@n gjøre folk oppmerksomme på det! Akkurat som på veien: Det er standard 80 km/t fartsgrense utenfor tettbygd strøk. Hvis særlige forhold tilsier det blir den satt ned til 70 km/t eller 60 km/t. Da settes det opp tydelige skilt om det. Ingen krever at du skal kjenne fartsgrensene overalt. Hvorfor skal det være anderledes på sjøen? Må jeg ringe politiet for å sjekke lokale regler hver gang jeg kommer inn i en ny kommune med båten?

 

At det er forbudt med vannscooter er derimot noe helt annet. Det er et generelt forbud, men enkelte steder er det tillatt. Slik burde det vært med fartsgrenser på sjøen også. Så fikk heller de forskjellige kommunene være rause med å lage unntak, og tillate høyere grense.

Først en liten korreksjon - jeg synes ikke banning har noe på dette forumet å gjøre. Bare min personlige mening

 

Vedr. fartsregler på sjøen: dette er forskjellig fra fartsgrenser på vei. På vannet er det båtførers plikt å gjøre seg kjent med de regler som gjelder. Såldes er det faktisk slik at du har plikt til å ringe til politiet for å sjekke hvilke regler som gjelder. Sånn er det bare.  Og unnskyldningen om at du ikke visste - eller at du ikke så skiltet - den er brukt opp for lenge siden.

Link to post
Share on other sites

Det er riktig, er jo helt "Texas" i Oslofjorden for tiden :nono:

Regner du da Oslofjorden fra Færder til Bunnefjorden? Jeg ferdes stort sett mellom Drøbak og Færder - og her synes jeg det er helt fint. Om det er "texas" innenfor Drøbak er mulig. Nå har jeg også vært i Texas noen ganger, og der skjer det ikke mye som har med vann å gjøre  :smiley:(bortsett fra at de spiller ishockey på frossent vann - og der er de ganske gode). Bra om du kan forklare hva du legger i uttrykket texas. Er litt lettere for oss andre å forstå hva du mener da.

Link to post
Share on other sites

Helt uenig. Hvis en kommune lager lokale regler som er strengere enn hva som er vanlig, må de da for f@@n gjøre folk oppmerksomme på det! Akkurat som på veien: Det er standard 80 km/t fartsgrense utenfor tettbygd strøk. Hvis særlige forhold tilsier det blir den satt ned til 70 km/t eller 60 km/t. Da settes det opp tydelige skilt om det. Ingen krever at du skal kjenne fartsgrensene overalt. Hvorfor skal det være anderledes på sjøen? Må jeg ringe politiet for å sjekke lokale regler hver gang jeg kommer inn i en ny kommune med båten?

 

At det er forbudt med vannscooter er derimot noe helt annet. Det er et generelt forbud, men enkelte steder er det tillatt. Slik burde det vært med fartsgrenser på sjøen også. Så fikk heller de forskjellige kommunene være rause med å lage unntak, og tillate høyere grense.

Er nok redd du er ute å kjøre her. På sjøen gjelder den motsatte informasjonsplikten - nemlig at du som fører har plikt til å sjekke hvilke regler som gjelder. Men særlig ulogiske pleier jo heller ikke disse reglene å være. Er du nær havn eller nær land er det kanskje ikke vanskeligere en at du tar det litt rolig til du er sikker.
Link to post
Share on other sites

Okei. Neste gang jeg tar turen Oslo-Lista skal jeg ringe politiet ved hver kommunegrense. Først må jeg ringe opplysningen for å få nummeret til politistasjonen/lensmannen, så må jeg ringe politiet. Tipper at det koster meg en tier per gang, tviler på at jeg gidder, og det tviler jeg på at så veldig mange andre gjør heller. Det kan vi jo lese i avisen hver dag.

Er du nær havn eller nær land er det kanskje ikke vanskeligere en at du tar det litt rolig til du er sikker.

Ja men det er akkurat det som er problemet. Du blir aldri sikker, ikke før du står der med en bot i hånda. Hadde det derimot stått ett skilt...

Først en liten korreksjon - jeg synes ikke banning har noe på dette forumet å gjøre. Bare min personlige mening

Beklager, jeg ble bare litt sint, men det skjønte du kanskje... Det er fjernet nå.

Og unnskyldningen om at du ikke visste - eller at du ikke så skiltet - den er brukt opp for lenge siden.

Selvfølgelig, har du ikke sett skiltet er det ditt eget problem.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Det er jammen ikke rart det blir "lovløse" tilstander til sjøs. Når hver enkelt kommune lager sine egne regler, og i tillegg lar være å sette opp tydelige skilt, eller informerer på annen måte, om hva som er lov og ikke lov.

Jeg ringte politiet i Horten for å spørre om det fantes lokale fartsbestemelsen på sjøen, men de viste ikke. Ble satt over til Tønsberg. De foreslo Havnesjefen, men da datt jeg av....... Det er grenser hvor mye man gjør for å få et forbud til å forholde seg til.

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...