Jump to content

Fortøying i gjestehavn

Dekken

Recommended Posts

Hvis det i en gjestehavn, som f.eks Osckarsborg, er gjort anordninger slik at man skal kunne fortøye med baugen i bøye og akterenden inn så synes jeg vel at det er slik man skal ligge. Om noen da velger å okkupere en halv brygge med å ligge longside bør de vel også da egentlig betale betydlig mer, man bokkerer jo minst 4 eller 5 plasser og bør også betale for dette. Det er nå min mening

He he

Jasså er det noen som ligger lonside på Oscars borg ?. Det var jo nytt... Den havnen har jeg gitt opp jeg. Der er det reservering av både offisiell og privat karakter virker det som. Også virker det som det er en fast klan som alltid er der:) Det var sjelden plass for min forrige båt, 31 fot. Nå tar jeg bare for gitt at det ikke er plass. Vi får se når vi passerer om et par timers tid....

Forøvrig helt enig.

Jeg lå der fra Søndag til Onsdag, men jeg lå på den brygga som er for longside fortøying.Jeg synes det er noe merkelig at man legger seg longside når det er meningen at man skal fortøye med bøye og til brygga.Det kom flere som la seg longside, mens det var en seilbåteier, som selvom han var alene i båten, gjorde seg bryderiet med å legge seg riktig. :yesnod: Det kan jo faktisk hende at i disse påsketider kunne det dukke opp flere båter, som faktisk velger å dra igjen fordi det ligger så mange longside at man ikke finner plass nok.

Jeg legger meg med mine rellativt "små" båter longside der det er egnet for longsidefortyning, er det ikke ledig for longside legger jeg meg i bøye til brygge eller med anker hvis det er meningen i den enkelte havn.

Du skal alltid følge havnereglementet å er det en bøye der skal du bruke den.

Mange mener også det er lettere å bruke anker enn å knyte seg fast i en bøye, det mener jeg er helt greit da blir det en bøye så kan en annen bruke den.

Men på longside plassene skal man ligge longside og på bøyeplasser skal man ligge i bøye eller liknende. Det er i værtfall min mening. :smiley:

Om båtene ligger longside blir det plass til flere båter. Fire båter med 3 m bredde og 9m lengde vil ta over 12 bryggemeter ved å ligge med baug/hekk mot brygga, ligger de longside tar de vel 9 meter. Båter som ligger longside må forvente at andre båter legger seg utpå, og det kan bli nye bekjentskaper og hyggelige opplevelser. Jeg ser ikke dette som noe stort problemet. :wink::yesnod:

God Påske! :easter:

Båter som ligger longside må forvente at andre båter legger seg utpå,

Det er vel det som er en del av problemet, jeg har blitt nektet det ved flere anledninger. Og så er vel det generelle rådet maks 3 båter pga. brann. Er jo flere svenske gjestehavner som har det som en regel, uten at de er særlig strenge når det gjelde praktisering.

mvh Knut Erik

Synes det med havne-utfordringer er sær-norskt. Vi nordmenn vi liker ikke og dele. Kommer det noen, ja for de ikke ligge utenpå.

Prøv å hold på dette i Sverige/Danmark og du blir geleidet ut på hyggelig måte.

Dette skyldes at vi har "havnekapteiner" med liten "pondus". Tar man dette fra starten, så er utfordringen borte. Selv legger jeg utenpå hvis noen ligger longside. Selvfølgelig ser jeg an hvor mange som ligger utenpå hverandre. Det hender at noen er litt negative, men det løser vi.

Å reservere plass er anderledes, fullt legalt. Bruker dette selv i fellesferien.

Vi sees!

Hadde de som hadde tenkt å legge seg utenpå spurt først hadde saken sett positivt fra den andre kant også.

En båtkollega hadde akkurat satt i gang matlagingen da en hel familie kom tråkkende gjennom styrhuset på trawleren for å gå i land. De hadde hele akterdekket til sin disposisjon, men nei da, de luktet vel golukten fra vår venns gryter. Etter slike opplevelser blir man lett litt mer skeptisk! :lol:

De aller fleste av en viss båttype jeg ikke vil navngi lenger har en lei tendens til å klappe til skutesiden som den reneste selvfølge..... :rolleyes:

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Den havnen har jeg gitt opp jeg. Der er det reservering av både offisiell og privat karakter virker det som. Også virker det som det er en fast klan som alltid er der:)

Samme her. Har ligget der en del tidligere, men stedet har forandret seg.

For vanskelig å få plass pga denne hersens reserveringa de har begynt med i stor stil.

De aller fleste av en viss båttype jeg ikke vil navngi lenger har en lei tendens til å klappe til skutesiden som den reneste selvfølge..... :rolleyes:

Men er det ikke en selvfølge da? Ikke å tråkke gjennom kabinen naturligvis, men å kunne legge seg utenpå en som ligger longside burde da være en selvfølge...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Hadde de som hadde tenkt å legge seg utenpå spurt først hadde saken sett positivt fra den andre kant også.

En må ikke spørre om det. Legger en seg selv longside i en havn. Da må en regne med å få 1-2 båter utenpå seg. Så enkelt er det. Hvis ikke får en legge ut anker.

Jeg kan fortelle en historie fra Strømstad. Jeg la meg utenpå en Princess 38. Han mente at jeg trakk veldig i båten hans. Jeg spurte, Er du sikker på det? Ja han så at båten lå langt ute fra utriggeren. Vel, sa jeg, Jeg har fortøyninger i land, og trekker ikke på dine. Da forsvant han in. Banket på og sa jeg kunne ligge innerst, har en båt som tåler det :lol: . Vel han ble innerst.

Neste dag fortalte han at båten var ny(for han), og han var usikker rundt dette. Alt løste seg og vi hadde en hyggelig tid i "kulingen".

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Er det plass og ikke spesifikt opplyst om forbud, så legger jeg meg longside. Ikke dårlig samvittighet for det. Men nå har jeg heller aldri nektet noen å legge seg på utsiden av meg.

Alternativet er å bakke inn. Baugen inn på tradisjonell "Nordisk" måte blir for plundrete med en drøye 2 meter høy baug.

Redigert inn. I sesongen med masse båt, legger jeg ut fendre utsiden på for å vise at "her er dere velkomne".

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Det har noe med vanlig høflighet å spørre om lov, selv om det er en selvfølge at man nikker bekrekreftende tilbake. Da har man fort en hyggeligere tone. Men mange av våre nye båtfolk har tydligvis ikke fått med seg dette. Det er fortsatt lov å lære. :cheers:

Men som Mariell også skriver. Det beste er å bakke inntil flytebryggen og slippe tråkket over egen båt. Helt klart.

Nå fikk jeg med meg at det til sommeren blir maks 3 båter i bredden på Borgen etter krav fra brannvesenet. Det samme i den nye gjestehavna i Drøbak som er under bygging.

Redigert av Astor (see edit history)

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Så sant ikke havnen er full syntes jeg det er helt greit og ligge longside.Men klart man flytter seg hvis nødvendig.Prisen burde være den samme.

synes ikke noe om at folk ligger longside med nesten eller helt fulle havner. slik at vi pingler heller kjører et annet sted istedet for å "trenge" seg på disse longsidefolka.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Hvor er eierene av desse "longside-me-alone" båtene? Det er nesten alltid folk på beina og tar i mot båtene i denne landsdelen. Og er det ingen som dukker ut av båten eg vil ligge inntil, så er det heller ingen å spørre.

I sesongen med masse båt, legger jeg ut fendre utsiden på for å vise at "her er dere velkomne".

Jepp :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Jeg har så liten aggresjon i meg at jeg ikke klarer å bli sur selv om folk ikke spør først, har aldri nektet noen og kommer heller ikke til å gjøre det sålenge han som ligger innerst ikke har problemer med press og ber meg med god grunn om å si fra til nye at de ikke kan legge seg utenpå (type 6-8båter+ og kuling)

En båtkollega hadde akkurat satt i gang matlagingen da en hel familie kom tråkkende gjennom styrhuset på trawleren for å gå i land. De hadde hele akterdekket til sin disposisjon, men nei da, de luktet vel golukten fra vår venns gryter.

I min bok er også aktedekket forbudt område, man går over fordekket og da helst uten sko, jeg skjemmes om noen av "mine" ikke oppfører seg på en prisverdig måte når båter innenfor skal forseres og jeg har aldri skjemtes.

Tipper det er båttypen båt for folk er nok like uansett hvilken båt de kommer i om man selv legger seg i selen til å se på menneskene og ikke båten de kommer i, jeg er seiler og ser ihvertfall ingen forskjell på folk enten båten er liten eller stor,drevet av vind eller motor. Er jeg blind :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...