KOB Svart 16.August.2010 Del på Facebook Svart 16.August.2010 Nei - sommeren er herlig dere - positiv innstilling og glade kommentarer det gjør susen. Enig, og jeg får vel ile til å si at sommeren forøvig kun har gitt oss hyggelige opplevelser - enten det har vært Kragerø, Jomfruland, Svenskekysten, Son eller en uthavn. Alltid noen til å ta imot en tamp, hjelpe til ved ankomst/avgang, og høflige spørsmål om å få legge seg utenpå. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
alleviltilhimmelen Svart 17.August.2010 Del på Facebook Svart 17.August.2010 Jeg må se meg enig i at stort sett så treffer en hjelpsomme og vennlige "båtvenner" ila sesongen. Men det finnes som du sier KOB noen skrekkeksempler, dessverre. Opplevde i Stavern i sommer, under sterk vind - et par som totalt neglisjerte en forespørsel om å ligge utenpå. Mannen snudde seg vekk hele tiden, og kona bare ristet på hodet og vinket oss vekk. Vi fant til slutt en hyggelig seiler som vi kunne ligge utenpå, mens det "forb.... gretne sure" paret i flybridge båt lå der alene hele kvelden. What goes around goes around heter det, og vet at de en gang i dårlig vær må dra til et annet sted. Også i Sverige opplevde vi det samme i sommer. Noen er totalt asosiale og innehar null gjestfrihet. Mens andre er hyggelige og hjelpsomme så det holder. Noen flyr til og med rundt på bryggene og peker og hjelper etterhvert som båter kommer inn. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 17.August.2010 Del på Facebook Svart 17.August.2010 What goes around goes around heter det, ... Kun velment , men det heter nok; what goes around comes around. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
strawberry Svart 17.August.2010 Del på Facebook Svart 17.August.2010 (redigert) Kort/mellomlangt referat fra Fjällbacka i juli iår: Tjåka fullt. Vi fikk legge oss, som nummer 2, utenpå en sympatisk ung svensk familie i en stor Princess. Far i Princessen sa tydelig ifra at han skulle gå kl 08:00 neste morgen, samt at hele bryggen var reservert av en seilforening fra kl 09:00 den samme morgenen. I løpet av kvelden ballet det på seg med 1, 2, 3 og 4 båter til utenpå meg. Da svensken var i land fikk alle de nyankomne beskjed om de faktiske forhold av meg. Alle tok beskjeden godt imot, unntatt en norsk seilbåt som ble liggende nærmest oss. "Kapteinen" der sa: "Jah, det trur jeg ikke før jeg får se det". Han var også flink til å videreformidle "sitt syn" på saken til de som kom utenpå han. De fleste som kom utenpå den norske seilbåten var svenske seilbåter. Gledelig å se at, såvidt jeg kunne se, samtlige av svenskene kom over båtene med skoene i handa. Hvilket ikke var tilfelle med min norske nabobåts beboere. Vi var klare til avreise i god tid før kl 08:00 den neste morgen. Kl 07:45 kom det ett kort klemt fra Princessen, etterfulgt av "Vi åker om en kvart"! Det samme gjentok seg ti på, og fem på, 8. Svenskene i seilbåtene utenpå prøvde å komme seg avgårde, men det tok lenger tid enn de kunne råd med, siden det var like fullt på rekkene ved siden av. Tiden gikk! Nærmere kl 9 hadde den norske familien utenfor oss begynt å spise frokost. Jeg prøvde på en hyggelg måte å minne dem om betingelsene for fortøyningen,men fikk grov kjeft tilbake om at: Nå var det ferie, og det måtte "faenimeg også svenskene forstå"! Jeg eide dessuten ikke god norsk båtskikk! Klokken 09:10 gikk den norske "kapteinen" på land og ble borte en stund for å hente en vannslange. Da han begynte å fylle vann hadde tydeligvis den svenske familiefaren i Princessen fått nok. Han kom med Havneverten. Havneverten gikk høflig ombord i seilbåten, og det jeg med mine spisse ører fikk med meg var frydefullt å høre. Havneverten gjorde alle ombord, på en høflig måte, klar over at i Fjällbacka havn så måtte de ha visse regler for at alle skulle ha det så "trävsamt som møyligt under semestern", og hvis de ikke samtlige forstod det, så ville han han ha "nogra problem med at önska familjen välkommen åter en annan gång!" (fritt etter hukommelsen!) De blåste ut rett etter denne visitten. Jeg rett etter, selvsagt, rimelig flau på mine landsmenns vegne! Resten av sommeren blir bra, håper jeg? Mvh. Strawberry Redigert 17.August.2010 av strawberry (see edit history) Sitér dette innlegget Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten! Link to post
Junke Svart 17.August.2010 Del på Facebook Svart 17.August.2010 Vi har i løpet av våre 900nm i ferien (Norge/danmark) hatt stort sett kun positive opplevelser. Med unntak av en svenske i seilbåt som ikke ville ha oss på utsiden på Læsø.(det gjentok seg på alle båter om kom inn) Det var andre plasser så det ordnet seg uten problem. Jeg tror at 98% av alle er hyggelige og hjelpsomme i båt. Min erfaring fra vestlandet/danmark. Men den siste delen, lager kvalme og historier som blir spredd rundt. Desverre er det slik, og vil sikkert være slik. Ikke alle har samme sosial antenner, og har lært utrykket: gjør mot andre, som du ønsker at de skal gjøre med deg. Av og til er det nok kanskje også slik at den som skaper disse historiene har en god grunn også, uten at vi får høre den versjonen. Sitér dette innlegget Link to post
alleviltilhimmelen Svart 17.August.2010 Del på Facebook Svart 17.August.2010 Takk Mouche :-) Det gikk litt fort i bølgene "svingene" her hehe.. Takk for rettelsen. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 17.August.2010 Del på Facebook Svart 17.August.2010 Nå har jeg fartet svenskekysten opp og ned i årevis, men hvor er disse havnene hvor en ligger kailangs og stabler seg utenpå hverandre i lag på lag? Der jeg ligger er det enten båser, bøyer for akterfortøing mad tamp i land, faste utlagte liner eller baug/hekk inn og eget anker. Riktignok legger vi oss kailangs i f.eks Hunnebostrand på innsiden av bøyene på hjemvei siste uke i august, men da er vi kun en håndfull båter på hver flytebrygge. Å ligge utenpå andre eller med andre utenpå oss, passer oss dårlig. Vi oppsøker ikke havnene for kun å ligge der og sove. Er havnen trivelig, ligger vi der gjerne flere dager og utforsker stedet. Og da å stadig måtte forhale for båter innenfor oss, stadig trokk over dekk eller drasse med en hund på 40 kilo som er livredd for å gå på glatt glassfiber over flere båter for å komme i land slik at han får bærsjet og tisset flere ganger for dagen, høres ut som et mareritt. Lars H. pt. Klädesholmen Sverige webcam fra båten her Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
LTKH Svart 17.August.2010 Del på Facebook Svart 17.August.2010 En liten hyggelig historie fra Rogaland sist torsdag ettermiddag. Nydelig vær, vi handler grillmat og hiver oss i båten, til Line vi skal! Vi tøffer av gårde i 20 knop har en daycruiser i hælene som drar innpå... Før vi skal inn til kaien på Line slakker vi av i god tid, det gjør og daycruiseren. Han kunne lett ha vippet forbi oss. Idet vi kommer til kaien ser vi at det er helt potte fullt, alle longside, og ingen fendre ute, plutselig drar en av båtene og vi som er først i køen legger til (gutta brygga kommenterte vist at "kapteinen" ikke var så flink og legge til sa lettmatrosen på 12...men pytsan.. de skulle bare visst! Daycruiseren bak oss forsøkte og få øyekontankt med folket på land slik at han kunne legge seg utpå mens vi holdt på, ingen respons. Etter og ha sikret egen båt la jeg ut fendrene på utsiden og vinket på daycruiseren som var på vei bort. Det kom bort la til hos oss. Jeg la ned riben slik at de kunne trø rett inn på bedaplattform og jentungen der i gården lett kunne komme i land via plattform og akterporten. Det viste seg at det var en liten familie som var på tur for førstegang i år, sikkert litt uvante med båt,plass osv osv. Vi fikk en kjekke drøs og alle fikk en fin ettermiddag på holmen. Det kostet med akkuratt 5 kalorier og henge ut fendrene og senke ned ribben... Fikk mye positivitet igjen. Til og med besserwisserne som stod på kaien måtte bort og prate... jaja.. Som tidligere nevnt det er noen få som ødelegger så ettertrykkelig!! Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 17.August.2010 Del på Facebook Svart 17.August.2010 Med unntak av en svenske i seilbåt som ikke ville ha oss på utsiden på Læsø.(det gjentok seg på alle båter om kom inn) Det var andre plasser så det ordnet seg uten problem. På steder som Læsø så ligger man haugevis med båter utenpå hverandre, er det bare jeg som ikke snur om noen virker uvillige til å ha flere utenpå på slike steder. Jeg har opplevd at noen ikke vil ha meg utenpå og da har jeg spurt de om innerste båt har problem med press og ikke vil ha fler utenpå, svarer de da at det er de selv som vil ligge ytterst så legger jeg meg på de alikevel. Det har skjedd flere ganger og jeg oppfører meg det jeg i mine egne øyne oppfatter som eksemplarisk ved å ta av meg skoene og bære hunden over andre sine båter, fendre skikkelig og fortøye skikkelig, suringer klarer uansett ikke å være sure over litt tid når de ser at de som kom på utsiden oppfører seg skikkelig. Det er etter min mening kun 2 i en havn som kan nekte båter å legge seg utenpå og det er innerste mann ved brygga som begynner å få problemer eller havnebetjenten. Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 17.August.2010 Del på Facebook Svart 17.August.2010 Det er naturlig nok mange måter å takle en vanskelig fortøyningssituasjon på. For et par år siden kom vi en ettermiddag inn på Bergen indre havn, Vågen. Fullt langs kaiene, overalt lå det flere båter utenpå hverandre. Unntatt en 40 fots seilbåt som lå alene. Vi fendret og la oss inntil denne. Mannskapet der - et ektepar med østlandsdialekt - meddelte på en brysk måte at de ikke ville ha båter utenpå seg. Vi fortalte dem at i Bergen kan man ikke nekte dette. Hvis man ikke aksepterer båter utenpå, må man forhale til et annet sted. De ble sure og forsvant ned i salongen mens vi fortøyde, gjennomførte ankerdram-seremonien og spiste middag. Etter middagen tar vi gjerne en kopp kaffe, og da fikk jeg ideen om å invitere våre "sure" naboer på kaffe og cognac. Dette ble gjort, og da viste det seg at det var ikke sure mennesker i det hele tatt, de var tvert imot svært hyggelige! Vi pratet og skålte i flere timer, og var på bar sammen. Riktig hyggelige var de! De fortalte at de passet båten for noen venner, og disse vennene hadde sagt at de ikke måtte tillate båter utenpå! Før vi dro neste dag, fikk vi deres adresse (som jeg dessverre har mistet nå). Hvis dere to i seilbåten leser dette, ta gjerne kontakt! Sitér dette innlegget Link to post
Junke Svart 18.August.2010 Del på Facebook Svart 18.August.2010 min episode på læsø var langs bryggene en ligger med baugen inn, og bruker de ferdig utlage akterfortøyningene. Disse svenskene lå da ytterst, med den ytterste akterfortøyningen. Det var god plass på kaien til en "baug" til på utsiden. Det at de hadde siste akterfortøyningen var unnskyldningen for at det ikke kunne ligge flere utenpå. Det som imidlertid var fakta (så jeg da jeg kom inn bak de) var at de hadde med overlegg tatt den siste fortøyningen, slik at det ble en ledig liggende på innsiden. Der var imidletdid ikke plass til en båt. Kunne selvsagt ha fendret opp og gitt gass og lagt meg på innsiden.. Men det var som sagt flere andre ledige plasser. Faktum har er at diise ville ligge ytterst, med ingen båter til å "ta utsikten"! Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 18.August.2010 Del på Facebook Svart 18.August.2010 hmmm er det slemt å legge et par kg rekeskall på dekk til en båt som uten rimelig grunn avviser at man får ligge på utsiden av dem ? :)hehehe Sitér dette innlegget Link to post
EIRINA Svart 18.August.2010 Del på Facebook Svart 18.August.2010 Ja vi båtfolk må være et merkelig folkeslag , (Ja folk er rare) Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 18.August.2010 Del på Facebook Svart 18.August.2010 nei det er ikke slemt Eureka Sitér dette innlegget Link to post
jonsverre Svart 18.August.2010 Del på Facebook Svart 18.August.2010 At en må ta av seg skoa synes jeg er for mye forlangt. Særlig hvis en må klatre over seilbåter. Kanskje har en vært å handlet, og hvis en i tillegg skal bære skoa blir det rett og slett vanskelig, ja til og med farlig. Helt enig, og jeg har selvfølgelig heller ingen problemer med at andre går på mitt (nyvaskede) dekk med sko på. Alle dekk tåler sko, og dessverre er det slik at dritings folk bråker både med og uten sko. Tror det er lurt å spesifisere dette til båtene utenfor om du ønsker at folk skal passere uten sko, for jeg går alltid forsiktig, men jeg tenker ikke på om jeg skal ta av meg skoa... Sitér dette innlegget Link to post
jonsverre Svart 18.August.2010 Del på Facebook Svart 18.August.2010 Nå har jeg fartet svenskekysten opp og ned i årevis, men hvor er disse havnene hvor en ligger kailangs og stabler seg utenpå hverandre i lag på lag? Jo det er jo noen av de da... F.eks. om det er fullt i Lilla Bommen, så er det jo plasser langs kaia rett utenfor, og der ligger man gjerne flere utenpå hverandre longside. Og i Smøgen blir det raskt noen lag båter longside. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.