baatsman Svart 2.April.2010 Link til dette innlegget Svart 2.April.2010 Enzo DU er ikke blind. En kan ikke vente til at det dukker opp folk i båten som ligger longside. Er det folk i båten som ligger longside, javel da spørr jeg. Nekter de, javel da får en vurdere om en skal kalle opp havnekapteinen og spørre hva slags regler som gjelder i havnen. Uansett trodde "båtfolk" tro til for hverandre. Men så feil kan en ta. Ønsker en å være alene, søk uthavn og håp at det er plass., eller ankre opp på svai. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
free Svart 2.April.2010 Link til dette innlegget Svart 2.April.2010 Det har noe med vanlig høflighet å spørre om lov, selv om det er en selvfølge at man nikker bekrekreftende tilbake. Da har man fort en hyggeligere tone. Men mange av våre nye båtfolk har tydligvis ikke fått med seg dette. Det er fortsatt lov å lære. Det ser ut til at det å ikke være enig med astor er synonymt ned det å være "nye båtfolk" Min erfaring er at nye båtfolk er de som ikke synes det er greit å få en båt på utsiden, så den er lett å snu astor. Bukke å skrape for deg for å få ligge i en full havn der du opptar flere plasser, det er kvalmt. Bare legg ut fendere du å ta imot tampen så blir det god stemning allikevel. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 2.April.2010 Link til dette innlegget Svart 2.April.2010 (redigert) Hei Å legge ut fendere på utsiden når jeg ligger longside til en brygge, det ser jeg på som en selvfølge. Og ser man at det kommer en båt som gjerne vil intil brygga jeg ligger på, så gjør man gjerne en ekstra innsats for å vise at det er plass på utsiden. Og da legger man jo og selvfølgelig til rette for at de kan komme over båten, og i land på en lett og grei måte. Kan jo hjelpe til med å bære utstyr og sette i land. Det blir det som regel veldig god stemning av Ligger jeg longside til svaberg i uthavn, da synes jeg kansje det blir litt mer påtrenging om det kommer noen og vil ligge på utsiden. hvertfall om det er ledige plasser litt lenger borte. Men bevares, det kan jo bli trivelig likavel. På sjøen, der vil vi kose oss. ikke skape mistrivsel Redigert 2.April.2010 av agder840 (see edit history) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Tine IV Svart 2.April.2010 Link til dette innlegget Svart 2.April.2010 Ligger longside om mulig jeg ,folk kan selvfølgelig ligge utenpå .Men syntes det er både dårlig folkeskikk å ikke spørre først,ikke altid ok med nypolert skute og 4-5 unger og et par tre ovnsrør som flyr frem å tilbake hele tia heller. Senest idag på Koster kom det en 47 fot seiler å dundra inn i sia mi,jeg letta i soffan å ut for å høre hva i svarte brente hæ)(/& han holdt på med.Det var så vansklig å legge til sa damen ,gubben sto der som et spørsmålstegn med hyssingane klare.Men hva med fendre da sa jeg,er litt ok å bruke det vel?Fikk vel ikke helt den store velkomsten,så dem stakk fort til havs igjen.På klær å båt og måten dem var på,tipper dem fikk levert sin første båt nå til påske.Sinnsvakt å hoppe rett i en 47 foter ,når du ikke klarer å legge til på en normal måte.Er lissom ikke kjempe artig å våkne opp at det smeller i sia,når du har så lite kontroll på båten er det kansje en ide å trene seg litt først.Syntes det er godt gjort å komme helt til sverige å Koster ,når du ikke klarer å legge til en gang.Dem susa ut sundet igjen ,først på gal sia av grønn stake å så på gal side av rød.Hvor langt dem kommer er jo ikke godt å si,men slike pleier å ha mye flax.Forsatt god påske Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
arkmarin Svart 2.April.2010 Link til dette innlegget Svart 2.April.2010 Om jeg ser folk ombord, spør jeg om det er ok å legge til på utsiden. Om noen skulle svare nei, argumenterer jeg med at de ligger til en offentlig brygge og kan ikke nekte meg å fortøye utpå dem. De får eventuelt gå fra kai om de ikke aksepterer båter på utsiden. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
baatsman Svart 2.April.2010 Link til dette innlegget Svart 2.April.2010 Tine Vi prater om når vi kommer ankommet med fendre og normal folkeskikk. At noen kommer med fendre i lomma, har også jeg merket da det ble en forsikringsak. Uansett, jeg spørr så lenge det er folk i båten. Men kan ikke å ligge å vente hvis det ikke er folk i båten. Ønsker en ikke folk utenpå longside i havner, bør en selv ikke legge seg longside. Det bør være en klar regel. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
litt peiling Svart 2.April.2010 Link til dette innlegget Svart 2.April.2010 (redigert) Lar meg nok engang provesere av dette emnet Redigert 2.April.2010 av litt peiling (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 2.April.2010 Link til dette innlegget Svart 2.April.2010 Uansett, jeg spørr så lenge det er folk i båten. Men kan ikke å ligge å vente hvis det ikke er folk i båten. Det gjør jeg også, men det hender ofte at det ikke er noen å spørre. Setter alltid ut ekstra godt med fendere før jeg legger meg på utsiden av noen. Sitér dette innlegget Link to post
litt peiling Svart 2.April.2010 Link til dette innlegget Svart 2.April.2010 Er noen her inne jeg kunne tenkt meg å ligge ved siden av til sommer`n ;-) Astor, Lars H (av respekt og intresse) og gjerne en stor seilbåt som kunne vise meg rundt og prøve å overtale meg til å kjøpe en seilbåt. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 2.April.2010 Link til dette innlegget Svart 2.April.2010 En gjestehavn er til for alle, da må man ligge ved siden av hverandre. Jeg tar meg selvsagt bryderiet med å spørre først, ofte etterfulgt av når båten innenfor planlegger å forlate bryggen. I Bergen havn legger alle seg longside og jeg har til overs å bli nektet å komme inntil. Eneste gangen jeg svarte nei til en som dukket opp var når det lå 3 snekker utenpå meg, da kan en ikke fortøye en 45 fots princess der Det er dessuten svært sosialt å ligge ved siden av nye båter, man husker en god bryggenabo i lang tid... Sitér dette innlegget Link to post
Wannskrækk Svart 2.April.2010 Link til dette innlegget Svart 2.April.2010 Forutsatt vanlig høflighet, fendring ol. er det vel fremdeles en selvfølge at man får ligge longside, så lenge det ikke overskrider antall båter ift brannsikkerhet? På Koster i fjor var det litt krise under stormen og vi fikk 7/sju båter utenpå oss. Slettes ikke ideelt, men å begynne å protestere hadde vært absolutt lavmål. Eller hva med å begynne å kreve høflighetsfraser? Det handlet om å holde sammen, hjelpe hverandre. Det gikk forøvrig helt greit. Vi trakk selvfølgelig ekstra tau inn til brygga pr. annenhver båt, og i forhold til en evt brann hadde vi fått en ekstra utfordring. De fleste var forøvrig våkne det meste av natten. Jeg synes og at den "gjennom styrhuset" historien var søkt. Og utrykk for hva? Hvor smidige folk er har lite med båttype å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 3.April.2010 Link til dette innlegget Svart 3.April.2010 De aller fleste av en viss båttype jeg ikke vil navngi lenger har en lei tendens til å klappe til skutesiden som den reneste selvfølge..... For meg er det egentlig en selvfølge, er det ikke det for deg? Forutsetter bruk av fendere og alt annet som "boken" foreskriver! Det har noe med vanlig høflighet å spørre om lov, selv om det er en selvfølge at man nikker bekrekreftende tilbake. Da har man fort en hyggeligere tone. Hva gjør du hvis det ikke er noen å spørre? Hva gjør du hvis jeg svarer nei? Jeg er forøvrig helt enig med deg i at det er vanlig høflighet å spørre, hvis mulig. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
nimbuster Svart 3.April.2010 Link til dette innlegget Svart 3.April.2010 Jeg må innrømme at jeg dessverre altfor ofte opplever at de som legger seg på utsiden av meg de gangene jeg ligger longside ikke tar nok hensyn. De tar ikke av seg skoene når de skal ombord, barna "svinger" seg i rekka osvkommer sent ombord og da lister de seg ikke akkurat. Når jeg opplever dette, så klarer jeg ikke å være blid når jeg sier i fra...men likevel, jeg ønsker alle som lyster velkommen inntil. Selv om jeg selv er jeg litt forsiktig med å legge meg utenpå andre. Jeg har også opplevd, på min eller andres båt at den som er i ferd med å legge seg inntil en annen ikke har lagt ut fendere, men velge å ligge på andres... En oppfordring derfor: Det er helt sikkert noen av BP's brukere som har gitt andre slike inntrykk og opplevelser.....tenk deg om neste gang...ta hensyn! Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 3.April.2010 Link til dette innlegget Svart 3.April.2010 (redigert) EnzoDU er ikke blind. En kan ikke vente til at det dukker opp folk i båten som ligger longside. Uansett trodde "båtfolk" tro til for hverandre. Men så feil kan en ta. Ønsker en å være alene, søk uthavn og håp at det er plass., eller ankre opp på svai. Beklager baatsmann men jeg forstår ikke helt ditt svar på min post, mulig jeg formulerte meg feil men jeg legger med til på utsiden uansett om det er folk i båten jeg legger meg på eller ikke og jeg er så lite blind at når jeg bestemmer meg for at den båten legger jeg meg utenpå da et det i realiteten ingen grunn til å spørre om lov selv om jeg gjør det om de er på dekk der for jeg vurderer om jeg er i ferd med å legge meg utenpå en båt som får problem av det eller ikke. Nekter de meg så tenker jeg raskt på om det er alternative plasser på en annen båt, er det ikke det så legger jeg meg på de alikevel så får de heller stå der med sinnatrynet sitt Og hvorfor du skriver som om jeg ikke er av de båtfolkene som trår til for hverandre og ønsker meg til en uthavn istedet det, vel det skjønner jeg ikke. Mulig jeg leser min egen post på en annen måte enn det du gjør. Redigert 3.April.2010 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
litt peiling Svart 3.April.2010 Link til dette innlegget Svart 3.April.2010 Enzo, har du kjøpt deg båt igjen ? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 3.April.2010 Link til dette innlegget Svart 3.April.2010 Interessant diskusjon dette her. Vi tar aldri for gitt at vi er velkomne på utsiden uten å spørre først. Men henger det fendre på utsiden anses det som at vi er velkomne. Vi henger ut fendre selv om jeg anser det forsvarlig å ha noen på utsiden. Det er innerste båt som skal avgjøre om det er ok med flere utenpå mener jeg. Et eksempel fra sist sommer som nok er litt ekstremt men som beskriver noen viktige poeng: vi lå på Gullholmen på utsiden av moloen, ca 18-20 ms vind gjenom sundet. Det trekker godt da. Vi hadde invitert en X båt på ca 35 fot på utsiden fordi det var det jeg anså forsvarlig. Så smalt uten forvarsel en stor seilbåt omtrent 40 fot inn langs med oss. Uten fendre, uten tau klargjort. Belastningen på våre fortøyninger og på bryggas pullerter var ekstrem. Jeg fortalte skipperen på den båten at han utviste ekstremt dårlig sjømannskap da han ikke forsikret seg om at våre fortøyninger kunne holde alle 3. Han risikerte å ha 3 båter i klynge i drift i trangt farvann. Jeg sa han kunne ligge om han la ut et støtte anker fra baugen sin mot vinden og tilbød meg å kjøre det ut med jolla. Han hadde ikke anker til det.... Så kom f.... Ta meg en seilbåt til og smalt inn som båt nr 4 :O Da ble jeg sint. Gikk over til båten og spurte hvem i helvete han trodde han var. Svaret skremte meg. Han hadde panikk fordi det blåste sånn. Akkurat som om det er trygt å gå til kai i slik vind. Også han fikk tilbud om hjelp til å legge ut anker. Men de gikk etter litt i stedet. Dette var en ekstrem situasjon som jeg gjenforteller fordi jeg forventer at de som legger seg på utsiden av oss vurderer sikkerheten til alle båtene, har gjort klar med fendere og tau. Og at de også legger ut støtte anker om det trengs. Og om jeg er innerste båt er det jeg som bestemmer om det trengs eller om tau i land fra flere båter trengs. Det hjelper ikke med tau i land fra alle om brygga ryker. Virker ikke som alle tenker på det :-) Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 3.April.2010 Link til dette innlegget Svart 3.April.2010 Enig med deg Bitteliten. den som ligger innerst bestemmer og sånn er det Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 3.April.2010 Link til dette innlegget Svart 3.April.2010 å den som ikke hører på han/henne kan F.... penne seg langt vekk fra brygga spør du meg Sitér dette innlegget Link to post
Wannskrækk Svart 3.April.2010 Link til dette innlegget Svart 3.April.2010 Regelboka får stadig nye avsnitt, ser jeg. Jeg undrer meg over dette med at innerste båt (eier) "bestemmer uansett". Hva om han/hun i innerste båt utøver svært dårlig skjønn, har svært lite erfaring, dårlig vurderingsevne, altså uavhengig av om svaret blir 2 båter eller 4 båter i bredden? Eller langt verre: Han/hun har vikarierende motiver, ønsker å ligge i fred, ønsker å slippe tråkkinga. Under en stormnatt på Koster var vi i et brannsikkerhets-perspektiv alt for mange båter utenpå hverandre, men vi samarbeidet om forsvarlig fortøyning. De fleste var nok i beredskap den natta, klare til å slippe fortøyninger, eller gjennomføre andre tiltak. Jeg lå innerst, burde jeg ha sagt nei til usikre båtførere, med og uten seil, med og uten småbarn ombord? Poenget mitt er at man må bruke hodet, særlig på sjøen. Og man kommer langt ved å samarbeide. Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 3.April.2010 Link til dette innlegget Svart 3.April.2010 du skal som innerste båt gjøre det som gjør at du føler deg trygg!!! du vet best hvor mye taua dine tåler og hvor godt bryggepullertene er skrudd fast Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 3.April.2010 Link til dette innlegget Svart 3.April.2010 Beklager baatsmann men jeg forstår ikke helt ditt svar på min post, Ikke noe annet en jeg var enig Ellers, vår fremgangsmåte Ligger det en båt longside med mennesker i, da spørr jeg. Sier de nei, spørr jeg hvorfor(men ingen har sagt nei). Er det ingen i, legger vi oss der. Men er i båten for å høre om de skal gå videre eller bli. Ingen legger seg longside utenfor hverandre hvis det ledig plass i havnen. Det beste er selvfølgelig å ha egen plass. Men de siste sommerene har det blitt trangt om plassen. Og da er dette beste løsningen slik at flest mulig for plass. Selvfølgelig er fendrene på plass før tilegging. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
baatsman Svart 3.April.2010 Link til dette innlegget Svart 3.April.2010 Jeg må innrømme at jeg dessverre altfor ofte opplever at de som legger seg på utsiden av meg de gangene jeg ligger longside ikke tar nok hensyn. De tar ikke av seg skoene når de skal ombord, barna "svinger" seg i rekka osvkommer sent ombord og da lister de seg ikke akkurat. Jeg har også opplevd, på min eller andres båt at den som er i ferd med å legge seg inntil en annen ikke har lagt ut fendere, men velge å ligge på andres... Helt ening i punktene En gyllen regel er å ta hensyn. Tilater været det, bærer vi skoene i hånden. Turning i rekke kan medføre vanninntrengning. På sin plass og si i fra. Fikk selv stilletthæler på dekk kl 04. Ikke spes hyggelig. Guttebåt på tur. Sa i fra neste morgen. Beklagelse kom. Uten fendre ved tillegging på annen manns båt, ikke bra. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Dekken Svart 4.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2010 Nå var vel egentig mitt poeng at jeg synes det er unødvendig å fortøye longside, når det åpenbart er meningen at man skal ligge med baugen i bøye og akterenden inn, og på den måten ta opp plassen til 4-5 andre. Jeg anser vel at man i en havn som f.eks. Oscarsborg hvor man betaler havneavgift "pr fot" burde være mer påpasslig med å fortelle ankommende båter om hvordan man kan fortøye på de forskjellige steder på bryggen. Velger man å legge seg longside på et slikt sted bør vel havneavgiften beregnes ut ifra kvadratet som blokkeres, ikke hvor lang båten er. Havnevakter/betjenter bør være sine oppgaver som veileder mer bevisst, ikke BARE være pengeinnkrevere. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 4.April.2010 Link til dette innlegget Svart 4.April.2010 I prinsippet er jeg enig med deg Dekken. Det er i noen gjestehavner, f.eks. i Horten at det står tegnet opp på brygga hvordan det er ment at båtene skal fortøye. Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 4.April.2010 Link til dette innlegget Svart 4.April.2010 samme er det gjort i Tønsberg Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.