Figaro Svart 4.April.2010 Link til dette innlegget Svart 4.April.2010 (redigert) I den omtalte havna, Oscarsborg, og andre havner hvor det er utlagt et antall bøyer på rekke i passe avstand fra brygga, er det vel ikke til å misforstå at her skal man fortøye inn-ut. For dem som alikevel tar seg til rette og fortøyer longside, burde det f. eks. stå et skilt på brygga som sier "FORTØYNING LONGSIDE FORBUDT" Det argumenteres med at det " ikke er så farlig så lenge havna ikke er full", men noen ganger kommer det endel nye båter på kort tid, og da blir det fort kaos når man skal forandre på fortøyningen. Og noen er ikke tilstede når dette skjer, osv. Så jeg er enig med Dekken, fortøy etter angjeldende regler. Redigert 4.April.2010 av Figaro (see edit history) Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Thorlyn Svart 4.April.2010 Link til dette innlegget Svart 4.April.2010 Netopp av alle disse opplevelser og det at jeg ikke liker og ha folk rekende over dekk/båt så legger jeg meg ikke longside.. hverken utenpå andre eller for meg selv hvis en ser det er tendenser til flere utenpå hverandre.. Ved utbrudd av brann så har man svært lite og stille opp med ved og ligge slik.. Jeg er kanskje sær og litt privat av meg men har valgt båtliv og ikke campingvognliv.. At jeg i tilegg jobber i et yrke som har med brann og gjøre, gjør at jeg er nok litt mer på vakt da jeg kjenner konsekvenser av en brann. Og få båter nærmest slengende inn i siden er ikke godt sjømannskap eller folkeskikk. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Bitteliten Svart 4.April.2010 Link til dette innlegget Svart 4.April.2010 Nå var vel egentig mitt poeng at jeg synes det er unødvendig å fortøye longside, når det åpenbart er meningen at man skal ligge med baugen i bøye og akterenden inn, og på den måten ta opp plassen til 4-5 andre. OM man tar opp plassen til andre er jeg enig med deg. Men kommer jeg til en tom havn og det passer best å ligge longside så gjør jeg det. Om du mener det er dumt er det greit for meg Men jeg legger meg naturligvis ut og inn dersom det skulle bli trangt. Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 4.April.2010 Link til dette innlegget Svart 4.April.2010 Netopp av alle disse opplevelser og det at jeg ikke liker og ha folk rekende over dekk/båt så legger jeg meg ikke longside.. hverken utenpå andre eller for meg selv hvis en ser det er tendenser til flere utenpå hverandre.. Jeg er kanskje ikke fullt så prinsippfast, men er ellers av samme oppfatning. Foretrekker å ligge med baugen i land. Ikke minst syntes jeg det er tungvindt å ha 3-4 båter liggende utenfor da det fratar meg fleksibiliteten - det å kunne reise akkurat når jeg vil. Jeg reiser aldri uten at båteierne i de utenpåliggende båter er tilstede. Har opplevd å få båter på utsiden i perode hvor jeg selv har vært fraværende, og ingen eiere å se - på timesvis. Litt irriterende når man har tenkt seg avgårde. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 5.April.2010 Link til dette innlegget Svart 5.April.2010 I prinsippet er jeg enig med deg Dekken.Det er i noen gjestehavner, f.eks. i Horten at det står tegnet opp på brygga hvordan det er ment at båtene skal fortøye. Det jeg savner i Horten er en havnebetjent som kan holde ett oppsyn og gi råd til ny-ankomne. Vi hadde Henning tidligere som gjorde etter min mening en god jobb. Men det skal vel spares inn og da blir automaten det eneste alternativet. Når det gjelder automater er dette et godt alternativ for å kunne betale havneavgiften. Dette kommer flere steder etter hvert, bla i Drøbaks nye gjestehavn og på "Borgen". Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Tine IV Svart 5.April.2010 Link til dette innlegget Svart 5.April.2010 Det jeg savner i Horten er en havnebetjent Kom det i fjor,turistkontoret har tatt over havna.Så da for vi se om det hjelper noe,automat å tut å kjør er ikke holdbart. Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
dhjerp Svart 5.April.2010 Link til dette innlegget Svart 5.April.2010 (redigert) De aller fleste av en viss båttype jeg ikke vil navngi lenger har en lei tendens til å klappe til skutesiden som den reneste selvfølge..... Siden jeg er seiler selv kan jeg sette navn på det. I en seilbåt har man normalt mange tau, og hvert tau har sin funksjon. Det værste jeg vet er når en seiler legger seg utenpå og bruker et gammelt skjøte eller fall til fortøyning. Den minste bølge og jeg føler nesten at pullerten skal gå rett av. Sikkert greit for mange å fortøye i bøye, men på eldre seilbåter er ikke det veldig lett å få tak i den hersens greia. Ligger jeg longside og det er plass utenpå legger jeg alltid en fender på utsiden for å ønske båter velkommen, men skulle virkelig ønske at mange tok bedre hensyn. Er ikke så moro når man har småbarn og noen kommer trampende over dekk, ramler litt og er rimelige høylydte kl 4 om morgenen. Så jeg forsøker og ikke ligge longside. Edit; Det er en selvfølge å legge fenderne klare før fortøyning uansett hvordan man skal legge seg. Redigert 5.April.2010 av dhjerp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 5.April.2010 Link til dette innlegget Svart 5.April.2010 Da vi leide båt i Stockholms-arkipelagoet i fjor, så fantes det en 'Boj-krok' ombord. Den til venstre: Låsingen i kjeften åpnes og lukkes fra den andre enden av skaftet. En sånn står definitivt på innkjøpslista, men fant den ikke i Norge i fjor. Noen som vet? Her er noen fra Hjermans. Gjør til- og fralegging med bøye i hekken til en lek. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Njord Svart 5.April.2010 Link til dette innlegget Svart 5.April.2010 En sånn står definitivt på innkjøpslista, men fant den ikke i Norge i fjor. Noen som vet? Gjør til- og fralegging med bøye i hekken til en lek. Jeg kjøpte en slik på Jama Marina i Hillevåg i fjor. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Torkjel Link to post
Thorlyn Svart 5.April.2010 Link til dette innlegget Svart 5.April.2010 Denne kroken vist over er meget fin.. men synes likevel denne er enda mer genial Moorfast Kjøpte en slik i Uk og den er bare helt topp.. har ikke funnet den i Moderlandet.. Den har også teleskopskaft som ei båtshake som vikelig gjør fastgjøring til bøyer/ringer etc til en lek uten og bøye seg ned til der det skal gjøres fast.. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Bartesam Svart 5.April.2010 Link til dette innlegget Svart 5.April.2010 Lager en slik en av en meter med syrefast 10mm aksel og autogenbrenner. Etter det poleres det. Koster en brøkdel av hva en må betale på båtsupern Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
haraldh Svart 5.April.2010 Link til dette innlegget Svart 5.April.2010 Har ikke erfaring med disse selv, men ser at Maritim har noe lignende : Handy Duck Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 5.April.2010 Link til dette innlegget Svart 5.April.2010 (redigert) Denne er heller ikke så verst: Handyduck Redigert. he he. To sjeler og en tanke..... Redigert 5.April.2010 av GeirFrode (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.April.2010 Link til dette innlegget Svart 5.April.2010 Denne kroken vist over er meget fin.. men synes likevel denne er enda mer genial Moorfast Jeg var borti en med samme prinsipp, men helt i syrefast, for noen år siden. Den ble kalt Happy Hooker (artig navn), og var et virkelig glimrende hjelpemiddel. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sjeldenutpå Svart 5.April.2010 Link til dette innlegget Svart 5.April.2010 Den ble kalt Happy Hooker (artig navn), og var et virkelig glimrende hjelpemiddel. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Suzumar Svart 5.April.2010 Link til dette innlegget Svart 5.April.2010 Bryggene i havnen er dekket av daycruisere og lukkede båter fra 20 til 26 fot. Alle ligger longside, som er vanlig ved bryggen og alle ligger innerst ved bryggen, ingen ligger utenpå hverandre. Så kommer større båter inn. Alle som har sittet i en 20 fots daycruiser vet at det skvulper rimelig mye om noen går over båten og ser vel på dette som en ulempe som foringer opplevelsen av gjesteoppholdet. Hva gjør en? a) legger de større båtene utenfor de mindre b) forhaler de mindre båtene slik at de ligger utenpå hverandre for å lage plass til større båter inne ved bryggen c) havnen er full, de større båtene får hive ut anker og bruke jolla for å komme i land eller dra videre d) andre forslag? Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 5.April.2010 Link til dette innlegget Svart 5.April.2010 B Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 11.April.2010 Link til dette innlegget Svart 11.April.2010 Ligger på Oscarsborg , i gjestehavna der er det div fortøyninger som er litt "morsomme" syntes jeg . Ligger noen seilebåter her med hekken inn,å det er jo greit .Men dem har brukt fortøyningsbøyene på motsatt side , altså dem bøyene som da skal brukes for dem som ligger på neste brygge .Bør jo nesten skjønne at noe er galt når det står store svarte bøyer ved siden av skuta,ikke bare ser det dumt ut å fortøye slik.Men da sperres jo resten av havna innover,da er det jo tau over hele innløpet mellom bøyene.Går jo folk her å soper inn kroner,som kansje også burde snakka til folk som legger seg sånn.Da tar jo 3 båter plassen til 6 båter ,eller mere da dem ikke bare har fortøyd i en bøye på motsatt side men 2 Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Puffen Svart 11.April.2010 Link til dette innlegget Svart 11.April.2010 Det er vel egentlig veldig lite å legge til i denne tråden. En eller annen moderator burde oppsumere innleggene, og lage et regelverk utav det. Deretter distribuere det til alle båteiere i landet. Pluss gjestende utlendinger. Jeg vil likevel dele noen opplevelser og mine meninger. I havna på Molde er det særlig en flytebrygge som er attraktiv. En gang jeg kom dit var ene langsiden fylt av 2 båter !! Den ene var en 60 fots av et merke som av og til blir forbundet med mindre båtvante folk. Den andre var en 50 fots seilbåt. 60 fotern hadde en diger RIB på badeplattformen og seilbåten så ut slik som 50 fots seilbåter bruker å gjøre. Altså var det ikke noe tema å legge seg på utsiden av noen av disse. Vi kom oss rett og slett ikke over de til fots på et noenlunde sikkert vis. Jeg er av de som mener det er en selvfølge å kunne legge seg på utsida av andre. Vi spør for orden skyld hvis det er folk ombord, og dropper det viss det ikke er noen der. Av og til kommer vi til en havn der det ligger en båt med folk ombord og innbyr til sidefortøying. Når jeg spør om å få knyte meg fast, så får jeg til svr at "helst ikke, vi skal straks til å gå". Når jeg kommer tilbake etter en tur på land 4 t. senere så ligger de der fortsatt og er uegnet til å gå noested. Irriterende. Jeg mener at hvis en er "heldig" å kommer til en ledig remse inne ved flytebrygga, så påtar en seg automatisk et ansvar for senere ankommende båter. Da legger jeg meg slik at jeg "legger føringer" for de som ankommer senere. Jeg bruker et ekstra tau ved fortøyningen, for at vi skal kunne tåle belastning fra 2 - 4 båter til. Jeg henger ut fendre på utsida for å ønske velkommen, samt sikre meg mot at de som kommer ikke har sine ute ved anløp. Også passer jeg på å legge badeplattforma mi innbydene til for de som kommer, slik at jeg får styrt trafikken dit. Da kan de komme og gå så mye de vil uten at jeg blir plaget, og får møkket til dekket. At en må ta av seg skoa synes jeg er for mye forlangt. Særlig hvis en må klatre over seilbåter. Kanskje har en vært å handlet, og hvis en i tillegg skal bære skoa blir det rett og slett vanskelig, ja til og med farlig. Seilbåter er vanskelig å forsere og de har en skrogform som gjør de litt uegnet til fortøyning longside flere båter. Derfor vil jeg oppfordre seilbåteiere til fortrinnsvis å legge seg ved andre seilbåter. Forøvrig synes jeg også at alle andre fortrinnsvis bør søke andre båter i sin "egen" størrelse når en må fortøye utenpå andre båter. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 11.April.2010 Link til dette innlegget Svart 11.April.2010 Seilbåter er vanskelig å forsere Hvorfor i all verden det? Felles er jo at de alle har et dekk til å gå på. Sitér dette innlegget Link to post
Puffen Svart 11.April.2010 Link til dette innlegget Svart 11.April.2010 Hvorfor i all verden det?Felles er jo at de alle har et dekk til å gå på. Det var ikke meningen å fornærme seilbåtfolket. Jeg har "forsert" mange seilbåter på tvers i min karriere, og det går absolutt an. Det er imidlertid enklere å spasere over en badeplattform f.eks. Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 15.August.2010 Link til dette innlegget Svart 15.August.2010 (redigert) Noen opplevelser fra Son Gjestehavn i helgen. Kom lørdag ved 6-halv 7-tiden, som forventet var havna mer eller mindre full. Etter å ha sirklet rundt (mange "gribber" sammen med oss) konstaterte vi at det var en plass på utsiden av bølgebryteren og 2-3 plasser innerst i havna hvor det er akterfortøyning i bøye. Vi prioriterte den første. Vanligvis er utsiden av bølgebryteren ikke noe værende sted, men det var nesten vindstille, og det var varslet N-vind søndag, dvs. det ville blåse fra brygga. Så da var dette et greit alternativ. Men plassen var blokkert av en seilbåt (HR tror jeg) som beslagla 2 plasser. Vi gkk bort og ba dem forhale seg litt, men nei - de ventet på en kompisbåt.... Jeg foreslo at kompisen kunne legge seg utenpå dem, dessuten er det verken anledning til eller god tone å reservere plasser i en overfylt havn. En mann på brygga forsøkte å jage oss bort, et eldre par i båten turte knapt se på oss og satt med ryggen til. Vi sirklet rundt en stund, tenkte de ville komme på andre tanker, forsøkte et par ganger til, men de bare snudde ryggen til oss. For en opppførsel...... Neste forsøk - innerst i havna. Det var 2-3 plasser ledige slik jeg så det, men det virker som det mangler en bøye. Så vi hektet oss på den siste bøyen, hvor det fra før var hektet 2 mindre seilbåter. Aldri har jeg følt meg mindre velkommen.... Først var det galt at vi var 3 på bøya, vi måtte sette ut hekkanker. Men det er ikke lov, sa jeg, og bøya holder, ingen fare, og det er ikke meldt vind av betydning. Neste problem, etter at vi hadde strammet opp foran og akter, og lagt ut våre digre kulefendere for å være hyggelig - aktertauet til seilbåten ved siden av var slakt, klaget han. Det er jo bare å stramme det opp, forsøkte jeg. Men det går ikke sa "seileren", for da trekker vi båten ut fra brygga og kommer ikke i land.... Jeg forsøkte å si at da bruker du bare lengre tau akter og strammer opp forut, så er det greit. Men nei, jeg måtte da forstå at når vi lå i samme bøye, og min båt var lengre enn hans, så gikk det ikke an - han ville ikke kunne ha stramt aktertau og samtidig nå brygga...... Kreves det ingen intelligens for å føre en båt? Eller hadde de drukket for mye hvitvin? Ikke hyggelig å ligge ved siden av slike, så en hyggelig nabo av "sistestyrmannen" (kjærsten) i Son inviterte oss til hans brygga. Så var vel alle fornøyde. Det hører med til historien at kompisbåten til HR utenfor bølgebryteren ikke kom så langt vi kunne se, at han etter hvert forhalte seg og en eldre Windy daycruiser fikk plass foran. Jeg tror sannelig han fikk en utenpå seg i løpet av kvelden også, håper det var kompisen Og seileren med bøya fikk 3 båter ved siden av seg i stedet for oss, pluss en sjark.... Redigert 15.August.2010 av KOB (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Enzo Svart 15.August.2010 Link til dette innlegget Svart 15.August.2010 Det er imidlertid enklere å spasere over en badeplattform f.eks. Om man kommer seg ned fra en høy båt så er det sikkert greit å hoppe ned på en badeplattform, men om man skal følge vanlig høflig kotyme så passerer man andre båter over baugen stille og rolig. Er det ikke slik ? Jeg hadde ihvertfall ikke likt at folk kom vandrende over badeplattformen min, faktisk aldri opplevd slikt. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 15.August.2010 Link til dette innlegget Svart 15.August.2010 Kom til Bryggen i Bergen i midten av Juli med en 43 fot seilbåt. Imponerende mange båter i havna og vi sirkulerte litt før vi siktet oss inn på en annen seiler på tilnærmet samme størrelse. ( den var et par fot mindre) Lå kun seilbåter i rekka. Fendret rikelig før vi nærmet oss. Spurte om det var greit at vi la oss utenpå, og det var selvfølgelig i orden. Vi ble båt nummer 5 og den største båten. Forhørte oss om når samtlige båter innenfor skulle gå videre og han innenfor hadde full oversikt. Ingen fare, ikke før neste dag, og det passet oss fint.. Snakka med samtlige båter innenfor oss og kom til at her var det greit å legge eget tau til land forut og akter. Det var ikke mer enn 4 meter forran og bak til neste rekke.. Undertegnede ble værende i båten mens øvrig mannskap gikk i land for å kjøpe reker til blodpris... Med et glimt i øyet ble jeg intruert av kapteinen sjøl at kun seilbåter med pene damer kunne legge seg på utsiden...og kom det noen som ikke fendret først, var det bare å skubbe ifra og ønske velkommen tilbake når det var gjort. Det siste var uten glimt i øyet. Så kom det en seiler med en enslig eldre kar, fendre på plass og tau klart i god tid... jaja...pokker heller, bedre med han til nabo enn mange andre som kom innover vågen. Tok han imot og overlappet info om hvem som skal gå når. Fin stemning... Kom 1 seilere til.. De spurte til og med om det var greit om de gikk over båten vår...:) Selvfølgelig... Og de spurte samtlige.. sko av og tau i land. Rekka vår funka utmerket..ytterst la det seg en daycruiser på 19 fot som enkelt satte en stopper for flere båter. MEN rekka bak oss, der var det texas. I løpet av kvelden lå det 14 seilbåter utenpå en stakkar 30-foter, de ytterste 7 hadde ikke tau i land. Og det var fest i de 6 ytterste båtene. tipper det var 5-6 dritings karer og damer i de 6 ytterste båtene... og alle disse skulle i land samtidig.. Det så ut som om at så lenge noen var i ferd med å legge til på rekke bak oss tenkte en ny båt, HEY der legger jeg meg også... det ballet bare på seg! 14 båter anser jeg for å være LITT i overkant. Ellers er det god skikk og bruk å si ifra og avtale med andre båter om når man skal gå... Da kan alle få en fair mulighet til å være til stede og rekka kan stokkes om, samt at man kan gå samtidig om flere skal gå samme formiddag. Sitér dette innlegget Link to post
erlinghm Svart 16.August.2010 Link til dette innlegget Svart 16.August.2010 Etter 4 uker på sjöen - Tönsberg - via Kungshamn via Skagen via Storbelt via Möns klint via Köbenhavn via Göteborg og tilbake til hjemmehavnen har det blitt noen gjestehavns besök. Fra ä ligge innerst ved brygga til å ligge som nummer 12 i Skagen har fungerte helt ok. En kort oppsummering er vel på sin plass: - utrolig mange positive og hyggelig mennesker - god informasjon om når de forskjellige skulle gå - om det var kl 0530 eller 1200 - alle hadde nok med fendring - de fleste hjalp til når man kom eller gikk - ingen gikk over badeplattform (hmm.... er det mulig fra en seilbåt til en motorbåt til en STOR motorbåt til en seilbåt osv..... ) - mange tok av seg skoene (OG - det finnes jo vann til å vaske etter landligge da...) - 3. el. 4. båt tok ekstra liner iland - hjelp til vannfylling og ström - mange nasjonaliteter... Nei - sommeren er herlig dere - positiv innstilling og glade kommentarer det gjör susen. Tror jeg har fått nei en gang til å ligge utenpå(sommeren 2009), men da fikk jeg direkte lov av båten foran så det löste seg.... MEN når jeg kom til hjemmehavnen og en hadde tatt min plass uten å legge igjen mobil nummer og ikke kom tilbake för etter 4 dager - det var slett oppförsel... Ha forsatt herlige dager på fjorden.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.