Jump to content

Moringsline med bly, erfaringer?

solkongen

Recommended Posts

Prøver å finne frem til en god løsning til fortøyning hjemme. Ønsker å fortøye med baugen ut til bøye, og akter til pullert som jeg har på land. Har tidligere tenkt at det kun var kjetting som var aktuelt til feste/moring i bunn.

Er det noen som har erfaringer med denne varianten ?

http://www.nautiskhandel.no/storefront.php?pid=2365

Redigert av solkongen (see edit history)

Bruk heller tau, med en daumann (for eksempel en plastkanne fylt med betong) 5-6 meter fra moringen. Da får du god fjæring/drag i bøyen, som holder båten ute fra land. Når det legges ut flytebrygger i båtforeningen vår brukes det tykt tau (35-40mm) og en daumann på hvert tau laget av en 20 liters kanne fylt med betong. Da er det litt fjæring i fortøyningene, og flytebryggene lever et mye mer beskyttet liv...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Bruk heller tau, med en daumann (for eksempel en plastkanne fylt med betong) 5-6 meter fra moringen. Da får du god fjæring/drag i bøyen, som holder båten ute fra land. Når det legges ut flytebrygger i båtforeningen vår brukes det tykt tau (35-40mm) og en daumann på hvert tau laget av en 20 liters kanne fylt med betong. Da er det litt fjæring i fortøyningene, og flytebryggene lever et mye mer beskyttet liv...

Ok, takk skal du ha. Det blir jo billigere med et solid tau enn moringsline ?

Det finnes flere tråder om dette.

Et utfyllende svar finnes blant annet i innlegg 60 i denne tråden.

I fjor byttet jeg ut moringstau på begge mine moringer.

Hadde for noen år siden blandet rustfritt og galvanisert. Resultatet ser du i innlegg #63 i ovennevnte tråd.

Her er et nærbilde av det jeg la ut i fjor, uten at jeg skal påberope meg å ha fasiten.

Brukte blytau og syrefast.

img_3274.jpg

Det som ikke fremkommer er at alle sjakler og skruer er sikret med solide plast-strips

Buster X med Yamaha 70

Det finnes flere tråder om dette.

Et utfyllende svar finnes blant annet i innlegg 60 i denne tråden.

I fjor byttet jeg ut moringstau på begge mine moringer.

Hadde for noen år siden blandet rustfritt og galvanisert. Resultatet ser du i innlegg #63 i ovennevnte tråd.

Her er et nærbilde av det jeg la ut i fjor, uten at jeg skal påberope meg å ha fasiten.

Brukte blytau og syrefast.

img_3274.jpg

Det som ikke fremkommer er at alle sjakler og skruer er sikret med solide plast-strips

Takk for god link.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...