Jump to content

Hva slags båt skal man velge? Kjøp av "ny" bruktbåt (seilbåt)


På leting

Recommended Posts

Feeling har alltid laget innovative og litt anderledes båter. Kelt var enda mer spesiell men ble oppkjøpt av Kirie og noen av båten har fremdeles litt Kelt-preg, men er med tiden blitt betydelig mer konservative. Problemet er at det store markedet (særlig Tyskland) er svært konservativt og det er i første rekke en lykke for båt fabrikanter som bruker mye trebiter som bl.a. HR.

Feeling vil ha vært blant mine 1.valg dersom jeg skulle ha kjøpt meg ny brukt båt, selv om de i senere år begynner å bli svært lik de store franske. Jeg tror en kunne få denne 416en til en enda bedre pris ned i Europa.

Link to post

To akterlugarer er veldig praktisk og fleksibelt - når man bare trenger fungerer den andre utmerket som lager.

 

Jeg synes også at byssa skal være ved nedgangen og ikke på langs i salongen. En annen funksjon som bør være ved nedgangen er et toalett. Plassering av båtens eneste fasilitet foran salongen mange negative sider ved seg: Man må gå igjennom salongen med våte klær og støvler, "tronen" beveger seg mye i sjøgang, toalettet er vegg i vegg med middagsbordet osv.

 

En annen ting å se etter er dyp blykjøl. Denne gir bedre seilegenskaper og mindre krengning ved vindkuler - det siste er viktig for komfort og trivsel på tur. Ved en grunnstøting vil blykjølen deformeres og ta opp deler av energien - en jernkjøl vil sende kreftene uforminsket opp i skutebunnen. Bly ruster ikke heller. Tror blykjøl var (/er?) en opsjon for mange Bavaria modeller.

Link to post

Om man ser til utlandet, så kan man vel også finne gunstige båter.

Kan jo sammenligne denne med den du fant. Det er litt litt lengre å hente den, og oppgradering med septiktank og elektrisk ankervinsj da, men.... :sailing: Kan jo være en fin tur hjem det vil jeg tro. Er jo mange her på båtplassen som har handlet seg båt i England etter hvert.

Link to post

Importerte nettop en Bavaria 32 fra Tyskland - Ex.charterbåt. Jeg synes at tyske charterbåter som har gått i Østersjøen holder en veldig god standard. Bavariadiskusjonen er jeg ferdig med for min del :lol: Båten fungerte fint på turen hjem.

 

Og skal du først kjøpe i utlandet så er vel charterbåt tingen uansett (pga moms). Sjekk seilene. Er du heldig kan du få ganske nye seil ved en charterbåt, da disse skiftes jevnlig. (Mine seil er fra 2007 og 2009) Lurt å se etter smådetaljene som datostempling av nødrakettene, redningsflåten, brannslukkere, redningsvesten, gassanlegg og slike ting som følger med. Er alt oppdatert her så er det vel stor sjanse at båten ellers er også holdt bra.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post

Bavariadiskusjonen gidder jeg ikke kommentere. Har selv en gammel Orustbåt jeg trives vedlig godt med, men har vært i en del Bavariaer også og ville ikke nølt med å kjøpe en slik om jeg forelsket meg i akkurat Den båten.

 

Når det gjelder salongen, ble jeg annbefalt når jeg skulle handle at jeg burde velge en med to lange benker kontra en med bue+stol/benk uten rygg. Det har vi tenkt på mange ganger etter det og glade for at vi begge har muligheten til å legge oss ned å strekke oss i salongen samtidig. Senest nå i påsken hvor det ble maaange timer inne og hvor det å ligge med hver sin bok og lese var det vi gjorde aller mest av.

(Verd å tenke over i det minste)

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post

Ja, jeg synes jo de flotteste båtene ble bygget i Stenungsund jeg da.... :yesnod: Men nå er jo jeg en svoren Sweden Yachts-fan (med alt for lite penger til å være det)

 

Jeg er jo også i samme båt som PåLeting og er ute etter båt. Driver også og tråler finn.no og utenlandske sider på jakt etter den rette for meg. Var nok om bord i en SY340 høsten 2008, men da manglet jeg litt kronasje for å få realisert det, gitt...... Jeg får bare krysse fingrene for at det kommer noen slike for salg snart. Prøver å ha litt is i magen... :sailing: Ikke lett

Link to post

Fin båt den du linker til!

Hva Volvo Penta var for 30 år siden må du ikke ta for alvorlig.

 

På den nye serien D motorer med VP motorer er jeg ikke i tvil om hva som er å foretrekke i et bruksperspektiv.

VP går mye lavere på turtall enn Yanmar, mer behagelig.

Siste poenget er at dynamoen er på 115A vs 60 (som er det VP hadde på MD serien sin)

Link to post

Hvis du er glad i å seile, ville jeg vurdert denne X-119-en. Den har lensebarduner, så den kan nok bli litt masete å krysse med i trangt farvann. På den annen side er den såpass lett og overrigget at det ikke skulle være noe problem å seile den med ett rev i storseilet også i lett til moderat vind. Da går storseilet under lensebardunene og du slipper å bekymre deg for disse når du slår.

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...