Nonsense Svart 4.April.2010 Link til dette innlegget Svart 4.April.2010 Feeling 416 Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 4.April.2010 Link til dette innlegget Svart 4.April.2010 Feeling har alltid laget innovative og litt anderledes båter. Kelt var enda mer spesiell men ble oppkjøpt av Kirie og noen av båten har fremdeles litt Kelt-preg, men er med tiden blitt betydelig mer konservative. Problemet er at det store markedet (særlig Tyskland) er svært konservativt og det er i første rekke en lykke for båt fabrikanter som bruker mye trebiter som bl.a. HR. Feeling vil ha vært blant mine 1.valg dersom jeg skulle ha kjøpt meg ny brukt båt, selv om de i senere år begynner å bli svært lik de store franske. Jeg tror en kunne få denne 416en til en enda bedre pris ned i Europa. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 4.April.2010 Link til dette innlegget Svart 4.April.2010 Feelingen kan være høyt på listen, ja. Hvis man ikke er i besittelse av den typisk norske frykten for bruktimporterte charterbåter da. Den trenger nok noen nye seil også. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Douro Svart 4.April.2010 Link til dette innlegget Svart 4.April.2010 Den frykten er ikke "typisk norsk", Sun Flyer. "Never Chartered" er et mye brukt salsgsargument i annonser rundt om i det store utland. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 4.April.2010 Link til dette innlegget Svart 4.April.2010 Jada, det ser man på prisene. Men ved å undersøke båter godt kan man finne "mye båt for pengene" i ex-chartermarkedet. Feelingen er er et godt eksempel. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
avmønstret5 Svart 4.April.2010 Link til dette innlegget Svart 4.April.2010 Det kommer litt ann på hva en samenligner med ...Småsarvete norske, franske og engelske båter, pertenlige tyske og svenske. Sitér dette innlegget Link to post
Bømlo Svart 5.April.2010 Link til dette innlegget Svart 5.April.2010 To akterlugarer er veldig praktisk og fleksibelt - når man bare trenger fungerer den andre utmerket som lager. Jeg synes også at byssa skal være ved nedgangen og ikke på langs i salongen. En annen funksjon som bør være ved nedgangen er et toalett. Plassering av båtens eneste fasilitet foran salongen mange negative sider ved seg: Man må gå igjennom salongen med våte klær og støvler, "tronen" beveger seg mye i sjøgang, toalettet er vegg i vegg med middagsbordet osv. En annen ting å se etter er dyp blykjøl. Denne gir bedre seilegenskaper og mindre krengning ved vindkuler - det siste er viktig for komfort og trivsel på tur. Ved en grunnstøting vil blykjølen deformeres og ta opp deler av energien - en jernkjøl vil sende kreftene uforminsket opp i skutebunnen. Bly ruster ikke heller. Tror blykjøl var (/er?) en opsjon for mange Bavaria modeller. Sitér dette innlegget Link to post
@ArneO Svart 6.April.2010 Link til dette innlegget Svart 6.April.2010 Om man ser til utlandet, så kan man vel også finne gunstige båter. Kan jo sammenligne denne med den du fant. Det er litt litt lengre å hente den, og oppgradering med septiktank og elektrisk ankervinsj da, men.... Kan jo være en fin tur hjem det vil jeg tro. Er jo mange her på båtplassen som har handlet seg båt i England etter hvert. Sitér dette innlegget Båtplassen-presentasjon av båtenS/Y Camilla - blog / logg Link to post
Fanafjord Svart 6.April.2010 Link til dette innlegget Svart 6.April.2010 Importerte nettop en Bavaria 32 fra Tyskland - Ex.charterbåt. Jeg synes at tyske charterbåter som har gått i Østersjøen holder en veldig god standard. Bavariadiskusjonen er jeg ferdig med for min del Båten fungerte fint på turen hjem. Og skal du først kjøpe i utlandet så er vel charterbåt tingen uansett (pga moms). Sjekk seilene. Er du heldig kan du få ganske nye seil ved en charterbåt, da disse skiftes jevnlig. (Mine seil er fra 2007 og 2009) Lurt å se etter smådetaljene som datostempling av nødrakettene, redningsflåten, brannslukkere, redningsvesten, gassanlegg og slike ting som følger med. Er alt oppdatert her så er det vel stor sjanse at båten ellers er også holdt bra. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
RSL Svart 6.April.2010 Link til dette innlegget Svart 6.April.2010 Bavariadiskusjonen gidder jeg ikke kommentere. Har selv en gammel Orustbåt jeg trives vedlig godt med, men har vært i en del Bavariaer også og ville ikke nølt med å kjøpe en slik om jeg forelsket meg i akkurat Den båten. Når det gjelder salongen, ble jeg annbefalt når jeg skulle handle at jeg burde velge en med to lange benker kontra en med bue+stol/benk uten rygg. Det har vi tenkt på mange ganger etter det og glade for at vi begge har muligheten til å legge oss ned å strekke oss i salongen samtidig. Senest nå i påsken hvor det ble maaange timer inne og hvor det å ligge med hver sin bok og lese var det vi gjorde aller mest av. (Verd å tenke over i det minste) RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
@ArneO Svart 6.April.2010 Link til dette innlegget Svart 6.April.2010 Ja, jeg synes jo de flotteste båtene ble bygget i Stenungsund jeg da.... Men nå er jo jeg en svoren Sweden Yachts-fan (med alt for lite penger til å være det) Jeg er jo også i samme båt som PåLeting og er ute etter båt. Driver også og tråler finn.no og utenlandske sider på jakt etter den rette for meg. Var nok om bord i en SY340 høsten 2008, men da manglet jeg litt kronasje for å få realisert det, gitt...... Jeg får bare krysse fingrene for at det kommer noen slike for salg snart. Prøver å ha litt is i magen... Ikke lett Sitér dette innlegget Båtplassen-presentasjon av båtenS/Y Camilla - blog / logg Link to post
arkmarin Svart 6.April.2010 Link til dette innlegget Svart 6.April.2010 Jeg vil anbefale Omega 36 8 køyplasser, 2 aktercabiner, benkene i salongen er gode sjøkøyer, Yanmar motor, blykjøl, seiler godt og er rimelig til salgs (rundt kr 600.00). Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Lanber Svart 7.April.2010 Link til dette innlegget Svart 7.April.2010 Fin båt den du linker til! Hva Volvo Penta var for 30 år siden må du ikke ta for alvorlig. På den nye serien D motorer med VP motorer er jeg ikke i tvil om hva som er å foretrekke i et bruksperspektiv. VP går mye lavere på turtall enn Yanmar, mer behagelig. Siste poenget er at dynamoen er på 115A vs 60 (som er det VP hadde på MD serien sin) Sitér dette innlegget Link to post
Xtian Svart 7.April.2010 Link til dette innlegget Svart 7.April.2010 Hvis du er glad i å seile, ville jeg vurdert denne X-119-en. Den har lensebarduner, så den kan nok bli litt masete å krysse med i trangt farvann. På den annen side er den såpass lett og overrigget at det ikke skulle være noe problem å seile den med ett rev i storseilet også i lett til moderat vind. Da går storseilet under lensebardunene og du slipper å bekymre deg for disse når du slår. Christian 8-) Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
Union Svart 7.April.2010 Link til dette innlegget Svart 7.April.2010 Til dere som mener at HR er verdens beste båt, få opp øynene og inse at en gammel HR er gått ut på dato og at nye er bedre rett og slett. Se forøvrig vedlagte artikkel;http://bohuslaningen.se/nyheter/bohuslandal/1.776180-kopte-ny-bat-var-inte-sjoduglig Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 7.April.2010 Link til dette innlegget Svart 7.April.2010 Er det noen her som tror/mener at HR er verdens beste båt Sitér dette innlegget Link to post
aquila 2 Svart 7.April.2010 Link til dette innlegget Svart 7.April.2010 Å kalle HR verdens beste båt, er vel å ta i litt. Men at den er god er det vel liten tvil om, og hvis du regner med følelsen av status og det imaget å eie en gir, så er den vel nesten verd den høye prisen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.