Jump to content

Wallas 2400 - startvansker


Ludde30

Recommended Posts

Hei. Jeg trenger noen gode tips for å få liv i Wallas'en min. Den blåser luft, men tenner ikke. Det blir med andre ord dårlig med varme (ikke at det trengs akkurat i disse dager men...).

 

Fint med noen gode tips. Jeg har testet å holde tanken høyere og på nivå med selve varmeren uten resultat.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Hei. Jeg trenger noen gode tips for å få liv i Wallas'en min. Den blåser luft, men tenner ikke. Det blir med andre ord dårlig med varme (ikke at det trengs akkurat i disse dager men...).

 

Fint med noen gode tips. Jeg har testet å holde tanken høyere og på nivå med selve varmeren uten resultat.

Lukter det lampeolje når du prøer å tenne? Hvis ja får du iallefall tilført brensel og dette problemet ditt må således ha noe med tenning å gjøre.

Kan det være veken?

Kan det være for liten strøm til å få tent skikkelig? Disse varmerne trenger jo noen amper for å starte. Om du ikke har prøvd, så kan du jo prøve å starte med motoren i gang. Da gar du jo strøm nok.

Link to post
Share on other sites

Sjekk kontaktpunktene for tilførsel av strøm.  Pøv å start med motoren igang og ca 1500 - 2000 rpm.  Starter den da har du kanskje for tynne tilførselsledninger slik at du får for stort spenningsfall om ikke batteriene er helt i 100.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt problemer med min et par ganger. Den blåste luft, jeg hørte klikkelyden til pumpen og jeg så at den trakk normal startstrøm. Da konkluderte jeg med at lampeoljen ikke kom dit den skulle. Reparasjonen var begge ganger som følger:

 

Ta sugeslangen ut av tanken og fjern filteret som sitter i enden. Fyll en liten sprøyte med lampeolje (f.eks. injeksjonssprøyte til medisinsk bruk) og blås lampeolje inn i systemet. Sett filteret tilbake og putt slangen på plass i tanken. Start normalt. Dette er det eneste som har vært gjort av service / reparasjon på min Wallas 2400 siden den var ny i 1986.

 

Eivind

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt problemer med min et par ganger. Den blåste luft, jeg hørte klikkelyden til pumpen og jeg så at den trakk normal startstrøm. Da konkluderte jeg med at lampeoljen ikke kom dit den skulle. Reparasjonen var begge ganger som følger:

 

Ta sugeslangen ut av tanken og fjern filteret som sitter i enden. Fyll en liten sprøyte med lampeolje (f.eks. injeksjonssprøyte til medisinsk bruk) og blås lampeolje inn i systemet. Sett filteret tilbake og putt slangen på plass i tanken. Start normalt. Dette er det eneste som har vært gjort av service / reparasjon på min Wallas 2400 siden den var ny i 1986.

 

Eivind

Takk. Det kan se ut som mitt problem er tilsvarende ditt og skal prove den oppskriften du skisserer. Takk for alle gode tip!

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Hei Fram25

 

Jeg overhalte min Wallas fullstendig sist vinter og den fungerer nå utmerket.

 

Tror ikke dette har noe med strømproblemer å gjøre.

Det er nok heller som Instead_of sier eller som Evind sier. At den ikke suger opp parafinen. Da har tanken evt. vært for tom slik at pumpen har trukket luft.

Snakket med en kar hos Wallas Norge og fikk følgende tips for å starte den igjen hvis den ikke sugde opp parafinen:

 

I tanken er det som Eivind sier en slange med en nippel på. Den skal suge opp parafinen. I tillegg går det en slange ut fra tanken som er lufteslangen til tanken.

Det er også en egen overløpsslange / tilbakeføringslange fra vekedelen som tilbakefører overflødig parafin til tanken igjen.

Hvis du hører klikkelyd når du starter brenneren er pumpen i orden.

Tett overløpsslangen ved å bende på den eller sette fingeren i enden på den. Blås deretter kraftig inn i lufteslangen samtidig som pumpen på Wallas'n går.

Ikke sikkert at det tenner på første forsøk, men prøv noen ganger.

 

NB! Viktig! Glødetråden gløder i 3 minutter før den kutter ut. Har den ikke tent da, kan du slå av og ta et par minutters pause for så og prøve igjen.

Som du sikkert forstår er det ingen vits i å prøve utover de 3 minuttene i ett forsøk hvis den ikke tenner.

 

Et komplett overhalingssett fra Wallas ligger på ca. kr 450.-

Min nippel som satt på slangen i tanken var seig som bare det. Viste seg at det var kommet dieseldyr i tanken til varmeren som var overtatt sammen med båten fra forrige eier.

Derfor måtte jeg tømme tanken og vaske den skikkelig, for så å skifte veke, glødetråd etc. som lå i overhalingssettet.

 

Lykke til!

 

Kjell

Link to post
Share on other sites

Hadde samme problem sist helg. Søndag ettermiddag skulle vi koke kaffevann før vi reiste hjem. Wallasen er helt ny så jeg begynte jo å lure. Tanken for lampeolje var over halvfull. Gjorde som nevnt ovenfor, blåste i lufteslangen , men uten at det hjalp. Startet motoren og satte kursen hjemover. Plutselig fikk jeg den ideen t jeg skulle prøve på nytt nå som motoren var igang. Wallasen startet med en gang. Årsak: for mye strømforbruk i løpet av en lang helg uten lading med påfølgende spenningsfall. Nå blir det lagt opp kraftigere ledninger helt fram.

Link to post
Share on other sites

Jeg testet metoden din Kjell, og fikk liv i Wallas'en. Det som jeg allikevel fant litt merkelig var at den røde lampen slokket etter 4-5 minutter. Det skjedde to ganger. Skal Wallas'en "tikke" etter at den har startet også?

 

Er uansett mye nærmere målet om en velfungerende Wallas, etter god hjelp fra dere her på forumet  :cryin:

 

Takk så langt!

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Jeg testet metoden din Kjell, og fikk liv i Wallas'en. Det som jeg allikevel fant litt merkelig var at den røde lampen slokket etter 4-5 minutter. Det skjedde to ganger. Skal Wallas'en "tikke" etter at den har startet også?

Jeg mener den røde lampen skal lyse konstant. Mulig du har en "skjør" glødetråd eller noe, som gjør at den slokker igjen.

Ja Wallas'n skal tikke selv etter at den har tent og når den går. Det er en mekanisk pumpe du hører.

Hvis den har tent og er i gang, og evt. skulle slukke, slukker den røde lampen og det er bare viften som går. Dette inntil den slås av manuelt.

 

Når Wallas'n har tent, og er i gang og du slår av manuelt, vil viften blåse til det er blitt kjølig nok, så stopper den selv. Ca. 5 min.

 

Kjell

Link to post
Share on other sites

Det er en ting du må sjekke: er glødetråden hel?

 

Har akkurat maken selv - og der ryker glødetråden med jevne mellomrom. Da blir det jo ikke mye liv!

 

Står forresten i en annen tråd at det lønner seg å bøye glødetråden litt oppover før montering.

 

Malfix har  glødetråder liggende forresten!

Link to post
Share on other sites

Selv har jeg aldri opplevd brudd på glødetråden, da vil vel varmeren også være helt død.

Maritim har en fin veiledning for vedlikehold av Wallas, inkl bytte av glødetråd..

(For senere referanse så ligger det link dit i dokumentarkivet, "Båtfolkets verktøykasse")

 

Den røde lampen skal definitivt lyse konstant.

Den veiledningen var veldig fin. Skal ta en liten vedlikeholdsrunde på apparatet, så blir det nok bra tanker jeg.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Fanger opp denne igjen. Jeg har nå gjennomført service (service-kittet fra Wallas) på apparatet, men sliter allikevel med å få svineriet til å tenne. Det vil si, jeg fikk den til å tenne såvidt idag ved at jeg blåste som en gal inn i tanken for å presse parafin inn i varmeren. Apparatet klarer uansett ikke å holde tenningen vedlike, og den rød lampen tenner heller ikke. Kan også tenke meg å slippe og måtte blåse parafinen inn i varmeren manuelt hver gang den skal startes.

 

Det er nå nummeret før jeg tar den med meg til Herholdt Andersen i Tønsberg for overhaling, men da dette for vekk koster 1500,- spør jeg dere først om det kan være noe jeg har gjort feil, oversett, andre feilkilder etc.

 

PS - Det er godt med strøm, så jeg eliminerer det problemet. Nøyaktig samme problem om motoren er igang eller ei, og ladespenningen er det ikke noe i veien med.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Det er nå nummeret før jeg tar den med meg til Herholdt Andersen i Tønsberg for overhaling, men da dette for vekk koster 1500,- spør jeg dere først om det kan være noe jeg har gjort feil, oversett, andre feilkilder etc.

 

<{POST_SNAPBACK}>

Det er skrevet masse om Wallas varmere før, selv leverte jeg inn min varmer til Herholdt Andersen i den tro at alt ville være i orden når den kom tilbake. Etter noen problemer sist høst der den sluknet og båten ble fylf med parafinlukt, sendte jeg hele greie inn til Wallas. Kostet under 1000 kroner inklusive servicesettet. Wallas fant ut at Herholdt ikke hadde justert CO'n riktig.

 

Så mitt råd er, send den innover, er du heldig får du den tilbake etter 2 dager, det gjorde jeg. Hjempegod service. Nå har den brent helt perfekt i 5 helger.

Nå har jeg andre problemer..tap i slangene denne gangen.

 

Hilsen Petter

Redigert av Petter-B (see edit history)

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde nylig litt problemer med min 2400, blant annet varmet den dårlig. Redningen for min del var å kjøpe et service-kit til 300 kroner. Det tar bare 30 minutter å skifte dette så får du i tillegg et lite innblikk i hvordan den er bygget opp og fungerer. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde nylig litt problemer med min 2400, blant annet varmet den dårlig. Redningen for min del var å kjøpe et service-kit til 300 kroner. Det tar bare 30 minutter å skifte dette så får du i tillegg et lite innblikk i hvordan den er bygget opp og fungerer. :smiley:

<{POST_SNAPBACK}>

Been there, done that. Har problemer også etter service.

 

I dag fikk jeg luringen til å starte. Fikke den til og med til å jevnt og fint en periode. Men etter en tid så finner den ut at nei, dette var ikke så morsomt, og slår seg av. Den har også påfallende lettere for å starte hvis tanken befinner seg høyere enn varmeren. :headbang::headbang:

 

Nå er jeg lei av hele Wallas'en!

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Har den først startet er det i hovedsak bare to ting som kan få den til å stoppe, mangel på forbrenningsluft (da vil den ryke) eller mangel på drivstoff.

Er styringen av pumpa i orden vil du høre regelmessige klikk fra solenoid'en i pumpa.

 

Hvis den allikevel ikke pumper normalt er det to muligheter:

-Lekkasje i slangekoblinger etc., slik at pumpa suger luft. Evnt. lekkasje internt i pumpa. (membran)

-Ventilene i pumpa er delvis ute av funksjon pga forurensning.

 

Når du fikk den igang, tente den røde dioden etter en stund?

Hvis ikke er årsaken til at den slo seg av at temperaturen ikke ble høy nok innen en viss tid. (flammevakt)

Dette er selvsagt å forvente dersom den ikke får nok drivstoff.

Link to post
Share on other sites

Ligger nå I båten, som er god og varm :) Wallas'en varmer som bare det. Det som er besynderlig er at tanken må stå høyt for at den skal virke. Kan godt være at den pumpa er dårlig pga forurensinger, som du foreslo Ingar. Forrige eier brukte ikke apparatet, hviket betyr at det er minst to år siden det er brukt. Håper at kontinuerlig gange inatt kan bidra til å eliminere problemet. Tusen takk for all hjelp jeg har fått i denne tråden. Løsningen er mye næmere nå!

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg akkurat snakket med en svært hyggelig fyr på Wallas Norge. Han var 99.9% sikker på at pumpa mi er gåen. Den koster litt over 1000,- og er lett å bytte selv i følge Wallas..

 

Det er er en sjelden å oppleve at bedrifter som også tjener penger på service anbefaler meg å gjøre det selv. Syns stort sett de gir uttrykk for at vi legfolk burde holde fingrene fra fatet. Takk Wallas, for et ærlig svar og god hjelp!

 

Så nå gjenstår det bare å få kjøpt inn pumpa og sjekket om apparatet virker etter det. :flag:

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Etter pumpebytte har Wallas'en fungert som den skal. Har lært utrolig mye i løpet av prosessen, og det er virkelig noe av det jeg liker med å være båteier. Jeg lærer noe hele tiden.

 

:cheers: for en god båtsesong.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...