btt Posted April 2, 2010 Share Posted April 2, 2010 hei! skal kjøpe nye batteri til min båt.. skal ha 3 stk ca 150-180 A skal jeg kjøpe vanlige eller bør jeg kjøpe AGM batterier?? noen som har erfaring?? og hvem type som er best-billigst... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Vidar B Posted April 2, 2010 Share Posted April 2, 2010 hei Når jeg selv kjøpte nye batterier for 2 år siden, brukte jeg nettopp dette fora for å finne ut hvilket batteri jeg skulle kjøpe. Jeg søkte på alt som hadde med batterier å gjøre og leste til langt på natt. Min konklusjon ble AGM batterier hvor forholdet ampertimer på batteriet mot batteriets vekt var viktig. Tyngre batteri lik størrelse medfører som regel mere bly i batteriet, men sikkert mange som mener noe annet. Jeg kjøpte lifeline ikke billig men forhåpentlig stemmer "reklamen"! som er skrevet om dem!! Her er det sikkert også mange som mener noe helt annet! Har jo også forstått det dithen at det er jo ikke bare å kjøpe batterier heller. Du må jo da også se litt på hvordan du skal lade batteriene for å få lang levetid. Lading er jo et helt kapittel for seg! Men det er bare å søke på innlegg om lading, så får du svar. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjelli Posted April 2, 2010 Share Posted April 2, 2010 Bør også ta med i vurderingen om hvor lenge du har tenkt å ha båten. Hvis du selger båten neste år, er det kansje ikke vits med batterier som varer dobbelt så lenge som vanlige batterier. Plasseringen har også litt å si, hvis batteriene står lengre inne i båten, ved oppholdssoner, ville jeg vurdert GEL, da disse ikke kan utvikle knallgass. God laderegulator på dynamo og god ekstern lader er veldig viktig for å få levetid på batteriene. Ikke vits med dyre batteri, hvis ladingen er dårlig. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjørn Løvjomås Posted April 2, 2010 Share Posted April 2, 2010 Jeg har akkurat kjøpt 3 stk Euroglobe AGM 100 A. fikk disse for 1800,-.stk(fikk godt avslag) Kjøpte to stk for litt over et år siden, og ett av de sviktet. Forhandleren var eksemplarisk og tok begge tilbake. Når de to batteriene jeg fikk først var nye, fungerte de meget bra. god kapasitet. og ikke noe gass på avveie. Dyre, men etter min mening verd prisen. Quote Endelig ble det Bobåt Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts