Jump to content

Mercruiser 3l 135hk, hvordan bytte olje og impeller?

glastron1

Recommended Posts

Hei.

Har akkurat kjøpt med en Glastron 175sx.

Før vinterlagring ble det tatt motorservice med olje bytte og filter bytter.

Fikk beskjed om at jeg burde få sjekket/byttet impeller, og byttet olje

på drevet før sjøsetting.

Kan du gi meg noen tips, forklare hvordan jeg får bytta olje, hvor mye som skal på, og hva slags olje som skal på?

Samt hvordan jeg bytter impeller, om detter er vanskerlig?

Har skrudd mye bil om motorsykkel, men er ny med båt.

Om dette ikke er vanskerlig regner jeg med å klare det selv, men fint hvis noen kan forklare meg litt?

Eventuelt tips om andre ting som burde gjøres før den sjøsettes. Er nytt bunnstoff på båten, motoren har vært koservert i hele vinter, det er nye sinkaoder rundtom.

Takker for svar.

Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Mercruiser 3l 135hk spørsmål? hvilket er i strid med 'Regler for Åpent Forum'

Mvh Inge

Hei Inge mest sannsynlig ligger impelleren i drevet ditt oljen du skal bruke på drevet er quicksilver sin drevolje laget spesielt for mercruiserdrev.Hvor mange liter det går på drevet avhenger av hva slags jeg har bravo 3 går ca 2,9 liter på det(OBS bruk kun denne oljen ellers kan du fort få drevhavari)

mvh

Mewa 2

Takk for raskt svar.

Men er det bare skru av de 4 boltene nederst på drevet, å ta av "halve" drevet uten noen store problemer, så ser jeg lett hvor impelleren sitter?

Er dette er grei jobb, eller burde det settes bort? (som sagt, ikke skrudd båt før, men mye bil og mc)

Takk for svar på hvilken olje jeg skal bruke. Men hvordan byttes den.

Er det tappeskrue langt nede på dreve, og påfyllings skrue oppe?

Samt nivå skru som olja renner ut av når jeg har fyllt på nokk?

Takker for flere svar.

Mvh Inge

Tappeskue nede men har du ingen beholder stående inne enten på motor eller vegg i motorom er en liten beholder gjennomsiktig med blå grønn olje oppi som viser nivået på drevoljen.Så til fylling skru opp den øverste skruen oppe på drevet du må få tak ien flaske for fylling av drevolje hos en forhandler koster ca 150 kr denne fyller du olje i skrur den på avtapping nederst på drevet pumper det inn til det begynner å komme ut av den øverste skruen skru inn skruen forsett å pumpe til det kommer inn i beholderen.Sånn er den rette måten å fylle et mercruiser drev med olje.. :yesnod:

mvh

Mewa 2

noen andre innspill, link til film på impeller/olje skift på youtube?

er ikke så flink på å finne fram.

Takker for innlegg,.

Takk for svar!

Har funnet en film som forklarer og viser fra a til å hvordan man skifter olje på drevet.

Men informasjon om impeller bytte har jeg ikke funnet. Noen som kan hjelpe?

• 2 weeks later...